04.06.
| Bálint Ádám: Fóliók >>>
03.19.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
03.17.
| Tudományos zsebsorozattal szórakoztatja közönségét a Grand Café >>>
03.16.
| Homo Ludens Project feat. Góbi Rita Társulat: Az érintés dicsérete >>>
03.13.
| Új koncertfelvételekkel nyitja meg médiatárát a hosszú hétvégére a 16 éves Müpa >>>
02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
 TiszaLINE Szalon

04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
04.03.
| Milan Dunđerski ifjúsági költészeti díj >>>
03.19.
| Sziveri-díj, 2021 >>>
02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

>>>

MEGJELENT AZ ISKOLAKULTÚRA 2021/2. SZÁMA
A koronavírus-járvány következtében Magyarországon – ahogyan a világ jelentős részén – számos tanulónak kellett és kell otthonról tanulnia IKT-eszközök és az internet segítségével 2020 tavaszától hosszabb-rövidebb megszakításokkal. Az ezzel kapcsolatos kihívások és lehetőségek áttekintése – akár még a hátralévő tanév szempontjából is –  hasznos lehet […]

>>>

Ten Years
2017.04.05 - tiszatáj

Hong Kong történelmének utóbbi pár évtizedét alapjaiban határozta meg az 1997-es „Átadás”, amikor a szigetország bő másfél évszázad után megszűnt brit gyarmatnak lenni, és visszakerült Kína fennhatósága alá. Bár Hong Kong az „egy ország – két rendszer” elvének köszönhetően jelentős mértékű autonómiát élvez, polgárai és politikai erői folyamatosan tartanak a növekvő kínai befolyástól és az asszimiláció lehetőségétől – Kína és Hong Kong közt így jó ideje izzik a feszültség, és ez az utóbbi években csak erősödött. Az ilyesmi pedig nyilván hatással van a művészetre is.

A filmgyártásban legutóbb a Johnnie To produceri istápolása alatt született Trivisa mondta el a magáét az Átadásról egy bűndráma keretei közt: három gengszter egy utolsó nagy dobásra készül 1997 elején, tudván, hogy miután az ország kínai fennhatóság alá kerül, nehezebb dolguk lesz. Bár a törvény csúnyábbik oldalával ágálva trükkös dolog morális állásfoglalást tenni, a Trivisában ott van egyfajta melankólia arról, hogy a világ rossz irányba változik.

A 2015 végén bemutatott Ten Years egészen más: egy disztopikus antológia, amely a 2025-ös, egyre növekvő kínai befolyás alatt sínylődő Hong Kongról mesél nyomorúságos kispolgári történeteket. Az öt rendező öt kisfilmjében, a vezérmotívumot leszámítva, csak annyi a közös, hogy alacsony, sőt szinte nem létező költségvetésből készültek (a teljes mű cirka 77 ezer amerikai dollárba került).

 

14_« » ( )-0-2000-0-1125-crop

 

Az első darab, az Extras egy indiai bevándorlóról és a triád egy középkorú, pitiáner tagjáról szól, akiket felbérel a kínai kormány, hogy egy ünnepségen kövessenek el egy tisztviselők elleni álmerényletet – így akarják ugyanis igazolni a nép előtt egy új nemzetbiztonsági törvény bevezetésének szükségességét. A nyílegyenes sztori az egyszerű kisemberek nehéz helyzetét és a hatalom egyre növekvő és egyre agresszívabb befolyását kívánja érzékeltetni – ennyit el is ér, viszont sem a karakterei, sem a dialógusai nem olyan erősek, hogy bármiféle maradandó benyomást tegyen.

A Season of the End az antológia leginkább nagyra törő, egyben azonban legkiforratlanabb darabja. Már-már szürreális, kísérleti filmbe hajló dráma egy nőről és egy férfiról, akik buldózerekkel lerombolt házak tárgyainak (vagyis a múlt) megőrzésével foglalkoznak (mintha csak állatokat tömnének ki). A koncepcióból valamiféle szuggesztív erejű, melankolikus merengés próbál kinőni, de a színészi játéktól a képi világig mindent meglehetősen primitíven tálalnak. Amatőr film a készítők képességeit jócskán meghaladó ambíciókkal.

 

03_« » ( )-0-2000-0-1125-crop

 

A Dialect egy taxisofőrt állít középpontba, akit lehetetlen helyzetbe hoz, hogy a kormány elrendeli, a város bizonyos területein csak mandarinul beszélő sofőrök dolgozhatnak. Ez az antológia talán legjobb darabja: egyértelműen, szomorúan és egy csipetnyi abszurddal meg komor humorral érzékelteti, mit tesz az átlagemberekkel, ha a politika beleszól a mindennapjaikba. Egyetlen hibája, hogy megelégszik egy állapot felvázolásával – nincs se íve, se csúcspontja. Másrészt viszont talán épp ettől lesz olyan lakonikus és kisrealista.

A Self-Immolation több szempontból is kilóg társai közül: egyrészt azért, mert egy áldokumentumfilm, amelyben a cselekményt interjúk és riportok szakítják meg, másrészt pedig azért, mert a narratívája egy rejtélyre épül – ki az az ismeretlen személy, aki tiltakozásul felgyújtotta magát a brit konzulátus előtt? Egyben ez az antológia legmozgalmasabb darabja: emberrablás, titkosrendőrség, gyújtogatás, tüntetők és rendfenntartók összecsapása. Az üzenet azonban egyértelmű: a függetlenségre törekvést a hatalom bármi áron brutálisan elfojtja.

 

15_« » ( )KEY-0-2000-0-1125-crop

 

Az utolsó darab, a Local Egg egy bolttulajdonost szemlél, aki értetlenül áll az új törvény előtt, mely szerint az eladásra kínált tojásokat többé nem lehet „helyi tojásként” címkézni – hanem csak „hongkongi tojásként”. Ez az egyetlen kisfilm, amely a főszereplő és az ifjúsági kommunista mozgalomba besorozott fia kapcsolatán keresztül felvet valamiféle reményt egy jobb jövőre. Rövid, tömör és egyértelmű.

A Ten Years általában mind történeteit, mind filmes eszközeit tekintve szerény célokat tűz ki maga elé. A költségvetés és a profizmus hiánya sokszor kiütközik, bár ezeket a szerény célokat többnyire így is eléri. Ez és az érzékeny, aktuális téma pedig elég is volt hozzá, hogy a film váratlan sikert arasson a hazájában – és hogy kihívja maga ellen a kínai cenzorok haragját.

Rusznyák Csaba

 

 

 

MV5BNGJlM2NhMzgtYzMxYS00MDFlLTg1MDAtZTY1YWQ4M2YxNmNkXkEyXkFqcGdeQXVyNjQwNjgxMTA@._V1_SY1000_CR0,0,705,1000_AL_Ten Years (2015)

Rendező:
Ng Ka-leung, Jevons Au, Chow Kwun-Wai, Fei-Pang Wong, Kwok Zune

Szereplők:
Peter Chan, Kai Chi Liu, Lau Ho-Chi, Courtney Wu, Kin-Ping Leun

 

 

 

 

 


Címke: , , ,
2021.05.09 - tiszatáj

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

Tovább olvasom >>>
2021.05.08 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A VACSORA ZSUZSIVAL ZENEKARRAL
Május 13-án jelenik meg a Vacsora Zsuzsival zenekar új EP-je Talán nincs baj címmel. A tagokkal 2020 szeptemberében a Gribedli stúdió udvarán, egy felvételszünetben beszélgettünk tagcserékről, koncertélményekről, és a már rögzített, de kiadatlan számok sorsáról… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.07 - tiszatáj

LÁNG ZSOLT:
BOLYAI – REGÉNY CSILLAGPORBÓL, FORRADALOMNYOMOKBÓL
Láng Zsolt új regénye a világhírű erdélyi matematikust, a nemeuklideszi geometria feltalálóját megidéző Esterházy Péter-idézettel nyit. A Bevezetés a szépirodalomba mottóként citált szöveghelye azért is fontos a 2019-es mű értelmezésében, mert több szempontból kijelöli azt a kontextust, azt a szöveghagyományt és prózapoétikát, azt az eredetet, amiből a Láng Zsolt-i textus megszülethetett, és azt a szerkezetet, amelyben az ő nemeuklideszi (?) tere működik… – BENCSIK ORSOLYA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.04 - tiszatáj

Jóllehet 1901-ben Párizsban modern esztétikai kurzusokon vett részt, a festészet és a művészettörténet területén Apollinaire autodidakta volt. Ám kitűnő ízléssel, ösztönösen ráérzett minden újra, azonnal meg tudta ítélni valamiről, hogy az valódi érték vagy sem. Úgy érezte, hogy küldetése van, támogatnia kell azokat a művészeket, akik egyfajta új esztétikát képviselnek a szokványos, idejét múlt festmények alkotóival szemben […]

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

A címmel kapcsolatban sok mindenre asszociálhat az ember. Többek között Szabó Magda Az ajtó c. regénye, illetve színpadi változata is eszünkbe juthat. A címbe emelt tárgy ráadásul ősi szimbólum is, és a mögötte meghúzódó valóság titkai mindig izgalmasak. Az ajtó mögött ott lehetnek a múlt emlékei, vagy éppen olyan dolgok, amelyek nem tartoznak a külvilágra. Gömöri György kötetcímadó verse is számos értéket rejt… – BAKONYI ISTVÁN KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

GÖMÖRI GYÖRGY: ERDÉLYI ARCOK
Gömöri György hatvan év költői terméséből válogatta össze azt a három tucat verset, amelyek elszakíthatatlanok Erdélytől, pontosabban szólva Erdély atmoszférájától, történelmétől, a magyar szellemi életben betöltött szerepétől, illetve az ott élő magyar kisebbség helyzetétől. A jól átgondolt kötetkompozíció kétséget sem hagy a költő személyes kötődése felől, ám nem csupán Gömöri Erdély-képét ismerhetjük meg a verseken keresztül… – BARÁTH TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.29 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÉTERFY GERGELLYEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Az Akadémiánk online folyóirata, a Felhő Café biztosít bemutatkozási, publikálási lehetőséget a hallgatóknak és a lap Facebook-oldala élő adásokhoz, beszélgetésekhez, felolvasásokhoz nyújt több tízezer olvasót elérő felületet. Rendszeres kapcsolatban vagyunk kiadókkal, a végzett hallgatóink köteteit kiajánljuk, több végzett hallgatónk kötete jelent már meg a Librinél, az Álomgyárnál és a Kalligramnál… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.23 - tiszatáj

AZ IFJÚ NYOMOZÓ
Amennyire könnyednek tűnik a plakát, netán a cím alapján, olyan megkapó és rejtett tartalékokkal bír Evan Morgan bűnügyi mozija, 2020 egyik legnagyobb meglepetéssikerét eredményezve… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő