11.30.
| Téli mesevilág és végtelen szórakozás vár minden korosztályt a Müpa Kultúr Kültéren >>>
11.29.
| Vándorutak a Müpában >>>
11.28.
| Függetlenségi nyilatkozat – Juhász Kata különös műfaji kísérlete >>>
11.28.
| ZUG – Kerekasztal Színház: Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.28.
| Asztali beszélgetések… – In memoriam Radnóti Miklós >>>
11.28.
| Kerekasztal Színház – Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.21.
| ZUG művészeti tetthely – Homo Ludens Projekt: Humánia >>>
11.21.
| A 16. Verzió Filmfesztivál szegedi programjai >>>
11.20.
| Grand Café – Próza Nostra Irodalmi Estek: Moskát Anita és Brandon Hackett >>>
11.19.
| Novemberi Sikersztorik a JATE Klub színpadán >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>
11.07.
| Már elérhetők az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2020 jegyei >>>
11.05.
| Budapest Debut Film Forum a Friss Hús filmfesztiválon – várják a filmterveket >>>
10.29.
| Karácsony a Szegedi Szabadtérivel: már kaphatók a kedvezményes bérletek >>>
10.27.
| Felavatták a felújított kökösi unitárius templomot >>>
10.25.
| Alföldi Róbert rendezi a szegedi West Side Story-t >>>
10.24.
| Művészettörténeti szenzáció a kárpátaljai Visken >>>
10.17.
| New Flash >>>

Benesóczky László, Boda Magdolna, Csontos Márta, Kurdy Fehér János, Mohai V. Lajos, Nagy Márta Júlia, Nagy Zopán, Schneider Éva, Simon Bettina, Szegedi Eszter versei
Ferdinánd Zoltán, Szakács Réka, Tóbiás Krisztián prózája
Interjú Danyi Zoltánnal
Franciák, figurák, fordítások (Kovács Eszter, Kovács Ilona, Penke Olga tanulmányai)
Perovics Zoltán Artopédlandia című kiállítása

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

Az Árkád anatómiája
2015.12.30 - tiszatáj

Gyulai Zolinak,
aki egyszer – remélem – megírja ezt jobban.

Van ez az Árkád Szeged közepén. Figyelem már egy ideje, és alig hiszem el.

Ez az épület a maga rendkívül riasztó és nyugtalanító módján egyszerűen bámulatos. Kívül-belül. Plasztikus példája annak, hogyan válik mindennek végső, meghatározó elvévé a gazdasági haszon.

Haladjunk kívülről befelé.

Először is: az épület a Londoni körúton található, nem messze a Mars tértől. Ez a hely ma már a város egyik központjának számít, hiszen rengetegen járnak az Árkádba vásárolni. Aki esetleg néhány évvel régebb óta él Szegeden, az tudhatja, hogy ez a terület – az Árkád megnyitása előtt – semmiféle központi szereppel nem büszkélkedhetett, mert azt sokkal inkább a néhány utcával lejjebb, a Tiszához közelebb elhelyezkedő Kárász utca – Dugonics tér és környéke mondhatta a magáénak. Mára ez a központi szerep, ha nem is szűnt meg, de vitathatóvá vált, köszönhetően az Árkádnak. Annak érdekében, hogy az embereket – értsd: vásárlókat – átcsatornázzák a városközpontból az Árkádhoz, egy gyönyörű sétánnyá alakították a Gutenberg utcát. Ezzel, ahelyett, hogy az új épület belesimult volna valamiképp a város életébe,  gyakorlatilag a városkép és a megszokott városi gyakorlat alakult át az Árkád érdekében.

A legtöbben tudják, hogy a fonógyár üzemelt valaha azon a helyen, ahol ma a bevásárlóközpont helyezkedik el. Már önmagában az a tény, hogy a termelés innen kiszorult és ílymódon átadta a helyét a fogyasztásnak, megérne egy tanulmányt. Ám a fonógyár épületét részben meg kellett hagyni eredeti állapotában műemlékvédelmi okok miatt, ezért az Árkád déli oldala magába olvasztotta a régi fal bizonyos részeit, ezzel egy teljesen szürreális összképet hozva létre. Még érdekesebb, hogy az épület legfelső emeletén néhány, a régi gyárból ittmaradt gép is megtekinthető. Ezeket az eszközöket üvegburák alá zárták és kiállították, mintha múzeumi tárgyak, régi relikviák lennének, melyeknek már csupán kiállítási értékük lenne a fogyasztás modern templomában.

Benn a hely elosztása gondos, gazdasági alapú mérlegelés következtében történt. A méretek lenyűgözőek. A gótikus katedrálisok logikája működik itt: a látogatónak éreznie kell, hogy milyen parányi, alázatossá kell válnia, elvégre áldozathozatalra készül ebben a szentélyben. Az összekötő folyosók annyira szűkek, amennyire praktikusan még lehet. Itt ugyanis nem történik vásárlás, ezekre csupán a vásárlók üzletek közötti disztribúciója miatt van szükség, s mint ilyen, csupán a szükséges rossz státuszát birtokolják. Az üzletekben ellenben szinte pazarló a térelosztás. Minden tágas, a tág tér minden pontján ugyanolyan hangosan szól a zene. Az összekötő folyosókon nagy a kakofónia, hiszen minden üzletből kiszűrődik a benn szóló zene. Innen a vásárló szívesen menekül egy üzlet megnyugtatóan tág és harmonikus belsejébe.

A rendszer nem sokban különbözik a gyárak futószalagjától. A sajátos ritmus és a szabályos ismétlődés itt is nagyon fontos. Bejut a vásárló a rendszerbe, végigvezetik a folyosókon, a folyamat közben pedig sajátos gyakorlatoknak teszik ki, melynek során leválasztják róla a pénzét. Az áramlás végén pedig kivezetik a rendszerből.

Nem egyszerű megtartani az egyensúlyt, hiszen a folyamatnak a lehetőségekhez mérten diszkrétnek kell lennie, ugyanakkor hatékonynak. Minimalizálni kell a vásárlás nélkül töltött időt és maximalizálni azt, amit vásárlással töltenek. Mégis fenn kell tartani a kényelmesség látszatát. Ezért vannak a folyosón – kizárólag a legalsó szinten – ülőalkalmatosságok, amelyekre két vásárlás között leülhetünk. Nem padok ezek, hanem kör alakú, dizájner bútordarabok, mindegyik vidám, élénk színű. De a lényeg, hogy kör alakúak. Már ketten sem tudnak rájuk úgy leülni, hogy esélyük legyen beszélgetni. Hiába ülhet rá egyszerre akár négy-öt ember is, háttal vannak egymásnak, motiváltak arra, hogy gyorsan továbbálljanak.

Mindez persze csak a jéghegy csúcsa, egy felületes pillantás eredménye, miközben rengeteg apró és kevésbé apró módszert használ még az épület. Természetesen az a kérdés, hogy ezek a módszerek mennyire tudatosak, nem értelmes. Nem csupán azért, mert naivitás azt gondolni, hogy a véletlennek köszönhetőek, hanem azért is, mert ha véletlenül így volna, az is csupán azt bizonyítaná, hogy az értékesítés logikája úgyszólván tudat alatt is olajozottan működik.

Korábban gótikus katedrálishoz hasonlítottam az Árkádot, de időnként kaptárnak látom, ahová a külvilágban végzett munka után visszatérünk, hogy beszolgáltassuk az összegyűjtött javainkat.

Szabó István Zoltán (Steve)


Címke: ,
2019.11.19 - tiszatáj

A SZAVAK EREJE
Carl Hunter első nagyjátékfilmes rendezése semmilyen meglepetést nem tartogat azok számára, akik bizonyos elvárásokkal ülnek le elé: A szavak ereje a száraz angol humort és a helyzetekből fakadó finom melankóliát hibátlanul ötvözi, igaz, ezen felül semmi különlegeset nem nyújt. Frank Cottrell Boyce szkriptje és a fineszes színészgárda azonban élővé varázsolja a kiszámítható cselekményt… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.19 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SÜVEGES RITÁVAL ÉS ZILAHI ANNÁVAL
Október 28-án két, klímaváltozást tematizáló alkotás bemutatójának adott otthont a Nyugi. Az esemény után az extrodæsia szerkesztőivel, az xtro realm művészcsoport tagjaival, Süveges Ritával és Zilahi Annával készítettünk interjút a kötet létrejöttéről, intermedialitásáról és a nemzetközi diskurzushoz való viszonyáról… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2019.11.18 - tiszatáj

ARANYI SÁNDOR ÉS SINKÓ JÁNOS FESTŐMŰVÉSZEK KÖZÖS TÁRLATA
Hetvenkedők címmel nyílt kiállítás nemrég a szegedi Fischer Galériában, ahol két festőművész alkotásait szemlézhetik meg az érdeklődők. A vagány címadásból sejthetjük, hogy az alkotók e jubileumi kiállítást nem szánták afféle ünnepélyes összegzésnek, inkább egy állomásnak, ahol kicsit megpihennek, hogy aztán erőt gyűjtve tovább folytassák a nagy kalandot… – PACSIKA EMÍLIA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.11.17 - tiszatáj

MADELINE A MÉLYBEN
Lerágott csont őrület és művészet egybefonódása, ám szerencsére – mint rengeteg egyéb témában – itt is akad új a nap alatt. Josephine Decker tavalyi Sundance-szenzációja hipnotikus és zsigeri élménnyel kecsegtető független diadal, a Madeline a mélyben unalomig ismert coming-of-age story-dramaturgiát bont részelemeire, hogy saját kötőanyagából valami teljesen újszerűt, meglepőt alkosson… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.16 - tiszatáj

OLGA TOKARCZUK ÉS PETER HANDKE VILÁGAI A GRAND CAFÉBAN
A szegedi Grand Café 2019. november 12-én irodalmi beszélgetéssel köszöntötte a friss Nobel-díjasokat, Olga Tokarczukot és Peter Handkét. A beszélgetést Erdélyi Ágnes, a Kép-Szín-Ház Művészmozi Alapítvány vezetője moderálta. A két, magyarul csak részben olvasható életművet a szerzők szakértő rajongói, Bombitz Attila és Keserű Gizella mutatták be a közönségnek… – KOVÁCS KRISZTINA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

SZÍVEK KIRÁLYNŐJE
Zöldbe és szürkébe bugyolált erdei részlet – első körben rögtön a harmóniára asszociálnánk, csakhogy a dán-egyiptomi May el-Toukhy erotikus melodrámájának nyitánya fejtetőre állítja az elvárásainkat. Pörögni kezd a felvevőgép, szimbolikusan érezzük, beköszöntött a káosz, valami rossz készülődik,,, SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
aatoth franyo tárgyaival, képeivel provokálja és sokkolja a nézőt, gondolatban cselekvésre ösztönzi, amit lát, az most valami előtt vagy után, vagy valami helyett létezik? Nem egy színpadi előadás díszletét tárja elénk a művész, hanem mást, egyfajta mágiát, érzékenységet a természet szépsége iránt […]

>>>
2019.11.13 - tiszatáj

KRASZNAHORKAI LÁSZLÓ: APRÓMUNKA EGY PALOTÁÉRT
Úgy tűnik, a Krasznahorkai-univerzum súlyosan és rendíthetetlenül, csupán a maga törvényeinek engedelmeskedve gravitál az irodalmi térben, és e kikezdhetetlen alkotói szuverenitás a független gondolkodás és létezés etikáját írja bele az életmű egészébe. A periféria, a margó határvidékén történő berendezkedés nem csak a szerzői autonómia, hanem az aktuális irodalmi divatokat következetesen figyelmen kívül hagyó szövegek tekintetében is a szabadság megőrzésének egyik lehetséges biztosítéka… – SZABÓ GÁBOR KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő