Tiszatájonline | 2016. augusztus 18.

Egy csipetnyi Hollywood

ÉNEK AZ ESŐBEN
Aki látta az 1952-es filmet, joggal várta kíváncsian Az Ének az esőben című színpadi produkciót, hiszen a káprázatos Gene Kelly és partnerei sztepptánctudása lenyűgöző, ráadásul ez egy olyan zenés film, amely tele van humorral és iróniával, s mindemellett még a filmtörténet legnagyobb fordulópontját, a némából hangosfilmre váltás „traumáját” is érzékletesen közvetítette… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

ÉNEK AZ ESŐBEN

Aki látta az 1952-es filmet, joggal várta kíváncsian Az Ének az esőben című színpadi produkciót, hiszen a káprázatos Gene Kelly és partnerei sztepptánctudása lenyűgöző, ráadásul ez egy olyan zenés film, amely tele van humorral és iróniával, s mindemellett még a filmtörténet legnagyobb fordulópontját, a némából hangosfilmre váltás „traumáját” is érzékletesen közvetítette.

Ami a látványosságot illeti, a filmben nem túl nagy a körítés, a jelenetek többsége filmstúdióban, irodában, szobában, utcán játszódnak, ezért is vártam nagyon, hogyan fog mindez vizuális élménnyé szerveződni a hatalmas színpadon. Nos, remekül, mert Horgas Péter díszlettervező illően sziporkázóra, de nem tolakodóra tervezte a mobilitásra alkalmas színpadképet, amely – ha kell – tökéletesen idézi az álomgyár csillogását, a forgások révén pedig villámgyorsan gördíti elő a belső színtereket.

Az előadás tempója az első pillanattól lendületes, a poénok ülnek, és rögtön „fönt” kezdünk, semmi elnyúlós expozíció, bele a középébe. Szulák Andrea, mint korabeli rádiós riporternő szólal meg elsőként a színpadon, biztos kezdés, az énekes színésznő rutinos és vonzó személyiség, képes uralni ezt a hatalmas színpadot. Tulajdonképpen ő sorakoztatja fel és mutatja be a darab szereplőgárdáját, sorra érkeznek tehát a darabbéli filmpremier alkotói: producerként Gálvölgyi János, rendezőként Szabó P. Szilveszter, megjön a zeneszerző-tréfamester Kerényi Miklós Máté, s végül befut az amerikai bulvársajtó álompárja is, Don Lockwood, azaz Gömöri András Máté, és a Lina Lamont-ot játszó Szinetár Dóra.

A69I8956

Egy unalmasabb musical-ben általában az a leosztás, hogy a szerelmespár jó és szép, s ha van akadálya a boldogságuknak, a hősies lovag egy-két karakteres, életszerű figurával szövetkezve legyőzi azt. Itt viszont szinte minden fordítva működik (vagyis sokkal élvezetesebben), mivel a filmsztár pár mindkét tagja eleve karakteres. Don Lockwood-nak van esze és humora, Lina feltűnően önkontroll hiányos, s vonzó külleme egy elviselhetetlenül rikácsoló kígyót takar. Lina azt hiszi, hogy ők egy szerelmespár, Don Lockwood viszont tudja, hogy nem. Ez a különvélemény lesz majd minden baj okozója, vagyis a cselekmény fordulatainak a motorja.

A Linát alakító Szinetár Dórának minden bizonnyal kemény küzdelmet kellett vívnia hangszálai védelmében, az eredmény azonban lenyűgöző, a profin begyakorolt hanghordozás egyszerre fülsértő és komikus. A figura „mélyebb” oldala pedig, vagyis hisztérikus és butácska vonásai üdítő kivétellel gazdagítják a színésznő repertoárját.

Gene Kelly szerepét átvenni majdnem lehetetlen feladat, mert Kelly elképesztően táncol, kellemesen énekel és magabiztosan színészkedik. Ma már nincs olyan iskola, ahol mindhárom képességet csúcsra járatnák, így a figura hangsúlyai némileg átrendeződtek. Gömöri András Máté képességei szerint oda is teszi magát, s remélhetően az a lehengerlő plusz, ami ehhez a szerephez kell, pár év múlva beérik. Szerencsére, ez a történet van annyira szórakoztató, hogy a jól összefésült szálak komplett élményt adjanak, s így könnyebben nyomható el a szólistákra és a tánckarra egyaránt vonatkozó hiányérzet a tánctechnikai nehézségi fokot illetően. Mozgásban is bravúros teljesítményt Kerényi Miklós Máté nyújtott, az ő számai akrobatikus elemekben is bővelkedtek, s megint nagyon jól állt neki a minden lében komikus szerep.

A69I9082

Az igaz szerelem megtestesítője Kathy Selden, aki Dancs Annamari megformálásában kedvesen magabiztos és tűzrőlpattant, s ez utóbbi jellemezte táncát és énekét is. A népes szereplőgárdából élmény volt Szabó P. Szilvesztert, a valamikori örök hőst most az idegbajos rendező karakterszerepében látni, és szokás szerint megnyerő volt Gálvölgyi János sztárintrikák között hányódó producere.

A fordulatos és lendületes első felvonást – mint oly sokszor – kissé elnyújtott második követte. A színpadi musical-illemnek megfelelően mindenki kapott egy énekszólót, akinek eredetileg nem volt, annak írtak. A sok-sok zenei és táncbetét után azért egyszer csak (úgy éjfél tájt) eljutottunk a boldog végig, amiben nem csak a hangos film diadalának lehettünk tanúi, de Lina ármánykodásairól is lehullott a lepel, rajta kívül viszont mindenki egymásra, vagy magára talált.

Ibos Éva

A69I9137 A69I9082 A69I8967 A69I8956 A69I8902 A69I0570_DxO A69I0316_DxO A69I0223_DxO

Fotó: Dusha Béla