06.30.
| Grand Café – Gurubi Ágnes Szív utca című regényének bemutatója >>>
06.19.
| A Tricikli Fesztivál részletes programja >>>
06.09
| Grand Café – Ráolvasás 06. – Krusovszky Dénes: Áttetsző viszonyok >>>
06.08.
| A Szőke Óceán – Szépírók a Vígmatrózban >>>
05.27.
| Isteni testek – kötetbemutató >>>
05.17.
| Munkácsy-díjas festőművész kiállításával nyit újra a REÖK >>>
05.14.
| Online Túlélősóval jelentkezik Szegedről a MASZK Egyesület >>>
04.06.
| Bálint Ádám: Fóliók >>>
03.19.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
 TiszaLINE Szalon

05.17.
| Középiskolások irodalomról – szóval, képpel >>>
06.03.
| Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.04.
| Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
| Tandori Dezső: Szellem és félálom >>>

Acsai Roland, Fenyvesi Orsolya, Lanczkor Gábor, László Liza, Maurits Ferenc, Németh Zoltán, Mary Oliver, Veszprémi Szilveszter versei
Molnár Lajos, Tarcsay Zoltán prózája
Tőzsér Árpád naplójegyzetei
Balázs Katalin, Balogh Gyula, Kelemen Zoltán, Milián Orsolya tanulmánya
Diákmelléklet: Gerencsér Péter a Jókai-regények filmes adap­tációiról

>>>

VERSENY A SZEGEDI EGYETEM FENNÁLLÁSÁNAK
100. ÉVFORDULÓJÁRA
Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola magyar nyelv és irodalom munkaközössége áprilisban irodalmi vetélkedővel ünnepelte a Szegedi Tudományegyetem kettős – a szegedi egyetem létrejöttének 100 éves, illetve a szegedi „összegyetem” megalakulásának 20 éves – évfordulóját. Az eseményhez kapcsolódóan a gimnázium az elmúlt év őszén 3 fordulós irodalmi pályázatot hirdetett középiskolás diákok számára […]

>>>

Figaro hol?
2019.06.11 - tiszatáj

AZ SZTE ZMK VIZSGAELŐADÁSA

Operavizsgának hirdette a színlap, de sokszor az volt az érzésem, mintha amatőr színjátszókörben ülnék. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának ének-, és operaszakos növendékei a Figaro házasságában próbálták megmutatni tehetségüket, és azt, hogy hol tartanak tanulmányaikban. A végeredmény finoman szólva is vegyes. A produkció olyan volt, mintha egy kézilabda csapatban együtt játszanának 6-7 éves vékonydongájú kisiskolások erőtől duzzadó 20 éves ifiprofikkal.

Mozart operájának nagy előnye, hogy rengeteg szerep van benne, és egyik sem jelentéktelen, mindegyikben lehet mutatni valamit. De ez sem volt elég, mert csaknem 40 növedéknek próbáltak feladatot találni benne. Egy-egy szerepen így hárman-négyen osztoztak, volt, aki több figurában is megjelent. Ne kerteljünk: a hallgatóknak legalább a fele egyelőre alkalmatlan arra, hogy ennek az operának a szerepeit akár egy vizsga keretében is elénekelje. A klasszikus énektanulás hosszabb folyamat, kevés kivételtől eltekintve több év kell, amíg valaki szólószereppel próbálkozhat.

Toronykői Attila, a szerepgyakorlat tanára a tőle megszokott szellemes ötletekkel próbálta összerakni a történetet, és feledtetni azokat a lehetetlen helyzeteket, amikor valaki képtelen volt egy együttesben vagy szólóban betölteni a funkcióját. A szereplőcseréket a jelmezek egyértelművé tették, a szituációkat is fölépítette a rendező. A humor sokszor segít, ha egy szereplőt alig lehet hallani, ha nem éri el a megkívánt hangmagasságot, vagy hangszíne nem illik a figurához. De mi értelme mindennek, ha olyan sokszor kell félrenéznünk és megbocsátanunk?

Vajon kinek szól ez az előadás? A műfaj kedvelőinek kevés élményt ad, aki pedig idegenkedik az operától, azt végképp elriasztja. Persze sok rokon és barát jött el a Kisszínházba május 31-én. Ám, ha realisták, jónéhányan csak azt láthatták, hogy a nekik kedves fiatal lány vagy fiú nem alkalmas arra, amivel most megbízták.

Mozart operáját kissé meghúzva adták elő, ez akár ésszerű is lehetne. A recitatívókat szinte kivétel nélkül prózában mondták el, ami persze a kezdőknek könnyebbség. Na de így mikor fogják megtanulni, begyakorolni, hogy kell énekbeszélni?

Zenekaros előadás volt, a Szegedi Szimfonikusok szűkített együttesét Gyüdi Sándor dirigálta. Ez persze megint csak jó dolog volna, de a hallottak alapján kevés próbára nyílt lehetőség, és ezzel a dolog lényegi értelme veszik el.

Voltak persze pozitív tanulságok is. Hozzávetőleg az előadás 30. percében bejön Cherubin, és Pánczél Klaudia egészséges, erős hangon, kifejezően elénekli az apród első áriáját. Az ember nyomban (és váratlanul) úgy érzi, hogy operában van! A hang nem lenyűgöző, de jól értelmezhető. A másik apród, Iván Sára sem hangfenomén, de a másik mezzoária nála is – megszólal.

A rengeteg növendék nevét nem annyira mennyiségi, mint inkább minőségi okok miatt nem jegyzi meg az ember. Sőt van, amikor megjegyzi, de inkább tapintatosan elhallgatja.

De vannak kifejezett és kifejező tehetségek is. Koczka Tamás szép baritonja már a Bajazzókban is föltűnt. Most grófként arról is bizonyságot ad, hogy van érzéke a drámai kifejezéshez, és Mozartnak ebből az ellentmondásos férfialakjából sok mindent megmutat. Néha becserélik más baritonokkal, de ha hangsúlyosabb énekelnivaló következik, mindig ő a bal átlövő. Magabiztosan és tartással formálta meg a grófnőt Hajdú Zsuzsa, első áriája alatt biztonságban, otthonosan éreztük magunkat. Volt néhány kínai növendék is, ők inkább olaszul, az együttesekben néha magyarul énekeltek. Kitűnt közülük egy kellemes lírai szoprán, egy középkorú fiú pedig drámai színekkel, technikai problémák nélkül szólaltatta meg Figaro nehéz Esz-dúr áriáját. Színlap híján nevüket sajnos nem tudom.

A megoldás és Toronykői rendezésének korlátjai a második grófnő áriában mutatkoznak meg. A nagy szóló alatt a rendező még két szereplőt ültet a forgóra figyelemelterelésként. Máthé Bea azonban (tőle nem, de az előadás menetében teljesen váratlanul) az igazi Dove sono-t kezdi énekelni, érett, érzelemmel teli, szomorú hangon, a néző egycsapásra egy valódi Figaro-előadásban találja magát, ahol nincsen szüksége semmi pótlékra, csak ennek a nemes asszonynak a fájdalmában akar osztozni, csak az lebírhatatlan reménykedésétől akar meghatódni. És nagyon haragos, ha ebben az áhítatban megzavarják.

Nem arról van szó, hogy az ének- és operaszakosok között ne lennének tehetségek. De ez a mostani vállalás legtöbbjüknek sokszorosan meghaladja az erejét, nem előnyösen mutatja adottságaikat. Talán kisebb művet kellett volna választani, talán több, rövidebb részletet, ritka Donizettit, vagy nem is elsővonalbeli klasszikust. Egy színházi előadást mindig csak az élmény felől lehet megítélni. Ez így inkább edzésnek tűnt, mint mérkőzésnek.

Márok Tamás


Címke: , , , , , ,
2021.06.23 - tiszatáj

AZ ARTÉR EGYESÜLET KIÁLLÍTÁSA
Art-art: összetart!
Az Artér Egyesület immár több, mint 15 éve alakult Budafokon. Tagjai olyan művészek, akik különböző szálakon kötődnek Budapest XXII-ik kerületéhez. A hivatásos alkotók szakmái az alábbiak: festő, grafikus, szobrász, keramikus, ötvös, divattervező, textiltervező, fotográfus, üvegtervező, formatervező, építész, illetve restaurátor […]

Tovább olvasom >>>
2021.06.23 - tiszatáj

– MONDJA CSUZDI ESZTER, A SIMÁNDY-ÉNEKVERSENY EGYETLEN MAGYAR GYŐZTESE
A Szegeden tanuló vajdasági szoprán, Csuzdi Eszter lett az idei Simándy-énekverseny egyetlen magyar győztese. Temesi Mária növendéke nemcsak az aranyéremmel járó félmillió forintot kapta meg, hanem koncertezni hívták Moszkvába, és további különdíjakat is nyert… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.06.22 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
A kiállítás címe, Magánélet, nem sokkoló, csak tényt közöl. Miközben kísérlet(ek) tanúi vagyunk. Sajnos nem csak tanúi, a mi bőrünkre is megy (és ment) a játék. Soha eddig meg nem élt helyzetbe kerültünk, valamennyien. Váratlanul csapott le ránk a vírus, a karantén, a ránk kényszerített bezártság, a reménytelenség, az egyedüllét, a kettős, vagy többes magány, amiből semerre se léphettünk ki […]

Tovább olvasom >>>
2021.06.21 - tiszatáj

OPERARAJT-PROGRAM INDÍTÁSÁT JELENTETTE BE ÓKOVÁCS SZILVESZTER
A szegedi Simándy-verseny tapasztalatai nyomán ötven énektanárral 2022-ben országszerte elindítanák a tehetségfejlesztő Operarajt-programot – jelentette be a vasárnapi díjátadó gálaesten a zsűri elnöke, Ókovács Szilveszter. A Magyar Állami Operaház főigazgatója szeretné, ha több fiú választaná ezt a pályát, és trendivé tenné az éneklést… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.06.21 - tiszatáj

SZABÓ GÁBOR: TÖRTÉNETEINK VÉGE
Szabó Gábor tanulmánykötete a mikrohistória és az újhistoricizmus létrejötte óta igen intenzíven gyarapodó emlékezet-diskurzuso­kat bővíti kortárs magyar regények, rövidprózák, esszékötetek és Petri György lírai munkásságának mélyreható elemzésével. Első látásra is kitűnik, hogy Szabó nemcsak a legszűkebb és legelitebb kortárs kánon kínálatából válogat, hanem egy-egy szerző kevésbé előtérben lévő szövegével, vagy az idő próbáját még ki nem állt műveivel is előszeretettel foglalkozik… – KISS A. KRISZTA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.06.20 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SIMÁNDI KATALINNAL, A LEGENDÁS TENORISTA LEÁNYÁVAL
Több mint két évtizeden át Simándy József özvegye képviselte a családot a legendás tenorról elnevezett szegedi énekversenyen. Jutka asszony köszöntőt mondott, díjat, ajándékot adott át, igyekezett segíteni a fiatal operaénekesek pályakezdését is. Halála után részben egyik leányuk, Simándi Katalin vette át ezt a feladatot, akivel a pénteki döntők szünetében beszélgettünk… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.06.19 - tiszatáj

ÁRAMSZÜNETTEL ZÁRULT A MARATONI SIMÁNDY-VERSENY
Négy kategóriából négyben déli szomszédaink énekesei győztek a szegedi Simándy-versenyen, pontosabban a II. korcsoportban Temesi Mária növendéke, a szerbiai Padéról indult Csuzdi Eszter, a szegedi művészeti kar hallgatója szerezte meg az első díjat. A győzteseket a vasárnapi díjátadó gálakoncerten hallhatja a közönség a Szegedi Nemzeti Színházban… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.06.17 - tiszatáj

SHIVA BABY 
Forma és tartalom ritkán olvad ilyen hibátlan egységbe. Sőt, Emma Seligman kritikai hozsannákkal útra bocsátott dramedyjéhez még nagyszerűbb bravúr köthető: a járványidőszakban piacra dobott művek talán legtökéletesebbje, plusz megoldásai bármelyik filmtörténeti irányzat díszére válnának… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.06.17 - tiszatáj

DARVASI LÁSZLÓ: PÁLCIKA, A DETEKTÍV
Darvasi László az első Pálcika-könyvében már megteremtette azt a színes, kedves és élettel teli mesevilágot, amely otthont ad a második kötet, A nagy Gerbera-nyomozás cselekményének is. Habár a könyv folytatás, a szerzői előszó összekapcsolja annak előzményével és el is választja tőle: „Ez most egy új mese” – így a szerző. A második kötet önmagában is megállja a helyét, bár ha valaki ezzel a kötettel ismeri meg a Pálcika-világot, annak valószínűleg egy picit fészkelődnie kell, mire a beszélő, izgő-mozgó tárgyak között kényelmesen elhelyezkedik. Mert itt megesik, hogy Pálcikának ceruzákat kell kivallatnia, az ereszt Endrének hívják és szereti heccből az emberek nyakába csorogtatni a vizet, és különös szerelem születhet egy fogpiszkáló és egy kutyatej virágocska között… – KATONA ALEXANDRA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
H. Balogh Gyula: Alsóvárosi hitregékBakos András: Isteni testekSzathmári István: Spanyol reggeliSántha József: BörtönkarnagyNormal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattTandori Dezső: Nincs beszédülésPetőcz András: A visszaforgatott időLengyel András: Tömörkény-tanulmányokKálnay Adél: Szivárványország (Utazz velem!)Virág Zoltán (szerk.): Színkép, hangkép, összkép (Írások elméletről és gyakorlatról)Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Fried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházTandori Dezső: A szomszéd banánhalSeregi Tamás: Művészet és esztétikaÉszlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Zalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)„Ragyogó pusztulás” – kortárs osztrák irodalmi antológia (szerk.: Bombitz Attila)Lengyel András: Ellenkultúra, peremhelyzetben (Marginalitástörténeti vázlatok)Bíró-Balogh Tamás: Az irodalom személyességekabai lóránt: semmi színSzlováknak lenni csodás…Petőcz András: A megvénhedt IstenDemény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólTandori Dezső: Szellem és félálomKálnay Adél: Hamvadó időSzepesi Attila: IstenporPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Sághy Miklós: A fény retorikájaTandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézCsiki László: A kaptárBaka István: Műfordítások III.Jász Attila: Fürdőkádból a tengerTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaBíró-Balogh Tamás: TollvonásokFried István: Magyar irodalom(történet)