02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Egyszer hagyomány lesz
Zene 
2012.08.05 - tiszatáj

JIM MORRISON KAPOLCSON

Vannak mindent megváltoztató történelmi, kulturális sűrűsödési pontok, amelyek felforgatják az addigi hagyományokat, majd lassacskán maguk is azzá válnak. Ezt jelentette a hatvanas évek is, mondja Sebők János a Völgy negyedik napján, a Jim Morrison beszélgetés felvezetéseként.

Arról az általános törvényszerűségről van szó, amikor lokálisból globális jelenséggé válik a kezdeti változás; nemcsak a művészvilágról beszél, hanem az azt ért hatásokról, a szexuális forradalomról, a női emancipációs mozgalomról tehát megfordult a világ és úgy maradt; ma Jim Morrison tananyag az amerikai egyetemeken.

A dalszövegíró, zeneszerző, költő besorolhatatlan alkotó, megismételhetetlen személyiség, fellépéseinek atmoszféráját csupán a bár rossz minőségű, de eredeti kalózkiadások adhatják vissza, mondja Hobo. Kezdetben háttal énekelt zavarában, később sámánisztikus szeánsszá tágította koncertjeit, előadásában együtt állt mélység és spontaneitás, olykor lesétált a színpadról és beszélgetett a közönséggel, apokaliptikus számaiba verseket szőtt, mindehhez botrányos önpusztításon keresztül vezetett az út. Függőségeit Sebők Keith Richardséval vetette egybe, szerencsésnek mondható, hogy ők ketten nem játszottak együtt, jegyezte meg nevetve. Az alkohol- és drogfogyasztás, a gyakori közszeméremsértés rendszeres hatósági összetűzéseket is eredményezett, épp ezért megítéléséről kérdezte Sebők Hobót. Vannak akik zabolázhatatlan zseninek, önpusztító junkienak, anarchista művésznek tartják, de egyetérthetünk Hobóval abban, hogy nem fontos mit mondanak róla, egyedül az számít amit alkotott. Zenei életművét teljes egésznek érzi, egy-két kényszerű töltelékszámon kívül magas színvonalú, a mára már világhírű öt stúdiólemeze. Saját pályáján azt mondta, főként a Csavargók tíz parancsolata megírásában játszott közre, általánosságban véve ezek a számok a hazájáról írtakhoz sok bátorságot adott.

Hobonak elsőként a Music is over, és a The End jelentett katartikus élményt, főként a zenéből áradó lenyűgöző vadság, ami még a Willie Dixon szám, a Back door man előadásában is érezhető. Hobo hozzátette, a lemezkiadók már akkor is hathatós munkát végeztek a zene kiherélésében; Morrison életének is nagy konfliktusai közé tartozik a kompromisszumkötés a lemeztársaságokkal, rádióval amik háttérbe szorították a komolyabb, akár húsz perces produkciókat és két, két és félperces számoknak adtak teret. A könnyen eladható Hello I love you a slágerlista élére került, bármennyire utálta is Morrison, ettől csilingeltek a pénztárgépek. A Doors tagok pénz-és sikerorientáltabb ambícióira, a Morrison tudta nélkül, reklámhoz eladott Light my fire-t említették példaként. Valószínűleg ez is közrejátszott abban, hogy elhagyta Amerikát és a zenekart, ezt az éles váltást Sebők Arthur Rimbaud életútjával állította párhuzamba, Dalszövegei szempontjából pedig csak Bob Dylenével lehet összemérni Hobo szerint. Úgy folytatta Morrison hatalmas költő lehetett volna, Amerikai imához hasonlóan óriási erejű szabadverseivel. Sok forgatókönyv-, vers-, novellakezdemény maradt utána, de már nem volt ideje kiteljesedni, bekapcsolódni a párizsi művészvilágba. Haláláról több verzió kering, 1971 július harmadikán találtak rá egy párizsi szálloda fürdőkádjában, ma a Père-Lachaise temetőben, zarándokhely a sírja. Hobo rajta kívül látogatást tett már Brian Jones, Chopin, Viszockij sírjánál is, az elkövetkező zarándokutak helyett, tervei között szerepel egy márványtábla felállítása a kertjében, ahol minden elhunyt barátja, mestere neve szerepel.

Számtalan zenekar, könyv és film őrzi emlékét. Utóbbival kapcsolatban Hobo megjegyzi, hogy egyéniségét a legtehetségesebb színész sem tudja visszaadni, de Val Kilmer játékát dicséri az Oliver Stone filmben, ami végigkíséri – Hobo szavaival –  hogyan hagyta ott Morrison a filmezést a zenéért, a zenét a költészetért, a költészetet pedig minden másért, amit nem tudunk.

Kétségkívül nagy történelmi és kulturális változásokat indított el a hatvanas évek. A zenei életet felbolygató Janis Joplin, Jimi Hendrix, és Jim Morrison örökségét Hobo kötelességének érzi továbbadni. Méltányolja az új nemzedék, bandájában a fiatal Szakadáti Mátyás és ifj. Tornóczky Ferenc lelkesedését, akikkel még aznap este együtt szólaltatja meg a Riders on the stormot, Vándor az úton címmel.

Tóth Tünde

 Fotó: http://www.feelnumb.com


Címke: , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő