12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
11.24.
| Duda Éva Társulat EGYPERCESEK >>>
11.23.
| Művészeti mozifilmek a fotelből >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Cosi fan tutte – prózával
2020.01.10 - tiszatáj

RENDHAGYÓ OPERABEMUTATÓRA KÉSZÜL A SZEGEDI TÁRSULAT

Két szereposztásban, rendhagyó módon, a recitativók helyett prózai szöveggel mutatja be január 17-én Toronykőy Attila rendezésében a Szegedi Nemzeti Színház operatársulata Mozart Cosi fan tutte című vígoperáját a kisszínházban. A műfajjal ismerkedő fiataloknak szánt beavató produkciót az operabarátoknak is ajánlották az alkotók a Korzó Zeneházban.

A Szegedi Operabarátok Egyesülete elnökük, Gyémánt Csilla színháztörténész vezetésével rendszeresen megszervezi a Korzó Zeneházban a Bemutató előtt című sorozatot, melyben a közelgő premier alkotói ismertetik koncepciójukat, a szereplők pedig ízelítőt is adnak a készülő produkcióból. Január 17-én és 18-án kettős szereposztásban kerül színre a Cosi fan tutte című vígopera – más megjelölés szerint játékos zenedráma –, melynek keletkezéséről is részletesen beszélve Gyémánt Csilla elmondta: 1790-ben, még Mozart életében bemutatták, de II. József halála után hamar lekerült a műsorról, mert erkölcstelennek tartották. Csak az 1950-es évektől kerülhetett a darab az őt megillető helyre az operaházak repertoárján. Szegeden is többször műsorra tűzték az elmúlt évtizedekben. A mostani kisszínházi beavató produkció egyszerre szól majd az operabarátoknak és a műfajjal ismerkedő fiataloknak.

 

 

– Amikor felkértek az opera rendezésére, én is gondolkodóba estem, egyáltalán alkalmas-e ez a darab arra, hogy fiataloknak bemutassuk. Végül meghúztuk a korhatárt az általános iskolásoknál, azaz nem olyan beavató színházat csinálunk, mint például korábban a Figaro lakodalma vagy a Szerelmi bájital volt. Ehhez a darabhoz kell egy bizonyos érettségi fok. Ugyanakkor ezt az előadást olyan operabarátok is megnézik majd, akik már nagyon sok produkciót láttak. A két nézőpontot elég nehéz összehozni egyetlen előadásban, szerencsére Mozart és a librettót jegyző Lorenzo da Ponte mindketten zsenik voltak, az ő segítségükkel próbáljuk megmutatni a színpadon a zene és a történet igazságát – fogalmazott Toronykőy Attila. A produkció rendezője abban bízik, minden korosztály számára élvezetes előadást sikerül majd létrehozniuk. Segítség lehet a fiatalabb közönség számára, hogy a recitativókat elhagyták, Varsányi Anna, a produkció dramaturgja és jelmeztervezője írt helyettük könnyebben befogadható prózai szövegeket.

– Elsődleges célunk, hogy a műfajt nem ismerő fiatalok megszeressék az operát. Aki már szereti, annak pedig Mozart nagyszerű zenéjét kínáljuk. Huszonöt éve foglalkozom operarendezéssel, de ilyen nehéz, ennyi fordulatban, váratlan és bonyolult történésben bővelkedő darabbal még nem találkoztam. Alaposan megküzdünk a színpadra állításával, folyton késhegyen táncolunk, leginkább a zene segít bennünket. A szereplők ugyanis – ahogy ez az életben is gyakran előfordul – sokszor nem azt mondják, amit gondolnak. A zenében viszont mindig benne van az igazság. Emiatt nem lehet csak a szövegre figyelve, felületesen megrendezni ezt a talányos darabot – hangsúlyozta Toronykőy Attila. A rendező szerint manapság is előfordulnak az opera cselekményére hasonlító helyzetek, párcserék: például két baráti házaspár elválik, és a belőlük alakult új pár köt házasságot. Mozart is először az idősebb Weber nővérnek udvarolt, majd a húgát, Constanzét vette feleségül. Sokáig azért nem játszották ezt az operát, mert túl erkölcstelennek tartották, ugyanakkor a környezetünk ma is tele van hasonló helyzetekkel.

Az operabarátok estjén a kettős premier szereplői közül Dobrotka Szilvia, Kovács Éva, Máthé Beáta, Vajda Júlia, Hanczár György, Koczka Tamás és Szélpál Szilveszter  duettekkel, áriákkal színesítették a beszélgetést Zalánki Rita zongoraművész közreműködésével.

 

 

Gyémánt Csilla kérdésére, hogy a darabban Don Alfonsót, a filozófust mi motiválja, hogy fogadást provokáljon ki, amivel a nők csapodárságát bizonyítja, a produkció karmesterei, Pál Tamás és Gyüdi Sándor válaszoltak.

– A kérdés nem könnyű, ha vaskos realitásként fogom fel. Ha picit elemelkedek tőle, és azt mondom, hogy ez egy színdarab, egy opera, akkor már egyszerűbb. Don Alfonso egy cinikus ember, akit valószínűleg már sok szerelmi csalódás érhetett, ezért gondolja, hogy nincs olyan nő, aki hűséges. Ő ezt tapasztalta – mondta Pál Tamás karmester, aki szerint Mozart korában maga a szerelem is újdonság volt. – Ne feledjük el, a Figaro házassága központi témája, hogy van egy szerelmes pár, és ők tűzön-vízen keresztül ragaszkodnak egymáshoz. Nem hajlandók engedni a régi erkölcs parancsainak, ahol a szerelem nem számított, ahol a nemek közötti kapcsolatban is az úr és a szolga viszony, a hierarchia volt a vezér. A Cosi fan tutte is a szerelem újdonságáról szól. A két menyasszony-vőlegény párocska nem más, mint a korban szokásos viszony. Amit Don Alfonso ajánl, az ennél több: egyfajta játék, ami az igazi szerelemmel rokon. Don Alfonso joggal gondolhatja, nem olyan nehéz kilépni ezekből a hierarchikus viszonyokból. Ne higgyék a férfiak, pusztán az, hogy megkérnek egy lányt, majd törvény és Isten előtt feleségül veszik, elég biztosíték arra, hogy az a lány őket szeresse. Közbejön a szerelem, ami abban a világban újdonság volt, és persze a mi világunkban sem csak szerelmi házasságok köttetnek. Valószínűleg azért tud ez a téma, ez a darab állandóan aktuális lenni, mert ez a probléma – hol van igazi szerelem, hol van csak érdek – ma is létezik. A zenében ez talán csak annyiban jelentkezik, hogy Don Alfonsónak, a cinikus, kételkedő filozófusnak kis ariozói vannak, ahol szentenciákat, állításokat fogalmaz meg. Mi ezekből egyet tartottunk meg, amikor azt mondja a darab végén: nem arról van szó, hogy ezek a nők gonoszak lennének, hanem ez a fajta viselkedés a női természethez tartozik. Mármint az, hogy a nagyon erős csábításnak nagyon nehéz ellenállni.

H. Zs.

 


Címke: , , , , , ,
2020.12.03 - tiszatáj

A HAZUGSÁG SZÍNE
Lételméleti problémák boncolgatására tökéletesen alkalmas a tágabb értelemben vett bűnügyi zsáner. Hosszú irodalmi tradíciókra visszatekintő történelme során a műfaj több módosuláson esett át Chandler hard boiled-regényeitől és Simenon erkölcsfilozófiai fejtegetésétől Thompson pszichotikus antihősöket mozgató ponyvanoirjain át a grandiózusan perverz Ellroy-tablókig… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

KUTASI TÜNDE SZOBRÁSZMŰVÉSZ MŰHELYSZÖKEVÉNYEK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A bronz beavatott suttogása átszivárog a lélegzet-nyomok és időgyomok ágyásain, s belehelyezkedik a komponált idő-töredékek (helyspecifikus) zeg-zugaiba… Egy-egy sarok magába fordul, az ívek, a hasítékok, az éles gondolatok lecsendesednek… – Elmélkedik a leíró, miközben a művésznő portfólióját lapozva, belső lépéseket téve, kronológiát elvetve halad, így tekintve át az eddigi életmű kiemelt alkotásait… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

SZÖVEGDISZKÓ – SZÖVEGKLIPEK
A Tiszatáj online és a Homo Ludens Project bemutatja: A Szövegdiszkó egy színházi előadássorozat, pontosabban egy színházi performansz, amelyben az irodalom, az intermédiaművészet, a zene és a film műfaja keveredik. Fúzió, ahogyan ezt említeni szokták, akár ezen lap hasábjain is. Viszont a tél a hópelyhek és jégvirág helyett a karantént hozta el. Újra. Ismét bezártság, ismét korlátozások. Nem állunk le, mondogattuk egymás között, és lett kamera, lett kiaknázatlanná vált színházterem, és lettek lelkes alkotók […]

Tovább olvasom >>>
2020.11.29 - tiszatáj

VIDA CERKVENIK BREN: WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD
Van, aki tanítja, van, aki tudja, és van, aki csinálja: a 2019 tavaszán megjelent, Why dont’ we do it in the road: A personal guide to outdoor interactive theatre szándéka szerint mindezen halmazokat kívánja megszólítani. És hatékonyan teszi is: a szerző Vida Cerkvenik Bren a 2006-ban született neves szlovén előadó-művészeti csoport, a Kud Ljud alapítója és alkotója. A szabadtéri akciókban utazó csapat mindegyik projektje a negyedik fal lebontásán munkálkodó érdemi megmozdulás… – JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.28 - tiszatáj

PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA TURCZI ISTVÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

Tovább olvasom >>>
2020.11.24 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÁL SÁNDOR ATTILÁVAL
A Törzsasztal Műhely – kihasználva az utolsó lehetőségek egyikét – november elején tartotta az év utolsó személyesen látogatható műhelyét és kötetbemutatóját a Jazz Kocsmában. Az irodalmi sorozat vendége ezúttal Pál Sándor Attila volt, akivel Bíró-Balogh Tamás beszélgetett. A szerzővel az esemény után készítettünk interjút Balladáskönyv című kötetéről… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.24 - tiszatáj

FUSS
Nehéz spoiler nélkül beszélni Aneesh Chaganty előző filmje, a Keresés legnagyobb csavarjáról, ugyanis e fordulat rögtön új munkájának origóját képezi. Második thrillerének premisszája az ottani tettes archetípusával, illetve, ha még konkrétabbak szeretnénk lenni, a látszólagos gyermeki támogatás, sőt, túlzott szeretet, majd az ebből fakadó burokban élés dilemmakörével indít… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő