01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Semmi különös, nekem mégis a minden
2017.02.13 - tiszatáj

SZÁSZ LILLA A MI HÁZUNK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSA – 2B GALÉRIA

2016 kora nyarán láttam Szász Lilla Káprázat c. fotókiállítását. Ekkor is megmutatkozott különleges érdeklődése a családtörténetek iránt. Emberi sorsok családi-környezeti háttérrel. 2017. február 10-én a 2B Galériában megnyílt kiállítása ennek a vonzalomnak a legszemélyesebb oldalát mutatja be.

A fotóművész elmondása szerint ez az anyag nagy részben 2009–2015. között készült. Fő motívuma ennek a gyűjteménynek a Ház, Szász Lilla nagyszüleinek háza. Ez alkotja a kiállítás tematikájának egyik elemét. A kissé már megkopott málló vakolatú meszelt ház, kerttel. Egyik gyönyörű képen a házfal előtti dróton növő megmetszett szőlő egyszerűségében mondja el, hogy a művész mennyire szereti ezt a házat, a benne élőket és látja, láttatja hozzá fűződő elszakíthatatlan viszonyát.

A kiállítás a személyes indíttatáson túl megrajzolja a közelmúlt szociológiailag is érdekes valóságát, a vidéknek a várostól nagyon eltérő belső nyugalmát és békéjét, ami azonban mégsem marad mentes attól, hogy az ott élők is érzik a történések súlyát, sokszor akár nyomasztó voltát. A konyhában a két nagyszülő elmélyülten és bizony kissé komor arccal újságot olvas. Fény és árnyék, a nagymama megvilágított örök szépsége és gondterheltsége, a nagypapa realitásokat tükröző semleges, de komoly arckifejezése többet mond sokoldalnyi szociológiai tanulmánynál.

 

IMG_4970

 

Már a Káprázat c. kiállításnál feltűnő volt, hogy egyszerre tud úgy fotózni Szász Lilla, hogy képet és gondolatot is alkot. A mostani kiállításnál ez azért is még különösebb, hiszen nagyon szoros érzelmi kötődés van a képek tárgya és a művész között. Mégis tud akár kritikusan objektív is lenni és mindezt úgy egyszerre, hogy nemhogy nem zavaró, hanem inkább egy nagyra tágult látásmód jön le a szinte családi fotó egyszerűségű képekről. A térdeken nyugvó kezek látványa egyszerűségükben is szinte élettörténetnyi mesét tartogatnak a néző számára. Ha valaki nem fotózná, hanem megírná, minimum egy kisregény születhetne belőle. A nagymama zsebkendőt megszokottan tartó keze, az otthoni öltözet sokat látott költőisége, a két kéz széttartó, mégis összetartozó íve, azt hiszem nemcsak Szász Lilla életének fontos emléke, hanem a magyar valóság olyan komoly ábrázolása, ami csak nagyon értő módon születhet meg. És miközben szociológia egyben mégis egy ember családtörténete őszintén óriási szeretettel és bizony kritikával is. Azt hiszem, Szász Lilla személyisége adja, hogy nem hazudik, nem festi szebbre a dolgokat sem akkor, mikor beszél róluk, sem akkor, ha fotózza őket. Ragaszkodása a szülői házhoz nem azt jelenti, hogy szebbre festi a látottakat. Beszél a sok légyről, arról, hogy dühös, az őt kinevető nagypapára, apjához fűződő viszonya is ezt az őszinte kettősséget mutatja. Eredetileg édesapja nem is került volna a kiállítás témái közé, de halála mégis arra inspirálta a művészt, hogy ezt a szálat is fűzze hozzá a családi viszonylatokhoz.

 

IMG_4972

 

A második témájának a közös étkezést tette meg. A galériába belépőt szinte azonnal egy képsorozat színes képei fogadják, csupa étel. Előkészített karaj, meggybefőtt, tojás, mikor éppen feltörik. Igazán nem finomkodó téma-sorozat, mégis annyi mindent mond el arról, ami ebben az életformában ismétlődően, megtartóan fontos. Fotós szempontból különös szépségű az újságpapíron heverő almák ablakrács árnyékkal megemelt látványa. A kiállítás egyik tárlójában elolvasható a nagymama receptgyűjteménye is, főleg a süteményeké.

Harmadik tematikai vonal a kiállító művész elmondása szerint a nagyszülők közös élete. Viaszosvászon abrosz a konyhában, krumplit pucoló nagymama elmélyült figyelme a szemmel látható rutinban. Ajtót nyitó férfikéz, miközben a függönyt egy női kéz húzza félre. Egymásra hangoltság, mégis van valami kíváncsiság. Szimmetria és várakozás van ebben a képben. Számomra az egyik legszebb Szász kép a konyhában magányosan ülő nagymama, tenyerébe hajtott fejjel, talán fáradtan, talán szomorúan is az asztalon egy pohár víz. Képi szépsége mellet annyira emberi, annyira megragadó pillanat. Közben mintegy a kép szomorúsága ellentéteként megtudjuk a nagymamáról, hogy gyűjtötte a szerelmes dalokat és két kedvenc tv műsora a lottósorsolás és a Kívánságkosár volt. Nem hiszem, hogy a fotóművész tudatos elhatározásából, de mellékesen akarva-akaratlanul is megjelennek a fotókon az öregedés folyamatának ambivalens vonásai is.

A Galéria egy kisebb termében Szász Lilla hirtelen elhunyt édesapjának állít emléket. Ahogy a relikviákból és a képekből kiderül, az édesapa nagyon különös élettörténete, személyiségjegyei és a róla készült képek már egy másik családi háttérvilágot mutatnak be. Egy erős, öntörvényű férfi életútja kivezet a nagyszülői ház által bemutatott szűkebb terű falusi világból.

Fürth Éva

 

Szász Lilla kiállítása A mi házunk címmel nyílt meg a 2B Galériában Budapesten a Ráday utca 47. alatt

Megtekinthető 2017. február 11-től március 10-ig

A kiállítás kurátora Gadó Flóra

 

Szász Lilla: A mi házunk, Vasárnap délután: Mama Kívánságkosárt néz, Papa elszundított (2011) / Lilla Szász: Our House, Sunday afternoon: Grandma is watching TV, Grandfather is taking a nap (2011) Szász Lilla: A mi házunk, Almák (2012) / Lilla Szász: Our House, Apples (2012) Szász Lilla: A Mi házunk, Mama keze, Papa keze (2009) / Lilla Szász: Our House, Grandma's hand, Granddad's hand (2009) Szász Lilla: A Mi házunk, Nagyapám karácsonyfája (2004) / Lilla Szász: Our House, My grandfather's Xmas tree (2004)


Címke: , , , , ,
2021.01.18 - tiszatáj

BARTÓK IMRE: JERIKÓ ÉPÜL
Formabontó posztapokaliptikus-poszthumanista trilógiájának sokatmondóan vegyes fogadtatása után Bartók Imre az új keretek között sem hagyja el azokat a törekvéseket és irányvonalakat, amelyek előző köteteit vezették és meghatározták. A Jerikó épül családregény, fejlődésregény, de már összetettségét és merészségét tekintve is érdemes összevetni A Patkány évével kezdődő, nagyszabású, transzgresszív trilógiával… – VIDOSA ESZTER KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
2021.01.14 - tiszatáj

MÜLLER DEZSŐ:
ALÁMERÜL ATLANTISZOM
Indulás és érkezés, és ami közte van. Egy tartalmas életmű stációi sorakoznak Müller Dezső legújabb verseskötetében. Ahogy öregszik az ember, gondolatai egyre többször elidőznek a Máté Péter által megénekelt „lázas ifjúság”-nál… – FÁBIÁN TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

KONOK TAMÁSRA EMLÉKEZTEK A LUDWIG MÚZEUMBAN
z Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas festőművészre, Konok Tamásra emlékeztek pályatársai, barátai a művész 91. születésnapján, 2021. január 9-én… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN
Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.08 - tiszatáj

MÁRTON LÁSZLÓ: KÉT OBELISZK
Márton László legújabb regénye, a Két obeliszk továbbhalad a szerző által már jól kikövezett poétikai úton: a fikcionalitás és a referencialitás dichotómikus rendszerének fel-, illetve megbontását tűzi ki célul. Ami azonban az előző két kötethez, A mi kis köztársaságunkhoz és a Hamis tanúhoz képest változott, az az, hogy ezúttal nem (csak) a magyar történelem egy jelentős eseménye (Vésztői köztársaság, tiszaeszlári vérvád) kerül a Márton-féle fikciós krónika középpontjába, hanem egy nemzeteken átívelő szerelmi történet… – KLAJKÓ DÁNIEL KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.06 - tiszatáj

MÉG EGY KÖRT MINDENKINEK
Zenitjén már túljutott az egyik legünnepeltebb kortárs dán rendező, ettől függetlenül Thomas Vinterberg vígdrámája szoros kezekkel összetartott, potens szerzői teljesítmény, amely mindenképpen a pályakép jobban sikerült darabjai között foglal helyet… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.30 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MILCHO MANCHEVSKI FILMRENDEZŐVEL
Legtöbben az Eső előtt rendezőjeként ismerjük, ám a macedón direktor az elmúlt közel 30 évben sem tétlenkedett. Miután Velencéből a legjobb filmnek járó Arany Oroszlánnal távozott, öt újabb munkával jelentkezett: a hazai forgalmazásba is bekerült Árnyékok és Anyák után a Fűzfát is megtekinthették az érdeklődők, igaz, a pandémiára való tekintettel csak a Művész Távmoziban… – SZABÓ G. ÁDÁM INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő