01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Kis rajzolt civilizációtörténet
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN

Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik.

Legnagyobb erénye, hogy könnyedségén túl a rajzfilmváltozat mer összetett problémákat is boncolgatni. Két civilizáció felel egymásra a fabulában, nevezetesen a medvék és az emberek társadalma, Mattotti (például A prófétát író és a 2015-ös Cowboyokat dirigáló Thomas Bidegain forgatókönyvíró partnereként) óriási hangsúlyt fektet ezek működésének ábrázolására, valamint arra, hogyan romlanak el a dolgok és zilálódnak szét a harmonikusnak vélt közösségek. Felvetése így leginkább a nemrég rebootolt, majmok kontra hús-vér szereplők oppozíciójával élő A majmok bolygója-előzményekkel, egészen konkrétan a Forradalom és a Háború című tételekkel rokonítható. A Medvevilág Szicíliában végig őrzi a címbéli állatok perspektíváját: Leander király és elrabolt fia, Tóni relációja jelenti az animációs átirat szívét-lelkét. Kettejüknek az emberekhez, illetve egymáshoz való viszonya révén jóval átélhetőbb kezdeti intimitásuk, majd eltávolodásuk, így végül a szakadék szélén egyensúlyozó állatbirodalmuk fennmaradása is nagyobb tétekkel gazdagszik, vagyis a karakterek mikrouniverzumából fejlődik ki a makrovilágot fenyegető konfliktus.

 

 

Igaz, a rajzfilm hol szomorú, de nagyrészt kedélyes hangvételű kerettörténete (melyben Gedeon, a vándorzenész és lánya, Almerina mondják el történetüket egy ősöreg barlangi medvének) nem szerepel Buzzati könyvében, vagyis Mattotti csinos önreflexív technikával dúsítja a mozit, érdeklődése középpontjában továbbra is a mű centrális problémái állnak. Rendkívüli érettséggel bök rá, hogy akár az emberek igazgatják hibátlannak vélt királyságukat, netán a medvék döntenek egy új, jobbnak hitt közeg létrehozása mellett, utópiájukat rendre veszélybe sodorják belső kételyeik. Két részre osztható a Medvevilág Szicíliában, a jól tagolt cselekmény első felvonása még polarizált, fekete-fehér világképet ígér: Tóni eltűnése után Leander ezerfős állatcsapatot szervez, vagyis a jóként feltüntetett medvék csapnak össze a galád emberekkel. Szembenállásuk ugyan kedvez az allegorikus interpretációknak, lévén a medvék gyorsan párhuzamba állíthatók a szocialistákkal, míg az emberek a kizsákmányoló kapitalisták metaforái, sőt, a kurrens xenofóbia-megközelítésekről sem kell lemondanunk a bevándorlók (állatok) kontra fehér felsőbbrendűek (emberek) ellentétével, mégis csak egy korrekt, de nem kiemelkedő kalandfilm-narratíva bomlik ki.

Hógolyókkal győzik le a medvék az ellenfeleiket, nagy panorámák gyönyörködtetik a szemet, a mese első fele a hős állatok győzelmével végződik – ám a Medvevilág Szicíliában valódi sztorija ott indul, ahol a hagyományos cselekményszövés végződik. Igaz, Mattotti adaptációja később is hajlik az attrakciók felé, sőt, olykor néhány álomszerű-asszociatív mutatvány-szcéna is gátolja a cselekmény kibontakozását, egyfelől a színpompás, időtlenséget árasztó rajzok megteszik a hatásukat (a Kecskeméti Animációs Stúdió munkatársai csodálatos munkát végeztek), másfelől az átirat ilyenkor válik karakterorientált örömünneppé. Az emberek szokásait átvevő medvék ugyanis hosszú távon képtelenek civilizációt építeni, vagyis a nárcisztikus, ripacskodó, ellenszenves király negatív alakmásaivá degradálódnak: a Medvevilág Szicíliában apa-fiú konfliktussal, valamint a Salavári által kiváltott belviszályokkal mutat rá, elég egy rossz döntés vagy a túlzott, görcsös elvhűségben gyökerező szigor és az addig olajozottan működő társadalmak egy szempillantás alatt mélybe zuhanhatnak. Leander király ugyancsak árnyalt figura – egyrészt valóban odaadná a világ összes kincsét a fiáért, túlságosan magába zárkózó alkat, akit egy idő után csak a régi hagyományok, a törvények foglalkoztatnak, így önmagát becsapva, igazságosnak és jónak feltüntetve hajítja sutba imádott sarját, azaz Mattotti a privát szférát fertőző, ideológiákba záró kötelesség világát is erősen bírálja.

 

 

A rajzfilm azonban mégis reményteli, ugyanis Leander végül rájön a tévedésére, megváltásban részesül és így adja át a stafétabotot, pontosabban a királyságát Tóninak, aki kezdeti tévelygései után racionális döntéseket hozó, apai szeretetet igénylő karakterré formálódik. Tiszta lelkű marad, nem engedi, hogy a körülmények megrontsák, így érett férfi, majd vezér lesz belőle – tehát a Medvevilág Szicíliában ismét visszatér a karakterorientált mesélés terepére. Egy figura pozitív döntéséből származik fordulat, nincs többé rigorózus fellépés, háborúskodás, Buzzati és Mattotti regéjében a lelki-drámai akadályokon történő felülemelkedés jóval erősebb a fizikai konfrontációknál, így könnyebben megalapozhatja a fényes jövőt. Romantikus világképe azonban sosem fordul giccsbe, a Medvevilág Szicíliában árnyalt karakterológiáján és társadalmi analízisén túl dinamikus csataszcénákkal, kifogástalan vágással és jelenetszervezéssel, néha pedig intelligens humorral tartózkodik az égbekiáltó túlzásoktól.

Újabb témaként a történetmesélés mechanizmusa, annak ízekre szedése is előkerül, vagyis Mattotti nem hanyagolja el Gedeon, Almerina és az ősmedve kapcsolatrendszerét, hovatovább apa és lánya idealista, teátrális történetmondásával szöges ellentétben állnak a medve komor, csaknem revízióba forduló, A vihar kapujábant idéző mendemondái, ám a Medvevilág Szicíliában mégsem kiábrándult darab. Pesszimistát és optimistát egyaránt karon tud ragadni 82 percre, könnyed és összetett problémafelvetései nemcsak az önfeledtségre vágyókat, de a gondolkodó nézőket is célozzák.

Szabó G. Ádám

 

 

 

La famosa invasione degli orsi in Sicilia, 2019

Rendező: Lorenzo Mattotti

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , ,
2021.01.20 - tiszatáj

MÁNYOKI ÁDÁM MŰVEI NYOMÁN, EGY MŰTEREMLÁTOGATÁS MARGÓJÁRA
Mányoki Ádám (1991) festőművész, grafikus. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika szakán. Mesterei: Madácsy István és Szurcsik József voltak. Sokoldalú művész, aki már az egri főiskolán is többféle technikával kísérletezett. A kezdetekben illusztrációkat készített, a litográfiát vegyes technikával kombinálva alkotott, főleg Pilinszky verseinek hatására…

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

A fotózásra Miklós kért meg, a Volt egyszer egy Közép-Európa (1989) válogatott anyaghoz, majd az egyik legszebb könyve, Az én Pannóniám (1991) kapcsán. Ekkor tudtam meg, hogy ez a mosolygós, kedves ember – aki barátai közé fogadott a második találkozás után, mert hogy én is Szekszárdon születtem ‒ milyen szigorú, már-már kegyetlen. Többször át kellett dolgoznom az egészet. Miután megjelent, én közömbösen lapozgattam. Hogy miért használtak a kritikusok a képek kapcsán szuperlatívuszokat, máig nem értem […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

NAGY GÁBOR FESTŐMŰVÉSZ ÉLETMŰ-KIÁLLÍTÁSA
Nagy Gábor festőművész olyan nagyszabású kiállítással jelentkezett október elején Szeged művészetértő közönsége előtt, amely a közel öt évtizedet átfogó képzőművészeti pályafutásának – és az egyes műcsoportokban részletesen dokumentálható – változatos alkotói tevékenységének hiteles bemutatója. Azért is lehet – sőt kell – most az életmű korrekt mérlegét megvonni, mert a REÖK két szintjének összes termeit megtöltik a művész alkotásai, azaz több mint háromszáz művet vonultat föl a kiállítás […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

BARTÓK IMRE: JERIKÓ ÉPÜL
Formabontó posztapokaliptikus-poszthumanista trilógiájának sokatmondóan vegyes fogadtatása után Bartók Imre az új keretek között sem hagyja el azokat a törekvéseket és irányvonalakat, amelyek előző köteteit vezették és meghatározták. A Jerikó épül családregény, fejlődésregény, de már összetettségét és merészségét tekintve is érdemes összevetni A Patkány évével kezdődő, nagyszabású, transzgresszív trilógiával… – VIDOSA ESZTER KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
2021.01.14 - tiszatáj

MÜLLER DEZSŐ:
ALÁMERÜL ATLANTISZOM
Indulás és érkezés, és ami közte van. Egy tartalmas életmű stációi sorakoznak Müller Dezső legújabb verseskötetében. Ahogy öregszik az ember, gondolatai egyre többször elidőznek a Máté Péter által megénekelt „lázas ifjúság”-nál… – FÁBIÁN TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

KONOK TAMÁSRA EMLÉKEZTEK A LUDWIG MÚZEUMBAN
z Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas festőművészre, Konok Tamásra emlékeztek pályatársai, barátai a művész 91. születésnapján, 2021. január 9-én… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN
Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő