Tiszatájonline | 2018. november 18.

Emberek rongyok között

SECONDHAND (SZOVJETŰDÖK) AZ ÖRKÉNY SZÍNHÁZBAN
Újfent a múltfeldolgozás kedvelt színházi missziója jegyében indította az évadot az Örkény Színház. Bagossy László rendező és a köré gyűjtött, Kovács D. Dánielből, illetőleg a Színművészeti Egyetem hallgatóiból összeálló alkotócsapat Szvetlana Alekszejevics Nobel-díjjal jutalmazott könyvei alapján készítették el a Madách téri teátrum évadnyitó bemutatóját. A Secondhand – szovjetűdök című előadás az oroszországi posztszovjet létezés esszenciáját igyekszik színpadra vinni… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

SECONDHAND (SZOVJETŰDÖK) AZ ÖRKÉNY SZÍNHÁZBAN

Újfent a múltfeldolgozás kedvelt színházi missziója jegyében indította az évadot az Örkény Színház. Bagossy László rendező és a köré gyűjtött, Kovács D. Dánielből, illetőleg a Színművészeti Egyetem hallgatóiból összeálló alkotócsapat Szvetlana Alekszejevics Nobel-díjjal jutalmazott könyvei alapján készítették el a Madách téri teátrum évadnyitó bemutatóját. A Secondhand – szovjetűdök című előadás az oroszországi posztszovjet létezés esszenciáját igyekszik színpadra vinni: megtört identitású, zsákutcába fordult, megkövesedett sorsú egyének dagonyáznak a ruhahalmokkal teleszórt színpadon, hírt adva magukról és arról a jelenkori Oroszországról, amelynek népei óriási medveként cipelik hátukon a huszadik század megannyi traumáját.

Alekszejevics prózája egyfajta lajstrom, egymásba fonódó önvallomások és tanúságtételek összefüggő szövete, amelyek mélyén az az alapkérdés lappang, hogy miért és mennyiben határozza meg ilyen markánsan a történelmi múlt a jelenbeli mentalitásjegyeket, magatartásmintákat és ízléspreferenciákat. Avagy az európai életformák nyugatról kelet felé tartó markáns – a történelem viharaitól predesztinált – különbözőségét. Hogy a kommunista rendszer következtében miért látunk megannyi, kisszerűségüktől szabadulni nem tudó karaktereket, a provincializmustól moccanni képtelen, a modernizációs kihívásokra válaszolni alig tudó sorsokat.

Bagossy és Kovács D. rendezése joggal nyúlt a fehérorosz írónő könyveihez, hiszen ezek a problémakörök az itthoni posztszocialista létezésmód megannyi kérdésével, a Homo Kadaricus kiveszni nem tudó lélekvilágával is számos ponton korrelál. Az előadás azonban megbicsaklik a formai öntvény keresésekor, azaz nem talál megfelelő nézőpontot a színre vitt sorsok hiteles megformálásához. Az előadás hangulatvilágát domináló harsányság főként a zenében (rap) és a színészi játékban érvényesül, a rendezés ugyanis túlzott gesztusokkal, markánsan széttartó stílusjegyek egymásba fordításával operál. Ezért olykor eltávolítja, máskor közel hozza a színpadra vitt karakterek életútját. Sajátos libikókajáték keletkezik ezzel: szekvenciákat, pillanatfelvételekbe sűrített identitásmintákat mutat fel az előadás az Orosz Kisemberről, akik dokumentarista eszközökkel, nagy idők nagy tanúiként mesélnek magukról. Jóllehet eközben a rendezés alig tud reflektálni a múlt ábrázolásának mechanizmusára, nem tudja megfelelően artikulálni az eltávolítás politikáját. Konkrétan nem rajzolja el, nem helyezi idézőjelbe a referenciális olvasás lehetőségét: azaz belecsúszik egy olyan ábrázolási rendbe, ami előzetesen azt sugallja a nézőnek, hogy az orosz ember márpedig ilyen. Ennek megfelelően a bántóan egysíkú ecsetkezeléssel élő jelenetek aláássák a rendezés színvonalát. A szerepösszevonásokkal élő előadásban példának okáért Epres Attilát idősödő exkatonaként láthatjuk, aki erőszakorientált militarizmusa és – természetesen – túlfűtött alkoholizmusa tesz egyszerre ismerőssé és rendkívül visszataszítóvá. Csuja Imre érzéki jelenetben mesél Csernobilban elvesztett kislányáról, a szenvedés hihetetlen magányáról, miközben reménytelenül cipeli magával egykori házuk keretestül megőrzött ajtaját: ennyi emlék maradt az atomkatasztrófa által felperzselt egykori életéből. De úgyszintén ismerős és a kilencvenes évek kopott hangulatát idézi Csákányi Eszter sztahanovista üzletasszonya, akiben sajátosan egyesül a kommunista ideológiájával elegyített keleti kapitalizmus ízlésficama.

A Secondhand – címében is utalva a színen felhalmozott használt ruhahalmokra, az ízléskritika oldaláról igyekszik megragadni a szocializmus által érintett népek jelenlegi életkörülményeit. Avítt szaggal körbevont, elhasználódott életek váltakoznak a színen, akiket egyfelől megtépázott a történelem, másfelől pedig a túlélés, a rendszer támasztotta megfelelés, így a hierarchikusság, a vezető felé táplált lojalitás, az orosz föld megvédésével igazolható militarizmus, az örökös megtámadottság-érzet olyan mentalitásjegyeket termelt ki, amelyek által tragikusan vicces, máskor bántóan visszataszító figurákként látjuk Oroszország színpadának szereplőit. S olybá tűnik, hogy ez az előadás legnagyobb hibája is, hiszen a művház penészedett levegőjébe belehasító mozgalmi dalok, a katonasággal párosított kizárólagos férfiasságeszményt hirdető jelenetek, vagy a Sztálin örök nagyságán elmélkedő nénike (Pogány Judit) tablója olyan egyveleget eredményez, amiből kiérezhető ennek a traumacsomagnak a súlya, átérezhető annak a tragikuma, hogy milyen reménytelen mókuskerékben őrlődnek azok, akiket ilyen súlyosan érintett a kommunista utópia földi megvalósulása.

Ugyanakkor mégis elhibázott – vagy mondjuk úgy – nem kellően árnyalt a fókusz, hiszen félrecsúszik a karikatúrajelleg: a színen esdeklő karakterek pedig valamilyen távoli Másikként jelennek meg, akikről hiába állítja az előadásnyitó narráció, hogy akár mi is lehetnénk. A színen látható karakterek ugyanis egyértelműen a távoli orosz föld szülötteiként reprezentálódnak, igazi kisemberekként, akikre az előadás alapján akár azt is mondhatjuk, hogy igen, ők azok, akik még mindig Sztálint sírják vissza, s ma bizonyára Putyinra szavaznak.

Hiszen még nem tartanak ott, ahol. Ahol ugyebár kellene.

Fritz Gergely

ZVETLANA ALEKSZIJEVICS írásai alapján (Elhordott múltjaink, Csernobili ima, Fiúk cinkkoporsóban, Nők a tűzvonalban)

Szereplők:
Bíró Kriszta, Csákányi Eszter, Csuja Imre, Dóra Béla, Epres Attila, Ficza István, Jéger Zsombor, Kókai Tünde, Koller Krisztián e.h., Kovács Máté e.h., Máthé Zsolt, Murányi Márta mv., Novkov Máté, Patkós Márton, Polgár Csaba/Friedenthal Zoltán m.v., Pogány Judit, Szathmáry Judit mv., Takács Nóra Diána/Szilágyi Kata m.v., Vajda Milán, Znamenák István, Zsigmond Emőke

rendező:
BAGOSSY LÁSZLÓ és KOVÁCS D. DÁNIEL,
valamint Antal Bálint, Benkő Claudia, Dyssou Bona,
Sándor Dániel Máté,Vilmos Noémi, Walters Lili,
a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának hallgatói