04.22
| Vadlovak – Hortobágyi mese >>>
01.27.
| A Homo Ludens Project a Szövegdiszkó maratonnal zárja a telet >>>
01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

A fájdalom és veszteség strukturálatlansága
2017.09.07 - tiszatáj

PAULA RAE GIBSON
NÉLKÜLED SEMMI VAGYOK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSA

Paula Rae Gibson képei nem először láthatók a PH21 Galériában. A fotográfus, filmes, zenész és előadóművész egy-egy képe már feltűnt néhány korábbi kiállításon, most a Nélküled semmi vagyok sorozat darabjai tekinthetők meg. A Galéria korábban a Szkéné előterében mutatott be kortárs fotóművészeti képeket, néhány éve azonban a Ráday utca egy volt zöldséges boltját alakították át. Egytermes, kiválóan megvilágított tér, ahol a távolság is épp megfelelő ezekhez a minden szempontból intimitást sugárzó képekhez. A Galéria nagyjából havonta mutat be kortárs külföldi és magyar fotóművészeti alkotásokat.

Paula Rae Gibson világszerte szerepelt kiállításokon fotóival, eddig négy fotográfiai könyve jelent meg és filmet is készített. Nem véletlenül említem a filmkészítést, a kiállítás darabjai egy rövidfilm fájdalmas állóképeit jelentetik.

A Galéria tulajdonosa rövid megnyitó mondatainak egyike nagyon találóan rámutatott, hogy a kiállítás címe igencsak megtévesztő, akár egy női bulvárújság felületes cikkének címe is lehetne, de itt nem erről van szó, nagyon nem erről. Ott nyilvánul meg a tehetség, hogy hajszálvékony határ választja el az érzelmes szenvelgéstől.

 

melt

 

A képek a párkapcsolat nehezebb, tragikusabb oldalát mutatja be. A veszteséget, a pusztulást, a fájdalmas emlékezést. Férje halála hozta felszínre, a valószínűleg különben is benne munkáló vágyat, hogy a kapcsolat szomjazása, akarása mögött szinte mindig ott rejlik az a lehetőség, hogy a kapcsolat így vagy úgy a pusztulás martalékává válik.

Kettősség olvasható le a képekről csorgó fájdalom megértése nyomán. Őszintén és mégis homályosan. Olykor tükör által… Az aktok semmit nem takargató őszintesége és a tudatosan elhomályosított rejtett, olykor szinte láthatatlan mondanivaló. A kiállítás megnyitón Perdy-Fazakas Brigitte előadóművész szavai meg is erősítettek abban, hogy a filmes kompozícióra nemcsak én asszociáltam, váratlanul előkerült Makk Károly neve, aki éppen az előző nap hunyt el. Mintegy a filmes tehetség párhuzamosságát hangsúlyozva. Az előadóművész bevezetőjében remekül ragadta meg a kiállítás középponti gondolatát: végletek, végpontok. Élet-halál, az én életem- a te halálod. A fotóművész férje halála után, hogy életben tartsa önmagát, értelmet keres az értelmetlen halál utáni létben. Kíméletlen őszinteség és még a fel nem ismert dolgok szemérmes rejtőzködése, ez a kettőség alfája ebben az esetben.

 

you echo, no.1

 

Analóg technikával, saját előhívásban és nagyításban kidolgozott képeket vegyszeres technikával még élőbbé, átélhetőbbé teszi Paula Rae Gibson. Hol megkettőzve a portrét, hol elfolyatva, hol a képet magát régiessé varázsolva. Általában fekete-fehérben, nagyon ritka kivétellel. Az emberi kapcsolat pusztulása, bomlása, rothadása és ennek fotós-fiziológiai megjelenítése nagyon egyedivé teszi az alkotásokat. A képek leírására nem vállalkozom, pedig alapos jegyzetet készítettem, de ezeket a képeket látni kell.

Egyedüli kivételként meg kell említenem a legkorábbi (2015.) „you echo No1.” c. képet. Erőteljes színes kép, fotelben kifacsarodott pózban ülő nő, bordó lenge lepelben. Szinte leugrik a kiállítás faláról. Némileg antitézise is a kiállítás fő gondolatának. Mégis szorosan a folyamat része. A képek nagy része 2017-ben keletkezett.

Külön érdekessége a kiállításnak, hogy szeptember 19-én, a zárónapon este hét órakor beszélgetés lesz a képek alkotójával, majd nyolc órakor a közeli Jedermann kocsmában Paula Rae Gibson és Kit Downes lemezbemutatójára kerül sor.

(Paula Rae Gibson ’Nélküled semmi vagyok’ című kiállítása a PH21 Kortárs Fotográfiai Galériában)

Fürth Éva

 

without you i'm nothing you echo, no.2 do i love you still when i'm still give i feel you melt see me as i am, no.1 see me as i am, no.2 see me as i am, no.3 she that builds walls take you echo, no.1

 

 

PAULA RAE GIBSON brit énekes, dalszerző és fotográfus Londonban született, de vidéken nőtt fel. Korán kiderült számára, hogy ez nem az ő világa, és egyetlen célja az lett, hogy minél messzebbre elkerüljön innét, amint eléri a nagykorúságot. Tizenhét évesen örömmel kapott egy tokiói álláslehetőségen, s ezt követően négy éven át évente négy hónapot töltött a japán fővárosban. Ebben az időszakban, egyebek mellett, sok filozófiai témájú munkát olvasott.

Picasso kék korszaka keltette fel a képzőművészetek iráni érdeklődését, Keith Jarrett kölni koncertlemeze hatására pedig a jazz szerelmese lett. De egy autóbaleset, majd azt követően egy ecuadori utazás kellett ahhoz, hogy általános lehangoltsága elmúljon, és felismerje, hogy átveheti az irányítást a saját élete felett.

A fotográfia ösztönös eszközt jelent számára, melynek segítségével fel tudja dolgozni mindazt, ami az életben történik vele, körülötte. Leginkább az érzelmek és a tudatalatti világa izgatja; azok a dolgok, amelyek a kibontakozásunkat vagy éppen eltompulásunkat meghatározzák. Elsősorban analóg technikával dolgozik, fotóit maga hívja elő és nagyítja, sokszor a nagyítás utáni további vegyszeres eljárásokkal alakítva a képeket.

Paula munkáit a világ számos pontján kiállították már. Fotóiból eddig négy könyv jelent meg, emellett mint énekes és dalszerző több lemezt is kiadott már. Kit Downes zongoristával közösen készített, Emotion Machine c. lemeze jövő tavasszal fog megjelenni.

http://www.paularaegibson.com


Címke: , , , , ,
2021.01.25 - tiszatáj

MARK WAID, ALEX ROSS:
A TE ORSZÁGOD
Waid és Ross 1996-os szuperhősképregénye briliáns munka. Részben Alan Moore hagyományait szövi tovább, ugyanakkor önértékén is lenyűgöző: hagyománytörő darabként ugyanolyan emlékezetes, mint egyenes vonalvezetésű meseként… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.24 - tiszatáj

A Balassi Kiadónál megjelent kötet címében, tartalmának egyes részeiben, illetve nyomdai megjelenési formáját tekintve kapcsolódik az ugyancsak itt először 1997-ben napvilágot látott Szimbólumtárhoz. A közös vonatkozások felsorolása folytatható a genius locival, hiszen a főszerkesztők révén mindkettő a Szegedi (97-ben még József Attila) Tudományegyetem Olasz Tanszéke szellemi közegéből származik… – PÁL JÓZSEF KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.23 - tiszatáj

MOESKO PÉTER: MEGYÜNK HAZA
Moesko Péter első novelláskötete kiérlelt, meggyőző bemutatkozás. Az eddigi fogadtatás egyértelműen pozitív, ugyanakkor, hozzá kell tenni, nem túl bőséges: Károlyi Csaba lelkes ÉS-beli rövidkritikáját vagy a moly.hu felületén közzétett olvasói benyomásokat leszámítva nem igazán találkozunk értelmezői megnyilvánulásokkal… – SZÁNTAI MÁRK KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.22 - tiszatáj

ORBÁN JÁNOS DÉNES AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Orbán János Dénes, József Attila- és Magyarország Babérkoszorúja-díjas költő, a Kárpát-medencei Tehetséggondozó műhely Előretolt Helyőrség Íróakadémiájának vezetője – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.20 - tiszatáj

MÁNYOKI ÁDÁM MŰVEI NYOMÁN, EGY MŰTEREMLÁTOGATÁS MARGÓJÁRA
Mányoki Ádám (1991) festőművész, grafikus. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika szakán. Mesterei: Madácsy István és Szurcsik József voltak. Sokoldalú művész, aki már az egri főiskolán is többféle technikával kísérletezett. A kezdetekben illusztrációkat készített, a litográfiát vegyes technikával kombinálva alkotott, főleg Pilinszky verseinek hatására…

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

A fotózásra Miklós kért meg, a Volt egyszer egy Közép-Európa (1989) válogatott anyaghoz, majd az egyik legszebb könyve, Az én Pannóniám (1991) kapcsán. Ekkor tudtam meg, hogy ez a mosolygós, kedves ember – aki barátai közé fogadott a második találkozás után, mert hogy én is Szekszárdon születtem ‒ milyen szigorú, már-már kegyetlen. Többször át kellett dolgoznom az egészet. Miután megjelent, én közömbösen lapozgattam. Hogy miért használtak a kritikusok a képek kapcsán szuperlatívuszokat, máig nem értem […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

NAGY GÁBOR FESTŐMŰVÉSZ ÉLETMŰ-KIÁLLÍTÁSA
Nagy Gábor festőművész olyan nagyszabású kiállítással jelentkezett október elején Szeged művészetértő közönsége előtt, amely a közel öt évtizedet átfogó képzőművészeti pályafutásának – és az egyes műcsoportokban részletesen dokumentálható – változatos alkotói tevékenységének hiteles bemutatója. Azért is lehet – sőt kell – most az életmű korrekt mérlegét megvonni, mert a REÖK két szintjének összes termeit megtöltik a művész alkotásai, azaz több mint háromszáz művet vonultat föl a kiállítás […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő