Nagy Zopán: Nam June Paik, Joseph Beuys, Dora Maar és Maurer Dóra találkozása Pajtás gépem szellemével
LONDON,
TATE MODERN – ÉS KÖRNYÉKE,
2020. ELEJE
Immissio. Átfedések, átjárások a Tate Modern Gallery különböző szintjein…
Akció. Pajtás gépem (fotó-box masinám) felmutatása mindegyik teremben… – NAGY ZOPÁN ÍRÁSA
LONDON,
TATE MODERN – ÉS KÖRNYÉKE,
2020. ELEJE
Immissio. Átfedések, átjárások a Tate Modern Gallery különböző szintjein…
Akció. Pajtás gépem (fotó-box masinám) felmutatása mindegyik teremben…
*
Nam June Paik összetett, változatos tárlatán életművének fontosabb, nagyobb lélegzetű periódusai, illetve egy-egy korszakának szeletei, töredékei, elmélkedései egyaránt feltárulnak a 12 (tematikus, ideológiákkal is átitatott) teremben.
Innovatív játékok által a technológia és a művészet együttműködését, ütköztetését, illetve ezek variációit emeli egyedi műalkotásokká. A sajátos szobrászat, grafika, elektronikus tárgyak, preparált hangszerek metamorfózisait láthatjuk váltakozva… Aztán egy üres fal. Vetítés. Vakító fény a fehér felületen, melyre a látogatók (önmagukat nézők) vetülnek…
Paik egyik szobájában: Beethoven Holdfény szonátája, Ginsberg beat-költeményei, nigériai rituális táncok, japán tv-reklámok találkoznak. Diverzitás! Itt: a populáris és a magas kultúra ötvözése zajlik. Amott: video-mixek, szexualitás, tánc-klipek, kísérleti zene… (Kiemelés: Global Groove, 1973.)
Paik, komolyzenei tanulmányai után (1956-ban, németországi tartózkodása alatt) az experimentális zene felé fordult. Stockhausen és Cage radikális előadásai nagy hatással voltak rá. Random módon megszólaló (és mozgó) preparált zongoráit 1963-ban mutatta be, mint pl. a Zen for Wind, Zen for Tv, Foot Switch Experiment című műveit is… Első elektro-, műszaki Robotjai is abban az időben készültek…
Több munkájával demonstrálja, hogyan lehet a Tv-ket önmaguk ellen fordítani! Mágnesekkel torzít képernyőket, manipulálja, komplex robotokká (műtárgyakká) alakítja a technológiát. E műveivel arra is reflektál, hogy az emberiséget „sivárrá” teheti a televízió, ha nem változtat a folyamaton… Paik, mindezek jegyében: rendszeresen dolgozott együtt mérnökökkel és High-Tech laborokkal is…
A művész két tágasabb térben tiszteleg Joseph Beuys munkássága előtt. Speciális kunyhó-építmény installációja és videó-terme (padlótól-plafonig képernyőkkel beépített, performance- és hanganyag-áradata) is kiemelkedő…
Paik életében (így, a kiállítás egy-egy termében is) fontos szerepet kapott John Cage szellemisége: a zene / csend és a Zen Buddhista szemlélet egymásba-rezgése, illetve Merce Cunningham táncos-koreográfus elhivatottsága, halálig tartó barátságának jelenléte, akivel (többek között) sok-sok videó munkán dolgoztak együtt…
Nam June Paik kiállítása: Tate Modern, 2019. 10. 17. – 2020. 02. 09.
Dora Maar kiállítása a művésznő munkásságát egyrészt tematikusan, másrészt a műfaji határok- és különbözőségek találkozása, összemosódása kapcsán mutatja be.
Az 1930-as években Brassaï-val és a divatfotós Harry Ossip Meerson-nal is együttműködő, majd Man Ray modelljeként, Picasso múzsájaként, szeretőjeként, aztán megtört modelljeként, illetve Pierre Kefer film- és fotóművész munkatársaként is ismert, a szürrealista művészek körében igen népszerű fotográfus Dora: festészettel, vegyes technikákkal is próbálkozott…
Egyik, leggyakrabban „idézett” extrém fotográfiai alkotása, abszurd Lénye az 1936-ban készült: Portrait of Ubu, avagy (Jarry immár klasszikus főhőse): a páncélozott testű „puha bőrű idegen”, például André Breton, Paul Eluard – és általában a szürrealisták – által is közkedvelt művek közé tartoztak…
Dora Maar-nak (az idegösszeomlást is megélő, majd fél évszázadon át, haláláig: „remete” életet választó alkotónak) a Pompidou Centre-ben, 2019-ben látható kiállítása után a Tate Modern egy retrospektív tárlatot rendezett, ahol a kollázsoktól, fotómontázsoktól a festészetig, a dokumentarista-, szoció- és szürrealista fotókon át a fotogramig szinte minden látható.
Dora Maar kiállítása: Tate Modern, 2019. 11. 20. – 2020. 03. 15.
Maurer Dóra mintegy 50 évet átfogó (szintén retrospektív) kiállításán a koncepció a játékosságra, a „színesen lebegő” geometrikus művekre, tükör-töredékekkel beépített objektekre éppúgy koncentrál, mint a letisztult formákra, a konceptuális művekre, vagy az absztrakt, a kísérleti, illetve (bizonyos) fotográfiai, fotó alapú alkotásokra…
A felületek meggörbülnek, a (tér-idő) síkok dimenzió-átívelésekkel operálnak, az érzékszervek („időtlenül” is) vibrálnak… Átforgatások, illesztések, perforációk, átlátások… Szenzibilis ívek, szivárvány áthajlások, át: a színkombinációkból az üres felületekbe, át: fényből a fehérbe, át: a falakból a semmibe… Jelek, ritmusok, utalás nélküli utalások, gesztusokon túli gesztusok… Átjárások, átívelések…
Maurer Dóra művészetszervezői tevékenysége is jelentős. Több nemzedéken át, sokak gondolkodására volt nagy hatással. Művészetpedagógiai munkáját még 1975-ben, Erdély Miklóssal együtt kezdte kreativitás-kurzusok formájában, az akkori időkben alternatívnak számító pedagógiai módszerek alapján.
(Maurer Dóra [Kossuth- és Munkácsy Mihály-díjas grafikus, festőművész, filmkészítő] kiállítása: 2020. 07. 05-ig látható Londonban, a Tate Modern-ben.)
*
Determinatio. Egy experimentális (noise-poet-noise) est… Majd külvárosi, sistergő csönd – és Pajtás gépem halála a temetőben… London, Croydon Cemetery…
A Tate Modern tér-élményei után néhány órával: Fixateur Externe formációnkkal egy meglehetősen zúzós zaj-zenei (hang-költészeti) előadást prezentáltunk az Old Paradise Yard nevű helyen…
Másnapi sétánk távolabbi temetőbe vezetett, ahol pihenésképpen egy romosabb sírra helyeztem a (18-20 éve velem utazó) Pajtásomat, miközben róla, és környezetéről a mobillal lőttem egy képet. Aztán arról a sírról és az opál-fényben derengő, impozáns fűzfa-sziluettről a Pajtással exponáltam. Katt. És ez volt az utolsó fotográfia, amit vele készíthettem. Meghalt. Felébreszthetetlen. Mechanikája nem volt, de szelleme annál inkább… Másnap, a Tate Modern felé közeledve: ismét (és utoljára) felmutattam. Itt szakadt meg közös utazásaink sora…
Pajtás Achromat, 6×6-os box (1955–2020). Temetésének helye, ideje: még bizonytalan.