Tiszatájonline | 2020. március 23.

Nagy Zopán: Nam June Paik, Joseph Beuys, Dora Maar és Maurer Dóra találkozása Pajtás gépem szellemével

LONDON,
TATE MODERN – ÉS KÖRNYÉKE,
2020. ELEJE
Immissio. Átfedések, átjárások a Tate Modern Gallery különböző szintjein…
Akció. Pajtás gépem (fotó-box masinám) felmutatása mindegyik teremben… – NAGY ZOPÁN ÍRÁSA

LONDON,
TATE MODERN – ÉS KÖRNYÉKE,
2020. ELEJE

Immissio. Átfedések, átjárások a Tate Modern Gallery különböző szintjein…

Akció. Pajtás gépem (fotó-box masinám) felmutatása mindegyik teremben…

Shadow self Nam June Paik Room Tate Modern 2020 01 25 by Zopan Nagy Shadow self Nam June Paik Room Tate Modern 2020 01 25 by Zopan Nagy Shadow self Nam June Paik Room Tate Modern 2020 01 25 by Zopan Nagy

*

Nam June Paik összetett, változatos tárlatán életművének fontosabb, nagyobb lélegzetű periódusai, illetve egy-egy korszakának szeletei, töredékei, elmélkedései egyaránt feltárulnak a 12 (tematikus, ideológiákkal is átitatott) teremben.

Innovatív játékok által a technológia és a művészet együttműködését, ütköztetését, illetve ezek variációit emeli egyedi műalkotásokká. A sajátos szobrászat, grafika, elektronikus tárgyak, preparált hangszerek metamorfózisait láthatjuk váltakozva… Aztán egy üres fal. Vetítés. Vakító fény a fehér felületen, melyre a látogatók (önmagukat nézők) vetülnek…

Paik egyik szobájában: Beethoven Holdfény szonátája, Ginsberg beat-költeményei, nigériai rituális táncok, japán tv-reklámok találkoznak. Diverzitás! Itt: a populáris és a magas kultúra ötvözése zajlik. Amott: video-mixek, szexualitás, tánc-klipek, kísérleti zene… (Kiemelés: Global Groove, 1973.)

Paik, komolyzenei tanulmányai után (1956-ban, németországi tartózkodása alatt) az experimentális zene felé fordult. Stockhausen és Cage radikális előadásai nagy hatással voltak rá. Random módon megszólaló (és mozgó) preparált zongoráit 1963-ban mutatta be, mint pl. a Zen for Wind, Zen for Tv, Foot Switch Experiment című műveit is… Első elektro-, műszaki Robotjai is abban az időben készültek…

Több munkájával demonstrálja, hogyan lehet a Tv-ket önmaguk ellen fordítani! Mágnesekkel torzít képernyőket, manipulálja, komplex robotokká (műtárgyakká) alakítja a technológiát. E műveivel arra is reflektál, hogy az emberiséget „sivárrá” teheti a televízió, ha nem változtat a folyamaton… Paik, mindezek jegyében: rendszeresen dolgozott együtt mérnökökkel és High-Tech laborokkal is…

A művész két tágasabb térben tiszteleg Joseph Beuys munkássága előtt. Speciális kunyhó-építmény installációja és videó-terme (padlótól-plafonig képernyőkkel beépített, performance- és hanganyag-áradata) is kiemelkedő…

Paik életében (így, a kiállítás egy-egy termében is) fontos szerepet kapott John Cage szellemisége: a zene / csend és a Zen Buddhista szemlélet egymásba-rezgése, illetve Merce Cunningham táncos-koreográfus elhivatottsága, halálig tartó barátságának jelenléte, akivel (többek között) sok-sok videó munkán dolgoztak együtt…

Nam June Paik kiállítása: Tate Modern, 2019. 10. 17. – 2020. 02. 09.

Nam June Paik Beuys room Tate Modern Nam June Paik munkái Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkái Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkája Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkája Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkája Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkája Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik Untitled 1-2 (Moon and Buddha&TV Budha) 1978 Nam June Paik TV Buddha 1974

Dora Maar kiállítása a művésznő munkásságát egyrészt tematikusan, másrészt a műfaji határok- és különbözőségek találkozása, összemosódása kapcsán mutatja be.

Az 1930-as években Brassaï-val és a divatfotós Harry Ossip Meerson-nal is együttműködő, majd Man Ray modelljeként, Picasso múzsájaként, szeretőjeként, aztán megtört modelljeként, illetve Pierre Kefer film- és fotóművész munkatársaként is ismert, a szürrealista művészek körében igen népszerű fotográfus Dora: festészettel, vegyes technikákkal is próbálkozott…

Egyik, leggyakrabban „idézett” extrém fotográfiai alkotása, abszurd Lénye az 1936-ban készült: Portrait of Ubu, avagy (Jarry immár klasszikus főhőse): a páncélozott testű „puha bőrű idegen”, például André Breton, Paul Eluard – és általában a szürrealisták – által is közkedvelt művek közé tartoztak…

Dora Maar-nak (az idegösszeomlást is megélő, majd fél évszázadon át, haláláig: „remete” életet választó alkotónak) a Pompidou Centre-ben, 2019-ben látható kiállítása után a Tate Modern egy retrospektív tárlatot rendezett, ahol a kollázsoktól, fotómontázsoktól a festészetig, a dokumentarista-, szoció- és szürrealista fotókon át a fotogramig szinte minden látható.

Dora Maar kiállítása: Tate Modern, 2019. 11. 20. – 2020. 03. 15.

Tate feeling 2020 jan Fotó Nagy Zopán Tate feeling 2020 jan Fotó Nagy Zopán Tate Modern kilátás 2020 jan Fotó Nagy Zopán

Maurer Dóra mintegy 50 évet átfogó (szintén retrospektív) kiállításán a koncepció a játékosságra, a „színesen lebegő” geometrikus művekre, tükör-töredékekkel beépített objektekre éppúgy koncentrál, mint a letisztult formákra, a konceptuális művekre, vagy az absztrakt, a kísérleti, illetve (bizonyos) fotográfiai, fotó alapú alkotásokra…

A felületek meggörbülnek, a (tér-idő) síkok dimenzió-átívelésekkel operálnak, az érzékszervek („időtlenül” is) vibrálnak… Átforgatások, illesztések, perforációk, átlátások… Szenzibilis ívek, szivárvány áthajlások, át: a színkombinációkból az üres felületekbe, át: fényből a fehérbe, át: a falakból a semmibe… Jelek, ritmusok, utalás nélküli utalások, gesztusokon túli gesztusok… Átjárások, átívelések…

Maurer Dóra művészetszervezői tevékenysége is jelentős. Több nemzedéken át, sokak gondolkodására volt nagy hatással. Művészetpedagógiai munkáját még 1975-ben, Erdély Miklóssal együtt kezdte kreativitás-kurzusok formájában, az akkori időkben alternatívnak számító pedagógiai módszerek alapján.  

(Maurer Dóra [Kossuth- és Munkácsy Mihály-díjas grafikus, festőművész, filmkészítő] kiállítása: 2020. 07. 05-ig látható Londonban, a Tate Modern-ben.)

Maurer Dóra munkái Tate Modern 2020 Fotó Nagy Zopán Maurer Dóra munkái Tate Modern 2020 Fotó Nagy Zopán Maurer Dóra munkái Tate Modern 2020 Fotó Nagy Zopán

*

Determinatio. Egy experimentális (noise-poet-noise) est… Majd külvárosi, sistergő csönd – és Pajtás gépem halála a temetőben… London, Croydon Cemetery…

A Tate Modern tér-élményei után néhány órával: Fixateur Externe formációnkkal egy meglehetősen zúzós zaj-zenei (hang-költészeti) előadást prezentáltunk az Old Paradise Yard nevű helyen…

London Croydon Cemetery Pajtás géppel Nagy Zopán 2020 január

Másnapi sétánk távolabbi temetőbe vezetett, ahol pihenésképpen egy romosabb sírra helyeztem a (18-20 éve velem utazó) Pajtásomat, miközben róla, és környezetéről a mobillal lőttem egy képet. Aztán arról a sírról és az opál-fényben derengő, impozáns fűzfa-sziluettről a Pajtással exponáltam. Katt. És ez volt az utolsó fotográfia, amit vele készíthettem. Meghalt. Felébreszthetetlen. Mechanikája nem volt, de szelleme annál inkább… Másnap, a Tate Modern felé közeledve: ismét (és utoljára) felmutattam. Itt szakadt meg közös utazásaink sora…

London Croydon Cemetery Pajtásom halála 2020 01 26 Fotó Nagy Zopán

Pajtás Achromat, 6×6-os box (1955–2020). Temetésének helye, ideje: még bizonytalan.