12.18.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

SZTE hallgató tárlatvezetése a Pradóban
2018.06.19 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL

A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm (a pontosítás érdekében részképzésen az Universidad Autónoma de Madridon), volt lehetőségem többször is ellátogatni a múzeumba, és végigtekinteni a hatalmas gyűjteményt (ami az igazat megvallva ténylegesen többnapos túrát jelent nem csupán az ingyenes látogatási idő korlátoltsága, hanem a gyűjtemény nagysága miatt is). Arra azonban nem gondoltam a látogatásaim során, hogy pár hét múlva egy Magyarországról érkezett csoportnak tarthatok egy (rövid) vezetést.

Ezen a ponton azonban rögtön felmerülhet a kérdés az olvasóban: minek köszönhetően sikerült magyarul egy Magyarországról érkezett csoportnak tartottam vezetést a Pradóban? A kérdésre válaszolva, volt szerencsém megismerkedni Teszák Alexandra Almával, aki a Madridban élő magyarokat fogja össze, és segít a kiérkező vagy éppen kint élő magyaroknak. Így kerültem én is az úgynevezett FociTour utazási irodához, akik, a cégnévből adódóan, kirándulásokat szerveznek a madridi focimeccsekre. Ez az utazás azonban magában foglalhat különböző kulturális eseményeket, mint például egy Prado-látogatás, melyre még a túra napján is érkeztek új érdeklődők, új csoporttagok.

Eltávolodva azonban a focitól, mindenekelőtt jöjjenek a feladat adta nehézségek. Egy-egy Pradóban tartott tárlatvezetés során rendkívüli figyelmet kell fordítani a létszámra, hiszen egyrészt csoport nem mehet be együtt (így tehát mindenkinek külön-külön kell megvennie a jegyét), másrészt hét fő fölött kötelező a fülhallgató használata, amit a biztonsági átvilágítás után válthat meg mind a vezető, mind a látogató. Mindemellett megoldásra váró problémát okozott a múzeum gyűjteményének hatalmassága. Mivel a Prado rendkívül nagyszámú képanyaggal rendelkezik, és tüzetesen bejárni is napokig tartana, egyértelmű volt, hogy vezetésem során a legismertebb alkotók legismertebb (és legérdekesebb) munkáiról fogok beszélni. Így tehát a fociélmény mellett azzal is gazdagodhatott a Madridba érkező turista, hogy látott néhányat a „világ leghíresebb alkotásai” közül.

A tárlatvezetés során igyekeztem elsősorban egy általános képet adni magáról a művészről és a művészeti korszakról, melyben élt, és alkotott, hiszen ennek tükrében mind a művészete, mind az alkotásai jobban érthetők. A labirintusnak látszó többszintes épület megnehezítette kissé a legnevesebb alkotások megközelítését (nem beszélve a nagy létszámú látogatótömegről, akik természetesen mindig körbeveszik ezeket a képeket, és „elállják a látványt”), hiszen minden festményről nem tudunk szót ejteni egy viszonylag rövid látogatás során, így előfordul tehát, hogy „átrohanunk” számtalan termen és műalkotás mellett. A tárlatvezetés során beszéltem többek között Velázquez Udvarhölgyek című képéről, de szó esett Rubens A három gráciájáról, Caravaggio, illetve El Greco művészetéről, Goya híres Maja festményéről, és a Fekete festmények (a Süket-házából) is szóba kerültek.

Hogy mi kötötte le igazán a korban különböző (az általános iskolástól kezdve, az egyetemistán át, a nyugdíjasig) és oly eltérő háttérrel rendelkező látogatók figyelmét? Leginkább a mitológiai történetek. A látogatók különösen kedvelték, ha a történeten túlmenően magukkal vihettek egy kis tanácsot vagy tanulságokat az életről, így nem meglepő, hogy a korábban említett Goya Fekete festményeihez intézett történetek és azok kissé borús, melankolikus világképe gondolkodtatta el a képek előtt állókat. De előszeretettel hasonlítgatták Velázquez Udvarhölgyek című alkotását az általam kicsiben bevitt Picasso-féle verzióhoz is. Így tehát nem csupán a klasszikus festményről tudtak meg többet, hanem párhuzamba is állíthatták annak modern, újraértelmezett parafrázisával.

Zárásképpen elmondhatom, hogy az előforduló nehézségek ellenére a Pradóban töltött gyakorlat hatalmas tapasztalatot adott szakmai, csoportszervezési, vezetés-felépítési és időmenedzselési szempontból is. Mindezeken túlmenően pedig szerencsésnek érezhetem magam, hiszen életre szóló, nem hétköznapi élményben lehetett részem. Hogy lesz-e folytatása? A kérdésre a választ a jövő adja meg.

Kiss Enikő


Címke: , , ,
2020.12.04 - tiszatáj

GONDOLATOK BARTHA ÁGNES ZOMÁNC-ÖTVÖS-ÉKSZER MŰVÉSZETÉRŐL
A görögök a mű megvalósításának folyamatát is szellemi teljesítménynek tartották, Ferenczy Noémi szerint pedig: „minden mű visszaadja, sugározza azt az érzést, amivel csinálódott.” Nos, Bartha Ágnes munkáiban épp ez az alkotói extázis manifesztálódik. Az önfeledt játék, az anyagok sikeres megszelídítésének öröme ott ragyog minden munkáján. Ám az alkotó tudja: kiváló mesterségbeli tudás kell ahhoz, hogy az álom, a gondolat az anyagban megszólaljon… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2020.12.04 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS NEMES Z. MÁRIÓVAL
A poszthumanizmus változatai, Barokk Femina, Ektoplazma. Három kötet, amely részben vagy egészben Nemes Z. Márió nevéhez kötődik. E megjelenések kapcsán a költővel a poszthumanizmusról, nyelvről, képzőművészetről és a megjelent kötetiről beszélgettünk… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.03 - tiszatáj

A HAZUGSÁG SZÍNE
Lételméleti problémák boncolgatására tökéletesen alkalmas a tágabb értelemben vett bűnügyi zsáner. Hosszú irodalmi tradíciókra visszatekintő történelme során a műfaj több módosuláson esett át Chandler hard boiled-regényeitől és Simenon erkölcsfilozófiai fejtegetésétől Thompson pszichotikus antihősöket mozgató ponyvanoirjain át a grandiózusan perverz Ellroy-tablókig… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

KUTASI TÜNDE SZOBRÁSZMŰVÉSZ MŰHELYSZÖKEVÉNYEK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A bronz beavatott suttogása átszivárog a lélegzet-nyomok és időgyomok ágyásain, s belehelyezkedik a komponált idő-töredékek (helyspecifikus) zeg-zugaiba… Egy-egy sarok magába fordul, az ívek, a hasítékok, az éles gondolatok lecsendesednek… – Elmélkedik a leíró, miközben a művésznő portfólióját lapozva, belső lépéseket téve, kronológiát elvetve halad, így tekintve át az eddigi életmű kiemelt alkotásait… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

SZÖVEGDISZKÓ – SZÖVEGKLIPEK
A Tiszatáj online és a Homo Ludens Project bemutatja: A Szövegdiszkó egy színházi előadássorozat, pontosabban egy színházi performansz, amelyben az irodalom, az intermédiaművészet, a zene és a film műfaja keveredik. Fúzió, ahogyan ezt említeni szokták, akár ezen lap hasábjain is. Viszont a tél a hópelyhek és jégvirág helyett a karantént hozta el. Újra. Ismét bezártság, ismét korlátozások. Nem állunk le, mondogattuk egymás között, és lett kamera, lett kiaknázatlanná vált színházterem, és lettek lelkes alkotók […]

Tovább olvasom >>>
2020.11.29 - tiszatáj

VIDA CERKVENIK BREN: WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD
Van, aki tanítja, van, aki tudja, és van, aki csinálja: a 2019 tavaszán megjelent, Why dont’ we do it in the road: A personal guide to outdoor interactive theatre szándéka szerint mindezen halmazokat kívánja megszólítani. És hatékonyan teszi is: a szerző Vida Cerkvenik Bren a 2006-ban született neves szlovén előadó-művészeti csoport, a Kud Ljud alapítója és alkotója. A szabadtéri akciókban utazó csapat mindegyik projektje a negyedik fal lebontásán munkálkodó érdemi megmozdulás… – JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.28 - tiszatáj

PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA TURCZI ISTVÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő