12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
11.24.
| Duda Éva Társulat EGYPERCESEK >>>
11.23.
| Művészeti mozifilmek a fotelből >>>
11.06.
| Tamási Áron ma >>>
11.10.
| A Duda Éva Társulat novemberi programjai >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Csala Károly Vencel, Géczi János, Nagy Izabella, Petőcz András versei
Izer Janka, Kontra Ferenc prózája
Amper Műhely (fiatal költők versei)
Arany Zsuzsanna, Szajbély Mihály tanulmánya
Minden megvan? – Ottlik Géza emlékére (Györe Balázs, Hernádi Mária, Szilasi László, Thimár Attila írásai)
175 éve született Lechner Ödön

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Juronics az Álomutazót ajánlja a járvány idejére
2020.03.21 - tiszatáj

A SZEGEDI KORTÁRS BALETT AZ ÖSSZES TURNÉJÁT LEMONDTA

Juronics Tamás komolyan veszi a járványt, családjával kiskundorozsmai otthonukban vészeli át ezeket a heteket. A bezártságot enyhítendő a jó öreg Shakespeare-összest ajánlja, és az Álomutazó felvétele is jó szórakozás lehet a gyermekes családoknak. A Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője elmondta, a társulat az összes külföldi turnéját lemondta.

– Még mielőtt belejelentették volna a koronavírus járvánnyal kapcsolatos első kormányzati intézkedéseket, a Szegedi Kortárs Balett a meghívó féllel hozott közös megegyezés alapján őszre halasztotta a Baltikumba tervezett turnéját. Március 5-én indultunk volna, de Litvániában már korábban megjelent a betegség, és a híreket hallva Pataki András, az együttes igazgatója azonnal lépéseket tett, hogy ne kelljen elutaznunk. Abban bíztunk, legalább a március 16-án kezdődő brüsszeli turnénkra még esetleg el tudunk menni, de a magyar és belga kormány intézkedéseit is figyelembe véve ezt a vendégjátékot is elcsúsztattuk későbbi időpontra. Március 25-én indult volna tizennégy oroszországi várost érintő nagy turnénk, de a súlyos helyzetre való tekintettel természetesen azt is lemondtuk – sorolja a járványhelyzet miatti intézkedéseket Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője.

– A társulatnak hazai fellépései nem lettek volna mostanában, hiszen a turnék miatt egészen április 17-ig külföldön vendégszerepeltünk volna. Ebben a helyzetben kényszerpihenőre küldtük a táncosokat, próbáltunk példamutatóan viselkedni, azt kértük tőlük, mindenki maradjon otthon. Az a baj, hogy a táncosoknál egy ilyen kényszerűségből vállalt nyugalmi időszak veszélyes lehet. Nem tudnak azonnal újraindulni, ha elmúlik a veszélyhelyzet, mert a testük lelassul. Szinte ugyanúgy formába kell lendülniük, mint a sportolóknak. Lehet persze otthon is csinálni valamit, de az szerintem soha nem tud ugyanolyan értékű lenni, mint az a napi rutin, amit közösen végzünk minden reggel a balett-teremben.

A Szegedi Kortárs Balettnek ebben az évadban május 22-ig voltak tervezett hazai előadásai Szegeden, a Nemzeti Táncszínházban és a veszprémi táncfesztiválon.

– Attól tartok, ezeket az előadásokat már nem tudjuk teljesíteni, ami azt jelenti, hogy ebben a szezonban valószínűleg már nem léphetünk színpadra a társulattal. Az elmaradt előadások későbbi pótlására keresnünk kell a megoldásokat a Szegedi Nemzeti Színházzal és a Nemzeti Táncszínházzal. Most persze én is, mint a legtöbb ember, várakozó állásponton vagyok. Izgatottan figyelem, hogyan alakulnak a dolgok idehaza és külföldön. A családdal bezárkóztunk Kiskundorozsmán, és komolyan vesszük a veszélyhelyzetet – hangsúlyozza Juronics Tamás.

– Az online megjelenés tekintetében gondot jelent számunkra, hogy azoknak a zenéknek, amelyekre a koreográfiáink készültek, jogkötelezettségük van. A produkciókról készült videófelvételeket nem tehetjük közzé szabadon a YouTube-on és más internetes felületeken. A Pergolesi Stabat Materére megálmodott darabunk talán az egyetlen olyan koreográfia, amely hetven évnél régebben elhunyt komponista szerzeményére készült. Ennek ellenére aktív kapcsolatot tartunk közösségi felületeinken, és a Kobak (Kortárs Balett Klub) elnevezésű Facebook-csoportunkban a nézőinkkel, rajongóinkkal. Ebben az évadban nagyon sokat dolgoztam Szegeden kívül is. A Thália Színházban az Egy csók és más semmi című Eisemann-darabot rendeztem, majd Mozart operáját, a Szöktetés a szerájból-t állítottam színpadra előbb Debrecenben, majd Győrben is, utána pedig volt egy másik hosszabb budapesti munkám is, így öröm számomra, hogy újra hosszabb ideig a családommal lehetek. Igaz, hogy a házunkhoz vagyunk kötve, de nagyon élvezem. Végre a kislányommal is együtt lehetek, aki a nyáron lesz négyéves, és ez az első éve az óvodában, amit nagyon szeret. Az elmúlt napokban itthon örültünk a jó időnek, napsütésnek, élveztük a kert adta lehetőségeket.

Arra a kérdésre, milyen olvasni- és néznivalót ajánlana a közönségnek a bezártság heteire, Juronics Tamás meglepő választ adott.

– A reménybeli nyári szabadtéri bemutatóra készülve most épp Shakespeare Sok hűhó semmiért című darabját olvasom. Szerintem a drámákat nem mindig csak színházban érdemes megnézni, elő lehet venni a Shakespeare-összest is, és ilyenkor el is lehet olvasni. Annak is van izgalma, hogy olvasás közben az ember fejében játszódik le a mű. Kicsit olyan, mintha a saját filmem forogna. Különben nem vagyok nagy tévérajongó, online sem szoktam nézni semmit. Nincs Netflixem és HBO GO szolgáltatásom sem, így a sorozatokat sem követem. A szórakoztatóiparnak ez a része nem izgat, moziba sem járok. A gyermekes családoknak a kényszerűen otthon töltött hetekre bátran ajánlom az Álomutazó című mesemusicalünket, melynek teljes felvétele megtalálható az egyik hazai videómegosztón. 2017-ben volt a bemutatója, a következő évben is nagy sikerrel játszottuk. Csodálatos, nagyszabású, látványos és nagyon szórakoztató darab, magyar alkotógárdától, sok hazai sztárral a főszerepekben. Remélem, az élő előadás varázsa a televízión keresztül is átjön.

Hollósi Zsolt

 

 


Címke: , , , , ,
2020.11.24 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÁL SÁNDOR ATTILÁVAL
A Törzsasztal Műhely – kihasználva az utolsó lehetőségek egyikét – november elején tartotta az év utolsó személyesen látogatható műhelyét és kötetbemutatóját a Jazz Kocsmában. Az irodalmi sorozat vendége ezúttal Pál Sándor Attila volt, akivel Bíró-Balogh Tamás beszélgetett. A szerzővel az esemény után készítettünk interjút Balladáskönyv című kötetéről… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.24 - tiszatáj

FUSS
Nehéz spoiler nélkül beszélni Aneesh Chaganty előző filmje, a Keresés legnagyobb csavarjáról, ugyanis e fordulat rögtön új munkájának origóját képezi. Második thrillerének premisszája az ottani tettes archetípusával, illetve, ha még konkrétabbak szeretnénk lenni, a látszólagos gyermeki támogatás, sőt, túlzott szeretet, majd az ebből fakadó burokban élés dilemmakörével indít… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.24 - tiszatáj

GÁSPÁR ANNA PRIVÁT TÁRSADALOMTÖRTÉNETE
Gáspár Anna, foglalkozását tekintve építészmérnök, szerényen fogalmazta meg a feladatát, amikor Naspolya címmel megírta családi emlékkönyvét. „Ezt a könyvet nektek, leszármazottaknak írjuk. Eljött az ideje, úgy gondoltuk, hogy összeszedegessük morzsánként a magunk és a megmaradt, emlékezni képes rokonaink ismereteit”… – LENCSÉS GYULA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.20 - tiszatáj

KINEK A HÁZA?
Háttérben suhanó rémalak, későn megforduló, gyanútlan karakterek, fény-árnyék játék, ritkásan világított terek. Jó ideig csupán primitív hatáskeltő mechanizmusokkal operál Remi Weekes Kinek a háza? című horrorja. Szerencsére nem is tévedhetnénk nagyobbat: a rendező Netflixen startolt kísértettörténete, pontosabban szellemházas horrorja ugyanis végül előnyt kovácsol a hiányosságaiból, jócskán túllendülve a sablonok eszköztárán… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.19 - tiszatáj

NÁTYI RÓBERT MONOGRÁFIÁJA ENDRE BÉLÁRÓL
Pazar kiállítású kötettel emlékezett meg Endre Béláról, az alföldi iskola egyik legnagyobb hatású festőművészéről Nátyi Róbert művészettörténész. A könyv a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum kiadásában jelent meg, Endre Béla Tündérmesék koloritja című 2018-as gyűjteményes kiállításához kapcsolódva… – ANNUS GÁBOR AJÁNLÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.17 - tiszatáj

A következő dolog, amire emlékszem, hogy anyu feltekeri a rádiót, hogy ne halljam, mennyire zokog.
Hülyeség volt. Hallottam. Közvetlenül mögötte ültem a kocsiban, és nagyon hangosan sírt. Ami azt illeti, apu is. Egyszerre sírt és vezetett. Én őszintén nem tudtam, vajon sírok-e, de úgy véltem, valószínűleg igen. Amúgy is úgy tűnt, hogy kellene. Szóval megérintettem az arcom, de kiderült, hogy száraz. Egyáltalán nem sírtam… – NÁDOR ZSÓFIA FORDÍTÁSA

Tovább olvasom >>>
2020.11.16 - tiszatáj

ANDRÉ FERENC: SZÓTAGADÓ 
Mielőtt érdemi mondandómba kezdenék, meg kell említenem: nem veri ki nálam a biztosítékot, hogy Esterházy Péter és Kis Grófo karöltve szolgáltatnak mottót soraikkal egy és ugyanazon vershez, ugyan már, az ilyesmi távol áll tőlem, meg van egy olyan sanda gyanúm, hogy efféle magaskultúra-populáris kultúra „határsértésen” már szinte senki sem háborodik fel… – NAGY MÁRTA JÚLIA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.15 - tiszatáj

HANTAI SIMON FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA AZ YBL BUDAI KREATÍV HÁZBAN
Hantai Simon festőművész munkáinak válogatását mutatja be az Ybl Budai Kreatív Ház. A Kálmán Makláry Fine Arts galéria segítségével létrejött tárlaton a mester alkotói pályájának különböző korszakaiból láthatunk műveket, amelyek megválaszolják azt a fontos kérdést, hogy Hantai művészetében miként jutott el a szürrealizmustól az absztrakción át egészen a pliage, vagyis a hajtogatás technikájáig… – TAKÁTS FÁBIÁN BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő