05.24.
| ZUG színház és művészeti tetthely – Homo Ludens Project: Humánia >>>
05.04.
| Megálló – Tarján felett az ég – Majális+ >>>
05.02.
| PLÜSS NAP – Gyerekirodalomról nem (csak) gyerekeknek >>>
05.17.
| Szegeden rendez Alföldi Róbert >>>
04.27.
| Jazz Kocsma – Dékány Dávid Dolgok C-hez című kötetének bemutatója >>>
04.24.
| Beszédülés a sarjerdőbe – Tiszatáj lapbemutató >>>
04.24.
| Kaláka 50 – Hét határon át >>>
04.18.
| Emberkereskedelem elleni kampánnyal jön a mozikba az Egy nő fogságban >>>
04.16.
| REÖK – Nincs megállás a Rendőrséggel >>>
04.12.
| Vármező Galériában – Bahget Iskander: Szíriai kulturális kiállítás Budapesten >>>
04.08.
| Önkénteseket vár a Szegedi Szabadtéri >>>
04.02.
| Teljeskörű zeneipari szolgáltatást nyújt a megújult budai tehetségkutató >>>
03.22.
| Az Oscar-díjas Ida és Hidegháború producere is Budapestre jön a Friss Hús fesztiválra >>>
03.16.
| Teljes az év operájának szereposztása >>>
03.14.
| Legéndy Jácint: Földalatti Oltár >>>
02.22.
| Zsótér Sándor is játszik az újszegedi Moliére-komédiában >>>
02.18.
| Átadták az Artisjus-díjakat >>>
02.15.
| Imre megnyitotta Bélát, Béla megnyitotta Imrét >>>
02.15.
| Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál 2019 >>>
02.12.
| Takács Zsuzsa az Artisjus Irodalmi Nagydíjasa >>>

Tandori Dezső versei
Fried István, Tóth Ákos Tandori Dezsőről

Farkas Wellmann Éva, Gergely Ágnes, Hartay Csaba, Lanczkor Gábor, Markó Béla, Pál Sándor Attila versei

Boldog Daniella, Rafael Chirbes prózája

Deres Kornélia, Julian Barnes, Milián Orsolya tanulmánya

Diákmelléklet: Fogarasi György a brit balladáról

>>>

A csütörtöktől szombatig tartó konferencia tizennégy szekcióban, összesen hetvenhárom előadónak adott lehetőséget arra, hogy megmutathassák magukat, és eddig elért tudományos eredményeiket. Újdonságként szolgált az Innovációk és gondolatok szekció, ahol javarészt tudományos-ismeretterjesztő előadások hangoztak el, vagy olyan tudományos kutatásokat mutattak be, amelyek még gyerekcipőben járnak. A Szegedi Tudományegyetem hallgatóin kívül az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Pécsi Tudományegyetem, Budapesti Gazdasági Egyetem és a Pannon Egyetem is képviseltette magát.

>>>

Figaro nulla. Pont.
2015.10.20 - tiszatáj

GÖRDÜLŐ OPERA – FIGARO 2.0

A beavató előadásokat nem operakritikusoknak készítik.

Szerény vigasz, de ha szolgált némi tanulsággal ez az este, hát ez volna az.

S hogy akkor meg kinek?

Ezt nehezebb volna megmondani.

A szélsebesen és – a fura csengettyűcskéket nem számítva – eseménytelenül ledarált nyitányt követő hosszadalmas casting – azaz a nézők közé ültetett szereplők megjátszott kiválogatása – azt próbálja meg a szánkba rágni, hogy a műfajtól idegenkedő, jellemzően fiatalabb korosztálynak. És mert így gondolják, történetesen épp úgy is gondolhatják, hogy az operától idegenkedő ifjak vágyva vágynak rá, hogy a szocializációjuk közegét képező valóságshow-díszletek közt avattassanak be e fennkölt műfajba.

Ám legyen.

Ott termünk hát Almaviva gróf – jelen esetben Gróf Képviselő úr – úszómedencés-fitnesztermes rezidenciáján. A felgördülő függöny – helyesebben a nevetséges, festett operadíszletnek is olcsó előfüggöny, pá, ódon kortinák – heveny szerelmi ténykedésben leplezi le Figaro és Susanna párosát. Amivel semmi baj. Ha a partitúra szólna, a lóláb is kilógna a paplan alól, ám ezúttal sehol a húrokon végigbizsergő, boldog röpdösés, Mozart elragadó szerelmi szárnyalása. A korszerűsítésként eladott, ám hallhatólag inkább ócsítási szándékkal összeütött alkalmi hangszerelés bizarr hangképe annál inkább polgárpukkasztó: valami me(á?)ga-show zenei színvonalával kecsegtet kínos szólambeli hiátusokkal, amelyekért egyáltalán nem kárpótolnak a pazar énekhangok, minthogy végzetes módon beléilletlenkednek a havannai bárzenekarral és szintetizátorral dúsított vonósötöst pásztázó puskák vételkörzetébe, fülsértő torzításokkal lankasztva beavatást óhajtó reményeinket.

