08.04.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban – Negyedik epizód >>>
07.29.
| THEALTER 2021: fókuszban a színházi sokszínűség és a fiatal alkotók >>>
07.29.
| THEALTER 30(+1) színháztudományi konferencia >>>
07.28.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban – Harmadik epizód >>>
07.23.
| Legéndy Jácint performanszai a 101 Klubban DJ Cuvious partisorozatán belül – Nightclub in the Sky >>>
07.22.
| Grand Café – Ráolvasás 07. – Halász Rita: Mély levegő >>>
07.10
| Héthatár: itt a környezettudatos művészeti fesztivál >>>
06.30.
| Grand Café – Gurubi Ágnes Szív utca című regényének bemutatója >>>
06.19.
| A Tricikli Fesztivál részletes programja >>>
06.09
| Grand Café – Ráolvasás 06. – Krusovszky Dénes: Áttetsző viszonyok >>>
 TiszaLINE Szalon

07.22.
| Szeged középkori városmagját találták meg a Móra-múzeum régészei >>>
05.17.
| Középiskolások irodalomról – szóval, képpel >>>
06.03.
| Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.04.
| Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
| Tandori Dezső: Szellem és félálom >>>

Bék Timur, Horváth Eve, Juhász Róbert, Marczinka Csaba, Nagy Zalán, Tóth Réka Ágnes, Vasas Tamás versei
Abafáy-Deák Csillag, Szilágyi Zsófia Emma, Szilágyi-Nagy Ildikó, Totth Benedek prózája
Zalán Tibor drámája
Végel László naplórészletei
Fried István, Kovács Krisztina tanulmányai
Bazsányi Sándor, Urbanik Tímea Mészöly Miklósról

>>>

VERSENY A SZEGEDI EGYETEM FENNÁLLÁSÁNAK
100. ÉVFORDULÓJÁRA
Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola magyar nyelv és irodalom munkaközössége áprilisban irodalmi vetélkedővel ünnepelte a Szegedi Tudományegyetem kettős – a szegedi egyetem létrejöttének 100 éves, illetve a szegedi „összegyetem” megalakulásának 20 éves – évfordulóját. Az eseményhez kapcsolódóan a gimnázium az elmúlt év őszén 3 fordulós irodalmi pályázatot hirdetett középiskolás diákok számára […]

>>>

Teljesen más dimenzió
2020.04.08 - tiszatáj

INTERJÚ KUDÁSZ GÁBOR ARIONNAL WORKOUT – A FINE SENSE OF PATRIOTISM C. KIÁLLÍTÁSA KAPCSÁN

A stadionban sokezer dressz ütemre mozdulva formál rózsát, szívet, sólymot, lobogót. A fiúk kiemelik a lányokat, megragadják egymás kezét vagy összeölelkeznek, attól függően, hogy éppen mit kíván a koreográfia. Kötődéseik és túlhevült arcuk a lelátóról már nem kivehető. Jelek és minták váltakoznak kétes ideológiák szlogenjeivel, zúgnak a vezényszavak és mozgósító ritmusok. A magasból nézve mindez egyszerre lendületes és változatlan, fiatalos és konzervatív, globális és hazafias, értelmetlen és jelentőségteljes. Csehszlovákia alakulásának 100. évfordulóján, Prágában vagyunk, a történelem legforróbb nyarán, a sólymok rajzásán.

– A Workout c. kiállítás képanyagát nagyon rövid idő alatt fotóztad, míg munkásságodat egyébként hosszú projektek jellemzik. Jelen esetben beszélhetünk arról, hogy a kiállított anyag egy szintén időigényes munka végeredménye?

Igen, általában több éven keresztül foglalkozom egy-egy témával. Ez többek között azért is jó, mert így van idő arra, hogy a projekt komplexebbé válhasson. Jelenleg egy olyan anyagon dolgozom, amely magyar tinédzserek ambícióival, jövőképével foglalkozik. Ez szép lassan halad a saját szabályai szerint. Azt, amin itthon ügyködöm, egy tágabb kontextusba szerettem volna helyezni. A prágai esemény a várakozásaimtól eltérő, igen intenzív és elemeiben sokkoló élmény volt. Összességében öt és fél nap állt rendelkezésemre, ami magába foglalta az előadásokat és a próbákat is. Ilyenkor, nincs idő arra, hogy közben azon agyalj, mi ez, mit is gondolsz te erről az egészről. Elég volt annyi, tudtam miért érdekel a dolog.

A fotózás után, már otthon, újabb csalódás ért. Előhívtam a filmeket és akkor szembesültem azzal, hogy a töltőzsák – amiben a filmet cseréltem – műszálas bélése elöregedett és egy összefüggő szöszréteg borította az összes negatívot. Részben emiatt is, hosszabb ideig parkolópályára helyeztem az anyagot. Nézőképeket készítettem, hogy lássam, mi van rajta, de ezt meg kellett még emészteni és ki kellett alakítanom egyfajta viszonyt ezzel az újonnan felbukkanó problémával szemben, egyrészről ugye, hogy nem sikerült, meg azzal a ténnyel is, amivel ott szembesültem, hogy van egy igen erőteljes morális, történelmi vetülete ennek az egész projektnek.

 

Kudász Gábor Arion: Stadium (Heart) 2020 59x50 cm, inkjet print, epoxy resin, wood Stadium (Gathering) 2020 59x50 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– A Memorabilia c. projekted óta fekete-fehér fotókat készítesz, míg az előtt színesben fotóztál. Az, hogy a képek fekete-fehérek, az időtlenséget szimbolizálják vagy – például a jelenlegi, Workout c. anyag – konkrétan egy meghatározott időszakra utal?

A Memorabilia esetében úgy alakult, hogy két kiállítás nyílt meg párhuzamosan. A Magyar Fotográfusok Házában, szinte kivétel nélkül a sorozat színes képei voltak kiállítva, míg a Faur Zsófi Galériában egyetlen, fekete fehérben készült fejezet. Ebben az esetben az emlékezet működése miatt „váltogattam”. A Human című sorozatban pragmatikus okokból döntöttem a fekete-fehér technika mellett. Színesben kezdtem el a munkát, de mivel az egész történetnek a téglagyár a helyszíne, a tégla vöröses színe dominált. Ezzel szemben azt akartam, hogy a képek ne magáról a tégláról, hanem a vele összefüggésbe hozható tágabb összefüggésekről szóljanak. A tégla „téglaságától” pedig úgy tudtam a legegyszerűbben megszabadulni, hogy fekete-fehérben folytattam a munkát. A fekete-fehér kép egyszerre jár információ vesztéssel és információ többlettel. Az agyunk kipótol számtalan részletet. A Workout készítésekor a monokróm kép kevésbé szolgálta egy konkrét időszak megidézését, mint a képek megformálása, a frontális kiterített kompozíciók, a nagyjából standard távolság a modellektől.

 

Kudász Gábor Arion: Slavia – Animal Rights Movement, 2020 59x50 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– A stadionok, mint tömegek befogadására alkalmas létesítmények, mit árulhatnak el egy adott országról? Méretük vagy mennyiségük alapján lehet-e bármilyen következtetést levonni?

Minek magunkat kivonni abból a világból, amelyben élünk. A stadion szót nem lehet úgy kimondani Magyarországon, hogy politikai töltete ne lenne, de az kevéssé érdekel, hogy ezzel kapcsolatban fogalmazzak meg bármit is. Azt viszont felettébb érdekesnek találom, hogy az egykor milliókat mozgató Sokol mára hogyan vált egyfajta (akár politikai értelemben is) marginális  eseménnyé, hogyan vesztítette el korszerűségét, társadalmat megszólító erejét.

– 1918, Csehszlovákia születése, 1920 pedig a trianoni békeszerződés aláírásának dátuma. Csehszlovákia megalakulásának 100. évfordulójának évében fotóztad a Sokol Slet-et. Idén van a trianoni békeszerződés aláírásának 100. évfordulója. Felfejthető-e bármiféle kapcsolat, összefüggés ezen események és a projekted között? 

Számos országból érkeztek résztvevők, nemzetek zászlói, az összes uniós lobogó, a testvériség, a barátság, a közösség címszava alatt ott volt, a magyar kivételével. A Csehszlovákia megalakulásának századik évfordulóján tartott rendezvény, magyar nézőpontból legalábbis kérdéses, mintha ugyanannak a történelmi szövetnek a fonákját látnánk. Az előjelek felcserélődése önmagában indok, hogy innen foglalkoztasson az ottani emlékezet.

 

Kudász Gábor Arion: There is a race going on and you are not in it - II. 2020 320x350 cm, cotton canvas, steel tube (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– A színes geometriai alakzatok használata alkotásaidon, a befogadás során esztétikai funkcióval rendelkeznek csupán, vagy ennél sokkal többről van szó? A fiatal srác aki az „UOMO” feliratos gatyájában tiszteleg, mintha a jövő felé nézne. A férfivá válás küzdelmeinek irányába vagy hazafiasan tiszteleg a nemzet lobogója előtt és kész akár életét is feláldozni érte?

Amikor a kontaktokat csináltam, színes fóliát raktam a negatívra, egy piros sávot, vagy kék háromszöget, amit a cseh zászlóból emeltem ki és úgy repróztam le. A negatívot pozitívba fordítva a piros átfordult UV zöldbe, a mély kékből meg élénk pink lett. Megtetszett ez a pozitív-negatív játék. A szereplőket nem különösebben érdekli, hogy mit jelentenek heroikus mozdulataik, nekik elég, hogy ez így szép. A lefényképezett mozdulatok vektorait a kép széléig meghosszabbítva, egy vonalhálót rajzolhatunk fel rá, síkokra tagoljuk. Ha a fóliarétegeket rárakom a képekre, a mozdulatok által kijelölt síkbeli idomok mentén, majd visszafordítom pozitívba a fotót, számomra is meglepő új zászlók keletkeznek, új identitások lehetősége rajzolódik ki.

Kezdetben még nem gondoltam erre a lehetőségre, mert túlságosan koncentráltam arra, hogy a pár fős sejtek performanszait, azt az apró, de az egészhez nélkülözhetetlen építőelemet mutassák be képeken. Az UOMO feliratú boxert viselő fiú, a napellenzős kézmozdulattal is, egy a sok ilyen póz közül. Azt hihetnénk, hogy a koreográfiáknak van valamiféle narratívája, vagy jelentése. A nagy koreográfiát messziről nézve: egyik zászló átmorfolódik egy másik zászlóvá, vagy szív alakot formálnak a küzdőtéren, de az egyén nem jelenik meg motívumként. A mozdulatsorozatok többsége pusztán azt a célt szolgálja, hogy tetszetős legyen.  Ha te, vagy mi a mozdulatot emlékeink vagy közmegegyezés alapján egy lobogó előtt tisztelgő fiatal katonának olvassuk, az nem a képből jön. Az azonban nem véletlen, hogy több képen is szerepel az UOMO – magyarul: ember – felirat.

 

Kudász Gábor Arion: UOMO, 2020 50x59 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– Zászlókat idéző, installált fotók. Ez bizonyos tekintetben utal vajon, többek között a Sokol-esemémyek esztétikájára, beleértve a lelátókon uralkodó hangulatot is, ami összekapcsolódik egyfajta patrióta magatartással is? 

Benne van ebben a képi világban a saját gyerekkorom emléke is, a 10-12 éves korom előtti felvonulások, a majális, a játszótéri mászókázás. Innen idézem a képfelület nyalóka szerű hatását, az installációban a mászóka formát.

A munka folyamán beszélgettem egy vexillológussal, Kottra Györgyivel. A vexillológia a zászlótan, a heraldika azon ága, mely a zászlók jelentésével, történetével foglalkozik. Elvittem neki ezeket a visszaforgatott fotókat. Igazából azzal a nagyon egyszerű kéréssel, hogy segítsen a generatív módon létrejött jelentéseket tisztázni. Mondta, nagyon kedves fiatalember vagyok, örül hogy megkerestem, de a zászlók azok nem így működnek. A cseh zászlóban a vörös mást jelent, mint az olasz zászlóban vagy a japánban és az meg aztán végképp más, mint amit a szocialista, kommunista szovjetunió zászlajában a vörös szimbolizál. Ezek igazából a színekhez társított gondolatok, a színek és formák jelentése nem egyezményes. És ezt már én teszem hozzá: hanem látens gondolati töltetek.

 

Kudász Gábor Arion: There is something wrong and you don’t know about it, 2020 50x59 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– Nő és férfi viszonya a képen. Sárga kör. Brand logó vagy bdsm lobogó?

Aki nem látta élőben a kiállítást, annak nehéz lehet elképzelni, hogy a műgyanta öntés során milyen sorsszerű felismerésnek éltem meg, hogy házilag nem tudom kifogástalan minőségben legyártani a rétegeket, ami emiatt tele lett buborékkal és a fent említett kakasos nyalókához hasonlatosan áttetsző színű fényes-matt, ragacsos hatású lett a felülete.

Az első próbát bevittem a diákjaimnak megmutatni a fotográfia és az installáció viszonyát taglaló órára. Ekkor került szóba, hogy olyan, mint a kakasos nyalóka. Ez a szándékolatlan hasonlóság igazából az a pont, ahonnan a Sokol történetet szemlélhetem, vagy ahonnan emlékezhetek a rendszerváltás előtti időre, ami a mai Sokol és a mai világunk negatívja. Nosztalgiával emlékszem vissza arra, amikor bementem az iskola melletti kisboltba, ahol lehetett cigirágót kapni, meg ezt a nyalókát. Azzal az egyszerű, szerencsétlen cukor izével, amihez természetesen komoly érzelmi kötődés alakult ki bennem. A műgyanta pontosan ezt testesíti meg, ehetetlen formában.

 

Kudász Gábor Arion: Queer Anarchism - Anarcho Feminism, 2020 59x50 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

A szereplők ruháján ott virítottak a nagy brandek nevei. Ma már nem az van, hogy a ruhám alapján meg lehet mondani, milyen nemzetiségű vagy vallású vagyok, hanem azt, hogy ki a kedvenc popsztárom vagy milyen szexuális szokásaim vannak. Teljesen más dimenzió.

– Egyes képeiden tetten érhető a kettősség megragadása szubkultúrák és a nacionalista ideológiák viszonylatában?

A Sokol találkozó óta eltelt időben a modelljeimnek emailben feltettem néhány kérdést is. Megkérdeztem például: hárman vagytok a képen, mi bennetek a közös? Egyikük sem írta válaszul azt, hogy csehek vagyunk vagy nacionalisták. Azt válaszolták, hogy szeretünk táncolni, vagy mi hárman srácok, mind gördeszkázunk.

(Kudász Gábor Arion: Workout – a fine sense of patriotism, Faur Zsófi Galéria, Budapest)

Lak Róbert

 

Kudász Gábor Arion: Love addict, 2020 (Fotó: Kudász Gábor Arion) Kudász Gábor Arion: The (Belgian) Red Square, 2020 (Fotó: Kudász Gábor Arion) Kudász Gábor Arion: You should stop immediately, 2020 (Fotó: Kudász Gábor Arion)


Címke: , , , , ,
2021.07.28 - tiszatáj

– MONDJA A SZÍNHÁZCSINÁLÓ
BALOG JÓZSEF
Annak ellenére meglepően sokszínű és gazdag az idei Thealter Fesztivál programja, hogy a szervezők harminc év óta először egyetlen fillér működési támogatást sem kaptak pályázatukra. A MASZK Egyesület nemrég Hevesi Sándor-díjjal elismert elnöke, a színészként az Újszegedi Szabadtéri Színpadon Molière-bemutatóra készülő Balog József szerint a szakmai szolidaritásnak és a pandémia okozta lefojtottságnak is köszönhető, hogy minden meghívott társulat vállalta a fellépést Szegeden… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.28 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZKÁROSI ENDRÉVEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Szkárosi Endre József Attila- és Mészöly Miklós-díjas írót Pánczél András kérdezte a Szekszárdi Magasiskola Mészöly Miklós Íróakadémián zajló irodalmi tehetséggondozásról […]

Tovább olvasom >>>
2021.07.28 - tiszatáj

BETTER DAYS
Húsbavágóan aktuális, sőt, régóta jelen lévő probléma az iskolai bántalmazás, mégis viszonylag kevés film (például a belga, mentális betegségekre szintén fókuszáló Ben X) helyezi érdeklődése homlokterébe. Noha a hongkongi születésű, de a szárazföldi Kína bizonyos relációit vizsgáló Derek Tsang végül nem alkot remekművet, drámája igen figyelemreméltó mű a témában… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.27 - tiszatáj

Bék Timur, Horváth Eve, Juhász Róbert, Marczinka Csaba, Nagy Zalán, Tóth Réka Ágnes, Vasas Tamás versei
Abafáy-Deák Csillag, Szilágyi Zsófia Emma, Szilágyi-Nagy Ildikó, Totth Benedek prózája
Zalán Tibor drámája
Végel László naplórészletei
Fried István, Kovács Krisztina tanulmányai
Bazsányi Sándor, Urbanik Tímea Mészöly Miklósról

Tovább olvasom >>>
2021.07.27 - tiszatáj

SIROKAI MÁTYÁS: LOMBOLDAL
A beat tanúinak könyvével elindult az antropocentrikus világot hátrahagyó utazás, amely A káprázatbeliekhez című második kötetben folytatódott a zöld álmokkal és az űr kozmikusságával. A Lomboldal visszatérés a földre, maga a zöld álmok megvalósulása, ahol beteljesedik a „növénylés”, és ahol a szilárd, ontológiai határok ugyanúgy elmosódnak, ahogy a korábbi könyvekben. Tematikusan tehát összekapcsolható a három kötet, mindben ott húzódik a növények megértésének vágya és azok szeretete, a mozgás, egy dehumanizált világ… – BORBÍRÓ ALETTA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.26 - tiszatáj

JURONICS TAMÁS SZÖKTETÉS A SZERÁJBÓL-RENDEZÉSE ÚJSZEGEDEN
Amióta száműzték az operát a Dóm térről, lassan már annak is örülni kell, hogy egyáltalán játszanak egy máshol bemutatott, újrahasznosított produkciót az Újszegedi Szabadtéri Színpadon. Juronics Tamás kortárs Mozart-rendezése, a Szöktetés a szerájból háromnegyed ház előtt tisztes sikert aratott… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.24 - tiszatáj

BRONKA NOWICKA:
MEGETETNI EGY KÖVET
Bronka Nowicka rendező, író, debütáló prózakötete 2016-ban elnyerte a lengyel Nike irodalmi díjat. Magyarul 2021-ben Sipos Tamás fordításában jelent meg Megetetni egy követ címmel. Ez a vékony kis könyv a tárgyak által előhívott emlékezet 44 rövid története. Ahogy a fülszöveg is ígéri, a kötet rálátást ad a lengyel falu, család, történelem egy-egy részletére is. Emellett létfilozófiai kérdéseket, és azok nyelvi leképezésének lehetőségeit is fejtegeti… – OLÁHNÉ KISPÁL ANITA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.07.23 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Jó és örömteli érzés ismételten jelen lenni a Vásárhelyi Őszi Tárlaton (VOT67). Tombol a nyár, idővel belefutunk az őszbe. Időzavar, a pandémia miatt. Jövőre tolódik a VOT68. Egyidőben vagyunk, vagy inkább párhuzamos időkben élünk?

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
H. Balogh Gyula: Alsóvárosi hitregékBakos András: Isteni testekSzathmári István: Spanyol reggeliSántha József: BörtönkarnagyNormal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattTandori Dezső: Nincs beszédülésPetőcz András: A visszaforgatott időLengyel András: Tömörkény-tanulmányokKálnay Adél: Szivárványország (Utazz velem!)Virág Zoltán (szerk.): Színkép, hangkép, összkép (Írások elméletről és gyakorlatról)Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Fried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházTandori Dezső: A szomszéd banánhalSeregi Tamás: Művészet és esztétikaÉszlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Zalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)„Ragyogó pusztulás” – kortárs osztrák irodalmi antológia (szerk.: Bombitz Attila)Lengyel András: Ellenkultúra, peremhelyzetben (Marginalitástörténeti vázlatok)Bíró-Balogh Tamás: Az irodalom személyességekabai lóránt: semmi színSzlováknak lenni csodás…Petőcz András: A megvénhedt IstenDemény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólTandori Dezső: Szellem és félálomKálnay Adél: Hamvadó időSzepesi Attila: IstenporPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Sághy Miklós: A fény retorikájaTandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézCsiki László: A kaptárBaka István: Műfordítások III.Jász Attila: Fürdőkádból a tengerTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaBíró-Balogh Tamás: TollvonásokFried István: Magyar irodalom(történet)