Tiszatájonline | 2021. február 26.

Lajtos Nóra versei

Szmolenszk Oroszország legnyugatibb
városa Moszkvától 360 km-re
Szmolenszkig az út rendkívül unalmas
lett volna ha apám és Pali bá aki tudott
oroszul nem a hócipőjükkel bajlódtak
volna néha meg a Volvóval amibe
belefagyott a mínusz 25 fokban a gázolaj
de volt külön kannában nekik azt csövezték
össze a tankkal az utakon csak 30-40-nel
lehetett menni de a rendőr azt mutatta
hogy 60-nal mentek és 20 dollárra
megbüntette őket […]

Apám útja a Volvóval Szmolenszkbe

Szmolenszk Oroszország legnyugatibb

városa Moszkvától 360 km-re

Szmolenszkig az út rendkívül unalmas

lett volna ha apám és Pali bá aki tudott

oroszul nem a hócipőjükkel bajlódtak

volna néha meg a Volvóval amibe

belefagyott a mínusz 25 fokban a gázolaj

de volt külön kannában nekik azt csövezték

össze a tankkal az utakon csak 30-40-nel

lehetett menni de a rendőr azt mutatta

hogy 60-nal mentek és 20 dollárra

megbüntette őket aztán ez még az ukrán

határnál volt ahol sétáló utcába hajtottak

a ködfüstben onnan is 20 dollárért

vezette ki egy rendőr apámat és Pali bát.

Az ukrán–belarusz határnál meg akkora

volt a hó, hogy a Volvo csak ugrálni tudott

lefelé mint kiderült lépcsőn hajtottak be

Fehéroroszországba az autópályán egyébként

kábé félóránként találkozni egy autóval de

gyorshajtásért itt is kiszúrták a Volvót ahol

meg dollárral nem lehetett fizetni hanem

be kellett váltani belarusz rubelre amiből

a legközelebbi faluban kilószámra vették

az édességet amit az eladók csak néztek

aztán hazafelé nyolc-tíz kilométeres kamionsor

mellett húztak el a vámnál kipakolták a Volvót

elvettek néhány szerszámot köztük egy

hegesztőpálcát és 20 dollárra itt is megvámolták

őket a főzőfüstölő szekrény amit szervizelni

mentek megjavult… következő útjuk

Izsevszkbe vezetett ezúttal a Volvo nélkül.

Apám útja Udmurtiába

Apám és Pali bá Malév-

géppel repültek Moszkváig

TU-154-es járattal majd onnan

Izsevszkbe helyi járattal

huszonnyolc személyessel

s ebben benne voltak a tyúkok

és kecskék számai is.

Kamionkonvoj szállította

a konténer vágóhidakat

az Urálon túlra. A Káma

folyó olyan széles hogy

nem látni a másik partot.

Az utak hagytak kívánnivalót

maguk után: egyszer csak

eltűnt a kövesút ez csak

azért volt gond mert elkezdett

szakadni az eső és a földúton

akkora lett a sár hogy lánctalpas

tolólappal kellett letolni a sarat

hogy kemény földön tudjon menni

a kamionsor. Az udmurtok előételként

is tejfölös uborkát esznek a tejfölük

szinte fénylett a kanál is megállt benne.

Udmurtiában készülnek a híres

Kalasnyikov gépkarabélyok és a

Kamaz teherautók. Vallásilag orosz

ortodoxok és állítólag sámánisták.

Udmurtiában az Izs folyó partján

fekszik Votkinszk ott született

s nevelkedett Csajkovszkij apám

a szobrát is lefotózta de nem találom

csak arra emlékszem hogy ellenállhatatlanul

mulatságos volt a piros munkásruhájában

ahogyan pózol a sárgára festett szülőház előtt.

A hazaút sem volt egy lepkeszárnyalás

apám és Pali bá nem voltak félősök de

néhány gyors fohász szétrepült a fejükben

amikor eltűnt a felhajtó erő a kisgép alól

ami süllyedni kezdett és hát hol máshol

mint az Urál felett mondhatni zuhant egy kicsit

de aztán elkezdett felfelé ívelni Moszkva körül

keringett míg a leszállópályát megtalálva

szerencsésen landolt a jakokkal együtt.

A moszkvai reptéren várni kellett egy fél napot

onnan vett apám meg Pali bá originál matrjóska

szuvenírt meg néhány ponyvalapot mert

valamivel csak el kellett ütni a várakozás óráit

hogy aztán majd hazaérve a legkisebb gyűszűnyi

baba festett és láthatatlan fa-szívébe szorult

emlékeket apám nekünk húsz év távlatából felidézhesse.

Apám útja Üzbegisztánba

Üzbegisztán Magyarországnál

ötször nagyobb területű ország.

Budapest–Taskent légvonalban mért

távolsága 3976 km. Apám és Pali bá

moszkvai átszállással érkeztek Üzbegisztánba

hajnalban a reptérre, a plusz négy óra

időeltolódást beleértve. Kiérve a városba,

azt hitték, hogy Koreában vannak, mert

minden autó Daewoo volt, de kiderült,

ott gyártják a Daewoo-kat. Épp a ramadán

idején tartózkodtak az üzbégeknél.

Kétezertízben a ramadán augusztus 11-ére

esett. A muszlim vallás szerint ez böjtöt jelent,

de ezt csak nappal tartották az üzbégek,

amint feljött a Hold, jóízűeket ettek-ittak.

Apa és Pali bá tulajdonképpen húsipari

gépeket mentek beüzemelni, úgymint

például főző-füstölő szekrényt, hűtőkamrát

vákuumcsomagolót, késfertőtlenítőt.

Egy fűszerkereskedő is odament az üzembe,

és a helyi receptúráival ismertette meg apámékat,

akik megmutatták, hogyan lehet a gépekkel

baromfiból meg marhából virslit készíteni,

füstölni combokat és baromfisonkát.

Taskentben egyszer kivitték őket a piaccsarnokba,

ahol betonlapon árulták elkülönítve a birka-,

a marha- és a lóhúst, disznóhúst nem tartanak.

Érdekes, hogy a marhának is csak az elejét

fogyasztják. Kitalálták, hogy Magyarországról

fognak importálni pulykát, a nádudvari pulykateleppel

fel is vették a kapcsolatot, de a végén nem lett a projektből

semmi, mert túl nagy volt a kockázata a napos pulykák

szállításának, még repülővel is. A piacon vett apám nekünk,

nőknek világoskék puha selyemsálat, szommal fizetett.

Az építészetük, mi lenyűgözte apámat és Pali bát,

a hatalmas terek, a széles, kétszer négysávos tűegyenes

utak. Szamarkandba és Buharába nem jutottak el, de

a taskenti mecsetek látványa is bámulatos volt.

A hazaúton csak az jutott az eszükbe, hogy Kazahsztánba

is átléphettek volna, de útjuk tíz nap után hazafelé vezetett.

Taskent–Moszkva–Budapest repülővonalon utaztak, s

közben arra gondoltak: Budapest–Északi-sark távolsága

csak 700 km-rel több, mint Üzbegisztánig eljutni, és

oda biztosan nem kellene hűtőkamrákat szerelni…

(Megjelent a Tiszatáj 2020. márciusi számában)