| | Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>> |
| | Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>> |
| | Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>> |
| | Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>> |
| | Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>> |
| | ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>> |
| | A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>> |
| | Indul az e-Trafó online programsorozat >>> |
| | Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>> |
| | Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>> |
NAPI TANDORI |
| | Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>> |
| | Trafó – Mi a te ügyed? >>> |
| | Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>> |
| | Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>> |
| | Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>> |
| | Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>> |
| | Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>> |
| | A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>> |
| | Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>> |
| | Swimathon Pécs 2020 >>> |
![]() |
Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei „Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában) Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya >>> |
![]() |
Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására |
A HALHATATLAN GÁRDA
Csúcsra járatta üzletpolitikáját a Marvel Moziverzum: a Végtelen háború és a Végjáték téren-időn átívelő, ősgonoszt földbe tipró és sajnálatosan gügye humorú szuperhős-megalomániái nemcsak rekordbevételt gyűjtöttek össze, hanem az egykor csillogó páncélzatú Bosszúállók hitelét is lerombolták. Tavaly még a hírét is alig lehetett hallani, a Netflix viszont nemcsak az év eddigi talán legnagyobb sleeper hitjével örvendeztet, de hathatós szintézist is nyújt a megafilm-panelekbe fáradtaknak: A halhatatlan gárda egyszerre laza és intelligens fantasy akcióthriller, csiszolatlan gyémánt a szuperhőszsánerben.
Greg Rucka (Vakító fehérség, Gotham Central) és Leandro Fernández alig ismert képregényének adaptációja ugyanis valódi tétekkel bír, természetfeletti képességekkel bíró hősei dacára hús-vér jellemeket tologat, vagyis egyszerre intenzív és intim élményt kínál. Konfliktusai elsősorban a karakterek döntéseiből sarjadnak, csakúgy, mint az akciójelenetek – az eddig kritikuskedvenc, sportfilmmel parolázó melodrámával (Nem adok kosarat) vagy nevelődéstörténettel (A méhek titkos élete) jelentkező Gina Prince-Bythewood zömmel a realitások talajára helyezi a cselekményt. Régi iskolát követ a film: a James Bond-kalandok vagy a Mission: Impossible-széria világjáró attrakció szervesülnek a Frederick Forsyth (A Sakál napja) vagy a Robert Ludlum-féle (A Bourne-rejtély) kémtörténetek legszebb hagyományaival. Intrikákra, átverésekre, bizalmas információkra, megfigyelésre hagyatkozik Prince-Bythewood, ütközetek helyett az agymunka, a figurák találékonysága nyomnak sokat a latban.
Ilyen perspektívából a valóságnál nagyobb hősök jelleme is jobban elénk tárul: a több ezer éves Andy, a Napóleon katonájaként elesett Booker, a keresztes háborúban ellentétes oldalon küzdő, majd szövetségesekké, hovatovább, szeretőkké váló Joe és Nicky csapatfilm-dinamikáját rendkívül jól működő kémia tartja fenn. Noha A hét szamuráj magasságáig nem emelkedik A halhatatlan gárda, gyorsan lepipálja A feláldozhatókat, netán A szupercsapatot: amikor a harcosok vezetője képességei megszűnéséről, életuntságáról beszél, jól irányzott flashbackek, gondosan írt szentenciák révén hiszünk neki. Egy másik örökéletű váratlan, de abszolút indokolt pillanatban összegzi a sebezhetetlenség átkát, és ha az egymásért meghalni is képes másik két gárdatag csókolózni kezd, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a film által hibátlanul megalapozott, egymás iránt érzett hűség és önfeláldozás heroikus, ám cseppet sem bugyuta témáit. Lelki terhek rakódnak ránk, ugyanakkor látjuk, amint A halhatatlan gárda vitézei képesek felülemelkedni az elsősorban bennük keletkező drámai akadályokon – Prince-Bythewood tudja, a kevesebb olykor több, vagyis karakterológia nélkül fabatkát sem érne a figurák könnye, verejtéke és a ledöntött ellenfelek sokasága.
Feminista szuperhős-regeként ugyancsak potens darabról van szó: azzal, hogy a halhatatlanoknak egy kb. 6000 éves, világfájdalomtól gyötört, egyszerre érzékeny és sebezhető Andy ad parancsokat, nemcsak Charlize Theron sokoldalúságáról, végleg szilárdult akcióhős-státuszáról (ld.: Mad Max: A harag útja) kapunk bizonyítékot, de A halhatatlan gárda is új cselekményszállal gazdagodik. Dinamikus, akció-és karakterorientált coming-of-age storyként pályázhat rokonszenvre az afganisztáni missziója során elesett, majd feltámadt, aztán csapattársai által kiközösített, végül életének új értelmet adó Nile jellemfejlődése: KiKi Layne a hihetetlenül összetett és érzékeny Ha a Beale utca beszélni tudna lírai, elszánt hősnője után ismét rátermett karaktert formál meg. Típusalakjában a Joseph Campbell-tanítások hangoznak vissza, ugyanakkor a női szemszög és a hétköznapi emberek nyűgjei sem tűnnek el belőle, így Andy és Nile mester-tanítvány relációja jóval több a politikai korrektség reklámozásánál. Kortárs problémák szemlézéséből is jelesre vizsgázik A halhatatlan gárda: a Marrákestől Szudánon át Franciaországig és Londonig galoppozó, közepesen grandiózus kalandeposz térfigyelő kamerák, okostelefonok, valamint a közösségi média révén az örök megfigyelés spionsztorikból sem kilógó rémével fenyeget. Joe és Nicky LMBT-viszonya egy pillanatig sem gejl, évszázadok mocskán áthatoló kötődés (vagyis e mozi egy szempillantás alatt megelőzte a női vagy homoszexuális karakterek elsőbbségével vetélkedő Marvel és DC-univerzumot), illetve a bujkálásra kényszerülő, árnyékvilágban is altruista hősök zseniális ellenpontjai a nárcisztikus, magánhadsereggel bástyázott, tudományos felelősséget hangsúlyozó, ám azzal valójában teljesen visszaélő orvosok, tudósok és milliomosok.
Kultúrákba nyerünk betekintést, olasz, francia, arab, afroamerikai figurákat ölel keblére a film, régmúlt korok szemléletét hozza felszínre, elutasítja a kirekesztéspolitikát, és nem rest humanista üzenetet harsogni az emberiség történelmébe pozitívan beavatkozó, önzés helyett társkeresést propagáló, jövendő rákkutatókat, hip hop-pionírokat segítő szuperemberekről. Theronon és Layne-en kívül a többi színész is élvezi a szerepét: Matthias Schoenaerts morális ambivalenciával nyűgöz le a Bikanyak maszkulin válsága után, Marwan Kenzari egyszerre gyöngéd és nyakat roppantó akcióhős, a Martin Eden példátlanul remek Luca Marinellije törékenységét jól ellensúlyozza találékony éleslátása. Chiwetel Ejiofor nemezisnek tűnő kutatója tragikus zöngékkel erősíti sima beszédű antihősét, a 4 hónap, 3 hét, 2 napból ismert Anamaria Marinca sajnos csak rövid időre, perifériára szorítva bukkan fel (akárcsak a pár évvel ezelőtti Kiéhezettekben), legfeljebb a Harry Potter-sorozat Dudley-ját, Harry Mellinget érheti komolyabb bírálat túlzottan vicsorgó és excentrikus ellenlábasként.
Igaz, A halhatatlan gárdából majdnem kifogy a szufla: generikus akciófináléját ostoba egysorosok kísérik, problémafelvetései, drámai fordulatai révén azonban rózsás összképet mutat. Esztétizált és nyers akciójelenetei (Andy harcművészeti mozikat, John Woo-pisztolybaletteket idéző templomi rendrakása a The World We’ve Made ritmusára bravúros), csupán néhány, varázslatos erejű karakterre redukált, háttérrel rendelkező figurája miatt inkább kultfilmszámba megy, rétegmozi-státuszba kerül és nem glancolt blockbusterként arat diadalt. Príma műfaji kirándulás, a Hegylakó valóban méltó 2.0-ás örököse, amelynek nimbuszát a Marvel-hagyományként beharangozott folytatás sem teszi tönkre – várhatjuk is, hogy a jövőre befutó Örökkévalók és Végtelen képesek lesznek-e átmenteni Gina Prince-Bythewood rendezésének legnagyobb erényeit.
Szabó G. Ádám
Rendező: Gina Prince-Bythewood
Szereplők: Charlize Theron, KiKi Layne, Matthias Schoenaerts, Marwan Kenzari, Luca Marinelli