Tiszatájonline | 2019. április 9.

Tele a színpad

SNÉTBERGER FERENC GITÁRKONCERTJE
Kicsit olyan a Müpa YouTube- és Facebook-közvetítése, mint amilyen a New York-i Metropolitan Operáé. Odaül az ember a képernyő elé, ha későn kapott eszébe, nem tudott jegyet venni, vagy épp ilyen-olyan teendők miatt nem tud elmenni a hangversenyterembe, felveszi a fülhallgatót, esetleg bekapcsolja a hangfalat, és tényleg olyan az egész, mint ott ülne valamelyik székben. Nyilván túlzok… – GERA MÁRTON KRITIKÁJA

SNÉTBERGER FERENC GITÁRKONCERTJE

Kicsit olyan a Müpa YouTube– és Facebook-közvetítése, mint amilyen a New York-i Metropolitan Operáé. Odaül az ember a képernyő elé, ha későn kapott eszébe, nem tudott jegyet venni, vagy épp ilyen-olyan teendők miatt nem tud elmenni a hangversenyterembe, felveszi a fülhallgatót, esetleg bekapcsolja a hangfalat, és tényleg olyan az egész, mint ott ülne valamelyik székben. Nyilván túlzok, mert valójában nem olyan az élmény, képernyő előtt ülve soha nem lesz olyan, mint élőben, de az biztos, hogy a Müpa élő közvetítései azért csudajó dolgok.

Ami a legutóbbit, Snétberger Ferenc gitárkoncertjét illeti, az mindentől függetlenül átjött a nézőnek, hogy Snétberger betölti a színpadot. Persze, ebben nincs sok újdonság, betöltötte ő már évtizedekkel ezelőtt is, függetlenül a helyszíntől és a fellépők számától. A mostani koncert abból a szempontból viszont mindenképpen különleges, hogy ez volt a gitárművész első szólófellépése a Müpában. És azt már megtanultuk, hogy hiába nagy a Müpa Bartók Béla hangversenytermének színpada, ha valaki valami izgalmasat csinál rajta, akkor betölti a teret.

Snétberger pedig izgalmasat csinál a színpadon, elsősorban a legutóbbi szerzeményeit adja elő, és most is ott van minden szám mögött a latin és a roma zenei világ, meg persze a jazz. Ettől jó az egész, hogy ül egy ember, kezében a gitár, és ezen kívül nincs más, talán csak a fények meg két hangfal mellette, és mégis rá figyel vagy 1500 ember, plusz azok, akik otthon ülnek a számítógép előtt. És persze, Snétberger virtuóz, ám a számoknak mégis van íve, és legyen bármennyire is lendületes egy-egy, az intimitás mindig megvan.

De a lényeg mindeközben mégiscsak az, hogy amit Snétberger játszik, abban benne van ezerféle zenei hagyomány, zenéje már-már tökéletes ötvözete annak a stílusnak, ami Dél-Amerikából jön, és annak, ami tagadhatatlanul magyar, és amit ő annyira profin tesz 21. századivá.

Müpa, 2019. április 6.

Gera Márton