01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

„Életemmé tettem a fotót”
2017.09.15 - tiszatáj

SEBASTIÃO SALGADO FOTÓKIÁLLÍTÁSA A MŰCSARNOKBAN

A brazil származású fotográfus 2004 és 2011 között tett harminc utazása nyomán keletkezett művek egyrészt feltérképezik a „teremtés idejét”, másrészt Salgado célja a Genesis kiállítással a természet szépségének bemutatásán túl, az is, hogy cselekvésre szólít.

Bár én szinte minden fotókiállítással kapcsolatos írásban hitet teszek az intim termes kisméretű, jól áttekinthető kiállítások mellett, most kalapot kell emeljek Salgado műcsarnokbeli mind témájában, mind kivitelezésében nagyméretű, sok képes, soktermes, mondanivalójában is grandiózus kiállítása előtt.

A megrendezés előnye közé tartozik a jól láthatóság, a képek aláírásának komolyan eligazító jellege, ez persze összefügg a művész cseppet sem titkolt céljával, a képekkel való gyönyörködtetésen túl, felvilágosít, tanít, cselekvésre ösztönöz és alaposan tájékoztat.

Sebastião Salgado 1944-ben született, Brazíliában, kisgyermekkorát még a piacgazdaság előtti időszakban, a hatalmas esőerdők árnyékában, természet közeli, főleg állattenyésztéssel foglalkozó családja körében élte. Ezt a számára paradicsomi állapotot mélyen őrzi emlékeiben. Sokoldalú képzettsége, széles skálájú élettapasztalata, világnézeti elkötelezettsége tükröződik munkásságában. Jelenleg Párizsban él. Az érdekesség kedvéért megjegyezném, hogy 2014-ben Wim Wenders és Juliano Ribeiro Salgado megrendezte Az élet sója című nagysikerű dokumentumfilmet a művészről.

Két korábbi jelentős projektjében az 1993-as Workers (Munkások), és a 2000-es Migrations (Vándorlás) címűekben elsősorban radikális baloldali nézeteinek megfelelően, az erőltetett gazdasági-társadalmi változások veszteseiről, áldozatairól készít dokumentációt. A Genesis cimű kiállítása a megmentendő természet, az állatvilág és a civilizációtól távoli, nagyon korai társadalmak közösségeiről szól, aggódó, szeretetteljes figyelemmel.

Jó ötletnek tartom és látom, hogy kezd rendszeressé válni, hogy bizonyos fotókiállítások a szerző jobb megismerése és megértése miatt filmvetítésekkel segítik az érdeklődő nézőket. Itt egy amerikai előadáson készült kisfilm szolgál erre. Feltétlenül érdemes megnézni, ha jobban akarjuk magát a kiállítást érteni.

Fel kell készülni, hogy sok idő és figyelem kell ahhoz, hogy a teljes anyagot, de legalábbis a nagy részét, befogadjuk, mind fotóművészeti különlegességét élvezzük, mind a bolygóval kapcsolatos érzékenységünket és tenni akarásunkat mozgósítani tudjuk. A témákat, a kiállítás-tervező Lélia Wanick Salgado, aki a művész felesége, társa, értő módon tagolta. Öt nagy csoport szerint látható a kiállítás: Déli Félteke, Természeti Szentélyek, Afrika, Északi Terek és Amazónia és Pantanal. A földrajzi egységenkénti teremmegoszlások segítenek a hatalmas anyagon belül az eligazodásban, de egyúttal lehetőséget nyújtanak a térbeli távolság ellenére, hogy Salgado művészetével bemutassa a megőrzendő értékek közös vonásait is.

A Jéghegy a Paulet-sziget és a déli Shetland-szigetek között című 2005-ös nagyméretű alkotás vezeti  be a látogatót a kiállítás tematikájába, és adja meg egyúttal alaphangot. Az oly jellemző stílusjegyek, a víz csillámló feketesége, a jéghegy boltíves különleges formája és „sok színű”, szürke-fehérsége,  mint művészi megjelenési forma gyakran visszatér a képeken.  Tagadhatatlan, hogy építészeti-jellegű természeti megnyilvánulások egész sora látható, például, a Fitz Roy-hegy argentin Patagóniában, vagy a Madagaszkáron fotózott Katedrális barlang és a Bazalt orgonasípok, hogy csak néhány példát ragadjak ki. (Meg kell említenem, hogy a fotóművész tanult építészetet, ami nyomott hagyott alkotásai egy részén.)

A Madagaszkáron fotózott Majomkenyérfák című kép akár egy Pérely-faliszőnyeg is lehetne. Az ugyanitt fotózott Propeller fa szinte beleolvad a sziklás háttérbe, vagy az elefántláb kaktusz különlegessége is megragadó.

Ugyanígy varázsol el az állatokról készített csodás fotók hada, Madagaszkáron a Denevérek című kép, a Galapagoson készített Tengeri leguán óriás pikkelyes lábán csillogó fény, a Sanders-sziget pingvinjei és a Madagaszkáron a fán kapaszkodó fehér majmok fekete arcából a kamerába néző szemek látványa. Az afrikai nagyon ritka hegyi gorilla, amiből már csak nyolcszáz példány él.

