02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
01.22.
| Homo Ludens Project: Humánia >>>
01.20.
| Átírt városok – Kettős könyvbemutató az E-MIL szervezésében >>>
01.18.
| Szabadon szárnyaló karmester, óramű pontos alkotó >>>
01.16.
| Bereményi Géza mesél az első Cseh Tamás-lemezről >>>
01.13
| Beethovent ünnepli a világ >>>
01.11.
| Januárban folytatódik a Szent Efrém Férfikar Orientale lumen sorozata >>>
01.24.
| Búcsú Tandori Ágnestől >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>
01.14.
| A Fiatal Írók Szövetségét Antal Nikolett és Pataki Viktor vezetik tovább társelnöki rendszerben >>>
01.13.
| Az Élősködők hat kategóriában Oscar-jelölt! >>>
01.04.
| Tandori Ágnes emlékére >>>
12.28.
| Lukács Sándor kapta idén a Ruttkai Éva-emlékgyűrűt >>>

Fenyvesi Orsolya, Mezei Gábor, Nagy Lea, Payer Imre, Sokacz Anita versei

Balogh Gyula, Bogdán László prózája

Tanulmányok Juhász Ferencről (Borsik Miklós, Csehy Zoltán, Kabdebó Lóránt, Kerber Balázs, Nemes Z. Márió, Németh Zoltán, Pomogáts Béla, Varga Emőke)

Kőszegfalvi Ferenc Tornyai János humoráról

>>>

éjszaka van – negyven
kihűlt vagonnal és három fűtöttel
száguld a vonat

bár az én fülkém hideg
jobbat kívánnom
nem visz rá a lélek
mert száguldva szépek
az elszáradt tájak
s az elnagyolt árnyak
olyanok mint valami
földöntúli szabályosság síkidomai
[…]

>>>

„A kapcsolódás alakítja az együttlétet”
2016.04.09 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS
MURÁNYI TÜNDÉVEL

A Trafóklubban látható Optimista est egy olyan együttlét, ahol végre a néző is teret kap, együtt gondolkodhat a többiekkel, véleményt nyilváníthat. Hiába dúlnak kint a harcok, itt bent, a kis szigeten kapcsolódva mégis a világmindenséghez a külön wifi-hálózatnak köszönhetően együtt lehetünk, közösséget alkothatunk. Április 10-én és 17-én részese lehetünk ismét ennek a közösségnek.

„Így együtt… mindahányan! Telve várakozással… ígérettel… hogy idővel és végül a dolgok összeállnak és elrendeződnek… hogy rengeteg szórakozás vár ránk… nevetés és könnyek… hogy a sok konfliktus után egyszer csak meglep bennünket a katarzis… és akkor megtisztulva emelhetjük fel popsinkat, és megértjük, hogy az ember egyre csak tökéletesedik…”

Az Optimista est éppen annyira szól a függetlenség lehetőségeiről, mint a szabadságról és a művészet létjogosultságáról.

Végre egy előadás, amely kötelezővé teszi az okostelefon használatát. Arra kéritek a nézőket, hogy hozzák be magukkal, kapcsolódjanak a világhálóra egy külön erre a célra létrehozott hálózaton keresztül…

Beckett Ó azok a szép napok! című drámája volt a kiindulópont, ebben a nő, az utolsó lény a Földön kapcsolatot próbál kialakítani a férjével, ez az utolsó reménye. Az előadásban a férj a közönség, a közöttünk lévő kapcsolatot, a kapcsolódást a wifi is segíti. Folyamatos üzenetet kapnak a nézők, a telefonjuk részesei az előadásnak, amely nem is előadás, inkább együttlét.

 

_KRA3442

 

Az Optimista est plakátfotóján egy fegyvert tartasz a magasba, és az előadásban is megtalálható. Motívum, szimbólum, vagy kelléke az előadásnak?

Kint háború dúl, fizikai és mentális harcok, menekültek vándorolnak, kiszolgáltatottságban élünk, itt bent pedig egy külön kis szigeten vagyunk együtt, egy zárt rendszerben, a fegyver a külső és a bennünk dúló harcot jelképezi. Az egyik néző nem volt benne biztos, hogy ez valójában egy kellék, nem igazi fegyver, és amikor felé fordítottam, megijedt.

Hudi mondta, hogy a fegyver is egy megfejtendő ügy, az a fontos, hogy miként akarja a néző értelmezni a jelenlétét. Ha az jut eszébe valakinek, hogy akár le is lőheti vele a másik nézőt, vagy éppen engem, akkor az az ő megfejtése.

 

Hudi László író-rendező az Optimista estről

Olyan az egész, mint a hagyma, amelyről ha lefejtünk egy réteget, még mindig hagyma marad, de legbelül nincs semmi, üres. A hagyma struktúrája az ölelés, a rétegződés, addig vannak egymással kapcsolatban, amíg nem fejtjük le róla az összes réteget. Az előadás struktúrája is gömbszerű, nem lineáris, nem akar eljutni sehová sem, az utalásrendszer tartja össze az egészet. Ezek a költői utalások csak a nézővel együtt tudnak létezni.

Nem akar manipulálni, hanem felkínál asszociációs közegeket, és ez arra ösztönzi a nézőt, hogy aktív részese legyen, rájöjjön összefüggésekre. Ez az igazi részvétel.

A kapcsolódás alakítja az előadást. Az együtt töltött idő, ami alatt megpróbálunk közösen színházat csinálni, együtt gondolkodni, megtapasztalni a közösséget, egy pozitív élmény, már maga az optimizmus.

 

Mit kíván tőled az Optimista est? Miként kerülsz megfelelő állapotba?

Másképpen kell felkészülnöm erre az előadásra, nem is lelkileg, hanem mentálisan kell ott lennem, tulajdonképpen ki kell üresednem, el kell érnem a semmi állapotot, ami azért nehéz, mert minden más általam játszott szerephez más-más lelkiállapotba kell kerülnöm, itt viszont a semmi állapot elérése a cél. Ilyenkor elvonulok, keveset kommunikálok, hogy legyenek tartalékaim az együttlétre, hiszen bármi megtörténhet: lesz olyan néző, aki megpróbál kizökkenteni, el akar vinni egy teljesen más irányba, vagy nem fog rám nézni, ki akarja vonni magát az egészből, erre is figyelnem kell ott, az adott pillanatban.

Lehet, hogy egyedül maradok, még ha tele is van a színház. A legutóbbi előadás elején eltelt vagy negyedóra, mert mindenki elvolt a telefonjával, kapcsolódott a wifi-hálózatra, folyamatosan kapták az üzeneteket, én pedig vártam, csak ültem csendben a közönség között és nem történt semmi. Úgy éreztem magamat, mint az anya, aki hagyja a gyerekeit játszani. Bennem volt egy pillanatra, hogy kisétálok, de akkor elkezdtem nagyon halkan beszélni. Létrejött az, amit Hudi akart eredetileg, hogy úgy kezdődjön el az előadás, hogy ne kezdődjön el, hanem egyszer csak benne legyenek a nézők. Ez végül is megvalósult, ott abban a negyedórában kerültem mentálisan olyan állapotba, ami ehhez az egészhez kellett.

Nincs színpad, nagyon közeli a közönség, ezért soha nem lehet többet játszani, mint amit elbír a pillanat…

Azt mondtad az imént, hogy bármi megtörténhet… Voltak számodra is meglepő fordulatok az előadásban?

Arról beszéltem éppen, hogy „Próbálj meg kijönni az árnyékból a napra, a napos oldal sokkal jobb oldal, és ez szavatolt! De mi az, hogy szavatol, ki, mit szavatol? Vagy elfeledtem volna azt, aki szavatol?” És ebben a pillanatban megszólalt a telefonom, ami ugye ott volt velem, bekapcsolva. A férjem keresett, én beleszóltam, hogy „Halló, kivel beszélek, azzal, aki szavatol?”. Ott ült bent az egyik rendező barátom és azt gondolta, hogy bele lett írva, hogy én Istennel beszélek mobilon. Folytattam a becketti szöveget, de közben ott motoszkált bennem, hogy mi lehet velük… Arra gondoltam, hogy valami nagy baj lehet otthon, hiszen tudták, hogy előadásom van, és mégis felhívtak. Ki vannak téve otthon, a hűtőn az előadások időpontjai, hogy mindenki lássa a családban, ehhez azonban egy régi időpont volt írva, nem a nyolcas, hanem a kilences kezdés, így fogalmuk sem volt arról, hogy még tart az előadás. A véletlenszerűség benne van az egész előadásban.

Tóth András Tozzi

 

_KRA3555

Fotó: Dobos Gergely


Címke: , , , , , ,
2020.01.27 - tiszatáj

KORTÁRS KÖLTÉSZET – KORTÁRS GRAFIKA KIÁLLÍTÁS KECSKEMÉTEN
– Mindig is utáltam a kiállításmegnyitókat! – súgta a fülébe a Herceg a kecskeméti Kápolna Galériában, a Kortárs költészet – kortárs grafika című kiállításmegnyitója előtt. – Megnyitom így, megnyitom úgy, folyton csak ezzel jönnek, mintha egy vízcsapról lenne szó! – NESZLÁR SÁNDOR MEGNYITÓJA

>>>
2020.01.26 - tiszatáj

AJÁNLÓ A PLATON KARATAEV ZENÉIHEZ
Amit a Platon Karataev csinál a zenével, olyan ősi rituálékhoz hasonlít, melyek a révület és az elrugaszkodottság eszközeivel szólalnak meg. Csakhogy ez a révület sokkal inkább visszavágyódás a normálishoz, a hétköznapihoz, ami a folytonos kommunikáció mentén szerveződik. Ez a kommunikáció hozzáférhetővé teszi a bensőségesnek azt az egyszerűségét, miszerint az ember csak társas közegben képes létezni… – KERTAI CSENGER AJÁNLÓJA

>>>
2020.01.25 - tiszatáj

INTERJÚ SZABÓ RÉKÁVAL A TÜNETEGYÜTTES – REALITY A PINCÉBEN C. ELŐADÁS KAPCSÁN
A független előadó-művészek története a rendszerváltástól kezdve, kusza mindennapjainkig – benne a Tünet Együttes őszinte és személyes szilánkjaival. Gyárlátogatás a kulisszák mögé. A független alkotók története mindenkié, aki mára elvesztette viszonyítási pontjait. Fent még dübörög a nagyszínpad, mintha minden rendben lenne; mi meg lent a pincében. Egy ország tünetegyüttese… – SIRBIK ATTILA INTERJÚJA

>>>
2020.01.25 - tiszatáj

INTERJÚ SÓS ÁGNESSEL, A BIDF FESZTIVÁLIGAZGATÓJÁVAL
A Siker is történet jelmondatával a BIDF 2020-ban hatodik alkalommal rendezi meg budapesti programsorozatát. A Cinema City Aréna öt mozitermét január 27. és február 02. között megtöltő vetítések, előadások és közönségtalálkozók egyedi élményben részesítik a mozinézőket és azokat akik a filmek utáni beszélgetésekre kíváncsiak. Sós Ágnessel emberi történetekről, a főhős-vezérelt kreatív dokumentumfilmről, a hazai gyártási viszonyokról, a BIDF jövőjéről és a filmfinanszírozás buktatóiról beszélgettünk… – SZÁSZ CSONGOR INTERJÚJA

>>>
2020.01.24 - tiszatáj

WALTHER VON DER VOGELWEIDE ÖSSZES VERSEI 
Közel négyszáz oldalon keresztül szól hozzánk Walther von der Vogelweide, a német Minnesang egyik legfontosabb, sokak szerint már saját korában legtöbbet idézett, később másolt dalköltője, dalnoka: magyarul. Ez a könyvmegjelenés költészettörténeti szenzáció, ezért nem kis szorongást okozó felelősség hozzászólni az új Walther-kötethez… – ZSELLÉR ANNA KRITIKÁJA

>>>
2020.01.24 - tiszatáj

ÓRIÁSI SIKER CECILIA BARTOLI ÚJ ALBUMA, A FARINELLI
A világ egyik legnépszerűbb klasszikus zenei előadója, Cecilia Bartoli, aki már 12 millió eladott lemezzel büszkélkedhet, múlt év végén megint különleges CD-vel jelentkezett. Farinelli című albumán – melynek borítójára meglepetésre egy szakállas fotója került – a zenetörténet leghíresebb kasztrált énekes sztárjának bravúráriáit szólaltatja meg az Il Giardino Armonico közreműködésével… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
2020.01.23 - tiszatáj

BAD BOYS – MINDÖRÖKKÉ ROSSZFIÚK
Ki hitte volna, hogy a Michael Bay által indított, politikailag inkorrekt humorban és hatalmas detonációkban utazó buddy cop movie-széria egyszer karaktercentrikus tónust ölt? Valószínűleg még kevesebben gondoltak erre napjaink termék-mániás, látványorientált, nosztalgiát erőltető hollywoodi szériagyártásában – a Fekete című belga Rómeó és Júlia-gettóátiratot jegyző Adil El Arbi és Bilall Fallah márpedig képesek voltak e manőverre… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.01.23 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MEZEI KINGÁVAL
Pilinszky János költészetén keresztül a látvány kerül a középpontba a Mezei Kinga által rendezett Éjidő című előadásban. A hatszereplős produkciónak történeti fonala nincs, a rendező Pilinszky versein keresztül mutatja be azt a világot, amelyben élünk… – SIRBIK ATTILA INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő