Tiszatájonline | 2017. augusztus 2.

Egyedül vagy, mégis velem

NÉZŐMŰVÉSZETI KFT.: TESTVÉREST
Valahol ez a cím is lehetne konklúzió Zsoltnak (Katona László), a Testvérest főszereplőjének. Nemrég veszítette el testvérét, Gábort és mi vagyunk a közönsége, akik végignézik hogyan hezitál bemenni és megnézni őt a patológián. Zsolt igencsak sikeres énekes, a darab elején a nézők többsége még el sem foglalta a helyét a szegedi Régi Zsinagógában, mintha csak a New York-i CBGB klubba csöppennénk, a főhős máris rákezd egy ritmusos számra. A tér kialakítása egészen egyedi, a színészek két emelvényen valamint egy vékony, a nézők közt meghúzódó sávban játszanak… – TÓTH EMESE ÍRÁSA

NÉZŐMŰVÉSZETI KFT.: TESTVÉREST

Valahol ez a cím is lehetne konklúzió Zsoltnak (Katona László), a Testvérest főszereplőjének. Nemrég veszítette el testvérét, Gábort és mi vagyunk a közönsége, akik végignézik hogyan hezitál bemenni és megnézni őt a patológián. Zsolt igencsak sikeres énekes, a darab elején a nézők többsége még el sem foglalta a helyét a szegedi Régi Zsinagógában, mintha csak a New York-i CBGB klubba csöppennénk, a főhős máris rákezd egy ritmusos számra (zeneszerző: Katona László és Molnár Gusztáv, dalszöveg: Molnár Gusztáv). A tér kialakítása egészen egyedi, a színészek két emelvényen valamint egy vékony, a nézők közt meghúzódó sávban játszanak. Megfelelően egészítik ki a jeleneteket, épp csak jelzésértékű szimbólumoknak adnak helyet, úgy, mint a piedesztálon lévő testvérnek, Zsoltnak és a piedesztál szélén ücsörgő bátynak, Gábornak. De ott van az ajtó is, az a bizonyos ajtó, amin olyan nehezen veszi rá magát a gyászoló fivér, hogy átlépje küszöbét, hát még akkor, amikor kiderül, hogy a bürokrácia szempontjából sem egyszerű a dolog.

Aki nem olvasta esetleg az előadás leírását annak később lesz egyértelmű, hogy Katona László játssza mindkét férfit, az élőt, Zsoltot és a halottat, Gábort. Már az elején kiderül miért fontos ez, hiszen olyan sajátos kapocs fűzi őket össze, amely csak testvérek közt létezik. Ismerni és érteni a másik motivációját, világnézetét, reakcióit, és a tény, hogy számíthatnak egymásra, még akkor is, ha egyiküknek közel sem olyan jó az élete, mint a másiknak. Zsolt lelkiismeretesnek ismerszik meg, bár egyértelműen munkamániás, aminek rendszerint személyes kapcsolatai isszák meg a levét. Barátnője Saci, a tündéri Simkó Katalin tökéletes párja a darabban. Különösen remek, hogy Simkó két teljesen különböző módon tud viszonyulni ugyanahhoz az emberhez. Amikor Zsolt van a közelében érzékeny, és érzelmekkel teli, amikor az alkoholproblémákkal küzdő Gábor, akkor tartózkodó, szerény és nyugtalan. Saci továbbá abszolút segítség Zsoltnak. Öntudatos, önállóan is két lábbal a földön álló társ, aki hibátlanul helyre teszi kedvesét, amikor az már John Mayernek képzelné magát. Találkozhatunk még a rezignált életbölcsességekkel mások életét tarkító patológussal (Scherer Péter), aki miközben egy almát hámoz és osztogat a nézők között, azt fejtegeti milyen átlagos, nyugodt kapcsolata van a halállal és a nála lévő halottakkal. A halálhoz való viszony egy teljesen új aspektusba kerül általa, hiszen neki ez munka. Elképzelhetetlen, hogy valaki ennyire elvonatkoztasson az érzelmi vonulattól és mégis. Megkockáztatom sokkal tisztelettudóbban beszél ez a figura a halottakról, mint némely pap a gyászszertartáson.

_RRC0135-1600

A Nézőművészeti Kft. előadása igazi különc a Thealter fesztivál repertoárjában. Na nem feltűnően, hiszen számos prózai darabbal találkozhattunk idén, de a Testvérest a cinkos összekacsintást, a felszín alatti világra való rálátást és őszinteséget igényli. Nem mond ki nagy és súlyos igazságokat, nem akar tanítani épp csak finoman oldalba bök, hogy hé, elvesztegetheted az idődet magadra, de amit eddig elvesztegettél azt nem kapod vissza, szóval próbálj meg úgy gazdálkodni vele, hogy ne a patológia előtt ácsorogva a halott bátyád cuccaira várva érezd azt, hogy valamit elszúrtál. Katona karaktere tökéletes prototípusa annak az átlagembernek, akinek a siker tényleg számít, akinek a zenei palettán való megjelenés igazi szakmai katarzis, és aki félig ebben éli az életét. Tudja, hogy az efféle siker a magafajta ember kezéből könnyen kicsúszhat, épp ezért ragaszkodik hozzá görcsösen, de épp ezért rossz az arányérzéke és nem érzi, hogy vannak és lesznek ennél fontosabb dolgok is még az életében. Gábor csalódott, ugyanakkor némileg belenyugvó, az élettől semmi különlegeset nem váró, de szeretetet és odafigyelést igénylő, jóindulattal teli volt. Rossz dolgok általában nem a rossz emberekkel történnek, rossz dolgok csak úgy megtörténnek gyakorlatilag bárkivel. Nincs semmi sorsszerűség abban, hogy miért sikerül az egyiknek az, ami a másiknak nem. Például hiába jött össze Zsoltnak a koncert a Barba Negrában, ha Gábor élhette át az apjukkal való utolsó találkozást halála előtt.

_RRC0186-1600

Katona szellemes alakításában szépen kikristályosodik egy vidám gyermekkor, két nyurga, fekete hajú fiú, egy gyerekszoba, a kettő akkor még egy volt, épp ezért sohasem tudnak egymástól teljesen elszakadni. Furcsa, mert ahogy ezeket a sorokat írom felmerül bennem, hogy az olvasó talán egy nagy volumenű sorstragédiát sejt az írás mögött. Van benne igazság, de alapvetően a Testvérest egy roppant vidám visszaemlékezésről, önfelfedezésről is szól. Én közönséget ennyit nevetni halottról való nosztalgiázáson még talán nem is hallottam. Esőfelhőként végig ott lebeg a tragédia, minden egyes hétrét görnyedés, nevetéstől könnyes szem fölött.

Égszakadás helyett azonban csak a csendes derű marad, valamint Zsolt és az ő emlékei Gáborról. Az idő kegyetlensége, a család szeretetének fontossága mind valahol a szatyorban szorul Gábor cuccaival Zsolt mellkasára, mintha azzal próbálná elnyomni a benne hatalmasodó hiányérzetet, hogy még egy családtagját hagyta eltűnni búcsú nélkül.

Tóth Emese

_RRC0089-1600 _RRC0101-1600 _RRC0112-1600 _RRC0135-1600 _RRC0167-1600 _RRC0186-1600 _RRC0221-1600 _RRC0254-1600

 Fotó: Thealterphoto 2017

Nézőművészeti Kft. (Budapest): Testvérest

Játsszák: Katona László, Scherer Péter, Simkó Kati
Jelmez: Pirityi Emese
Dramaturg: Gyulay Eszter
Dalszöveg: Molnár Gusztáv
Zene: Katona László és Molnár Gusztáv
Asszisztens: Hodászi Ádám
Rendező: Scherer Péter