04.06.
| Bálint Ádám: Fóliók >>>
03.19.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
03.17.
| Tudományos zsebsorozattal szórakoztatja közönségét a Grand Café >>>
03.16.
| Homo Ludens Project feat. Góbi Rita Társulat: Az érintés dicsérete >>>
03.13.
| Új koncertfelvételekkel nyitja meg médiatárát a hosszú hétvégére a 16 éves Müpa >>>
02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
 TiszaLINE Szalon

04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>
04.03.
| Milan Dunđerski ifjúsági költészeti díj >>>
03.19.
| Sziveri-díj, 2021 >>>
02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

>>>

MEGJELENT AZ ISKOLAKULTÚRA 2021/2. SZÁMA
A koronavírus-járvány következtében Magyarországon – ahogyan a világ jelentős részén – számos tanulónak kellett és kell otthonról tanulnia IKT-eszközök és az internet segítségével 2020 tavaszától hosszabb-rövidebb megszakításokkal. Az ezzel kapcsolatos kihívások és lehetőségek áttekintése – akár még a hátralévő tanév szempontjából is –  hasznos lehet […]

>>>

All the Way
2017.01.19 - tiszatáj

Bryan Cranston karrierje mindenkiénél jobb példa rá, hogy hiába aratja le valaki a tévésorozatok világának szinte összes létező babérját, a mozifilmek területén semmi sem garantálja a sikerét – még manapság sem, amikor a tévét (főleg a kábeltévés tartalmakat) általában véve a szakmán belül is többre tartják, mint a mozit, mondván, hogy az utóbbi években onnan jön az igazi innováció, az igazi történetmesélési bravúr. Cranston a Breaking Baddel mindent elért, amit a tévében el lehet érni, ehhez képest azóta is küszködik, hogy megkapja a neki járó helyet a szélesvászon nagyjai között is. Rosszabb esetben generikus blockbusterekben kap majdnem jelentéktelen mellékszerepeket (Godzilla), jobb esetben hasonlóan generikus független filmek főszerepét osztják rá. Utóbbira példa az All the Way, amelyben másodszor dolgozott együtt a Trumbo rendezőjével, Jay Roach-csal.

Az All the Way egy elnöki és emberi portré Lyndon B. Johnsonról, aki meglepetésszerűen, tragikus körülményeknek köszönhetően vált elnökké 1963-ban, Kennedy meggyilkolása után. Az HBO bő kétórás tévéfilmje főleg Johnson politikai csatározásaira, azon belül is a saját demokrata pártja és a polgárjogi mozgalom felől egyaránt ránehezedő – és persze ellentétes irányú – nyomásra koncentrál.

 

All-The-Way-Bradley-Whitford-Anthony-Mackie-and-Bryan-Cranston1

 

Egyértelműen színészfilmről van szó: az elnök energikus, trágár, ravasz, némileg extravagáns és ellentmondásos figura volt, és Cranston brillírozik is a szerepében, legyen szó akár csendes (és ritka) meghitt pillanatokról, akár (jóval gyakoribb) agresszív verbális kirohanásokról, akár egy szemöldök alig észrevehető, de jelentőségteljes rezdüléséről, akár az arc összes létező izmának hirtelen megrándulásáról és az azt követő hangorkánról.

Cranstonnak egy olyan embert kell hitelesen ábrázolnia, aki őrült határozottsággal, rámenősséggel és nem kis arroganciával kompenzál örök bizonytalanságaiért és félelmeiért – hogy ti. véletlenül lett belőle elnök, és ezt az egész ország, sőt az egész világ tudja, és ezt sosem mossa le magáról, és ha nem sikerül valami fontos intézkedést tető alá hoznia a ki tudja, milyen hosszú regnálása alatt, legfeljebb lábjegyzetként tűnik majd fel a történelemkönyvekben. A film drámai konfliktusának nagy része abból fakad, hogy mindaz, amit a neve fennmaradása érdekében megtenni kénytelen, eltávolítja a barátaitól, különösen Richard Russell szenátortól (Frank Langella kiváló, hol dühös és szinte félelmetes, hol megrázóan szomorú).

 

all-the-way-1920

 

A frontvonalat természetesen a polgárjogi mozgalom jelenti: a déli demokraták leginkább lassú előrelépést képzelnek el (vagy akár semmilyet) a feketék Martin Luther King (Anthony Mackie ismét demonstrálja, hogy nem csak Marvel-szuperhősnek jó) által vezetett ügyében, Johnson azonban ebben látja a lehetőséget, hogy valami olyasmit tegyen le az asztalra, amit még évtizedek vagy évszázadok múltán is emlegetni fognak. És talán itt ütközik ki legjobban a film problémája: a színészgárda fantasztikus munkát végez, de Robert Schenkkan (saját színdarabjától írt) forgatókönyve nem tud elég mélyen, provokatívan, érdekesen belemenni a karakterekbe és a konfliktusokba.  Többnyire megmarad a száraz szemléltetésnél, szenvedély egyedül az alakításokból érződik – így pedig a katarzis is elmarad.

Különösen fájó, hogy a szkript összességében óvatos távolságot tart Johnson személyének és elnökségének egyik legtöbbet emlegetett ellentmondásától: a kérdéstől, hogy valóban azért verte át a törvényhozáson szívós, kemény csatalóként a polgárjogi mozgalom történelmi jelentőségű passzusait, mert szívből hitt a feketék egyenlőségében, és abban, hogy ez előreviszi az országot, vagy pusztán azért, mert ebből tudott magának politikai tőkét kovácsolni. Márpedig a biográfiák mindig akkor a legjobbak, ha üstökén tudják és merik ragadni az efféle ellentmondásokat.

Rusznyák Csaba

 

 

 

f14e37615d0b62beA végsőkig (All the Way)
amerikai dráma, 2016

rendező:  Jay Roach
forgatókönyvíró:  Robert Schenkkan
zeneszerző:  James Newton Howard
operatőr:  Jim Denault

Szereplők:
Bryan Cranston
Anthony Mackie
Melissa Leo
Bradley Whitford
Stephen Root


Címke: , , ,
2021.05.09 - tiszatáj

Demus Gábor, Deres Kornélia, Fecske Csaba, Harcos Bálint, Jenei Gyula, Lackfi János, Szijj Ferenc, Tönköl József versei
Berta Ádám, Faludi Julianna, Szakács Réka, Szil Ágnes prózája
Beszélgetés Tüskés Gábor irodalomtörténésszel
György Péter, Kőbányai János, Lengyel András tanulmánya
Wehner Tibor és Sopotnik Zoltán Kammerlohr-Kováts László alkotásairól
Diákmelléklet – Boldog Zoltán: Az olvasás nélküli irodalom

Tovább olvasom >>>
2021.05.08 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A VACSORA ZSUZSIVAL ZENEKARRAL
Május 13-án jelenik meg a Vacsora Zsuzsival zenekar új EP-je Talán nincs baj címmel. A tagokkal 2020 szeptemberében a Gribedli stúdió udvarán, egy felvételszünetben beszélgettünk tagcserékről, koncertélményekről, és a már rögzített, de kiadatlan számok sorsáról… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.07 - tiszatáj

LÁNG ZSOLT:
BOLYAI – REGÉNY CSILLAGPORBÓL, FORRADALOMNYOMOKBÓL
Láng Zsolt új regénye a világhírű erdélyi matematikust, a nemeuklideszi geometria feltalálóját megidéző Esterházy Péter-idézettel nyit. A Bevezetés a szépirodalomba mottóként citált szöveghelye azért is fontos a 2019-es mű értelmezésében, mert több szempontból kijelöli azt a kontextust, azt a szöveghagyományt és prózapoétikát, azt az eredetet, amiből a Láng Zsolt-i textus megszülethetett, és azt a szerkezetet, amelyben az ő nemeuklideszi (?) tere működik… – BENCSIK ORSOLYA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.04 - tiszatáj

Jóllehet 1901-ben Párizsban modern esztétikai kurzusokon vett részt, a festészet és a művészettörténet területén Apollinaire autodidakta volt. Ám kitűnő ízléssel, ösztönösen ráérzett minden újra, azonnal meg tudta ítélni valamiről, hogy az valódi érték vagy sem. Úgy érezte, hogy küldetése van, támogatnia kell azokat a művészeket, akik egyfajta új esztétikát képviselnek a szokványos, idejét múlt festmények alkotóival szemben […]

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

A címmel kapcsolatban sok mindenre asszociálhat az ember. Többek között Szabó Magda Az ajtó c. regénye, illetve színpadi változata is eszünkbe juthat. A címbe emelt tárgy ráadásul ősi szimbólum is, és a mögötte meghúzódó valóság titkai mindig izgalmasak. Az ajtó mögött ott lehetnek a múlt emlékei, vagy éppen olyan dolgok, amelyek nem tartoznak a külvilágra. Gömöri György kötetcímadó verse is számos értéket rejt… – BAKONYI ISTVÁN KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.05.02 - tiszatáj

GÖMÖRI GYÖRGY: ERDÉLYI ARCOK
Gömöri György hatvan év költői terméséből válogatta össze azt a három tucat verset, amelyek elszakíthatatlanok Erdélytől, pontosabban szólva Erdély atmoszférájától, történelmétől, a magyar szellemi életben betöltött szerepétől, illetve az ott élő magyar kisebbség helyzetétől. A jól átgondolt kötetkompozíció kétséget sem hagy a költő személyes kötődése felől, ám nem csupán Gömöri Erdély-képét ismerhetjük meg a verseken keresztül… – BARÁTH TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.29 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PÉTERFY GERGELLYEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Az Akadémiánk online folyóirata, a Felhő Café biztosít bemutatkozási, publikálási lehetőséget a hallgatóknak és a lap Facebook-oldala élő adásokhoz, beszélgetésekhez, felolvasásokhoz nyújt több tízezer olvasót elérő felületet. Rendszeres kapcsolatban vagyunk kiadókkal, a végzett hallgatóink köteteit kiajánljuk, több végzett hallgatónk kötete jelent már meg a Librinél, az Álomgyárnál és a Kalligramnál… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.23 - tiszatáj

AZ IFJÚ NYOMOZÓ
Amennyire könnyednek tűnik a plakát, netán a cím alapján, olyan megkapó és rejtett tartalékokkal bír Evan Morgan bűnügyi mozija, 2020 egyik legnagyobb meglepetéssikerét eredményezve… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő