12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
11.24.
| Duda Éva Társulat EGYPERCESEK >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

2019.09.10 - tiszatáj

A SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZ PRÓZAI TAGOZATÁNAK ÉVADTERVÉRŐL

A Szegedi Nemzeti Színház megkezdi az új vezetés kinevezése óta a második évadját: a Barnák László vezette intézmény első éve még az útkeresés jegyében zajlott, született több közönségsiker-előadás, ugyanakkor a művészi kísérletezés csírái is látszani kezdtek.

A 2019/2020-as évad terve a korábbi évekhez képest egy bátor vállalás, látszik, hogy Barnák koherens, modern színházzá szeretné tenni a szegedit: olyanná, ami az országos színházi folyamatok részévé szeretne válni, s ahol nemcsak magyarországi, de végre határon túli rendezők is meghívást kapnak.

A színház láthatóan jól rezonál a szegedi kulturális élet piaci réseire, így a vidéki színházak esetében idehaza kézenfekvő népszínházi koncepció mellett inkább a fiatalabb korosztályt, azon belül is az egyetemistákat szeretné bevonzani a teátrum. Az ifjúság számára a népszerű Időfutár című előadást a direktor rendezi ősszel, míg a nagyszínpadon Alföldi Róbert előadásával indul az évad: Bulgakov Molière, avagy az álszentek összeesküvése című drámája a hatalom, a művészet és az egyén viszonyát boncolgatja.

Az idei bátor vállalások sorát erősíti két rendező Szegedre csábítása, igaz, az évadon belül mindkét előadás premierjére a következő naptári évben kerül majd sor. Nevesítve őket: a Mohácsi testvérek egy saját, Mohácsi István által jegyzett darabot fognak színre vinni Johanna címmel, míg Keresztes Attila (a marosvásárhelyi színház Tompa Miklós Társulatának aligazgatója) Pintér Béla Parasztoperáját készíti el a szegedi társulattal.

Mohácsiék lehívása nemcsak az előadás, hanem a társulatépítés miatt is gyümölcsöző befektetés, az általuk kimunkált formanyelv a teljes társulat együttműködésén alapul: ez az összejátszás az esztétikain túl a társulati koherencia erősítését is előlendítheti, amire a szegedi színházban (ahol hosszú éveken keresztül nem volt tudatos és koncepciózus társulatépítés) komoly szükség van. Ami Keresztes Attilát illeti: korábban dolgozott már Szegeden, ám rendezései mégsem arattak akkora sikert, mint az erdélyi munkái. Néhány évvel ezelőtt Szegeden is megrendezte Ibsen Hedda Gablerét, azt a drámát, amit később Marosvásárhelyen is színpadra tett az ottani társulattal. A szegedinek nem lett különösebb visszhangja, a vásárhelyi viszont bejutott a POSZT-ra és számos fesztiválon vendégszerepelt. A Keresztes által használt formanyelv, így a kitartott képek, a vizualitásban rendkívül koherens és expresszív színpadi vízió, a klasszikus szöveg szoros értelmezése, valamint a színészektől megkövetelt szigorú karakterépítés az erdélyi színházi hagyományban igen, itthon kevésbé nevezhető beágyazottnak. A hazai színházi világ zártságán éppen ezért jelentősen oldanak az ilyen típusú kísérletek, s különösen fontos, hogy megmaradt Keresztes és a szegedi teátrum közti szakmai kapcsolat.

Gyerekelőadás is lesz az évadban: a k2 színház alapító rendezői, Fábián Péter és Benkó Bence rendezi a Lúdas Matyit, a szórakoztatás jegyében a Mágnás Miskát mutatják be decemberben a nagyszínpadon, a Kisszínházban pedig László Miklós Illatszertár című vígjátékát viszi színre Sztarenki Pál. A k2-sök meghívása szintén komfortzóna-tágításként értékelhető, a rendezőpáros Szeged kivételével a fontosabb vidéki színházakban dolgozott már, az Illatszertár megrendezése azonban papírformát követ. A vidéki színházak egyik bevett eljárása ugyanis a pesti repertoárok másolása, a László-darab egyébként kitűnő, alig lehet vele félrenyúlni, s minden jel szerint hosszan lehet teltház közeli nézőtérrel játszani. A bátorság helyett tehát biztonsági játékról beszélhetünk, ráadásul az Illatszertárt (amellett, hogy a Centrálban is műsoron van) két éve mutatták be Nyíregyházán (Mohácsi testvérek rendezésében), míg a mostani szegedi bemutatóval párhuzamosan Kecskeméten is színpadra tűzik. A szórakoztatás legitim szempont, s a műsorkoncepció kapcsán megjegyzendő, hogy reálisabb az óvatosabb lépcsőfokvétel a nagyobb ugrásnál. Ha már piaci rés: miért ne lehetne egy, akár külföldi és Pesten még le nem tesztelt vígjáték bemutatásával kísérletezni? Akár egy vidéki színházban.

Ettől függetlenül a szegedi színház izgalmasnak tűnő évad elé néz.

Fritz Gergely

 


Címke: , , ,
2020.12.04 - tiszatáj

GONDOLATOK BARTHA ÁGNES ZOMÁNC-ÖTVÖS-ÉKSZER MŰVÉSZETÉRŐL
A görögök a mű megvalósításának folyamatát is szellemi teljesítménynek tartották, Ferenczy Noémi szerint pedig: „minden mű visszaadja, sugározza azt az érzést, amivel csinálódott.” Nos, Bartha Ágnes munkáiban épp ez az alkotói extázis manifesztálódik. Az önfeledt játék, az anyagok sikeres megszelídítésének öröme ott ragyog minden munkáján. Ám az alkotó tudja: kiváló mesterségbeli tudás kell ahhoz, hogy az álom, a gondolat az anyagban megszólaljon… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2020.12.04 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS NEMES Z. MÁRIÓVAL
A poszthumanizmus változatai, Barokk Femina, Ektoplazma. Három kötet, amely részben vagy egészben Nemes Z. Márió nevéhez kötődik. E megjelenések kapcsán a költővel a poszthumanizmusról, nyelvről, képzőművészetről és a megjelent kötetiről beszélgettünk… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.03 - tiszatáj

A HAZUGSÁG SZÍNE
Lételméleti problémák boncolgatására tökéletesen alkalmas a tágabb értelemben vett bűnügyi zsáner. Hosszú irodalmi tradíciókra visszatekintő történelme során a műfaj több módosuláson esett át Chandler hard boiled-regényeitől és Simenon erkölcsfilozófiai fejtegetésétől Thompson pszichotikus antihősöket mozgató ponyvanoirjain át a grandiózusan perverz Ellroy-tablókig… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

KUTASI TÜNDE SZOBRÁSZMŰVÉSZ MŰHELYSZÖKEVÉNYEK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A bronz beavatott suttogása átszivárog a lélegzet-nyomok és időgyomok ágyásain, s belehelyezkedik a komponált idő-töredékek (helyspecifikus) zeg-zugaiba… Egy-egy sarok magába fordul, az ívek, a hasítékok, az éles gondolatok lecsendesednek… – Elmélkedik a leíró, miközben a művésznő portfólióját lapozva, belső lépéseket téve, kronológiát elvetve halad, így tekintve át az eddigi életmű kiemelt alkotásait… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

SZÖVEGDISZKÓ – SZÖVEGKLIPEK
A Tiszatáj online és a Homo Ludens Project bemutatja: A Szövegdiszkó egy színházi előadássorozat, pontosabban egy színházi performansz, amelyben az irodalom, az intermédiaművészet, a zene és a film műfaja keveredik. Fúzió, ahogyan ezt említeni szokták, akár ezen lap hasábjain is. Viszont a tél a hópelyhek és jégvirág helyett a karantént hozta el. Újra. Ismét bezártság, ismét korlátozások. Nem állunk le, mondogattuk egymás között, és lett kamera, lett kiaknázatlanná vált színházterem, és lettek lelkes alkotók […]

Tovább olvasom >>>
2020.11.29 - tiszatáj

VIDA CERKVENIK BREN: WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD
Van, aki tanítja, van, aki tudja, és van, aki csinálja: a 2019 tavaszán megjelent, Why dont’ we do it in the road: A personal guide to outdoor interactive theatre szándéka szerint mindezen halmazokat kívánja megszólítani. És hatékonyan teszi is: a szerző Vida Cerkvenik Bren a 2006-ban született neves szlovén előadó-művészeti csoport, a Kud Ljud alapítója és alkotója. A szabadtéri akciókban utazó csapat mindegyik projektje a negyedik fal lebontásán munkálkodó érdemi megmozdulás… – JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.28 - tiszatáj

PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA TURCZI ISTVÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő