02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
02.15.
| Plakátkiállítás a Visegrádi csoport 30. évfordulója alkalmából >>>
02.15.
| A Magyar Művészeti Akadémia Elfolyó idő c. tárlata a Pesti Vigadóban >>>
02.13.
| Csáth és démonai bemutató a Vígstreamházban >>>
02.11.
| Egy nő filmvetítés ingyenes · Online esemény >>>
02.06.
| Februári új kiállítások, programok, események a Deák17 Galériában >>>
02.06.
| Otthonába költözik a színház! – indulnak a Miskolci Nemzeti Színház online közvetítései >>>
 TiszaLINE Szalon

02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>

Juhász Zsuzsanna, Patak Márta, Robert Seethaler prózája
András André, Bíró József, Tsippy Levin Byron, Hava Pinhas Cohen, Csősz Gergő, Louise Glück, Jahoda Sándor, P. Nagy István versei
„Induljunk el Te meg én” – További csavargások Tandorival (Tandori Dezső publikálatlan versciklusa; Kurtág György új Tandori-dala; Tót Endre, Acsai Roland versei; Fried István, Ferencz Győző, Buday Bálint írása)

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

A vágy három arca
2020.02.27 - tiszatáj

TURNÉRA INDUL
A PREMIER UTÁN
A SZEGEDI KORTÁRS BALETT

A Szegedi Kortárs Balett a Vágy címmel pénteken mutatja be háromrészes  estjét a kisszínházban. Juronics Tamás Bernarda Alba háza, Enrico Morelli Coppélia és Roberto Galvan Koncert tangóharmonikára és zenekarra című koreográfiáját a Budapest Táncfesztiválon is előadja a társulat, mely azután másfél hónapos külföldi turnésorozatra indul.

A pénteki premier előtt sajtótájékoztatóval egybekötött főpróbát tartott a Szegedi Kortárs Balett csütörtökön a kisszínházban, ahol Juronics Tamás, az együttes Kossuth-díjas művészeti vezetője elmondta: az évad második bemutatójára készülnek. Közel negyvenszer, nagy sikerrel játszották az elmúlt hónapokban a Hamupipőkét Szegeden, majd Müpában is, most pedig három egyfelvonásos koreográfiát fűztek táncestté. Vegyesbolt jelleggel – fogalmazott némi iróniával Juronics –, azaz van benne újdonság és régiség is. Az est „gyűjtőcíme”: Vágy. Ennek megjelenítésére leginkább a táncművészet alkalmas, hiszen a legtöbb koreográfia ezt a témakört járja körül, és ez a motívum különböző módon ugyan, de jelen van ezekben a darabokban is – ezért eredetileg A vágy három arca volt az est munkacíme.

Az első darabbal, Juronics Tamás koreográfiájával, a Bernarda Alba házával pár évvel ezelőtt már találkozhatott a közönség, de nem játszották túl sokszor, ezért nem szerették volna, ha eltűnik a repertoárról. Federico García Lorca jól ismert, fülledt, andalúz történetében Juronics Tamás a bezártságból, a merev, zárt világból adódó frusztrációt akarta megmutatni. Lorca mentora, mestere Manuel de Falla népszerű kompozícióját, az El amor brujo-t használta fel a koreográfiához.

A Szegedi Kortárs Balett idei évadának a mese a mottója, ezért is est második része egy felnőtt mese, egy komoly pszichoanalitikus történet, a Coppélia. Az új, 45 perces darabot Enrico Morelli koreografálta a társulat felkérésre. Szabadon kezelte a témát, nem a klasszikus balettverziót szerették volna megmutatni, azaz nem a cselekményre helyezték a fő hangsúlyt, hanem a furcsa, vágyakozó szerelem sajátos értelmezésére.

 

Juronics Tamás elmondta, Enrico Morellinek ez immár a negyedik darabja a társulattal, mindegyik korábbi művét szerették, szép sikereket értek el velük fesztiválokon is. Szeretnek vele dolgozni, szinte már házi koreográfusa az együttesnek. Észak-Olaszországból utazott Szegedre próbálni, de még jóval a koronavírus járvány ottani kirobbanása előtt. Így most tart is tőle egy kicsit, hogy majd haza kell térnie mielőtt Drezdába indul tovább a következő munkára.

– Köszönöm a meghívást, számomra mindig nagy öröm Szegeden dolgozni. Sarkított korban élünk mostanában, amikor szembe kell néznünk a félelmeinkkel. Különös tekintettel a gyermekkori félelmeinkre – fogalmazott Enrico Morelli, aki szerint az egyedüllét félelme szinte horrorisztikus érzést kelt bennünk. – A Coppéliából ez volt az első érzés, ami megmaradt bennem. Ezt erősíti fel a Homokember című E. T. A. Hoffmann-mese is, ami alapján a balett született. Ez volt a kiindulópontom, majd elkanyarodtam az egymás kereséséhez, a szerelem kereséséhez. Ez a keresés egy princípium az ember életében, mert a szerelem értelemmel tölti meg az életünket. Az emberi törékenységet is szerettem volna megmutatni. Azt mondtam a táncosoknak, próbáljuk megjeleníteni, hogy az ember olyan törékeny tud lenni belülről, mint egy porcelán bábú. Ugyanolyan érzékenységgel kellene egymással is bánnunk, mint ahogyan egy élettelen törékeny porcelán bábúval tesszük.

Morelli koreográfiája nem követi lépésről-lépésre az ismert Coppélia-mesét, inkább a többi darabjához hasonlóan most is apró történeteket, motívumokat mutat meg, amivel a sztori lényegének kiemelése volt a célja.

 

 

Az est harmadik része, Roberto Galvan koreográfiája is felújítás: az Astor Piazzola darabjára komponált Koncert tangóharmonikára és zenekarra című táncjátékot 1992-ben mutatta be az akkor még Imre Zoltán vezetésével működő Szegedi Balett. A produkcióban, mely a tangó születésének és működésének motívumait villantja fel, egykor fiatal táncosként részt vett Juronics Tamás és Pataki András is. Most úgy emlékeztek, ez a darab mérföldkő volt a társulat életében, a közös munka új utat nyitott számukra, az argentin koreográfusra egyfajta mesterként tekintettek. 1993-ban hozták létre a Szegedi Kortárs Balettet, melynek Galvan visszatérő vendégalkotója lett. Pataki András balettigazgató szerint huszonnyolc évvel ezelőtt kevesen ismerték még a tangót Szegeden, manapság már sokkal többen táncolják is, ezért érdekes lesz megfigyelni, hogyan reflektál majd a felújított előadásra a mai közönség.

Pataki András azt is elmondta, a pénteki szegedi bemutató után a Budapest Táncfesztiválon, a Nemzeti Táncszínházban játsszák majd a Vágy-estet, utána március 5-én újabb turnéra indulnak. Ez az évad a vendégszereplések évada is, hiszen tavaly októberben Mexikóban aratott nagy sikert az együttes, most pedig a Baltikumba készülnek, három előadást tartanak, Vilniusban és Rigában is fellépnek a Carmina Buranával és a Don Juannal. A kultúrpolitikai huzavonák idején még inkább arra koncentrálnak, hogy bizonyítsanak itthon és külföldön is. A balti turné után immár harmadik alkalommal Brüsszelbe készülnek, ott is műsoron lesz a Carmina Burana. A belga turné után Oroszországba indulnak, ahol 14 várost érintő vendégfellépés-sorozat vár rájuk. Habarovszkban és Vlagyivosztokban kezdenek, majd onnan jönnek visszafelé nyugatra egészen Volgográdig. Soha sem jártak ezen a területen, a szervezést kicsit beárnyékolja a koronavírus miatti frász, de folyamatosan figyelik és értékelik a helyzetet.

A másfél hónapos turnésorozat után Joseph Tmim tart mesterkurzust a társulatnak, mely fellép majd a veszprémi Tánc Fesztiválján is: a Bernarda Alba házával május 20-án nyitják a seregszemlét.

H. Zs.

 

 


Címke: , , ,
2021.03.07 - tiszatáj

Juhász Zsuzsanna, Patak Márta, Robert Seethaler prózája
András André, Bíró József, Tsippy Levin Byron, Hava Pinhas Cohen, Csősz Gergő, Louise Glück, Jahoda Sándor, P. Nagy István versei
„Induljunk el Te meg én” – További csavargások Tandorival (Tandori Dezső publikálatlan versciklusa; Kurtág György új Tandori-dala; Tót Endre, Acsai Roland versei; Fried István, Ferencz Győző, Buday Bálint írása)

Tovább olvasom >>>
2021.03.05 - tiszatáj

MARKÓ BÉLA: EGY MONDAT A SZABADSÁGRÓL
Markó Béla politikai pályájának lezárása után a kétezer tízes évektől kezdve fokozatosan visszatért az irodalmi életbe. A költő képes volt a megújulásra, újabb köteteiben először kötött versformákkal és bravúros szonettekkel foglalta vissza az őt megillető helyet az irodalomban, majd a 2020-ban kiadott Egy mondat a szabadságról cíművel szakított az általa ápolt költői hagyományokkal. A haikuk és szonettek után új formákat és új tematikákat hoz, éppen a szabadversek frissessége és az érdekes tematika kölcsönzik azt a mentális lüktetést a kötetnek, amely nem csak irodalomkedvelők számára lehet érdekes, hiszen a kötet egy idősödő költő-politikus számvetése is, feleselése az elmúlással… – NAGY IGNÁC KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.04 - tiszatáj

MARKÓ BÉLA: AMIT AZ ÖRDÖG JÓVÁHAGY. SZONETTEK
A keresés kényszere – talán ezzel írható le az az erő, ami ott munkál a kötet egésze mögött. Mi lakozik a festékrétegek alatt? Mit rejthet egy sötét folt a vásznon, mit lepleznek a ruhák redői, mit vet ki a partra a tenger? Hol vannak, hová vezetnek az alkotáson hagyott nyomok – legyen szó festményről, épületről, versről, a teremtett világról? Ahogy a szonettek beszélője a festmények vonalaiban, foltjaiban próbál „egy-egy üzenetre lelni” (47), úgy keresi a soráthajlásokban, a szabályos és szabálytalan szonettrészletekben az olvasó is az értelmezés kapaszkodóit… – VARGA BETTI KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.03 - tiszatáj

GYÖRGY PÉTER: FAUSTUS AFRIKÁBAN. SZERZŐDÉS A VALÓSÁGGAL
György Péter Faustus Afrikában című könyvének, mely időben és térben széles kulturális horizonton vizsgálja a művészet és a valóság viszonyát, alapvető tézise, hogy a hatalmi, politikai viszonyok döntően befolyásolják, milyen művészi „szerződések” köthetők a valósággal egy adott korban, és ebből következően ezek a paktumok azt is nagymértékben meghatározzák, hogy miképpen közvetíti, vagy talán helyesebben: hozza létre számunkra a művészet a valóságot… – SÁGHY MIKLÓS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.02 - tiszatáj

POÓS ZOLTÁN: ROCK & ROLL ÁRUHÁZ – EZ A DIVAT, 1957–2000
A divat nemcsak az individualitás kifejezésének ad lehetőséget, hanem a közösségi létezésnek is. Ott képes működni, ahol megvalósul a szabadság társadalmi struktúrája és emberi közösségek jönnek létre. Ehhez pedig rugalmas társadalmi és gazdasági feltételek szükségesek. Az ötvenes és hatvanas évek Magyarországára az előbb felsorolt körülmények kevéssé voltak jellemzők. Ugyanakkor a divat igénye volt az egyik legnagyobb ösztönzője a rendszer demokratizálódásának… – HERCEG LILLA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.01 - tiszatáj

JIM THOMPSON: 1280 FŐ
Unalmasnak, sőt, ostobának látszó, valójában simulékony, jéghidegen könyörtelen, ravasz gonosztevő: ismerős karaktertípus az oklahomai író több, mint 30 évet felölelő ouvre-jában, Daniel Woodrell (Winter’s Bone) cseppet sem véletlenül jegyzi meg a reprint 2011-es előszavában, hogy Thompson legalább kétszer építette fel ugyanazt a figurát. És valóban, az 1280 fő az 1952-es, gyakran csúcsműként aposztrofált A bennem élő gyilkos […] párdarabja, összekötő motívumuk egy seriffuniformisba bújt pszichopata bomló elméjének mélyanalízisével kecsegtet – nem véletlenül hivatkoznak a skizofréniát, halált, átverést dőlt betűkkel hangsúlyozó szerzőre Stephen Kingtől Jo Nesbóig… SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.28 - tiszatáj

BORSIK MIKLÓS: ÁTOKNAPTÁR
Borsik Miklós Átoknaptár című debütáló munkája ennél jobb időzítéssel nehezen tudott volna megjelenni. Lírájának ismerős és közeli tapasztalatainkat kényelmetlen, groteszk fénytörésekbe állító mozzanatai ugyanis most, 2021 elején olvasva akarva-akaratlanul visszatükröznek valamit a minket körülvevő világ aktuális kizökkentségéből, a bizonytalanság és az abból fakadó feszültségek természetéből. Elég csupán egy kicsit figyelmesebben körülnéznem a magam környezetében, hogy hasonlóképp tűnjön fel előttem is minden, mint Borsik vonaton ülő versbeszélője előtt… – TOKAI TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.27 - tiszatáj

BENEDEK MIKLÓS: MIKÖZBEN HALKAN
Pontos képet sosem fest, csupán a precíz körvonalakkal érzékeltet. A lírai alanyok egészen aprónak látszanak ebben a kötetben, míg az őket körbevevő környezet, társas kapcsolatok, primitív viszonyulások hangsúlyossá válnak. A mondatvégi írásjelek (kivételt képez a pont és néhol a kérdőjel) teljes elhagyása sűrített formát eredményez, mégis ennek ellenére minden egyes szabadvers kifejtve, hosszabb szövegfolyamként is megállná a helyét… – WERNER NIKOLETT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő