10.01.
| III. Magyar Könyvkiadók Napja >>>
09.24.
| A PesText Fesztivál különleges meghívottjai >>>
09.21.
| Szegedi Nemzeti Színház – Kormányos Ákos: Raktárépület >>>
09.19.
| Asztali beszélgetések… – Konok Tamás 90 >>>
09.16.
| ZUG színház és művészeti tetthely – Homo Ludens Project: Humánia >>>
09.04.
| Grand Café – 15. BUSHO Film Festival >>>
07.26.
| Te csak hallgatod Bob Dylan-t, vagy nézed is? >>>
07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
09.13.
| Meghalt Konrád György >>>
09.07.
| Géczi János kapja a balatonfüredi Salvatore Quasimodo költőverseny fődíját >>>
08.24.
| Egy hónap múlva indul a PesText Nemzetközi Irodalmi Fesztivál >>>
08.22.
| Kiemelkedő művészeti eredmények az idei Szegedi Szabadtérin >>>
07.26.
| Szombattól lehet jegyet venni a THEALTER előadásaira >>>
07.25.
| Magyar képregényben éled újjá Zorro >>>
07.24.
| Alkotói rezidencia Szegeden és Újvidéken >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>

BESZÉL ÖN IDEGENÜL?
kortárs román írók

Halasi Zoltán drámarészlete

Nemes Jeles László művészetéről (Fritz Gergely, Sághy Miklós)
Beszélgetés a rendezővel

Andrei Gamart festményei

>>>

2019. október 1–2. Élettörténet és emlékezet címmel harmadik alkalommal rendezi meg a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudányi Kara az SZTE Klebelsberg Könyvtárral közösen a Magyar Könyvkiadók Napját. A kétnapos eseménynek 2019. október 1-jén a BTK épülete, míg október 2-án a könyvtár ad otthont. Az esti könyvbemutatókra, beszélgetésekre, illetve az Esterházy […]

>>>

„Ki kell kiabálnom, amit tudok…”
2016.03.19 - tiszatáj

TÖRŐCSIK MARI ÉS ZSÓTÉR SÁNDOR A GALILEI ÉLETÉRŐL

Brecht legszemélyesebb darabja a Galilei élete, amely vasárnaptól a Nemzeti Színházban látható Trill Zsolt és Törőcsik Mari címszerepésével. A rendező Zsótér Sándor 14 évesen találkozott először színházban Brechttel, no és Törőcsik Marival.

– 2002-ben a szegedi közönség már láthatta a Galilei életét a rendezésedben.

– 14 évvel lettem idősebb…

– Mi változott benned azóta? Adódik a kérdés, miért nyúltál ismét Brecht drámájához?

– A fordító és dramaturg Ungár Júlia javasolta nekem, hogy ismét rendezzem meg, mert egy egészen más szemszögből is nézhetem a történetet. Akkor is tanítottam már a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, felszabadító volt, nem volt kötelező jellege. Azóta saját osztályom is végzett már, új hallgatókkal is dolgoztam, de most úgy érzem, elhatalmasodott az életemben a tanítás. Sok minden van már mögöttem, eredmények és kudarcok is.

Amennyire megszállottság bennem az átadás, úgy a főhősben is megtalálható ugyanez, már-már önemésztően, szinte értelmetlen módon beszél, mindenképpen át akarja adni a meggyőződéseit, a tapasztalatait a nála fiatalabbaknak.

 

zsoter_rendez

 

Az idős Galileit a 81 éves Törőcsik Mari alakítja, aki Király Levente osztálytársa volt a főiskolán, 2002-ben ő játszotta Galileit. A mostani darabban vannak huszonéves színésznövendékek, csupa fiatal. Hatvan év a korkülönbség. Bennem volt a kérdés, hogy miként kell beszélni Brecht drámájáról egy huszonévesnek, illetve egy érett színésznek, vagy éppen hogyan kommunikálnak ők velem, egymással. Az volt a célom, hogy hatvan év távlatából is tudjunk kommunikációt elindítani. És ha érzelgős vagyok, akkor az is volt a célom, hogy a srácokban egy pillanatra ragadjon meg valami a tudásról, a megszállottságról, ami Marit vagy éppen Trill Zsoltot jellemzi. Példával tanítunk, és abban bízom, hogy a példa ragadós. Hogy mi ragad meg bennük, bennünk? Talán a kétely, vagy az, hogy nem kell mindig magabiztosnak lenniük, újra és újra önvizsgálatot kell tartani.

– Saját tanítványaiddal dolgoztál?

– Színművész hallgatók, akik a Kaposvári Egyetemről érkeztek, Uray Péter osztályába járnak. Megnéztem Takács Katalin beszédóráját, és ott válogattam össze a srácokat. Talán bennem volt, hogy én is szeretném őket tanítani, érdekelt, hogy át tudok-e adni valamit ebből a szellemiségből.

– Feladtad a leckét a nézőknek, akárcsak a Brand esetében. Ismét napokig gondolkodhatunk a történeten, a rendezéseden…

– Akkor ez jó. Azt mondja ugyanis Galilei, szomorú főhősünk, hogy a gondolkodás az emberi élvezetek legjobbjai közé tartozik. Ha egy picit beindul az agy, az csak jó.

– Érzek egyfajta búcsút Törőcsik Mari monológjában…

– Szívtépő. Engem nagyon megráz. Olyan ő, mint Galilei, nincs az a roncs állapot, betegség, ami gátat szab a mesterségének, megszállott, soha nem áll le. Semmi nem működik már úgy, mint régen, de el kell mondania, át kell adnia, ami fontos, hogy hallja a másik ember.

Ki kell kiabálnom, amit tudok, mint egy szerelmes, mint egy részeg, mint egy áruló…

– A darab végén egy filmrészlettel búcsúztok el, a vászon előtt pedig Törőcsik Mari áll…

– Az a rész látható Maár Gyula Töredék című filmjéből, amikor a végén Mari elindul. Nagyon kevés ember tud így menni.

– A filmben együtt játszottál Törőcsik Marival és Trill Zsolttal, majd a Maladype hozott össze ismét benneteket. Volt bátorságod megkeresni őt?

Két mondatot váltottunk a forgatáskor, elégedett volt a munkámmal, így összeszedtem a bátorságomat, és megkerestem Marit, hogy eljönne-e játszani a Figaro házasságába (Beaumarchais: Figaro házassága – 2010), egy független színházba, ami egy szoba.

Az a legjobb pillanat, amikor összeszedi magát az ember és kockáztat…

Mondtam neki, hogy nincs rá egy fillérünk sem, nincs pénz öltöztetőre sem, ráadásul egy cselédszobában kell ülnie. Azt válaszolta, hogy nem tudja mi ez a darab, bár játszotta, de nem emlékszik rá, azért elvállalja.

Akkor is az volt a célom, mint most, hogy a fiatalok, Orosz Ákosék lássák őt, együttműködjenek vele. Ez egy formátum. Amíg van az emberben kíváncsiság, és maga felé kételkedés, addig jó dolgozni.

 

mari_vaszonTörőcsik Mari: A tehetségek inspirálnak– 2010-ben dolgozott először színházban a darab rendezőjével, Zsótér Sándorral. A Maladypének köszönhetik a találkozást?– Zsótér kért meg annak idején, hogy menjek a Maladype Színházba, ahol a Figaro házasságát rendezte. Mondtam neki, hogy csak jókedvűen tudok próbálni: minél nagyobb a dráma, annál jobb kedvvel kell próbálni, mert fel kell lobbannia az idegrendszeremnek. Most nagyon kímélt, azt mondta, ne jöjjek be, csak a legvégén a próbaidőszaknak, de bejöttem, mert nem tudok otthon szöveget tanulni, nekem a színpadon kell lennem ehhez is. Ha éppen nem jut eszembe a szöveg, kiszólok a súgónak, és megkérdezem tőle, hol tartok.

– Jót tesz önnek, ha fiatalokkal dolgozik…

– A tehetségek között kivirul az ember, legyen az fiatal vagy idős. Ha tehetségesek a színészek, inspirálnak, előre visznek. Trill Zsoltot régóta ismerem, megnyitottuk vele a Beregszászi Illyés Gyula Nemzeti Színházat, akkor a Szarvassá változott fiúban játszottunk együtt.

– Milyen vele dolgozni?

– Nagyon szeretem őt, mert jó színész.

 

Tóth András Tozzi

 

[nggallery id=673]

Fotó: Eöri Szabó Zsolt – Nemzeti Színház


Címke: , , , , ,
2019.09.20 - tiszatáj

A VILÁGÍTÓTORONY
Csupán néhány perc telt el a játékidőből, rögvest feltűnő, mire fektet óriási hangsúlyt Robert Eggers második mozija: A világítótorony nyomatékosan tiszta filmes eszköztárral élő, legfőbb témáját zajjal és karcos snittekkel artikuláló rémálom. Nyugtalanító hangok vetik szét az alig bevillant nyitófőcímet, a helyzet később sem változik… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.09.20 - tiszatáj

Mitől különleges a PesText? Mert olyan nyitott fórumot álmodtak meg a szervezők, ahol sokféle alkotó képes szabadon beszélgetni egymással. Ízelítőt adni a világirodalom gazdagságából, nem megkerülve az aktuális kérdéseket sem. A PesText nem könyvvásár, hanem vérbeli városi fesztivál, mely behálózza Budapest belvárosát. Nem az új könyvmegjelenések alakítják a programot, hanem az izgalmas szerzők találkozásai […]

>>>
2019.09.18 - tiszatáj

SZIL ÁGNES: ÉLETÜNK LEGSZEBB NAPJA
Szil Ágnes Életünk legszebb napja c. kötetében tágasabb világot találunk: az elmaradott tanyasi, falusi, kisvárosi provincializmuson túl, nagyvárosi és külföldi helyszíneken, értelmiségi körökben is játszódnak a referenciális olvasattal is dekódolható, de azon gyakran túlmutató szövegek. Szil egyszerre több nyelvi regiszteren is játszó történetei is behúznak a mélybe, ám a derűsebb színeknek köszönhetően könnyebben eleresztenek… – SOMI ÉVA KRITIKÁJA

>>>
2019.09.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZIL ÁGNESSEL
Első köteted, a 2013-as Tangram egy kínai kombinációs játék lehetőségeit alkalmazza irodalmi szövegekre: felcserélhető, ide-oda tologatható, variálható, valamiképp folyton összekapcsolódó kisprózák laza gyűjteménye a könyv. Legújabb, tavaly megjelent novellagyűjteményed, az Életünk legszebb napja újabb kikacsintás a Távol-Kelet felé, ezúttal a kínai horoszkóp állatai tűnnek fel a címben, a kutyától a sárkányon át a kakasig. Mi vonz ehhez a világhoz, miért érdekes vagy fontos a számodra ennek a kultúrának az irodalomba emelése? – KISS LÁSZLÓ INTERJÚJA

>>>
2019.09.16 - tiszatáj

INTERJÚ KORMÁNYOS ÁKOSSAL
Szeptember 21-én mutatják be ismét a Szegedi Nemzeti Színház balett termében Kormányos Ákos Raktárépület című drámáját Kállai Ákos rendezésében. Az előadás olyan társadalmi problémák bemutatására vállalkozott, melyekről napi szinten értesülhetünk különböző sajtóorgánumokból, ám áfogó stratégia még mindig nem született a probléma hatékony kezelése érdekében. A nemi erőszakról, az arról való közbeszédről, általános társadalmi reakciókról, a színház és a művészet feladatáról beszélgettünk… – TASKOVICS VIKTÓRIA INTERJÚJA

>>>
2019.09.16 - tiszatáj

SZÉLJEGYZETEK A HELIKON FOLYÓIRAT DEHUMANIZÁCIÓ-SZÁMÁRÓL
Megjelent a Helikon folyóirat idei első száma. A Timár Andrea által szerkesztett kiadvány egy konferencia előadásainak anyagából készült, s a Dehumanizáció: az elkövető alakja címet viselve a téma irodalmi reprezentációjával foglalkozik. De miért az elkövetőjével? A huszadik századi történelmi traumák művészi ábrázolásában alapvetően az áldozatot került kitüntetett pozícióba… – FRITZ GERGELY AJÁNLÓJA

>>>
2019.09.14 - tiszatáj

SZUVENÍR
Levelekre, jegyzetekre, régi fotókra és szkriptekre hagyatkozva alkotta meg legutóbbi drámáját a brit rendezőnő, Joanna Hogg. Virtigli szerzői kommentárt, egész pontosan memoárt írt kamerával: a Sundance-en debütált Szuvenír időutazás Hogg fiatalkorába, a ’80-as évek elejére. A film egyik fontos mellékszerepét az életében 10 éves kora óta jelen lévő Tilda Swinton játssza, a hasonlóságok pedig nem állnak meg itt, lévén Hogg éppen a színésznő 22 éves lányában, Honor Swinton Byrne-ben látta meg az alteregóját… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.09.13 - MTI

Életének 87. évében elhunyt Konrád György Kossuth- és Herder-díjas író, esszéista, szociológus – tudatta a család pénteken az MTI-vel.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő