Trafó – Miet Warlop: Dragging the Bone

Miet Warlop (B): Dragging the Bone

2016. szeptember 30 – október 1. 20.00 óra

Trafó Kortárs Művészetek Háza

Élő szobrok, illúzió, átváltozás-rítus egy magával ragadó, vicces és egy kicsit aggasztó gipszvilágban. Miet Warlop belga művész egy személyben felel Dragging the Bone című előadásának látványáért, rendezéséért, és ő az egyetlen élő lény is a színpadon. Hiába tör-zúz az előadásban, minden élővé válik körülötte. Gipsz-szoknyában gurul végig a színen, vagy hegymakettből varázsol gumiprotézis-tornyot. Egyszemélyes rituáléja valahol a tárgyszínház és a cirkusz határán helyezkedik el, meglepő képzelőerejével pedig megnyitja a fantázia világának kapuit.

„…igazán kellemetlen egy gipszből készült szoknyában végiggördülni a padlón. Ugyanakkor ettől működünk, belemegyünk kellemetlen szituációkba, amelyek mindannyiunk számára el vannak rendelve az életben… Aztán meg kell birkóznunk velük…” Miet Warlop, librarius.hu

Miet Warlop vizuális művészként végzett, a színházi világba 2004-ben szabadult be első performanszával, és rögtön fel is forgatta a műfaji kereteket mozgó szobraival, élőképeivel, váratlan eszközeivel. A Trafóba hozott már sétáló pink hajlabdákat és repülő cápákat, most pedig egy fekete-fehér „szoboreseménnyel” jelentkezik, ami legalább annyira humoros, mint amennyire formabontó.

Színházi működésébe nem háttér nélkül fogott bele: gyerekként szülei lakásszínházában játszott, kamaszként látványterveket készített, később pedig színésznek tanult. Végül megteremtette saját világát, ami kívül esik minden műfaji kategórián.

A belga művész a genti egyetem képzőművész szakán végzett, ahol a háromdimenziós művészetet kutatta. Rögtön pályakezdőként elkezdett díjakat nyerni, ami lehetőséget teremtett neki egyre nagyobb produkciókat megvalósítani egyre jobb helyeken. Akciók, performanszok és színházi díszletek előzték meg első teljes előadását, a Springville című természeti katasztrófát. Majd egy kétéves berlini rezidenciaprogram után előjött második nagy produkciójával, a festéket literszám fröcskölő Mystery Magnet-tel, ami azóta is turnézik. Mindkettőt láthattuk már a Trafóban, és most itt az új darab, ami a kőkemény valóságot varázsolja nyúlós, ragacsos tájékká.

Kritikák

„A Dragging the Bone mind humorában, mind esztétikájában a találékonyság magasiskolája. Míg Miet a belső felfedezéseit megteszi, kirajzolódik az egyszerre magával ragadó, vicces és szörnyen aggasztó költészet.” (Élise Ternat, Les Trois Coups)

„Miet Warlop még a korábbi munkáinál is jobban igyekszik megtartani a kreatív munkaszakasz szárazságát és nyersességét, miközben amit látunk az már teljesen kifinomult.” (Hugues Le Tanneur, Liberation)

„Kajánul pörög-forog, mint az unatkozó gyerek, aki már arra a csínytevést keresi a szobraival együtt, amelyek annyira élőek, hogy akár az elképzelt barátai is lehetnének.” (Thomas Corlin, Mouvement.net)

„[A darab] erős és kurta befejezése arra késztet minket, hogy folytassuk Miet Warlop érdekes dekonstrukciós-újrarendezős játékát, és ott maradjunk a laboratóriumában megnézni, hátha még megszületik valami frankensteini teremtmény.” (Thomas Corlin, Mouvement.net)

Video interjú: https://vimeo.com/132809261