04.06.
| Bálint Ádám: Fóliók >>>
03.19.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
03.17.
| Tudományos zsebsorozattal szórakoztatja közönségét a Grand Café >>>
03.16.
| Homo Ludens Project feat. Góbi Rita Társulat: Az érintés dicsérete >>>
03.13.
| Új koncertfelvételekkel nyitja meg médiatárát a hosszú hétvégére a 16 éves Müpa >>>
02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
 TiszaLINE Szalon

04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
04.03.
| Milan Dunđerski ifjúsági költészeti díj >>>
03.19.
| Sziveri-díj, 2021 >>>
02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

>>>

MEGJELENT AZ ISKOLAKULTÚRA 2021/2. SZÁMA
A koronavírus-járvány következtében Magyarországon – ahogyan a világ jelentős részén – számos tanulónak kellett és kell otthonról tanulnia IKT-eszközök és az internet segítségével 2020 tavaszától hosszabb-rövidebb megszakításokkal. Az ezzel kapcsolatos kihívások és lehetőségek áttekintése – akár még a hátralévő tanév szempontjából is –  hasznos lehet […]

>>>

Érkezés
2017.02.23 - tiszatáj

Az idegen fajokkal való, jellemzően zűrös kapcsolatfelvétel azóta kitörölhetetlen része a science fictionnek, hogy H. G. Wells pusztító tripodokat szabadított rá a ködös Albionra. Mivel az élet és így a művészet is általában a legkisebb ellenállás irányába halad, az idegenekről szóló filmek, könyvek, képregények tipikusan két kategóriába sorolhatók: az egyikben a jövevények tudást, barátságot, békét hoznak, a másikban pedig irtani, leigázni érkeznek. A fehér hollónál is ritkább az a sci-fi, ami a nehezebb végéről próbálja megfogni a témát, vagyis magának a kapcsolatfelvételnek a folyamatáról, az egymás megismerésének, megértésének nehézségéről szól – ami azt a lehetőséget boncolgatja, hogy esetleg olyannyira mások vagyunk, hogy még egymás szándékait sem tudjuk felfogni. Szintén jellemző, hogy ezek a sci-fik prózai művek, mint a Konzulváros, a Kapcsolat, a Randevú a Rámával vagy a Háromtest-probléma – merthogy a prózának jobban fekszik az intellektuális kihívásokra épülő kvázi cselekménynélküliség, mint a vizualitáson alapuló mozgóképnek, különösen, ha egy olyan drága műfajról van szó, mint a sci-fi (a Randevú a Rámával filmváltozatát lassan két évtizede próbálják tető alá hozni Hollywoodban).

 

MV5BNDg1Njg2MTg3M15BMl5BanBnXkFtZTgwNDczNDQ1MDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_

 

A fent említett művek sorába tartozik Ted Chiang Életed történte (Story of Your Life) című novellája is, amelyben az amerikai kormány egy nyelvészt kér fel, hogy segítsen a Földre érkezett idegenekkel való kapcsolatfelvételben. A rendkívül ravasz, okos és tudományos alapossággal megírt történetet Eric Heisserer forgatókönyvíró és Denis Villeneuve rendező adaptálta vászonra – méghozzá boszorkányosan jól. Chiang novellájának szinte alig van cselekménye, a sztori nyelvi, tudományos, filozófiai síkon játszódik, márpedig nagyjából az ilyenekre szokták lemondó fejrázással rásütni a „megfilmesíthetetlen” billogot. Heisserer és Villeneuve bravúrja az, hogy úgy töltik (és véletlenül sem hígítják) fel a történetet egy rakás plusz karakterrel és konfliktussal, hogy közben megőrzik az eredeti lényegét, és mindent szervesen abba építenek bele.

Villeneuve szokásosan kimért, elegáns rendezése (Bradford Young gyönyörű képi világával és Jóhann Jóhansson nem evilági, hipnotikus zenéjével) hatásosan támogatja a hard sci-fi koncepciót, és a mai blockbusterektől eltérően kitartott képekkel és méltóságteljes atmoszférával dolgozik, ahogy a tudósok hosszú jelenetek alatt dolgoznak a kibogozhatatlannak tetsző nyelvi problémán. A konfliktus fő forrását természetesen az adja, hogy a világ kormányai és hadseregei nem bíznak az idegenekben, így a kommunikációs nehézségek feloldása nem pusztán praktikus és tudományos okokból sürgős, hanem egyenesen létszükséglet. Az Érkezés nem leplezett üzenete hittel, bizalommal, összefogással, összetartozással kapcsolatos, és ehhez mi mást használna fel, ha nem egy potenciálisan hatalmas fenyegetést – mely fenyegetés vagy az idegenek ellenséges szándékában, vagy az emberek viszkető ravaszujjában nyilvánul meg.

 

MV5BMjIwODAwNTQwOV5BMl5BanBnXkFtZTgwNTczNDQ1MDI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_

 

De ahogy a novella, a film is jóval több egy tudományos és nyelvi probléma meg egy fajok közti konfliktus körüljárásánál. A hangsúlyos és következetesen végigvitt műfaji elemek mellett az Érkezés egy nagyon mély és nagyon személyes dráma, és aki figyel, annak ez már az első pillanatoktól fogva nyilvánvaló. Mert mit is ér az akár legjobb, legokosabb, leginnovatívabb sci-fi az emberi tényező nélkül? Nagyjából semmit, hiszen az igazi sci-fi lényege sosem az űrhajó, a lézerfegyver meg a csillagközi háború, hanem mi magunk. Például az, hogy hogyan reagálunk, ha kapcsolatba lépünk egy idegen civilizációval – nem csak fajként, hanem individuumként. Mit élünk át, mit érzünk, hogyan változunk, mi lesz belőlünk? Az Érkezés erre ad válaszokat, és így köt össze személyes sorsokat egy eposzi science fiction koncepcióval.

Amy Adamsnél jobbat pedig elképzelni is nehéz lenne a szerepre. A neki asszisztáló színészek is mind nagyszerűek Forest Whitakertől Jeremy Rennerig, de Adams olyan megkapó természetességgel és alázatos visszafogottsággal lehel életet a tragédiától sújtott főszereplő alakjába, hogy mindenkit lemos a vászonról. Az Érkezés az utóbbi évek egyik legjobb sci-fije, pedig egyetlen szál épület sem omlik össze benne narancssárga lángok gyűrűjében.

Rusznyák Csaba

 

 

 

004101e9Arrival (2016)

Rendező:
Denis Villeneuve

Szereplők:
Amy Adams
Jeremy Renner
Forest Whitaker

 

 

 


Címke: , , , ,
2021.05.09 - tiszatáj

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

Tovább olvasom >>>
2021.05.08 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A VACSORA ZSUZSIVAL ZENEKARRAL
Május 13-án jelenik meg a Vacsora Zsuzsival zenekar új EP-je Talán nincs baj címmel. A tagokkal 2020 szeptemberében a Gribedli stúdió udvarán, egy felvételszünetben beszélgettünk tagcserékről, koncertélményekről, és a már rögzített, de kiadatlan számok sorsáról… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.07 - tiszatáj

LÁNG ZSOLT:
BOLYAI – REGÉNY CSILLAGPORBÓL, FORRADALOMNYOMOKBÓL
Láng Zsolt új regénye a világhírű erdélyi matematikust, a nemeuklideszi geometria feltalálóját megidéző Esterházy Péter-idézettel nyit. A Bevezetés a szépirodalomba mottóként citált szöveghelye azért is fontos a 2019-es mű értelmezésében, mert több szempontból kijelöli azt a kontextust, azt a szöveghagyományt és prózapoétikát, azt az eredetet, amiből a Láng Zsolt-i textus megszülethetett, és azt a szerkezetet, amelyben az ő nemeuklideszi (?) tere működik… – BENCSIK ORSOLYA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.04 - tiszatáj

Jóllehet 1901-ben Párizsban modern esztétikai kurzusokon vett részt, a festészet és a művészettörténet területén Apollinaire autodidakta volt. Ám kitűnő ízléssel, ösztönösen ráérzett minden újra, azonnal meg tudta ítélni valamiről, hogy az valódi érték vagy sem. Úgy érezte, hogy küldetése van, támogatnia kell azokat a művészeket, akik egyfajta új esztétikát képviselnek a szokványos, idejét múlt festmények alkotóival szemben […]

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

A címmel kapcsolatban sok mindenre asszociálhat az ember. Többek között Szabó Magda Az ajtó c. regénye, illetve színpadi változata is eszünkbe juthat. A címbe emelt tárgy ráadásul ősi szimbólum is, és a mögötte meghúzódó valóság titkai mindig izgalmasak. Az ajtó mögött ott lehetnek a múlt emlékei, vagy éppen olyan dolgok, amelyek nem tartoznak a külvilágra. Gömöri György kötetcímadó verse is számos értéket rejt… – BAKONYI ISTVÁN KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

GÖMÖRI GYÖRGY: ERDÉLYI ARCOK
Gömöri György hatvan év költői terméséből válogatta össze azt a három tucat verset, amelyek elszakíthatatlanok Erdélytől, pontosabban szólva Erdély atmoszférájától, történelmétől, a magyar szellemi életben betöltött szerepétől, illetve az ott élő magyar kisebbség helyzetétől. A jól átgondolt kötetkompozíció kétséget sem hagy a költő személyes kötődése felől, ám nem csupán Gömöri Erdély-képét ismerhetjük meg a verseken keresztül… – BARÁTH TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.29 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÉTERFY GERGELLYEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Az Akadémiánk online folyóirata, a Felhő Café biztosít bemutatkozási, publikálási lehetőséget a hallgatóknak és a lap Facebook-oldala élő adásokhoz, beszélgetésekhez, felolvasásokhoz nyújt több tízezer olvasót elérő felületet. Rendszeres kapcsolatban vagyunk kiadókkal, a végzett hallgatóink köteteit kiajánljuk, több végzett hallgatónk kötete jelent már meg a Librinél, az Álomgyárnál és a Kalligramnál… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.23 - tiszatáj

AZ IFJÚ NYOMOZÓ
Amennyire könnyednek tűnik a plakát, netán a cím alapján, olyan megkapó és rejtett tartalékokkal bír Evan Morgan bűnügyi mozija, 2020 egyik legnagyobb meglepetéssikerét eredményezve… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő