07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Verses interjú Gulisio Tímeával
2016.01.18 - tiszatáj

Gulisio Tímea, fiatal prózaíró (1989. Marcali), a költészet és festészet területén is sikereket ér el az utóbbi években. Szociális szervezői szakon végzett, jelenleg a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának képi ábrázolás szakos hallgatója. Tagja a József Attila Körnek, a Fiatal Írók Szövetségének, a Magyar Írói Szerzői Jogvédő Egyesületnek és a Katapult Kortárs Alkotóknak. 2014-től a Dokk.hu Irodalmi Kikötő szerkesztője. Folyamatosan publikál magyar és külföldi, nyomtatott és online folyóiratokban: az Élet és Irodalomban, a Helikonban, a Bárkában, a Vörös Postakocsiban, az Ezredvégben, a Spanyolnáthában, a Lettre Drótban, az Új Forrásban, az Ambrooziában, az Apokrifben, az Irodalomismeretben, a Napútban, a Librarius Kortárs Kult Magazinban, az Irodalmi Centrifugában. A Napút Kiadó két vers és egy kötetpályázatán, továbbá a Queer Kiadó pályázatán szerepelt a nyertesek között.

Eddigi kötetei: Nekromantika (vers és rövidpróza, 2014), Baszorkányok (regény, 2014), Peremvilág címmel (2015) Onagy Zoltánnal közös interjúkötete („beszélgetőkönyv”) jelent meg az Athenaeum Kiadó gondozásában. A könyv közvetlen közelről, szenvtelen őszinteséggel tárja elénk a homoszexuális világ életét. A Dísznőpásztor és az Élettársi iszony című verseskötetei szerkesztés alatt állnak.

Hangja merész és pimasz, nyers, ugyanakkor klasszikus elemekből építkező. Többnyire prózái és szabadversei ismertek, de ezek sem „mentesek” klasszikus formáktól, képektől, melyeket ötvöz a mai kor társadalmi problémáival. Tímea központi témája a test, a szexualitás, a tabuk világa, mondanivalója kemény, egyenes, de ironikus-humoros is. Írásai hátterében szinte mindig ott húzódik a szexuális identitás problémája, amellyel a szeretethiány és a szeretet keresésének végleteit is bejárja. Újabb műveit a naturalizmus mellett a szürrealista ábrázolásmód is jellemzi.

 

„Valójában a férfiak tartoznak az érzékenyebb nemhez.” (Agatha Christie) Tényleg?

Csalá(r)d

A végén egyedül maradok az esőben
Mindenki siet haza
A családjához vagy az üres lakásba
Én egyikbe se férek be 

Előtted játszom a macsót
És sírok ha elmész 

Még mindig azért szégyellem magam
Aki vagyok
Nem azért mert nem az lettem
Akinek lennem kellene

 

„Asszonyok fülükkel, férfiak szemükkel szeretnek.” (Oscar Wilde) Mi erről a véleményed?

ero(t)ica

már neved kezdőbetűje is kéjes
nem voltam különb a férfiaknál szexgépnek néztelek
pedig sokat sírtál és sírtam rajtad
műanya voltál de nem drótanya én majom
tejet hiába vártam melledből csak szívtam szívtam 

mégis te vagy nekem a hajnalok és éjszakák városa
kívülről tudom a térképet és eltévedek
nem a dzsámi pécs közepe hanem szemérmetlenséged
a török nem ilyen vad mint én volt török pasid
átizzadt takarónk ránk borul mint ápoló köd a hősi halottakra 

a reggelek pedig egyszerre letargikusak és vigasztalók
a csoda  megtörtént nincs mire várni
megvolt és nem kár hogy megvolt szó nélkül
beállt a hétköznapok sorába
mint a kávéfőzések gyomorforgató életfenntartó rutinja 

túl sokat kaptam belőled nagy dózisban pedig előre
figyelmeztettél hogy rád unok ha bármikor megkaphatlak
nem értettem miért ragaszkodsz még királykék fürdőköpenyedhez
suvickoltuk egymást és mocskosak maradtunk
felfaltalak és éhes vagyok

 

„El se lehet képzelni, mi mindenre vetemednek a férfiak, ha elragadja őket a képzelet tüze.” (de Sade) És a nők? Mit gondolsz erről?

sexshot

a nagyimhoz mindig fordulhatok
ha szükségem van rá
egy szexboltban vettem kilencezer kilencszázért
nem élethű de legalább betölthető az űr
levegővel 

esténként előveszem a szekrényből
megvacsorázunk bár a szája nem evésre lett kitalálva
és vigyázni kell a gyertyafénnyel nehogy kidurrantsa
összemaszatolom spagettivel fürdővizünk piros
a művér ideje asszem sose jár le
az igazi nem érdekel senkit 

az élet nem divat csak a baj van vele
drága és körülményes fenntartani
túl felelős túlontúl nyálas
mikor kezdi megérni a költségeit akkorra elromlik
és nem lehet másikra cserélni 

a felfújható nagyiban nem csalódok mindig egyforma
mégse unalmas ez a darab gumi kész filozófia
eszembe juttatja spielberg mesterséges értelmét
hogy mitől ember az ember meddig tárgy a tárgy
mi van ha a szexbábu élvezni fájni kezd

 

„Amikor szeretnek bennünket a nők, mindent megbocsátanak nekünk, még vétkeinket is; amikor nem szeretnek bennünket, semmit sem bocsátanak meg nekünk, még erényeinket sem.” (Honoré de Balzac) Lehet hogy ez így van?

natÚR

akasztott emberként csüngök minden szavadon
egyik hazugságodat fedi a másik
én meg hallgatok hogy elhiggyelek
mígnem a büszke valaki aki voltál arrébb tol
közénk fekszik
de letörlöm a lepedővel
mint egy félresikerült rúzsfoltot
már csak sminktelen arcodon tudok elaludni

 

„A mai férfiak csak annyira szeretik a mai nőket, hogy ne fájjon nekik igazán a szerelem.” (Guy de Maupassant) Szerinted ez igaz?

PasSzív

Tegnap egy ronda ma egy szép nőnél voltam
És egyiknél se éreztem semmit
Ezért nem is ellenkeztem
Még az ölelés ellen se
Csak számoltam a csigolyák roppanásait
A be nem tartott ígéreteket
A meg nem ivott pertukat
A perceket addig mikor már nem érnek rám
Addig kéne valami aberráltat elkövetni
Bármit ami nem közömbös
De mit mikor az ágyhoz kötözést úgy unom
Mint a lightos együttalvást
És úgyse fáj semmi
Jobban mint szeretve lenni

Janáky Marianna


Címke: , , , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő