Tiszatájonline | 2016. július 25.

A klán

Az argentin mozinak jó éve volt 2009-ben, a Szemekbe zárt titkok idején, ami elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat és hollywoodi remake készült belőle. Az argentinok legutóbbi Oscar-nevezettje, A klán ugyanolyan jó film, és noha nem jutott el a jelölésig, Velencében a direktor, Pablo Trapero elnyerte a legjobb rendezésért járó Ezüst Oroszlánt… – CSIGER ÁDÁM ÍRÁSA

Az argentin mozinak jó éve volt 2009-ben, a Szemekbe zárt titkok idején, ami elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat és hollywoodi remake készült belőle. Az argentinok legutóbbi Oscar-nevezettje, A klán ugyanolyan jó film, és noha nem jutott el a jelölésig, Velencében a direktor, Pablo Trapero elnyerte a legjobb rendezésért járó Ezüst Oroszlánt.

A film az 1980-as évek Buenos Aires-ében játszódik, a katonai diktatúra végnapjaiban. A Falkland-szigeteki háború után az ötgyerekes Puccio család feje, Arquímedes elveszíti a kémelhárításnál betöltött állását. A pátriárka ezután néhány társával és fiaival együtt embereket rabol el váltságdíj fejében, de hiába kapják meg a pénzt, megölik a foglyaikat, köztük a legidősebb fiú, a feltörekvő rögbi játékos Alejandro csapattársát is.

A film a Puccio-bűnfamília igaz történetén alapul, és hűen követi a megtörtént eseményeket, amit viszont nem a szokásos és klisés felirattal tudatnak az alkotók, hanem a cselekményben is rekonstruálják, hogy Argentínában hírhedtnek számító esetet dolgoztak fel. A film cselekményét flash forwardok szakítják meg, amikről csak fokozatosan derül ki, hogy a jelenbeli szál következményeit vetítik előre. A baljós előretekerések a ráismerés örömét okozzák a nézőnek, függetlenül attól, hogy ismerjük-e a film alapjául szolgáló eseményeket. A villanások eleinte rejtélyt hoznak a filmbe, majd pedig azt is jelképezik, ahogy a család tagjai elkerülhetetlen végzetükbe rohannak.

cvr-el-clan2

A film fő erőssége a bravúros rendezés, amiért Trapero méltán nyert Ezüst Oroszlánt. Az emberrablásokat hosszú, mozgalmas és intenzív snittekben látjuk, melyek ugyan nem olyan látványosak, mint a Szemekbe zárt titkok futballstadionban játszódó híres jelenete, de kevésbé öncélúak. A direktor stílusosan jelenetezi a filmet, szuggesztíven vág közelikre, és van kikre: színészvezetésben is remekel. A klánfőnök pátriárkát játszó Guillermo Francella mimikája vészjósló, ő pedig pláne a Szemekbe zárt titkok ikerfilmjévé teszi jelen mozit, mivel mindkettőben fontos szerepet alakított. De nem marad el tőle a másik főszereplő, a legidősebb fiát játszó Peter Lanzani sem, aki tökéletesen hiteles a naiv aranyifjú szerepében.

A rendezés persze mit sem érne izgalmas és feszült dramaturgia nélkül. A film akkor működik igazán, amikor a két főhősnek megtett apa és elsőszülött fia fokozatosan elmérgesedő konfliktusa kerül előtérbe. A fiú underdog, de nem csak ezért szurkolunk neki, hanem azért is, mert apja esszenciális antagonista. Arquímedes egyszerre gátlástalan bűnöző és szélsőséges politikai terrorista: egyik áldozatának kiválasztásában szerepet játszik, hogy a vagyonos férfit hazaárulónak tartja. Sokat beszél arról, hogy családjának össze kell tartania, valójában persze csak a maga érdekeit nézi, amivel tönkreteszi gyermekei és felesége életét.

el_clan_still

Alejandro sem hérosz: csak szép lassan fordítja apja ellen a bűntudat, miután egyre többször szembesül azzal, hogy a családfő kihasználja és átveri, és látja, hogy milyen pusztító következményei vannak a gyilkosságokba forduló emberrablásoknak. Öccse nem is bírja tovább, és örökre elhagyja a családot. Alejandro is dilemmában van, ami drámai feszültséget teremt: követné öccsét, azonban nem ereszti a rögbi karrier, anyja, húgai és új barátnője. A film bővelkedik váratlan és drámai fordulatokban: amikor például az egyik öcs megszökik, a másik épp hazatér külföldről és fejest ugrik az emberrablósdiba.

A film egy briliáns és emlékezetes nagyjelenetbe torkollik a végén apa és fia között, melyben utóbbinak farkasszemet kell néznie nemezisével. Kár, hogy a nagy finálé sűrű drámaisága kissé kilóg a filmből, hiszen az egész alkotás lehetett volna ilyen tömény, ha Trapero mer jobban eltérni a megtörtént eseményektől. Mondhatta volna, hogy a Puccio-klán csak inspirálta a filmjét, és családi drámába fordíthatta volna a történetet, jobban bevonva a félrenéző anyát és a gyanútlan lányokat. A direktor végül a történelmi hitelesség és a szenzációhajhászás mellett döntött az izgalmas történetmesélés rovására, pedig nagyon kevés hiányzott egy mesterműhöz.

Csiger Ádám

A-klan-2015A Klán
(El Clan)
argentin bűnügyi film, 2015, 110’

Rendező Pablo Trapero
Forgatókönyvíró: Julian Loyola, Esteban Student
Főszereplők: Guillermo Francella, Peter Lanzani, Lili Popovich

16 éven aluliaknak nem ajánlott!
Bemutató: 2016. július 21.
Forgalmazza a Cirko Film.