04.06.
| Bálint Ádám: Fóliók >>>
03.19.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
03.17.
| Tudományos zsebsorozattal szórakoztatja közönségét a Grand Café >>>
03.16.
| Homo Ludens Project feat. Góbi Rita Társulat: Az érintés dicsérete >>>
03.13.
| Új koncertfelvételekkel nyitja meg médiatárát a hosszú hétvégére a 16 éves Müpa >>>
02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
 TiszaLINE Szalon

04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
04.03.
| Milan Dunđerski ifjúsági költészeti díj >>>
03.19.
| Sziveri-díj, 2021 >>>
02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

>>>

MEGJELENT AZ ISKOLAKULTÚRA 2021/2. SZÁMA
A koronavírus-járvány következtében Magyarországon – ahogyan a világ jelentős részén – számos tanulónak kellett és kell otthonról tanulnia IKT-eszközök és az internet segítségével 2020 tavaszától hosszabb-rövidebb megszakításokkal. Az ezzel kapcsolatos kihívások és lehetőségek áttekintése – akár még a hátralévő tanév szempontjából is –  hasznos lehet […]

>>>

A fegyvertelen katona
2017.04.14 - tiszatáj

HACKSAW RIDGE

Szokták mondani, hogy a legjobb történeteket az élet írja, és Desmond Doss élete kétségkívül ezek közé tartozik – és kétségkívül vászonra kívánkozott. Doss hithű keresztény volt, és mindenképpen teljesíteni akarta hazafias kötelességeit, amikor az Egyesült Államok belépett a második világháborúba. Pacifista nézetei miatt azonban megtagadta, hogy fegyvert ragadjon. Felcserként ment a frontra, és a véres okinawai csata egyik ütközetében négyszer sérült meg, és hetvenöt sebesült bajtársa életét mentette meg – anélkül, hogy akár egyetlen egyszer is elsütött volna egy fegyvert, vagy bármilyen más módon ártott volna az ellenségnek. Ő volt az első a hozzá hasonló pacifista, fegyvertelen katonák közül, aki a szolgálatáért megkapta a becsületrendet, az amerikai hadsereg legmagasabb rangú kitüntetését.

Fatális tévedés volt Mel Gibsonra bízni ezt a történetet. Rendezői pályafutását nézve egyértelmű, hogy egyre véresebb és brutálisabb filmeket készít (debütálása, az 1993-as Az arcnélküli ember még egy csendes dráma, a 2006-os Apocalypto pedig már egy teljesen szégyentelen tobzódás az erőszakban), A fegyvertelen katonát nézve pedig egyértelmű, hogy  a második világháború pokla, a csataterek mészárszéke vonzotta a témához. Holott ennek a filmnek ennél sokkal többről kellene szólnia.

 

MV5BMTU3NDgxNDcyN15BMl5BanBnXkFtZTgwODQwNDU0MDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_

 

Az első egy óra egyszerűen unalmas: Gibson és írói az életrajzi filmek rutinlépesei szerint haladnak, a lehető legegyszerűbb szituáció- és karakterfelvezetéssel tudva le a kötelező köröket. Doss hitében, pacifizmusában és patriotizmusában remek konfliktuslehetőségek, filozófiai kérdések rejlenek, amelyeket ezer oldalról meg lehetne fogni, de az alkotókat ez nem érdekli. Semminek sem ásnak a mélyére, a motivációkat gyakran (szájbarágósan) elismételt, kurta címszavakban közlik. Hiába Andrew Garfield hatásos játéka, Doss így lapos és irritáló figurává válik, hiszen ő lesz a háború erkölcsi és (később, a tényleges csatákban) fizikai szuperembere, akinek mindig igaza van, aki mindig mindent jobban tud, aki morálisan megkérdőjelezhetetlen, akinek minden sikerül.

És amikor elérkezünk az okinawai ütközethez, gyorsan nyilvánvalóvá válik, miért ilyen sematikus és összecsapott a film első fele: Gibson alig várta, hogy végre elszabadíthassa a poklot, ahogy az csak egy negyvenmilliós háborús film csövén kifér. Véres cafatokká lőtt emberek, omló belek, szakadó végtagok, robbanó testek, vadállati üvöltéssel az amerikaiaknak eső, kamikaze japán-szörnyetegek.

 

MV5BMTg0ODc2NTUyOV5BMl5BanBnXkFtZTgwODEwNjc0MDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_

 

Mintha Gibson a Ryan közlegény megmentése partraszállás-jelenetének intenzitását akarná megfejelni – de, bármily hatásos is ez az egyébként meglehetősen hosszúra nyúló csata, Gibson nem egy Spielberg. A nyers realisztikusság koncepcióját bántóan oda nem illő akciófilmes klisék és beállítások, heroikus pózolások és pátosszal beinjekciózott képek roncsolják. És amikor ezt a látványnak, a dinamikának vagy az egész hamisságán azért mégiscsak át-átsütő valós történet lebilincselő mivoltának köszönhetően megbocsátanánk, jön az abszolút megagiccs, amely Gibson rendezői munkásságára már a kezdetektől, Az arcnélküli ember fináléjától rányomja a bélyegét.