Minden földrajzi egységnél van néhány egészen megejtő tájkép is, ami ugyanúgy, mint az előzőekben ismertetett képek, témájukkal és különleges látásmódjukkal, valamint a technikai tudás ilyen magas szintjével mozdulatlanságra ítélik a kiállítás látogatóját. A dél-patagóniai jégmező, a Vihar Madagaszkár-szigetén, a Homokpad a Mamboló folyón, az algériai homokdűnék és még folytathatnám.

A témák legizgalmasabbika persze az emberi közösségek fotói. A tettenérés talán itt a legkönnyebb, hogy nemcsak fotótémákat keresett Salgado, de érteni és mélyen megismerni is akarja a még meglévő, a civilizáció által nem befolyásolt csoportok életét és közösségi kapcsolatait. A Hagen-hegy singsing ünnepének sárember előadói, a szűrőt készítő mentawai törzs fiatal tagja,  a jali nők csoportja, akiknek hátán orchidearostokból szőtt szép, színes csíkos táska lóg. Afrikában a dinka népesség égetett tehéntrágyával bekent teste. A tehéntrágya a rovarok ellen véd. Brazíliában a zo’é nép életének bemutatása. És néhány valódi lenyűgöző portré, Az etiópiai Omo Nemzeti Parkban készített női portré, itt élnek a „tányérajkú” nők. A portré, a gyönyörű szomorúszemű fiatal nő fának dönti a fejét, neki a fülét alakították tányérformájúra, kopasz fején díszítő hegek és nyaklánc a nyakában. Ugyancsak portrénak tekinthető Pápua Új-Guinea-ban lefotózott fiatal különleges tekintetű előadóművész.

A leírtaknál sokkal-sokkal több megismerhető mind a természet, mind az emberi társadalom védendő és megőrzendő értékeiből a kiállításon bemutatott 245 kép megtekintésével.

Fürth Éva

 

08-2-311-41 09-2-10976 09-3-9828 09-7-12440 10-2-14196 10-4-7501 11-1-267 04-1-193-69 04-3-291-62 05-1-450-43 05-3-241-67 07-3-192-57a

 

Genesis – Sebastião Salgado fotókiállítása a Műcsarnokban   

A kiállítás szeptember 6-tól – november 12-ig tart nyitva

Kurátor és kiállítástervező: Lélia Wanick Salgado
Kurátorasszisztens: Tulipán Zsuzsanna
Kiállítási grafika: Plavecz Sára
Szöveggondozás: Götz Eszter, Tomka Eszter
Fordítás: Bodóczky Miklós, Sarkady-Hart Krisztina


Címke: , , , , ,
2021.01.18 - tiszatáj

BARTÓK IMRE: JERIKÓ ÉPÜL
Formabontó posztapokaliptikus-poszthumanista trilógiájának sokatmondóan vegyes fogadtatása után Bartók Imre az új keretek között sem hagyja el azokat a törekvéseket és irányvonalakat, amelyek előző köteteit vezették és meghatározták. A Jerikó épül családregény, fejlődésregény, de már összetettségét és merészségét tekintve is érdemes összevetni A Patkány évével kezdődő, nagyszabású, transzgresszív trilógiával… – VIDOSA ESZTER KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
2021.01.14 - tiszatáj

MÜLLER DEZSŐ:
ALÁMERÜL ATLANTISZOM
Indulás és érkezés, és ami közte van. Egy tartalmas életmű stációi sorakoznak Müller Dezső legújabb verseskötetében. Ahogy öregszik az ember, gondolatai egyre többször elidőznek a Máté Péter által megénekelt „lázas ifjúság”-nál… – FÁBIÁN TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

KONOK TAMÁSRA EMLÉKEZTEK A LUDWIG MÚZEUMBAN
z Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas festőművészre, Konok Tamásra emlékeztek pályatársai, barátai a művész 91. születésnapján, 2021. január 9-én… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN
Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.08 - tiszatáj

MÁRTON LÁSZLÓ: KÉT OBELISZK
Márton László legújabb regénye, a Két obeliszk továbbhalad a szerző által már jól kikövezett poétikai úton: a fikcionalitás és a referencialitás dichotómikus rendszerének fel-, illetve megbontását tűzi ki célul. Ami azonban az előző két kötethez, A mi kis köztársaságunkhoz és a Hamis tanúhoz képest változott, az az, hogy ezúttal nem (csak) a magyar történelem egy jelentős eseménye (Vésztői köztársaság, tiszaeszlári vérvád) kerül a Márton-féle fikciós krónika középpontjába, hanem egy nemzeteken átívelő szerelmi történet… – KLAJKÓ DÁNIEL KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.06 - tiszatáj

MÉG EGY KÖRT MINDENKINEK
Zenitjén már túljutott az egyik legünnepeltebb kortárs dán rendező, ettől függetlenül Thomas Vinterberg vígdrámája szoros kezekkel összetartott, potens szerzői teljesítmény, amely mindenképpen a pályakép jobban sikerült darabjai között foglal helyet… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.30 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MILCHO MANCHEVSKI FILMRENDEZŐVEL
Legtöbben az Eső előtt rendezőjeként ismerjük, ám a macedón direktor az elmúlt közel 30 évben sem tétlenkedett. Miután Velencéből a legjobb filmnek járó Arany Oroszlánnal távozott, öt újabb munkával jelentkezett: a hazai forgalmazásba is bekerült Árnyékok és Anyák után a Fűzfát is megtekinthették az érdeklődők, igaz, a pandémiára való tekintettel csak a Művész Távmoziban… – SZABÓ G. ÁDÁM INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő