Tiszatájonline | 2017. április 14.

A fegyvertelen katona

HACKSAW RIDGE
Fatális tévedés volt Mel Gibsonra bízni ezt a történetet. Rendezői pályafutását nézve egyértelmű, hogy egyre véresebb és brutálisabb filmeket készít, A fegyvertelen katonát nézve pedig egyértelmű, hogy a második világháború pokla, a csataterek mészárszéke vonzotta a témához. Holott ennek a filmnek ennél sokkal többről kellene szólnia… – RUSZNYÁK CSABA KRITIKÁJA

HACKSAW RIDGE

Szokták mondani, hogy a legjobb történeteket az élet írja, és Desmond Doss élete kétségkívül ezek közé tartozik – és kétségkívül vászonra kívánkozott. Doss hithű keresztény volt, és mindenképpen teljesíteni akarta hazafias kötelességeit, amikor az Egyesült Államok belépett a második világháborúba. Pacifista nézetei miatt azonban megtagadta, hogy fegyvert ragadjon. Felcserként ment a frontra, és a véres okinawai csata egyik ütközetében négyszer sérült meg, és hetvenöt sebesült bajtársa életét mentette meg – anélkül, hogy akár egyetlen egyszer is elsütött volna egy fegyvert, vagy bármilyen más módon ártott volna az ellenségnek. Ő volt az első a hozzá hasonló pacifista, fegyvertelen katonák közül, aki a szolgálatáért megkapta a becsületrendet, az amerikai hadsereg legmagasabb rangú kitüntetését.

Fatális tévedés volt Mel Gibsonra bízni ezt a történetet. Rendezői pályafutását nézve egyértelmű, hogy egyre véresebb és brutálisabb filmeket készít (debütálása, az 1993-as Az arcnélküli ember még egy csendes dráma, a 2006-os Apocalypto pedig már egy teljesen szégyentelen tobzódás az erőszakban), A fegyvertelen katonát nézve pedig egyértelmű, hogy  a második világháború pokla, a csataterek mészárszéke vonzotta a témához. Holott ennek a filmnek ennél sokkal többről kellene szólnia.

MV5BMTU3NDgxNDcyN15BMl5BanBnXkFtZTgwODQwNDU0MDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_

Az első egy óra egyszerűen unalmas: Gibson és írói az életrajzi filmek rutinlépesei szerint haladnak, a lehető legegyszerűbb szituáció- és karakterfelvezetéssel tudva le a kötelező köröket. Doss hitében, pacifizmusában és patriotizmusában remek konfliktuslehetőségek, filozófiai kérdések rejlenek, amelyeket ezer oldalról meg lehetne fogni, de az alkotókat ez nem érdekli. Semminek sem ásnak a mélyére, a motivációkat gyakran (szájbarágósan) elismételt, kurta címszavakban közlik. Hiába Andrew Garfield hatásos játéka, Doss így lapos és irritáló figurává válik, hiszen ő lesz a háború erkölcsi és (később, a tényleges csatákban) fizikai szuperembere, akinek mindig igaza van, aki mindig mindent jobban tud, aki morálisan megkérdőjelezhetetlen, akinek minden sikerül.

És amikor elérkezünk az okinawai ütközethez, gyorsan nyilvánvalóvá válik, miért ilyen sematikus és összecsapott a film első fele: Gibson alig várta, hogy végre elszabadíthassa a poklot, ahogy az csak egy negyvenmilliós háborús film csövén kifér. Véres cafatokká lőtt emberek, omló belek, szakadó végtagok, robbanó testek, vadállati üvöltéssel az amerikaiaknak eső, kamikaze japán-szörnyetegek.

MV5BMTg0ODc2NTUyOV5BMl5BanBnXkFtZTgwODEwNjc0MDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_

Mintha Gibson a Ryan közlegény megmentése partraszállás-jelenetének intenzitását akarná megfejelni – de, bármily hatásos is ez az egyébként meglehetősen hosszúra nyúló csata, Gibson nem egy Spielberg. A nyers realisztikusság koncepcióját bántóan oda nem illő akciófilmes klisék és beállítások, heroikus pózolások és pátosszal beinjekciózott képek roncsolják. És amikor ezt a látványnak, a dinamikának vagy az egész hamisságán azért mégiscsak át-átsütő valós történet lebilincselő mivoltának köszönhetően megbocsátanánk, jön az abszolút megagiccs, amely Gibson rendezői munkásságára már a kezdetektől, Az arcnélküli ember fináléjától rányomja a bélyegét.

Gibson tavalyi színészi visszatérése (Blood Father) remekül sikerült, olyannyira, hogy ki lehet jelenteni: ezen a téren határozott fejlődést mutat húsz-harminc évvel ezelőtti önmagához képest. Rendezőként azonban, bár a szakma technikai szempontból kétségkívül a kisujjában van, sehogy sem tudja kinőni stilisztikai-hangvételi gyerekbetegségeit.

Rusznyák Csaba

 

hacksaw_ridgeHacksaw Ridge (2016)

Rendező:
Mel Gibson

Szereplők:
Andrew Garfield
Vince Vaughn
Teresa Palmer
Hugo Weaving