01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Kölcsönpapa
2020.07.09 - tiszatáj

FAMILY ROMANCE, LLC

Dokumentumfilmként talán jobban üzemelne a sztori. Kaspar Astrup Schröder 2012-es, itthon a 10. VERZIO Fesztiválon bemutatott, Családkölcsönző című etűdje egy famíliatagok bérbeadásával foglalkozó japán férfit követ nyomon: szakmájában hibátlanul teljesít, népes otthonában viszont a magány öngyilkosságba taszító gondolata foglalkoztatja.

Rémisztő kettősségre húzhatta volna játékfilmet és dokudarabot ötvöző tavalyi munkáját a német újfilm nagy öregje is, Werner Herzogból azonban úgy tűnik, átmenetileg elillant a kreativitás. A Family Romance, LLC tálcán kínálja a szerzőt foglalkoztató, kisebb módosításokkal napjainkban vagy urbánus környezetben is működő témákat, a bércsaládokat koordináló Yuichi Ishii igaz történetéből viszont hiányzik a spiritusz, annak dacára, hogy a férfi távolról olyan herzogi antihősök nyomába érhetne, mint a Kinski-féle hataloméhes, XVI. századi konkvisztádor (Aguirre, Isten haragja) vagy a dzsungelbe operát játszó hajót vontató, hóbortos Fitzcarraldo. Ishii papírmasé figura marad – kidolgozatlansága ráadásul igazán fájó, ha kevesebb, mint 90 után elgondolkodunk, hogy Herzog a személye, viselkedése, illetve a modern japán társadalom tükrében milyen óriási ziccereket nem váltott gólra.

A film szerepjáték-motívuma rögvest szemet szúr: hősünk ugyanis beugróként apákat, netán szeretőket, rég nem látott rokonokat vagy barátokat kelt életre, így a Family Romance, LLC nemcsak a tágabb értelemben vett illúzió természetrajzát teszi idézőjelbe, de jóval konkrétabban a színészet mibenlétét is vesézi. Ishii ilyen rangban egy másik Herzog által megénekelt, partvonalra szorult antiférfi rokona, a Medvebarát színészi karrierről álmodó (a Cheers-szériából Woody Harrelson által kiütött), pálfordulását, majd halálát grizzly-k körében lelő, önmagát nárcisztikusan produkáló Timothy Treadwellje juthat róla eszünkbe. A családkölcsönzőből viszont hiányzik a mentális kisiklás groteszkbe forduló patológiája: Ishii a 12 éves lány, Mahiro eltűnt apjának bőrébe bújva gyakran rokonszenvünkre pályázó karakter. Rózsaszín cseresznyefa-szirmok alatt, tó mellett sétálva, önfeledt járókelők gyűrűjében képes valódi kommunikációra az önkereső lánnyal. Ugyancsak érdekes, Herzog miképp ábrázolja a relációjukat: eleinte Mahiro introvertált, nehezen megnyíló gyerek, miközben Ishii rutinosan végzi a dolgát, az ismeretlen férfi egyre inkább kuncsaftja kedvére tesz. Lezserebb öltözékben róják a tereket, nevetnek, bizalmas információkat osztanak meg egymással, problémáikról beszélnek, vagyis úgy tűnik, igazi apa-lány kapcsolat sarjad a totális idegenségből.

 

 

Valóság és apa-fikció dualizmusa azonban nem tarthat sokáig: Herzog rámutat, noha a felek eleinte zökkenőmentesen megtalálják a közös hangot, az igazi virágba borulás lehetetlen. Vagy Mahiro hazudik, esetleg a magabiztosnak tűnő Ishii úr rejtegeti a komplexusait, ezért a Family Romance, LLC-ben a két résztvevő önmagában lappangó gondjai eleve képtelennek festik le a valódi kapcsolat létrejöttét, sőt, akár a normalitás kialakulását. Itt jön a képbe a grandiózus délibábokat kergető, valójában a kényelmetlen reáliák mocsarába vesző Herzog-antihősök portréja: Ishii saját kisszerűségén próbál túllendülni, a főalak valójában a szigorúan tradíciókövető, elfojtásokat generáló japán társadalom polgára. Felhőkarcolók, pagodák rengetegében csatangol, hiába fordulhat egy örök barátjához vagy változtatja meg olyanok életét, akiket nem ismer, száműzöttként lézeng, épp olyan, mint azok, akiken segít.

Humanista darabként ugyancsak nem vall kudarcot a Family Romance, LLC: az író-rendező által papírra vetett, Ishii valódi munkáiból táplálkozó fiktív szkript örömet vesz észre a magát szerencsétlennek tartó nő karneváli jutalmazás-betétjében, harmóniát láttat Ishii és barátja több közös pillanatában. Jóval érdekesebb azonban a neurózisok feltárása: az olykor kifejezetten bizarr szituációk (melyek között a főszereplő és Mahiro kitalált rokonsága jelenti az eleve furcsa kiindulópontot) gyakran a 21. század görbe tükrét nyújtják. Közösségi média torzítja az emberi kapcsolatokat, a párbeszédet végleg felváltotta a virtuális térbe való menekülés és az Instagram-kultusz, robothotelek épülnek elektromos halakkal (a Mocskos zsaru: New Orleans utcáin „Álmodnak-e a halak?”-felvetésére hajazva) és droid-recepcióssal. Herzog úgy gondolja, az egyedüllét továbbra is gyötrő, csaknem elmeproblémákkal fenyegető ragály, a Family Romance, LLC dokudráma-karakterei pusztán lecserélik vagy takargatják a velük maradó nyűgöket. Ott, ahol az emberek nem járnak pszichológushoz, ugyanis az agyturkászok felkeresése gúnyolódással, kirekesztéssel jár, a nép hamarabb fordul a fikcióhoz, rosszabb esetben szórakoztatóipari devianciákhoz, vagyis a direktor tovább árnyalja, sőt, a családi kötelékek kapitalizációja révén társadalmi méretűvé duzzasztja a kezdettől fogva releváns szerepjáték-problémakört. (Ld.: Jake Adelstein szexipart is pellengérre állító true crime-könyve, a Tokió Vice egyik konklúzióját az orvoshoz nem, dominákhoz viszont hamarabb forduló japánokról)

 

 

Pontosabban csak növelné, ugyanis idővel a Family Romance, LLC-t mélybe rántja a didaxis és a mű egyéb gyermekbetegségei – a potenciális témákat Herzog nyíltan kimondatja szereplőivel, nem pedig drámai határszituációkat ábrázol vagy karakterológiai folyamatokat tekint át, így Ishiivel, Mahiróval és a többiek belvilágával csak rövid időre azonosulhatunk. Mi több, a videóra forgatott jelenetek csaknem az ázsiai szappanoperák kétes operatőri munkájával rokonítják a filmet, ezen kívül a szcénák is jellegtelen unalommal halmozódnak egymásra: Herzog fragmentált dokudrámát jegyez, melynek töredékes roncsnarratívája sajnos a széteső történetvezetés bosszantó indexe. Hiába látjuk a bánatában koporsókat szemléző, majd egybe bele is fekvő Ishii abszurd rituáléját, egy spiritisztát, a Mahiro anyjával  részben fájdaloműzőként, részben hivatalból barátságot kezdeményező családkölcsönzőt vagy egy hegytetőn vezetékes telefonba beszélő hölgyet, ósdi tévéfilmnek hat az író-rendező vizuális antropológiai elemzése.

Apró brillírozásai ellenére a Family Romance, LLC egy fáradt, választott témáján igazi fogást ritkán találó auteur képét mutatja. Hálás témák ide, szívet ütő, gyomorszájon rúgó elidegenedettség-zárókép oda, Werner Herzog aktuális műve inkább a Queen of the Desert fantáziátlanságát viszi tovább, mint akár a Mit tettél, fiam? interpretációkban gazdag, lenyűgöző őrületét vagy a netfüggőség mellékhatásait boncolgató Lo and Behold éleslátását.

Szabó G. Ádám

 

 

 

Family Romance, LLC (2019)

Rendező: Werner Herzog

Szereplők: Yuichi Ishii, Mahiro Tanimoto, Miki Fujimaki, Takashi Nakatani, Kumi Manda

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , ,
2021.01.20 - tiszatáj

MÁNYOKI ÁDÁM MŰVEI NYOMÁN, EGY MŰTEREMLÁTOGATÁS MARGÓJÁRA
Mányoki Ádám (1991) festőművész, grafikus. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika szakán. Mesterei: Madácsy István és Szurcsik József voltak. Sokoldalú művész, aki már az egri főiskolán is többféle technikával kísérletezett. A kezdetekben illusztrációkat készített, a litográfiát vegyes technikával kombinálva alkotott, főleg Pilinszky verseinek hatására…

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

A fotózásra Miklós kért meg, a Volt egyszer egy Közép-Európa (1989) válogatott anyaghoz, majd az egyik legszebb könyve, Az én Pannóniám (1991) kapcsán. Ekkor tudtam meg, hogy ez a mosolygós, kedves ember – aki barátai közé fogadott a második találkozás után, mert hogy én is Szekszárdon születtem ‒ milyen szigorú, már-már kegyetlen. Többször át kellett dolgoznom az egészet. Miután megjelent, én közömbösen lapozgattam. Hogy miért használtak a kritikusok a képek kapcsán szuperlatívuszokat, máig nem értem […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

NAGY GÁBOR FESTŐMŰVÉSZ ÉLETMŰ-KIÁLLÍTÁSA
Nagy Gábor festőművész olyan nagyszabású kiállítással jelentkezett október elején Szeged művészetértő közönsége előtt, amely a közel öt évtizedet átfogó képzőművészeti pályafutásának – és az egyes műcsoportokban részletesen dokumentálható – változatos alkotói tevékenységének hiteles bemutatója. Azért is lehet – sőt kell – most az életmű korrekt mérlegét megvonni, mert a REÖK két szintjének összes termeit megtöltik a művész alkotásai, azaz több mint háromszáz művet vonultat föl a kiállítás […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

BARTÓK IMRE: JERIKÓ ÉPÜL
Formabontó posztapokaliptikus-poszthumanista trilógiájának sokatmondóan vegyes fogadtatása után Bartók Imre az új keretek között sem hagyja el azokat a törekvéseket és irányvonalakat, amelyek előző köteteit vezették és meghatározták. A Jerikó épül családregény, fejlődésregény, de már összetettségét és merészségét tekintve is érdemes összevetni A Patkány évével kezdődő, nagyszabású, transzgresszív trilógiával… – VIDOSA ESZTER KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
2021.01.14 - tiszatáj

MÜLLER DEZSŐ:
ALÁMERÜL ATLANTISZOM
Indulás és érkezés, és ami közte van. Egy tartalmas életmű stációi sorakoznak Müller Dezső legújabb verseskötetében. Ahogy öregszik az ember, gondolatai egyre többször elidőznek a Máté Péter által megénekelt „lázas ifjúság”-nál… – FÁBIÁN TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

KONOK TAMÁSRA EMLÉKEZTEK A LUDWIG MÚZEUMBAN
z Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas festőművészre, Konok Tamásra emlékeztek pályatársai, barátai a művész 91. születésnapján, 2021. január 9-én… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN
Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő