Tiszatájonline | 2015. október 29.

Ezerféle kérdést felvet a darab, ettől olyan izgalmas, ettől jó játszani a Találkozásban

INTERJÚ BÖRCSÖK ENIKŐVEL
Az 1956-os forradalom kitörésének napján, október 23-án bemutatott Találkozásban hihetetlen szikársággal és fájdalmas szépséggel rajzolódik ki egy női sors, egy nő szenvedéstörténete. Ahogyan Mária mondja a darabban: ez a világ legszebb szerelmes története. A Pesti Színház bemutatója előtt, a próbákat követően beszélgettem Börcsök Enikővel […]

INTERJÚ BÖRCSÖK ENIKŐVEL

Az 1956-os forradalom kitörésének napján, október 23-án bemutatott Találkozásban hihetetlen szikársággal és fájdalmas szépséggel rajzolódik ki egy női sors, egy nő szenvedéstörténete. Ahogyan Mária mondja a darabban: ez a világ legszebb szerelmes története. A Pesti Színház bemutatója előtt, a próbákat követően beszélgettem Börcsök Enikővel.

Mit érzel most, a próbafolyamat után?

Végre összeállt az egész a fejemben, és van benne szabadságom. Amit érzek, azt játszhatom. Teljesen másfajta játékstílust követel ez a szerep, de valahogy nem volt nehéz a megvalósítása. Inkább a technikai része igényelt több próbát, az állandóan váltakozó tér, a kamerabeállítások, a nagyon sok közeli. Sokat filmeztem már, de nem gondoltam erre. A filmes jelenetekben átlépek egy másfajta világba, az emlékekbe, valami távoliba. Annyira intim, mint ahogyan intim a film is. Közelről lát mindent. Olyan, mintha a kamera bevinné az embert Mária lelkébe. Ha átfut a fejedben valami gondolat, azonnal láthatóvá válik a szemedben. Egy tekintet, egy könnycsepp nagyon sok mindent elmesél, amit esetleg messziről nem látnánk. Ami a függöny előtt történik, a nézők szeme előtt, az mindig felnagyított. Még három gesztust hozzáteszel, hogy minden néző érzékelje, még 70 méterre is.

7418f85698a2675b17dcec34777705de

Miben adott többet, hogy maga az író, Nádas Péter is ott volt az olvasópróbán?

Nagyon sokat segített az olvasópróba. Nádas Péter három hangon olvasta fel Mária részét, külön kihangsúlyozta. Egy férfitől nőt hallani mindig túlzás, de ő megértette velem, nagyon jól körvonalazódott, hogy a grófnő egy zsidó férfi felesége és egy ávós tiszt szeretője volt. Nagyon sokára kiderül, hogy a szeretője a kínzója volt, és ez mennyi hang egy emberben, a fiatalember pedig, akivel találkozik, tulajdonképpen a szerelmének a fia, ugyanúgy néznek ki. Olyan, mintha a túlvilágról jött volna vissza azzal, hogy mit segíthetek neked, ha már így tönkretettem az életedet?

A színész saját magáról tud beszélni minden szerepben, ha szerencséje van, megtalálja a saját gyötrelmeit…

Erős része a darabnak, amikor megmosod partnered, Király Dániel testét. Ő teljesen meztelen, mi nem, csak te látod őt levetkőzve, már-már magatehetetlenül…

Ez a legnehezebb része az egész darabnak. A testi érintkezés nehezebb, mint az egész szenvedéstörténet, a lelki gyötrelem. Az intimitás miatt. Mária lemossa róla a mocskot, a rettenetes terhet, amit rázúdított az elmúlt két óra alatt: a te apád, a te életed. A mosdatás éppen ezt jelenti, hogy megtisztítja a múlt mocskától.

Mária 25 évig várt arra, hogy elmondhassa valakinek ezt a történetet, és tudta, hogy eljön majd valaki hozzá. Várta a találkozást.

 

Király Dániel a Találkozásról:Nem gondoltam volna, hogy tanárommal, az 1985-ben bemutatott Találkozás férfi főszereplőjével, Hegedűs D. Gézával fogok játszani a Koldusoperában, vagy Börcsök Enikővel kerülök nagyon közeli viszonyba a darabban. Gézával nem beszélgettem a szerepről, nem néztem meg a felvételeket sem, tudatosan. Nem vágytam rá. Úgy gondolom, hatással lett volna rám, inkább magamból akartam kiindulni. Ez egy másfajta előadás.Az nagyon sokat segített nekem is, hogy felolvasta nekünk a drámát Nádas Péter. Különleges volt. Azóta többet értek abból a korszakból, a történetből. Azt nem mondom, hogy teljesen megértettem, mert nem éltem akkor, inkább csak átérezni lehet.

Tóth András Tozzi 

Fotó: Vígszínház/Dömölky Dániel