Gibson tavalyi színészi visszatérése (Blood Father) remekül sikerült, olyannyira, hogy ki lehet jelenteni: ezen a téren határozott fejlődést mutat húsz-harminc évvel ezelőtti önmagához képest. Rendezőként azonban, bár a szakma technikai szempontból kétségkívül a kisujjában van, sehogy sem tudja kinőni stilisztikai-hangvételi gyerekbetegségeit.

Rusznyák Csaba

 

 

 

hacksaw_ridgeHacksaw Ridge (2016)

Rendező:
Mel Gibson

Szereplők:
Andrew Garfield
Vince Vaughn
Teresa Palmer
Hugo Weaving

 

 

 


Címke: , , , ,
2021.05.09 - tiszatáj

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

Tovább olvasom >>>
2021.05.08 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A VACSORA ZSUZSIVAL ZENEKARRAL
Május 13-án jelenik meg a Vacsora Zsuzsival zenekar új EP-je Talán nincs baj címmel. A tagokkal 2020 szeptemberében a Gribedli stúdió udvarán, egy felvételszünetben beszélgettünk tagcserékről, koncertélményekről, és a már rögzített, de kiadatlan számok sorsáról… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.07 - tiszatáj

LÁNG ZSOLT:
BOLYAI – REGÉNY CSILLAGPORBÓL, FORRADALOMNYOMOKBÓL
Láng Zsolt új regénye a világhírű erdélyi matematikust, a nemeuklideszi geometria feltalálóját megidéző Esterházy Péter-idézettel nyit. A Bevezetés a szépirodalomba mottóként citált szöveghelye azért is fontos a 2019-es mű értelmezésében, mert több szempontból kijelöli azt a kontextust, azt a szöveghagyományt és prózapoétikát, azt az eredetet, amiből a Láng Zsolt-i textus megszülethetett, és azt a szerkezetet, amelyben az ő nemeuklideszi (?) tere működik… – BENCSIK ORSOLYA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.04 - tiszatáj

Jóllehet 1901-ben Párizsban modern esztétikai kurzusokon vett részt, a festészet és a művészettörténet területén Apollinaire autodidakta volt. Ám kitűnő ízléssel, ösztönösen ráérzett minden újra, azonnal meg tudta ítélni valamiről, hogy az valódi érték vagy sem. Úgy érezte, hogy küldetése van, támogatnia kell azokat a művészeket, akik egyfajta új esztétikát képviselnek a szokványos, idejét múlt festmények alkotóival szemben […]

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

A címmel kapcsolatban sok mindenre asszociálhat az ember. Többek között Szabó Magda Az ajtó c. regénye, illetve színpadi változata is eszünkbe juthat. A címbe emelt tárgy ráadásul ősi szimbólum is, és a mögötte meghúzódó valóság titkai mindig izgalmasak. Az ajtó mögött ott lehetnek a múlt emlékei, vagy éppen olyan dolgok, amelyek nem tartoznak a külvilágra. Gömöri György kötetcímadó verse is számos értéket rejt… – BAKONYI ISTVÁN KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

GÖMÖRI GYÖRGY: ERDÉLYI ARCOK
Gömöri György hatvan év költői terméséből válogatta össze azt a három tucat verset, amelyek elszakíthatatlanok Erdélytől, pontosabban szólva Erdély atmoszférájától, történelmétől, a magyar szellemi életben betöltött szerepétől, illetve az ott élő magyar kisebbség helyzetétől. A jól átgondolt kötetkompozíció kétséget sem hagy a költő személyes kötődése felől, ám nem csupán Gömöri Erdély-képét ismerhetjük meg a verseken keresztül… – BARÁTH TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.29 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÉTERFY GERGELLYEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Az Akadémiánk online folyóirata, a Felhő Café biztosít bemutatkozási, publikálási lehetőséget a hallgatóknak és a lap Facebook-oldala élő adásokhoz, beszélgetésekhez, felolvasásokhoz nyújt több tízezer olvasót elérő felületet. Rendszeres kapcsolatban vagyunk kiadókkal, a végzett hallgatóink köteteit kiajánljuk, több végzett hallgatónk kötete jelent már meg a Librinél, az Álomgyárnál és a Kalligramnál… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.23 - tiszatáj

AZ IFJÚ NYOMOZÓ
Amennyire könnyednek tűnik a plakát, netán a cím alapján, olyan megkapó és rejtett tartalékokkal bír Evan Morgan bűnügyi mozija, 2020 egyik legnagyobb meglepetéssikerét eredményezve… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő