12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
11.24.
| Duda Éva Társulat EGYPERCESEK >>>
11.23.
| Művészeti mozifilmek a fotelből >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Operatőrök a nagyvilágból
2018.04.26 - tiszatáj

2. ZSIGMOND VILMOS NEMZETKÖZI FILMFESZTIVÁL

Május 9–12 között, a 2. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Fesztivál négy napján nem csak a versenyfilmeket tekinthetik meg az érdeklődők a szegedi Belvárosi Moziban, de számos érdekes, sőt közönségbarát programból is válogathatnak.

„Legfőképpen a szegedi emlékeim maradtak meg bennem nagyon erősen, mert amit az ember gyerekkorában átél, az nagyon erősen megmarad benne” – vallotta Zsigmond Vilmos. A fesztivál akkor is megszületett volna, ha nem ilyen szoros az alkotó kapcsolata szülővárosához, az érzelmi kötelék azonban sokat tett és tesz a rendezvény tartalmához és hangulatához.

Zsigmond Vilmos munkásságának minősége, generációkra gyakorolt hatása egyet jelent a fesztivál céljával: a filmkészítés egyik legfontosabb társalkotójára, az operatőrre, illetve munkája jelentőségére irányítani a figyelmet. Idén 23 ország 74 filmje versenyez a díjakért, melyek között lesznek olyan ismert alkotások is, mint pl. az Aurora Borealis, de lesznek mellette olyan, külföldről érkező dokumentum- és rövidfilmek, amelyek egy-egy kevésbé ismert kultúrával, helyi szokásokkal ismertetnek meg.

A fesztivál sok szálon kötődik Zsigmond Vilmoshoz, a versenyprogramot elbíráló zsűri tagjai között is találunk hajdani kollégákat, személyes ismerősöket.  Szabó Gábor, a zsűri elnöke például 1991-ben dolgozott vele, Zs.V. első és egyetlen rendezői próbálkozásának (Tékozló apa) volt az operatőre. Az Amerikából érkező James Chressanthis 2008-ban forgatott róla és barátjáról, Kovács Lászlóról dokumentumfilmet, a No Subtitles  Necessary: Laszlo & Vilmos című alkotás díjat is nyert. Ezt a filmet most a fesztivál közönsége is láthatja Szegeden.

A zsűri tagja Sopsits Árpád rendező, akinek A martfűi rém című alkotása a tavalyi év egyik legsikeresebb filmjévé vált. A mű számos fesztiváldíjat nyert, köztük a legjobb operatőrét is, amit a filmet fotografáló Szabó Gábor nyert el. Herbai Máté nevét már a Gigor Attilával forgatott A nyomozó című film kapcsán megjegyeztük, aztán tavaly újra megtanultuk, hiszen a Testről és lélekről című filmnek ő volt az operatőre. Ezért a munkájáért Európa legjelentősebb operatőr-fesztiválján, a lengyelországi Camerimage-en megkapta a fődíjat. Egyébként a film egyik producere Muhi András volt, aki a zsűri ötödik tagja.

A szervezők a fesztiválon egy olyan barátságos hangulatú mozi-ünnepet szeretnének megteremteni, ahol a közönség jól érzi magát, ahol a legkülönfélébb érdeklődésű emberek is találnak kedvükre való látni- és néznivalót.  Igazi csemege vár a rövidfilmek szerelmeseire, hiszen mintegy hetven opuszból válogathatnak, melyek között lesz dokumentum- és kísérleti film, de még animáció is.

Animációval több lépcsőben is találkozhatnak a ritkaságokra vágyók, ugyanis nem csak a gyerekek, de a gyermeklelkületű felnőtteket is beülhetnek délelőttönként a Kicsik fesztiváljára, ahol a kecskeméti rajzfilmstúdió és a KAFF díjnyertes filmjei pörögnek majd. És ez még nem minden, a fesztivál szervezői azokat a hazai rövid- és animációs filmeket is meghívták, amelyek vagy Oscar-díjat nyertek, vagy felkerültek az Oscarhoz vezető lépcső valamelyik fokára. A Mindenki és A légy mellett többek között látható lesz A nyalintás nesze és a Love is.

És persze nem lehet elfeledkezni a névadó műveiről sem, amelyekből évente egy-egy alkotást a szegedi közönségnek is levetítenek. Idén a Robert Altman által rendezett McCabe és Mrs. Miller című, 1971-es romantikus történet kerül sorra, amelynek az a jelentősége, hogy ez a film hozta meg Zsigmond számára az első komoly szakmai elismerést, innen számítható a karrierje.

Két vetítés között az aulában különleges filmes eszközöket és egy olyan autócsodát lehet szemrevételezni, amely például üldözéses jeleneteknél nélkülözhetetlen. Az előtérben tehát a legkorszerűbb technikával lehet találkozni, a Balázs Béla teremben épp ellenkezőleg, a hajdanában kedvelt és népszerű super 8 házimozizás rekvizitumait lehet megcsodálni.

 

 

Zsigmond Vilmos 1930. június 16-án született Szegeden, s 20 éves koráig ebben a városban élt. Érettségi után, mielőtt a budapesti Filmművészeti Főiskolára jelentkezett, Becsky Balázs Kárász utcai műtermében tanult fényképészetet – később Amerikában, amíg nem jutott a filmgyártás közelébe, ebből élt. Friss diplomás operatőrként, az 1956-os forradalom idején felvételeket készített a pesti utcákon, majd elhagyta az országot. Amerikában kezdett új életet, ahol ragyogó filmes karriert futott be. 1978-ban, Spielberg Harmadik típusú találkozások című filmjének fényképezéséért elnyerte az Oscar-díjat.

Báthory Júlia

 

 


Címke: , , ,
2020.12.01 - tiszatáj

KUTASI TÜNDE SZOBRÁSZMŰVÉSZ MŰHELYSZÖKEVÉNYEK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A bronz beavatott suttogása átszivárog a lélegzet-nyomok és időgyomok ágyásain, s belehelyezkedik a komponált idő-töredékek (helyspecifikus) zeg-zugaiba… Egy-egy sarok magába fordul, az ívek, a hasítékok, az éles gondolatok lecsendesednek… – Elmélkedik a leíró, miközben a művésznő portfólióját lapozva, belső lépéseket téve, kronológiát elvetve halad, így tekintve át az eddigi életmű kiemelt alkotásait… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

SZÖVEGDISZKÓ – SZÖVEGKLIPEK
A Tiszatáj online és a Homo Ludens Project bemutatja: A Szövegdiszkó egy színházi előadássorozat, pontosabban egy színházi performansz, amelyben az irodalom, az intermédiaművészet, a zene és a film műfaja keveredik. Fúzió, ahogyan ezt említeni szokták, akár ezen lap hasábjain is. Viszont a tél a hópelyhek és jégvirág helyett a karantént hozta el. Újra. Ismét bezártság, ismét korlátozások. Nem állunk le, mondogattuk egymás között, és lett kamera, lett kiaknázatlanná vált színházterem, és lettek lelkes alkotók […]

Tovább olvasom >>>
2020.11.29 - tiszatáj

VIDA CERKVENIK BREN: WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD
Van, aki tanítja, van, aki tudja, és van, aki csinálja: a 2019 tavaszán megjelent, Why dont’ we do it in the road: A personal guide to outdoor interactive theatre szándéka szerint mindezen halmazokat kívánja megszólítani. És hatékonyan teszi is: a szerző Vida Cerkvenik Bren a 2006-ban született neves szlovén előadó-művészeti csoport, a Kud Ljud alapítója és alkotója. A szabadtéri akciókban utazó csapat mindegyik projektje a negyedik fal lebontásán munkálkodó érdemi megmozdulás… – JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.28 - tiszatáj

PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA TURCZI ISTVÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

Tovább olvasom >>>
2020.11.24 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÁL SÁNDOR ATTILÁVAL
A Törzsasztal Műhely – kihasználva az utolsó lehetőségek egyikét – november elején tartotta az év utolsó személyesen látogatható műhelyét és kötetbemutatóját a Jazz Kocsmában. Az irodalmi sorozat vendége ezúttal Pál Sándor Attila volt, akivel Bíró-Balogh Tamás beszélgetett. A szerzővel az esemény után készítettünk interjút Balladáskönyv című kötetéről… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.24 - tiszatáj

FUSS
Nehéz spoiler nélkül beszélni Aneesh Chaganty előző filmje, a Keresés legnagyobb csavarjáról, ugyanis e fordulat rögtön új munkájának origóját képezi. Második thrillerének premisszája az ottani tettes archetípusával, illetve, ha még konkrétabbak szeretnénk lenni, a látszólagos gyermeki támogatás, sőt, túlzott szeretet, majd az ebből fakadó burokban élés dilemmakörével indít… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.20 - tiszatáj

KINEK A HÁZA?
Háttérben suhanó rémalak, későn megforduló, gyanútlan karakterek, fény-árnyék játék, ritkásan világított terek. Jó ideig csupán primitív hatáskeltő mechanizmusokkal operál Remi Weekes Kinek a háza? című horrorja. Szerencsére nem is tévedhetnénk nagyobbat: a rendező Netflixen startolt kísértettörténete, pontosabban szellemházas horrorja ugyanis végül előnyt kovácsol a hiányosságaiból, jócskán túllendülve a sablonok eszköztárán… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő