Tiszatájonline | 2019. május 10.

Egy tökéletes világban esténként Newtonnal filozofálgatsz

CSÉFALVAY ANDRÁS KIÁLLÍTÁSA A TRAFÓ GALÉRIÁBAN 
Az Egy olyan világban, ahol nincsenek tények, ott csak a jóság marad című kiállításán a kép, a szöveg és a hang mind egy olyan alternatív atmoszféra megteremtésére törekszik, amely egészen új irányokat tud adni a képzőművészeti befogadásesztétika kultúrájának. A teremben szinte teljes sötétség uralkodik, nem úgy érzékeljük a körülöttünk lévőket, mint egy szokványos kiállításon. Az egyedüli fényforrás Cséfalvay videóinstallációinak fénye, monitorok, illetve a random, meglepetésszerűen vetített csillagos ég, amely mintegy leheletnyi finomsággal emeli be a külvilágot… – TÓTH EMESE ÍRÁSA

CSÉFALVAY ANDRÁS KIÁLLÍTÁSA A TRAFÓ GALÉRIÁBAN

Cséfalvay András bizonyára ismert a hazai művészetkedvelők számára, ám külföldön – fogadni mernék, hogy – talán már bizonyos tekintetben híresebb is. Sajátos stílusát a technikai vizualitás és a kortárs művészeti nyelv kvázi reformációja a klasszikus értelemben vett képzőművészeti kommunikációs gyakorlatokkal (kép és szöveg kapcsolata) vegyítve adja. Koncepcióiban a vizualitás szorosan összefügg egy-egy szilárd lábakon álló világhíres filozófiai vagy matematikai elmélettel. Foglalkozik ugyanakkor a hoax jelenségével, hovatovább szerinte érdekes górcső alá venni ezeket a kevésbé megbízható, mégis nagy népszerűségnek örvendő elméleteket a világról, mert tényleg lenyűgöző módon katalizálja maga körül az embereket és képzi ki „áltudósait”.

Az Egy olyan világban, ahol nincsenek tények, ott csak a jóság marad című kiállításán a kép, a szöveg és a hang mind egy olyan alternatív atmoszféra megteremtésére törekszik, amely egészen új irányokat tud adni a képzőművészeti befogadásesztétika kultúrájának. A teremben szinte teljes sötétség uralkodik, nem úgy érzékeljük a körülöttünk lévőket, mint egy szokványos kiállításon. Az egyedüli fényforrás Cséfalvay videóinstallációinak fénye, monitorok, illetve a random, meglepetésszerűen vetített csillagos ég, amely mintegy leheletnyi finomsággal emeli be a külvilágot. A kiállítás számos olyan elméletet taglal a földönkívüliektől kezdve a laposföld hívőkön át a fizika és az emberiség tekintetében fontos kérdésfelvetésekig, amelyeket mindenki tud, tanult róla, vagy hallott már valahol. Ám arra az intenzív dózisra, amelyet Cséfalvay kínál nekünk, nem lehet megfelelően felkészülni. A tárlaton több olyan darabot is láthatunk,amelyeket meg lehet tekinteni a Cséfalvay hivatalos honlapján de azért javaslom a Trafóban megtekintését, mert egészen más abban a közegben, abban a hangulatban a videók hatása alá kerülni. Nincsenek zajok, nincsenek zavaró tényezők, a többi látogatót is szinte légiessé teszi a kiállítás kozmikus, térbelisége, amely ugyanakkor mégis sokszor sejtet tér nélküliséget. Meditatív és informatív egyszerre, edzi az agyunkat, de nem fárasztja le, sőt.

Az egyik igencsak említésre méltó darab Newtoniana – Differentiaion, Integration, Culturing, amelyben egy számítógépes grafikával életre keltett Newton kezd el velünk társalogni. El tudnám ezt képzelni napi programnak is akár. Három fő témát érint – munkái nyomán – a differenciálást, az integrálást és a műveltséget. Newton végig tudományos hangnemben beszél, tökéletes példa ez a videó arra, hogy elsőre talán száraz tudományos anyagnak tűnő szövegeket miképpen fogad be az emberi agy, ha kellemes basso-profundo hangon közlik velünk. Egy-egy eleme a mostanában közkedvelt ASMR-hatást (aza  Autonomous Sensory Meridian Response, amely az agyi reakciókat vizsgálja bizonyos hangeffektek hatására, legtöbbször ezekre a hangokra az agy pozitívan reagál, szintén meditatív állapotba képes hozni a befogadót) kelti, vagyis nemcsak a szemet kényezteti de a hallószervet is. Maradandó a Purgatorious címen látható installáció is, nem árulom el, mi a trükkje, de merőben más kontextusba helyezi a pozicionálás fontosságát egy kiállításon, az biztos.

Cséfalvay András kiállítását a Trafóban mindenkinek ajánlanám, de leginkább a tudományos és/vagy művészeti pályát választóknak, mivel azon kevés kreatív ideák összessége képezi a művész elképzelését, amelyet szerintem egészen ritka manapság Magyarországon de talán külföldön is.

Tóth Emese

(Trafó Galéria, 2019 április 5. – május 19.)