 

H16A6888p.rakossy_resize

 

Ámde – lásd fentebb – ez nem az operakritika terepe. Ideje is lenne netán átigazolnunk a társadalomtudományi rovatba: e műfaj-népszerűsítő vállalás sanyarú látleletet nyújt kulturális közállapotainkról. Pedig a dramaturgiai beavatkozások tehetségre vallók. Gróf helyett politikus, inas helyett sofőr, komorna helyett személyi edző – az adaptáció szeretetreméltó figurákat kerekít a színlap alakjaiból, akik ilyenformán csakugyan ismerősebbek, mint rokokó őseik. A fölvetés jogos is lehet: Beaumarchais – Da Ponte – Mozart pimasz operája elbírja, hogy éppúgy stilizálás nélkül bámuljon a képünkbe, mint ahogyan a Burghteater úri publikumát fricskázta: egy szolga által elparodizált menüett nagyjából úgy hathatott 1786-ban, mintha manapság egy kertész a Feng Shui nappaliba hajtana a középosztálybeli házigazda terepjárójával és Gucci öltönyében.

Hábetler András megközelítése tehát egyáltalán nem döntöget tabukat, nem erőszakolt, ellenkezőleg: sok helyütt sziporkázó.

Talán ha nem Szegeden kezdik ezt az operagördítést? Az operai rangjára egykor büszke egyetemi városban, amelyet évről évre megörvendeztet az operatanszak egy-egy ehhez hasonló, egyszerre szellemdús és megbocsátható esetlenkedéssel. E szánkat görbítő gördülő lelemény a hejőbábai kultúrotthonban, a Fogi Színház tájelőadásán akár meg is ismertethetne néhányakat Mozart – dallamaival. De az opera híve aligha lesz tőle valaki.

 

H16A7074p.rakossy_resize_resize

 

Az opera lényegét ugyanis – tudomásunk szerint – a zenei folyamatban kibomló konfliktusok képviselik. Ezek helyett itt Mozart-dallamokat hallunk szappanoperai közegben elbeszélve. Zenei szépségek, műfajszerűség, feszültség és feloldás hírből sem ismerősek itten. Amitől az az érzés lesz úrrá a nézőn: egyszerre vesztettünk el egy nem reménytelen Figaro-koncepciót, vele együtt Mozartot és – nem mellesleg – az operaműfajt, közönségestül. Lankadtságunk együttesről együttesre növekvő. Bájos a szándék, de a végeredményt ahhoz hasonlíthatnám, mintha a Mars téri hotdogos bódénál kísérelnének meg bevezetni valakit a Tournedos á’la Rossini ínyenc élvezetébe.

Ül hát az operakritikus báván, és az jut eszébe, mit érezhet a Gault&Millau ítésze egy fast food restaurantban. Aztán mentségeket keres, míg végül rájuk is lel: ez az előadás tökéletes volna az Operaház tagjainak házi poénparádéjául, mondjuk Szilvesztereste. Kik valamennyien remekelnek a hang-nagybirtokos és jólesőn pátosztalan, ha nem is humorzsák Cser Krisztiántól kezdve Keszei Bori életteli Susannáján át Mester Viktória belevaló Cherubinójáig, Kovács István önérvényesítő Grófjáig és Farkasréti Mária dögösre turbózott Marcellinájáig: talán csak Fodor Beatrix Grófnője van híján a szerep lelki magasztosságának, de frusztrált csokifalóként ez tán túlzás is volna. Bucsi Annamáriát ellenben, fájdalmunkra, nem áll módunkban méltatni. A cudar Wolfgang csak a negyedik felvonásban hagyja szóhoz jutni. Beavatásunk félidejében így hát abban a reményben hagyjuk el a teátrumot, hogy mint mindig, a művésznő ezen az estén is intakt. Megtudjuk majd úgyis Márok kollégától – habár ő minthogyha korábban távozott volna…

(Gördülő Opera – Figaro 2.0,  A Magyar Állami Operaház vendégjátéka, Szegedi Nemzeti Színház, 2015. október 19.)

Marton Árpád

Fotó: Rákossy Péter/Magyar Állami Operaház

 


Címke: , , , ,
2019.04.25 - tiszatáj

REKAMIÉ FESZTIVÁL, SZEGED
11 ember várakozik London kapujában. Románok, szerbek, erdélyi és magyarországi magyarok. Angliában szeretnének dolgozni. Könyvelő, pap, énekesnő, ingyenélő fiatal. Bevándorlók, vagy kivándorlók, talán nem menekültek, talán csak munkakeresők. Tele reményekkel, félelmekkel, előítéletekkel. Mintha a mindennapokat látnánk… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.04.24 - tiszatáj

LANG LANG: PIANO BOOK
Nem akarom azt mondani, hogy nem értem a Lang Lang-jelenséget: itt van ez a még mindig fiatal zongorista, könnyen megjegyezhető névvel, és miközben kevesek arról vitatkoznak, hogy miért nem jó, amit csinál, addig ő millióknak ad elő a legnagyobb koncerttermekben. Három éve járt Budapesten, és hát persze, hogy a Müpa az ajánlófüzete címlapjára rakta. Nem mintha nem ez volna a jó marketingstratégia: könnyű arra a következtetésre jutni, hogy per pillanat Lang Lang a legismertebb zongorista a világon… – GERA MÁRTON KRITIKÁJA

>>>
2019.04.24 - tiszatáj

KÖNYVFESZTIVÁL IDÉN IS – A DÍSZVENDÉG NORVÉGIA
Ahogy minden évben, úgy idén is lesz könyvfesztivál a budapesti Millenárison, ezúttal április 25. és 28. között népesül be könyvstandokkal az egykori Ganz-gyár területe a Széna tér szomszédságában. A számos újdonság mellett az idei egyik legnagyobb durranás kétségtelenül a norvég díszvendég Karl Ove Knausgård lesz, aki hatrészes önéletrajzi regényfolyamával vált híressé: Min Kamp (Harcom) című ciklusából eddig három magyarul is megjelent a Magvető Kiadó gondozásában, a könyvfesztiválra pedig a negyedik, Élet című mű is napvilágot lát… – FRITZ GERGELY AJÁNLÓJA

>>>
2019.04.22 - tiszatáj

KÖNYVPREMIER ÉS KIÁLLÍTÁS A KISKUNHALASI MÚZEUMBAN
Bensőséges ünnepség meghívottja lehettem néhány napja Kiskunhalason a Thorma János Múzeumban, ahol a Biczó-család társaságában gyűltek össze érdeklődők egy kiállítás megnyitó és egy könyvpremier alkalmából. A számos családtagot számláló ünnepségen joggal kaphatott volna főszerepet a veretes családi címer, a Mátyás királytól kapott nemesi oklevél, a nemzetes rang, de a résztvevők nem ezeket ünnepelték, hanem Biczó Gézát, a néhai rajztanárt… – PACSIKA EMÍLIA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.04.20 - tiszatáj

MÁNYOKI ÁDÁM KIÁLLÍTÁSA NYOMÁN
Önjáró paradoxonok… – Suttogja a költő, majd a kiállítás-megnyitón létrára mászik, levetkőzik, mélyen meghajol, és köldökéből kiissza a nektárt, a szellemet (a gint?)…
Ki ismer itt laza Istent? – Aki ismer: haza is ment…
Egy elképzelt kiállítás jegyében az eb-színház, a nem-színház lírikus absztrakt jelmezében. Ó, attribútumok és amorfizációk…

>>>
2019.04.18 - tiszatáj

BOLOGNAI GYERMEKKÖNYV- ÉS ILLUSZTRÁCIÓS VÁSÁR
Április 4-én ért véget az idei, 56. Bolognai Gyermekkönyv- és Illusztrációs Vásár, ennek kapcsán tartotta meg a HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum első rendhagyó, szakmai estjét a B32 Galériában. A meghívottak: Balázs Eszter Anna (Kolibri), Dian Viktória (Publishing Hungary), Érsek Nándor (Scolar), Győri Hanna (Pagony), Sándor Csilla (Csodaceruza), a beszélgetés moderátora Szekeres Nikoletta, a HUBBY elnöke volt… – KELEMEN RÉKA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.04.17 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Kis történeteket ígér a kiállítás címe. De ne dőljünk be ennek. A rövid műfaj, legyen az néhányperces novella vagy rövidfilm, látszólagos egyszerűsége mellett, tömörségével egy egész világot képes megjeleníteni, a ki nem mondott szavakkal, a meg nem jelenített képekkel. Ha valamennyire ismerjük David Lynch munkáit, elsősorban filmjeit, kultikus filmsorozatát, nem könnyen emészthető csemegére számíthatunk. A kiállítás egyik poszterét látva van, akinek már ekkor beugrik a Twin Peaks sorozatból Judy figurája, és a sorozat egyik horrorisztikus pillanata […]

>>>
2019.04.16 - tiszatáj

2019. április 11-én Makón tizennegyedik alkalommal kapta meg elsőkötetes költő a Makói Medáliák irodalmi díjat, amelyet 2005-ben a József Attila-emlékév alkalmából alapított Makó város önkormányzata. A díj célja, hogy Makó városa támogassa az elsőkötetes költőket, ahogyan az egykor József Attilával is történt. Idén Vajna Ádám Oda című verseskötetéért vehette át ünnepélyes keretek között a díjat… – JANÁKY MARIANNA INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő