07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Cosi fan tutte – prózával
2020.01.10 - tiszatáj

RENDHAGYÓ OPERABEMUTATÓRA KÉSZÜL A SZEGEDI TÁRSULAT

Két szereposztásban, rendhagyó módon, a recitativók helyett prózai szöveggel mutatja be január 17-én Toronykőy Attila rendezésében a Szegedi Nemzeti Színház operatársulata Mozart Cosi fan tutte című vígoperáját a kisszínházban. A műfajjal ismerkedő fiataloknak szánt beavató produkciót az operabarátoknak is ajánlották az alkotók a Korzó Zeneházban.

A Szegedi Operabarátok Egyesülete elnökük, Gyémánt Csilla színháztörténész vezetésével rendszeresen megszervezi a Korzó Zeneházban a Bemutató előtt című sorozatot, melyben a közelgő premier alkotói ismertetik koncepciójukat, a szereplők pedig ízelítőt is adnak a készülő produkcióból. Január 17-én és 18-án kettős szereposztásban kerül színre a Cosi fan tutte című vígopera – más megjelölés szerint játékos zenedráma –, melynek keletkezéséről is részletesen beszélve Gyémánt Csilla elmondta: 1790-ben, még Mozart életében bemutatták, de II. József halála után hamar lekerült a műsorról, mert erkölcstelennek tartották. Csak az 1950-es évektől kerülhetett a darab az őt megillető helyre az operaházak repertoárján. Szegeden is többször műsorra tűzték az elmúlt évtizedekben. A mostani kisszínházi beavató produkció egyszerre szól majd az operabarátoknak és a műfajjal ismerkedő fiataloknak.

 

 

– Amikor felkértek az opera rendezésére, én is gondolkodóba estem, egyáltalán alkalmas-e ez a darab arra, hogy fiataloknak bemutassuk. Végül meghúztuk a korhatárt az általános iskolásoknál, azaz nem olyan beavató színházat csinálunk, mint például korábban a Figaro lakodalma vagy a Szerelmi bájital volt. Ehhez a darabhoz kell egy bizonyos érettségi fok. Ugyanakkor ezt az előadást olyan operabarátok is megnézik majd, akik már nagyon sok produkciót láttak. A két nézőpontot elég nehéz összehozni egyetlen előadásban, szerencsére Mozart és a librettót jegyző Lorenzo da Ponte mindketten zsenik voltak, az ő segítségükkel próbáljuk megmutatni a színpadon a zene és a történet igazságát – fogalmazott Toronykőy Attila. A produkció rendezője abban bízik, minden korosztály számára élvezetes előadást sikerül majd létrehozniuk. Segítség lehet a fiatalabb közönség számára, hogy a recitativókat elhagyták, Varsányi Anna, a produkció dramaturgja és jelmeztervezője írt helyettük könnyebben befogadható prózai szövegeket.

– Elsődleges célunk, hogy a műfajt nem ismerő fiatalok megszeressék az operát. Aki már szereti, annak pedig Mozart nagyszerű zenéjét kínáljuk. Huszonöt éve foglalkozom operarendezéssel, de ilyen nehéz, ennyi fordulatban, váratlan és bonyolult történésben bővelkedő darabbal még nem találkoztam. Alaposan megküzdünk a színpadra állításával, folyton késhegyen táncolunk, leginkább a zene segít bennünket. A szereplők ugyanis – ahogy ez az életben is gyakran előfordul – sokszor nem azt mondják, amit gondolnak. A zenében viszont mindig benne van az igazság. Emiatt nem lehet csak a szövegre figyelve, felületesen megrendezni ezt a talányos darabot – hangsúlyozta Toronykőy Attila. A rendező szerint manapság is előfordulnak az opera cselekményére hasonlító helyzetek, párcserék: például két baráti házaspár elválik, és a belőlük alakult új pár köt házasságot. Mozart is először az idősebb Weber nővérnek udvarolt, majd a húgát, Constanzét vette feleségül. Sokáig azért nem játszották ezt az operát, mert túl erkölcstelennek tartották, ugyanakkor a környezetünk ma is tele van hasonló helyzetekkel.

Az operabarátok estjén a kettős premier szereplői közül Dobrotka Szilvia, Kovács Éva, Máthé Beáta, Vajda Júlia, Hanczár György, Koczka Tamás és Szélpál Szilveszter  duettekkel, áriákkal színesítették a beszélgetést Zalánki Rita zongoraművész közreműködésével.

 

 

Gyémánt Csilla kérdésére, hogy a darabban Don Alfonsót, a filozófust mi motiválja, hogy fogadást provokáljon ki, amivel a nők csapodárságát bizonyítja, a produkció karmesterei, Pál Tamás és Gyüdi Sándor válaszoltak.

– A kérdés nem könnyű, ha vaskos realitásként fogom fel. Ha picit elemelkedek tőle, és azt mondom, hogy ez egy színdarab, egy opera, akkor már egyszerűbb. Don Alfonso egy cinikus ember, akit valószínűleg már sok szerelmi csalódás érhetett, ezért gondolja, hogy nincs olyan nő, aki hűséges. Ő ezt tapasztalta – mondta Pál Tamás karmester, aki szerint Mozart korában maga a szerelem is újdonság volt. – Ne feledjük el, a Figaro házassága központi témája, hogy van egy szerelmes pár, és ők tűzön-vízen keresztül ragaszkodnak egymáshoz. Nem hajlandók engedni a régi erkölcs parancsainak, ahol a szerelem nem számított, ahol a nemek közötti kapcsolatban is az úr és a szolga viszony, a hierarchia volt a vezér. A Cosi fan tutte is a szerelem újdonságáról szól. A két menyasszony-vőlegény párocska nem más, mint a korban szokásos viszony. Amit Don Alfonso ajánl, az ennél több: egyfajta játék, ami az igazi szerelemmel rokon. Don Alfonso joggal gondolhatja, nem olyan nehéz kilépni ezekből a hierarchikus viszonyokból. Ne higgyék a férfiak, pusztán az, hogy megkérnek egy lányt, majd törvény és Isten előtt feleségül veszik, elég biztosíték arra, hogy az a lány őket szeresse. Közbejön a szerelem, ami abban a világban újdonság volt, és persze a mi világunkban sem csak szerelmi házasságok köttetnek. Valószínűleg azért tud ez a téma, ez a darab állandóan aktuális lenni, mert ez a probléma – hol van igazi szerelem, hol van csak érdek – ma is létezik. A zenében ez talán csak annyiban jelentkezik, hogy Don Alfonsónak, a cinikus, kételkedő filozófusnak kis ariozói vannak, ahol szentenciákat, állításokat fogalmaz meg. Mi ezekből egyet tartottunk meg, amikor azt mondja a darab végén: nem arról van szó, hogy ezek a nők gonoszak lennének, hanem ez a fajta viselkedés a női természethez tartozik. Mármint az, hogy a nagyon erős csábításnak nagyon nehéz ellenállni.

H. Zs.

 


Címke: , , , , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő