Tiszatájonline | 2019. január 2.

A fotóriporterek királya

WEEGEE – A HÍRES, 1935–1960
A legnagyobbakat, akik művészetté emelték a fotográfiát, már láttuk, s bár most is egy „király” képeit mutatják be a Mai Manó Házban, Weegee fényképei egészen mások, mert a helyszíni fotóriporter közelségéből mutatja be az amerikai hétköznapok spontaneitását… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

WEEGEE – A HÍRES, 1935–1960

A legnagyobbakat, akik művészetté emelték a fotográfiát, már láttuk, s bár most is egy „király” képeit mutatják be a Mai Manó Házban, Weegee fényképei egészen mások, mert a helyszíni fotóriporter közelségéből mutatja be az amerikai hétköznapok spontaneitását. 

Ha korunk sajtófotói felől közelítünk, akkor mondhatnánk, hogy mindazon, ami a képeken látható, 2018-ban már rég túl vagyunk, legalább is, ami az információs- és ingerküszöböt illeti, hiszen a fényképek az 1900-as évek középső harmadában készültek az akkori mindennapokról. Hogy mégis érdekesek, sőt tudnak újat nyújtani, az Weegee tehetségének köszönhető. Weegee nem csak azért lett híres, mert mindig jókor volt jó helyen, hanem, mert feszes, erős mondanivalójú képeket csinált.

De ki is volt ő? A Mai Manó Ház emeletén „személyesen” is megismerhetjük száguldó fotóriporterünket a (Baki Péter kurátor által beválogatott) róla készült fényképek jóvoltából, és nem csak a fizimiskáját, de valamelyest a személyiségét is. Az egyik képen ugyanis Weegee palástban, koronával és jogarral egy igen cifra trónszéken pózol, egyszerre felvállalva fotóriporteri státusza valódi, és művi dicsfényét. Ez a beállítás azt állítja, hogy ő a szakma királya, de egyidejűleg azt is, hogy mindez illúzió, hiszen szájában ott lóg a szivar, két kezében nélkülözhetetlen fotómasinériáját szorongatja, a környezet pedig hangsúlyozottan műtermi, mögötte háttérfüggöny, két oldalt kelléknövények.

Ismeretlen fotográfus, Weegee portréja, 1956 © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

Nos, ez a bohém figura (akinek az arcát mintha Hitchcock és Micky Rooney vonásaiból gyúrták volna össze) a mai Ukrajna területén, Lembergben született 1899-ben Usher Felling néven. A család 1910-ben vándorolt ki New Yorkba, ahol a keresztnevét Arthurra változtatták. 19 éves korában döntött a fotózás mellett, előbb vándorfényképészként dolgozott, pár év múlva egy újsághoz került, majd tíz év múlva függetlenítette magát és szabadúszó lett. Pályáját azzal hozta lendületbe, hogy éjszakai fotózásra specializálta magát, járta New York utcáit, s lencsevégre kapta a különleges, izgalmas pillanatokat, mint például egy letartóztatás. Hamarosan azt is elérte, hogy egyedüli civilként, az autójába rendőrségi adóvevőt szerelhetett (plusz kialakított benne egy sötétkamrát), így a bűntényekről az ő fotói jelenhettek meg elsőként, már másnap reggel az újságokban.

A tárlatban ebből a műfajból is kapunk ízelítőt, a mai szemnek keserűen mulatságos, ahogy az akkori fehérgalléros bűnözők a kíváncsi optika elől zsebkendővel eltakarják az arcukat. A kedvenc képfeliratom egy 1945-ös fotó mellett olvasható: „Letartóztatás kosárlabdázók megvesztegetéséért”.

Weegee, Gyerekek a tűzlépcsőn, 1941. május 23. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

De nem csak a rendőrségi téma érdekelte, lekapta a hajléktalanokat, a tűzvész elől a lakásukból kimenekülőket, a csókolózó szerelmeseket, a két szám között pihenő lokál-táncosnőket, a neonreklámot csodáló hölgyeket és a tűzcsap vízsugaraiban fürdőző gyerekeket is.

Aki nézett régi filmeket, azoknak ismerős ez a világ, ismerősek a kabátos-kalapos férfiak, akik pont úgy néznek ki, mint például Humphry Bogart és Gary Cooper figurái, az elegáns nők külleme pedig Rita Hayworth stílusát idézik. Weegee is kattintott pár képet az ötvenes években színészekről (például Marylin Monroe-ról, Clark Gable-ről, Henry Fondáról, a Metropolitan operaénekeseiről), ám formabontó módon, mert fittyet hányt az idealizálásra és a láthatatlan glóriákra. A sztárok ezeket a kegyetlenül előnytelen, vagy épp direkt torzított portrékat biztos nem tették volna ki a kirakatba, még sem hinném, hogy ellenséges lett volna a viszonyuk, hiszen az egyik (valaki más által készített) fotón a kor híres dívája, az estélyi ruhás Leslie Caron hajol Weegee-hez cinkos-bizalmasan.

Weegee, A rabszállítóban, 1942. január 27. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

Ha belegondolunk, nem sokat változott a celebritás és az újságírók viszonya, s talán a legnevesebb fotósok koronázatlan királyi státusza sem, amit – most már konkrétan tudjuk –, Weegee munkastílusa és teljesítménye indított el.

Weegee tevékenységét nem csak a lapok és a közönség díjazta, 1943-ban a New York-i Museum of Modern Art megvásárolta öt fotográfiáját, talán ennek is köze lehetett ahhoz, hogy aztán a fotográfus, akit még véletlenül sem lehet túlzott szerénységgel vádolni, az 1940-ben felvett művésznevét használva Weegee a híres feliratú pecsétet nyomott a fényképei hátuljára.

A folyton utcán barangoló, témára vadászó fotóriporterek doyenje kereken ötven évvel ezelőtt, 1968. december 26-án halt meg.

(A kiállítás 2019. január 20-ig tekinthető meg.)

Ibos Éva

WEEGEE – A HÍRES, 1935–1960 kiállítás enteriőrképek (kredit: Kiss Imre)

Ismeretlen fotográfus, Weegee portréja, 1956 © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018Weegee, Örömzene, évszám nélkül © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, Vécén, évszám nélkül © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, A két lábon járó áruház, d. n. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, „Pennsylvania Hotel”, évszám nélkül © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, „Nem arra vár, hogy kinyisson a mozi, hanem a tűz elől menekült az utcára... Várja, hogy a tűzoltók visszaengedjék a házba, mihelyst elmúlt a veszély.”, évszám nélkül © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, Éjszakai akció, 1941. július 20. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, ... a rabomobilban, 1939 körül © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, A rabszállítóban, 1942. január 27. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, „Adjunk hozzá forrásban lévő vizet.”, 1937 © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, Húsvétvasárnap Harlemben, 1940 körül © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, Nyár a Lower East Side-on..., 1937 körül © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, Gyerekek a tűzlépcsőn, 1941. május 23. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, Alvóhely a cirkusz táborában, évszám nélkül © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018 Weegee, Andy Warhol és Weegee, d. n. © Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018

© Courtesy Institute for Cultural Exchange, Germany 2018