12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
11.24.
| Duda Éva Társulat EGYPERCESEK >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Orwell története brutális figyelmeztetés
2020.03.10 - tiszatáj

MEGTARTOTTÁK AZ 1984 OLVASÓPRÓBÁJÁT A SZEGEDI SZÍNHÁZBAN

Horgas Ádám rendezésében, Alföldi Róbert vendégszereplésével április 17-én mutatja be a Szegedi Nemzeti Színház társulata a kultikus Orwell-regény, az 1984 színpadi adaptációját. A produkció olvasópróbáját kedden tartották a nagyszínházban.

A látványon kívül a mozgásnak és a zenének is nagy szerepe is lesz a Horgas Ádám átiratában és rendezésében itt először színpadra kerülő nagyszabású produkcióban – hangsúlyozta a nagyszínház színpadán köszöntőjében Barnák László a keddi olvasópróba kezdetén. A Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója Bodor Johannát, az előadás koreográfusát és az egyik főszerepet játszó vendégművészt, Alföldi Róbertet külön is köszöntötte.

– Igazából már két hete megkezdtük a munkát, a mai csak a hivatalos olvasópróba. A hosszú próbaidőszakra a produkció bonyolultsága miatt van szükség. Nagyon megterhelő lesz a technikusok számára ez az előadás, amelyben három projektort, két tévét, folyamatosan mozgó díszletelemeket is használunk majd – mondta a produkciót színpadra állító Horgas Ádám. A Szegedi Nemzeti Színház tagozatvezető főrendezője a darab dramaturgiájáról szólva kiemelte: ez egy szerelmi történet.

 

 

– Orwell elhelyezte egy olyan társadalmi rendben – ehhez egy nagyon durva szélsőséget keresett –, amiben maximalizálta az elnyomást, az ember dehumanizálását. A történet meghatározó állatszimbóluma a patkány, mert azt láthatjuk, hogy ez a társadalmi rendszer, amelyben a legalapvetőbb értékek elpusztulnak, hogyan teszi patkánnyá az embert. A szerelmi történet ennek példázata: hogyan veszítjük el a legfontosabb emberi értékeinket. Orwell ezt brutális figyelmeztetésnek szánta. Ezért találó az interneten keringő mém is: „Figyelmeztetés volt, nem használati utasítás!” Ilyen társadalmi rend jelenleg nincs a Földön, viszont vannak országok, akik egészen kis lépésre vannak ettől, míg mások lépéseket tesznek felé. Orwell motívumaiban nagyon határozottan felfesti ezt a társadalmi rendet. Szeretném komolyan venni ennek a figyelmeztetés jellegét. Mindegy, hogy valaki jobb- vagy baloldalinak vallja magát, ez a darab felmutat egy végeredményt, és arra figyelmeztet, ne tegyük meg ezeket a jól körülírható jegyeket. Ezt az orwelli társadalmi rendet nem teátrális formában szeretném bemutatni, inkább dokumentarista hatást szeretnék kelteni. Hogy a nézőnek olyan érzése legyen: dokumentumfilmszerűen lát bele ebbe a világba. Közben persze nagyon fontos a teatralitás is: monumentális mitikus álomképek lesznek a produkcióban. A társadalmi rend ábrázolása is megköveteli ezt. Fontos ennek a sajátos fiktív világnak a médiamegjelenése is. Teleképeken keresztül figyelik az embereket, ezért erős médiás „külcsínje” lesz az előadásnak, amit szükségesnek is tartottam és nagyon szeretem is – hangsúlyozta Horgas Ádám.

 

 

Winston Smith szerepét Rétfalvi Tamás, Juliát Ágoston Katalin kelti életre, O’Brient vendégként Alföldi Róbert alakítja. A további szerepekben többek között Szegezdi Róbertet, Szilágyi Annamáriát, Csorba Katát, Borovics Tamást, Sztarenki Pált, Menczel Andreát, Gömöri Krisztiánt, Varga Hunor-Józsefet, Daróczi Klarissza Juditot, Bánvölgyi Tamást és Szívós Lászlót láthatja majd a közönség.

– Örömmel fogadtam a meghívást. Minden olyan színészi felkérést szeretek, amelynél lehet érezni, hogy tényleg rám gondoltak egy bizonyos szerep esetén, és ez abszolút olyan volt – mondta az olvasópróba szünetében a „fő gonoszt”, azaz O’Brient megformáló Alföldi Róbert, aki rendezőként már többször is meghívást kapott a szegedi teátrumba, de színészként ez az első itteni produkció, amiben fellép. – Negatív szereplőt mindig jobb játszani, a gyerekek is jobban szeretik a mesében a boszorkányokat, mint a hősöket. Az 1984-et először akkor olvastam, amikor közvetlenül a rendszerváltás előtt, 1989-ben megjelent az Európa Könyvkiadónál a jellegzetes, fekete-fehér borítójú kötet. Akkor nem volt nagy élmény, csak akkor lett az, amikor megnéztem a regényből készült filmet, és utána újra elolvastam. Amikor először olvastam, akkor szerintem a legendát olvastam, nem a könyvet. Meg kellett nyugodni, hogy az ember a könyvet is el tudja olvasni. Egyetértek azzal, amit az előadás rendezője, Horgas Ádám mondott bevezetésképpen: tesszük a lépéseket afelé, hogy mi is egy orwelli világba jussunk. És ez nem biztos, hogy jó.

H. Zs.

 

A szerző fotói


Címke: , , , , , ,
2020.12.04 - tiszatáj

GONDOLATOK BARTHA ÁGNES ZOMÁNC-ÖTVÖS-ÉKSZER MŰVÉSZETÉRŐL
A görögök a mű megvalósításának folyamatát is szellemi teljesítménynek tartották, Ferenczy Noémi szerint pedig: „minden mű visszaadja, sugározza azt az érzést, amivel csinálódott.” Nos, Bartha Ágnes munkáiban épp ez az alkotói extázis manifesztálódik. Az önfeledt játék, az anyagok sikeres megszelídítésének öröme ott ragyog minden munkáján. Ám az alkotó tudja: kiváló mesterségbeli tudás kell ahhoz, hogy az álom, a gondolat az anyagban megszólaljon… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2020.12.04 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS NEMES Z. MÁRIÓVAL
A poszthumanizmus változatai, Barokk Femina, Ektoplazma. Három kötet, amely részben vagy egészben Nemes Z. Márió nevéhez kötődik. E megjelenések kapcsán a költővel a poszthumanizmusról, nyelvről, képzőművészetről és a megjelent kötetiről beszélgettünk… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.03 - tiszatáj

A HAZUGSÁG SZÍNE
Lételméleti problémák boncolgatására tökéletesen alkalmas a tágabb értelemben vett bűnügyi zsáner. Hosszú irodalmi tradíciókra visszatekintő történelme során a műfaj több módosuláson esett át Chandler hard boiled-regényeitől és Simenon erkölcsfilozófiai fejtegetésétől Thompson pszichotikus antihősöket mozgató ponyvanoirjain át a grandiózusan perverz Ellroy-tablókig… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

KUTASI TÜNDE SZOBRÁSZMŰVÉSZ MŰHELYSZÖKEVÉNYEK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A bronz beavatott suttogása átszivárog a lélegzet-nyomok és időgyomok ágyásain, s belehelyezkedik a komponált idő-töredékek (helyspecifikus) zeg-zugaiba… Egy-egy sarok magába fordul, az ívek, a hasítékok, az éles gondolatok lecsendesednek… – Elmélkedik a leíró, miközben a művésznő portfólióját lapozva, belső lépéseket téve, kronológiát elvetve halad, így tekintve át az eddigi életmű kiemelt alkotásait… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

SZÖVEGDISZKÓ – SZÖVEGKLIPEK
A Tiszatáj online és a Homo Ludens Project bemutatja: A Szövegdiszkó egy színházi előadássorozat, pontosabban egy színházi performansz, amelyben az irodalom, az intermédiaművészet, a zene és a film műfaja keveredik. Fúzió, ahogyan ezt említeni szokták, akár ezen lap hasábjain is. Viszont a tél a hópelyhek és jégvirág helyett a karantént hozta el. Újra. Ismét bezártság, ismét korlátozások. Nem állunk le, mondogattuk egymás között, és lett kamera, lett kiaknázatlanná vált színházterem, és lettek lelkes alkotók […]

Tovább olvasom >>>
2020.11.29 - tiszatáj

VIDA CERKVENIK BREN: WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD
Van, aki tanítja, van, aki tudja, és van, aki csinálja: a 2019 tavaszán megjelent, Why dont’ we do it in the road: A personal guide to outdoor interactive theatre szándéka szerint mindezen halmazokat kívánja megszólítani. És hatékonyan teszi is: a szerző Vida Cerkvenik Bren a 2006-ban született neves szlovén előadó-művészeti csoport, a Kud Ljud alapítója és alkotója. A szabadtéri akciókban utazó csapat mindegyik projektje a negyedik fal lebontásán munkálkodó érdemi megmozdulás… – JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.28 - tiszatáj

PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA TURCZI ISTVÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő