12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
11.24.
| Duda Éva Társulat EGYPERCESEK >>>
11.23.
| Művészeti mozifilmek a fotelből >>>
11.06.
| Tamási Áron ma >>>
11.10.
| A Duda Éva Társulat novemberi programjai >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Csala Károly Vencel, Géczi János, Nagy Izabella, Petőcz András versei
Izer Janka, Kontra Ferenc prózája
Amper Műhely (fiatal költők versei)
Arany Zsuzsanna, Szajbély Mihály tanulmánya
Minden megvan? – Ottlik Géza emlékére (Györe Balázs, Hernádi Mária, Szilasi László, Thimár Attila írásai)
175 éve született Lechner Ödön

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Fotográfia a művészetben
2018.06.01 - tiszatáj

AZ MTA SZAB FOTÓMŰVÉSZETI MUNKABIZOTTSÁGÁNAK ELŐADÁSAI

Május 8-án, a Szent-Györgyi Albert Agórában az MTA SZAB Fotóművészeti Munkabizottságának előadásait lehetett meghallgatni. A fotós délutánt Dusha Béla fotóművész rövid beszéde nyitotta meg, illetve a továbbiakban is ő játszotta a házigazda szerepét. A közönség sorait többnyire fotóművészek töltötték fel a sorokat, de persze néhány amatőr érdeklődő is akadt.

Az első előadást Dr. Datki Zsolt tartotta Az infravörös fotográfia a művészetben és a tudományban címmel. Datki számára az infravörös fotózásban a kutatói munka találkozik a hobbival. Mivel az infravörös tartomány többszöröse az emberi szemmel látható színesnek, fontos eszköz a biológiai kutatásokban, a csillagászatban, a topográfiában, a dermatológiában és a szemészetben, de még a történelmi építmények valamint festmények tekintetében is. Segítségét a szembetegségek szűrésétől a festmények eredetiség vizsgálatáig igénybe tudjuk venni, hiszen láthatóvá teszi a retina részleteit és a festék alatt megbúvó ceruzavázlatot egyaránt. Datki egyik személyes hobbija a történelmi épületek infravörös fotózása, mellyel például az infravörös kép eltérő árnyalatainak köszönhetően az is felfedezhető, hogy egyes épületek többféle kőből készültek. A művész továbbá gyermeki izgatottsággal lát neki mindig infravörössé alakított gépével fényképezni, hiszen sosem tudni, pontosan mi lesz a képen, akár teljes sötétségben is kaphat részletes eredményt. Az izgalmas vetítés során a közönségnek mutatott képek skálája az esküvői fotótól kezdve a kísérteties hangulatú várképeken át egészen a galaxisnak tetsző patkányagyig terjedt.

Datkit Dobóczky Zsolt követte, előadása címe önmagáért beszél: Fotográfia drónnal. Kezdésként a drónhasználat bonyolult jogszabályaiból valamint a rengeteg papírmunkából kaptunk ízelítőt. Az előadás keretein belül betekintést kaptunk a légi fotózás ezen új ágazatába, mind a képszerkesztést, mind a technológiát tekintve. Dobóczky épületekkel kezdte ezt a fajta fényképezést, majd készített tájképeket is például aratási munkálatok nyomairól valamint a Tisza befagyott holtágáról is. A hagyományos légi fotózással ellentétben a drónnal készült képek hasonlóan zsákbamacska természetűek az infravörös képekhez: az alkotó nem látja, milyen fotókat készít, csak elképzeli a földön, mit szeretne, és később derül ki az eredmény. Az ágazat egyfajta kísérleti stádiumban van, bár már a mezőgazdasági, katonai, és még sok más célra is használják. Még a biztonsági elemek ellenére is akadnak tökéletlenségek, Dobóczky egyik példánya például lezuhant, mikor egy szökőkutat fotózott vele. Továbbá az új drónhasználatra vonatkozó magyarországi törvényt sem fogadták még el. A technológia mindenestre izgalmas dolgokat tartogatva fejlődik a művészet és a mindennapok berkein belül is.

A harmadik előadás a „Színről színre” címet kapta, melyen belül Szőke János négy diaporámáját tekinthettük meg. Az elsőben halvány narratívába rendeződtek az érdekes hangulatú, manipulált fotók a Beatles Because című dalának egy áthangszerelt változatára, míg a második a Secret Garden címet kapta, melyben a művész egy erdőben fürdő női akt idilli képeit meditatív zenével kombinálta. A másik két diaporáma Red és White címmel piros valamint fehér ruhás nők víz alatti fotóit tartalmazta, különlegességük, hogy Szőke János munkásságában először élő zene mellett vetíthetett diaporámát. Ez a két diaporáma dinamikusabb volt az előzőekhez képest. A vörös színhez kapcsolódó diaporámát Szőke a szexuális bűncselekmények áldozatainak ajánlotta, elmondása szerint a készítése körüli egyik ilyen bűncselekmény hírének hatására döntött így, mivel a vörös szín a szerelem mellett a vér, a halál színe is.

Az első szakaszt Dr. Csapó Benő Nézőpontváltás – fotós utazás távoli kultúrákban című izgalmas úti beszámolója zárta. Csapó 2008-as marokkói, illetve 2010-es több közel-keleti országot érintő motoros útján készített képeit mutatta meg a közönségnek, melyeknek zöme portré vagy a mindennapokat ábrázoló helyzetkép, ám akad köztük szíriai tájkép a háború kitörése előtti hónapokból, de még a libanoni „magányos” cédrust is sikerült lencsevégre kapnia, amelyet Csontváry vitt vászonra 1907-ben, és azóta egész cédrusliget nőtt köré. Miközben motorral pózoló helyi árusok és mosolygós fejkendős hölgyek, vagy épp életvidám dakari gyerekcsapat váltotta egymást a kivetítőn, Csapó lelkesen mesélt az ottaniak vendégszeretetéről, de még a muszlim öltözködési szabályokat rafináltan kijátszó fiatallányokról is.

A szünet után Kármán Balázs A lessátorból a TIPA-díjig! …avagy a Uniqball első 5 éve címet viselő előadásával folytatódott a program. Kármán régi barátjával, Novák Lászlóval fejlesztette ki a Uniqball állványt, amely egyedülálló a piacon, mivel akár már talajszinten is vízszintezhető. A két barát természetfotósként kezdte pályáját, a kiránduló csomag, illetve a fotós felszerelés terhének csökkentése érdekében kezdtek foglalkozni a témával. Tapasztalat alapú fejlesztéseiket 2015-ben nemzetközi siker koronázta, mikor elnyerték a TIPA díjátadón (Technical Image Press Association) a legjobb kiegészítő díját. Kármán a termék ismertetése mellett a szabadalmi folyamat kalandjait is felidézte a közönség számára. Bevallom, laikusként nem értettem minden szót, ami elhangzott az előadás során, mégis világossá vált a termék szakmai elismertsége, a piacra dobás történetéből, valamint abból, ahogy a profi fotósok kisfiús lelkesedéssel rohanták meg a bemutató darabok asztalát.

Az utolsó előttiként Nagy István az Archaikus képkészítés művészetébe nyújtott betekintést az érdeklődőknek. Az archaikus képkészítés a korai fotózás hagyományait őrzi, a kézműves előhívást a modern eszközökkel szemben, amelyek valamelyest eltávolítják a művészt a műtől, miközben az több szakember kezén is áthalad, és a digitális világnak köszönhetően korlátlanul sokszorosítható. Az olyan technikák, mint a dagerrotípia vagy például a cianotípia másfajta képi gondolkodást igényelnek, és kitartó kézműves munkát, melynek során egy teljes mértékben egyedülálló kép készül. Nagy kiemelt fontosságot tulajdonít továbbá a kép és az eljárás kiválasztásának, mivel egy-egy technika erősítheti, vagy épp módosíthatja a kép mondanivalóját. A kézműves fotós rengeteg érdekes képet mutatott, miközben a művészi tudatosságról beszélt, valamint az egyes vegyszerek használatát magyarázta.

Végezetül Dr. Bajusz Huba afrikai kirándulásáról tartott beszámolót, melynek az Egy afrikai safari lélegzetelállító képei címet adta. Bemutatkozásképp elmondta, hogy először plasztikai sebészeti munkája révén kezdett fotózni, majd a légi fotózás lett a hobbija, nemrég pedig alkalma nyílt Máté Bencével ellátogatni Zimanga magánrezervátumába, ahol a legkülönbözőbb vadon élő állatokat fotózhatta. Fényképeinek jellege az aranyostól a brutálisig terjed, a legkülönlegesebb felvételek azonban azon az éjszakán készültek, amikor a hőmérséklet 4°C-ra csökkent, melynek eredményeként képek születtek egy oroszlán csapatról, ahogy zsákmányt ejtenek a hideg éjszakában. A képek ritkaságát adja, hogy látszik az oroszlánok lehelete, ami az afrikai klímát tekintve nem mindennapos látvány.

Összességében egy rendkívül érdekfeszítő és tartalmas előadássorozatnak lehettünk tanúi, melynek során sok új ismeretre tudott szert tenni a laikus érdeklődő, de talán még a profi fotós is.

Róka Stefánia


Címke: , , , , ,
2020.11.24 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÁL SÁNDOR ATTILÁVAL
A Törzsasztal Műhely – kihasználva az utolsó lehetőségek egyikét – november elején tartotta az év utolsó személyesen látogatható műhelyét és kötetbemutatóját a Jazz Kocsmában. Az irodalmi sorozat vendége ezúttal Pál Sándor Attila volt, akivel Bíró-Balogh Tamás beszélgetett. A szerzővel az esemény után készítettünk interjút Balladáskönyv című kötetéről… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.24 - tiszatáj

FUSS
Nehéz spoiler nélkül beszélni Aneesh Chaganty előző filmje, a Keresés legnagyobb csavarjáról, ugyanis e fordulat rögtön új munkájának origóját képezi. Második thrillerének premisszája az ottani tettes archetípusával, illetve, ha még konkrétabbak szeretnénk lenni, a látszólagos gyermeki támogatás, sőt, túlzott szeretet, majd az ebből fakadó burokban élés dilemmakörével indít… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.24 - tiszatáj

GÁSPÁR ANNA PRIVÁT TÁRSADALOMTÖRTÉNETE
Gáspár Anna, foglalkozását tekintve építészmérnök, szerényen fogalmazta meg a feladatát, amikor Naspolya címmel megírta családi emlékkönyvét. „Ezt a könyvet nektek, leszármazottaknak írjuk. Eljött az ideje, úgy gondoltuk, hogy összeszedegessük morzsánként a magunk és a megmaradt, emlékezni képes rokonaink ismereteit”… – LENCSÉS GYULA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.20 - tiszatáj

KINEK A HÁZA?
Háttérben suhanó rémalak, későn megforduló, gyanútlan karakterek, fény-árnyék játék, ritkásan világított terek. Jó ideig csupán primitív hatáskeltő mechanizmusokkal operál Remi Weekes Kinek a háza? című horrorja. Szerencsére nem is tévedhetnénk nagyobbat: a rendező Netflixen startolt kísértettörténete, pontosabban szellemházas horrorja ugyanis végül előnyt kovácsol a hiányosságaiból, jócskán túllendülve a sablonok eszköztárán… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.19 - tiszatáj

NÁTYI RÓBERT MONOGRÁFIÁJA ENDRE BÉLÁRÓL
Pazar kiállítású kötettel emlékezett meg Endre Béláról, az alföldi iskola egyik legnagyobb hatású festőművészéről Nátyi Róbert művészettörténész. A könyv a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum kiadásában jelent meg, Endre Béla Tündérmesék koloritja című 2018-as gyűjteményes kiállításához kapcsolódva… – ANNUS GÁBOR AJÁNLÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.17 - tiszatáj

A következő dolog, amire emlékszem, hogy anyu feltekeri a rádiót, hogy ne halljam, mennyire zokog.
Hülyeség volt. Hallottam. Közvetlenül mögötte ültem a kocsiban, és nagyon hangosan sírt. Ami azt illeti, apu is. Egyszerre sírt és vezetett. Én őszintén nem tudtam, vajon sírok-e, de úgy véltem, valószínűleg igen. Amúgy is úgy tűnt, hogy kellene. Szóval megérintettem az arcom, de kiderült, hogy száraz. Egyáltalán nem sírtam… – NÁDOR ZSÓFIA FORDÍTÁSA

Tovább olvasom >>>
2020.11.16 - tiszatáj

ANDRÉ FERENC: SZÓTAGADÓ 
Mielőtt érdemi mondandómba kezdenék, meg kell említenem: nem veri ki nálam a biztosítékot, hogy Esterházy Péter és Kis Grófo karöltve szolgáltatnak mottót soraikkal egy és ugyanazon vershez, ugyan már, az ilyesmi távol áll tőlem, meg van egy olyan sanda gyanúm, hogy efféle magaskultúra-populáris kultúra „határsértésen” már szinte senki sem háborodik fel… – NAGY MÁRTA JÚLIA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.15 - tiszatáj

HANTAI SIMON FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA AZ YBL BUDAI KREATÍV HÁZBAN
Hantai Simon festőművész munkáinak válogatását mutatja be az Ybl Budai Kreatív Ház. A Kálmán Makláry Fine Arts galéria segítségével létrejött tárlaton a mester alkotói pályájának különböző korszakaiból láthatunk műveket, amelyek megválaszolják azt a fontos kérdést, hogy Hantai művészetében miként jutott el a szürrealizmustól az absztrakción át egészen a pliage, vagyis a hajtogatás technikájáig… – TAKÁTS FÁBIÁN BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő