07.26.
| Te csak hallgatod Bob Dylan-t, vagy nézed is? >>>
07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.26.
| Szombattól lehet jegyet venni a THEALTER előadásaira >>>
07.25.
| Magyar képregényben éled újjá Zorro >>>
07.24.
| Alkotói rezidencia Szegeden és Újvidéken >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

Inspiráló alkotók, erősítő próbafolyamat, felemelő pillanatok
2015.09.28 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS WUNDERLICH JÓZSEFFEL, A VÍGSZÍNHÁZ FIATAL TEHETSÉGÉVEL

Vidéki srác, Pécsett élt és játszott a Pécsi Nemzeti Színházban, az idei évadtól pedig Budapestre csábították, a Vígszínházban kapott óriási lehetőséget. A Jó estét nyár, jó estét szerelem című zenés drámában ő alakítja a sötétruhás fiút. Nem is akárhogyan.

– Elmondhatjuk, hogy Eszenyi Enikő felfedezettje vagy. Többfordulós beszélgetés eredménye volt, hogy elcsábultál és a Vígben kötöttél ki?

– Még egyetemistaként látott engem Eszenyi Enikő egy vizsgaelőadásban, leültünk beszélgetni, s felajánlotta, hogy lehetőséget kapok a Vígben. Baranyai vagyok, ott él a családom, a színművészeti elvégzése után azt terveztem, hogy a Pécsi Nemzeti Színházhoz szerződök, ott kezdem el a pályafutásomat. Csábító volt Enikő ajánlata, mert hála Istennek egy művész-színházi vonalat is képviselnek ott, ami nekem nagyon imponáló, ösztönző. Olyan vendégművészek, rendezők dolgoznak a Vígben, akiktől nagyon sokat lehet tanulni.

– Már akkor tudtad, melyik szerepre érkezel ide?

– Konkrétumot még akkor nem mondott Enikő, egy biztos szerep volt A padlásban a Rádiós, ami már önmagában felér egy álommal: együtt dolgozhatok  Igó Évával, Pápai Erikával, vagy Telekes Péterrel. Több mint 25 éve hatalmas sikerrel megy a darab, ez már önmagában fantasztikus. Mégis úgy éreztem, ha Pécs miatt lecsúszom erről a szerepről, tulajdonképpen nem maradok le semmiről. Végül, amikor negyedszerre ültem le Enikővel, akkor már fölmerült, hogy a Jó estét nyár, jó estét szerelem című zenés drámában én játszhatnám a főszerepet.

 

joestetnyar_ea_01_domolky_daniel_WEB_012

 

Még most is kapkodom a levegőt, ha arra gondolok, hogy Pécs után egy nagy fővárosi színházhoz kerülök, ahol naponta több száz ember láthat, hűséges bérletesek, visszatérő jegyvásárlók vannak, nem beszélve a csodálatos kollégákról. Számos inspiráló, tehetséges művész dolgozik a Vígben, felnézek rájuk.

– Finoman fogalmazom, ha azt mondom, feszített volt a munka a nyár folyamán és most nyár végén is? Pécsről érkeztél a próbákra.

– Sok előadásom volt Pécsett, és Kaposváron is játszottam. Tudtuk, hogy nagyon nehéz lesz a próbafolyamat, ráadásul miattam csak délelőtt tudtunk dolgozni, mert estére visszamentem játszani. Nyár elején, másfél hónapig az esti előadás után jött értem az autó, hozott Budapestre, másnap pedig a próba után vitt vissza az előadásra. Volt, hogy reggel kaptam meg az új instrukciókat, amit éjszaka dolgoztak át Szász Jánosék. Sejtettem, hogy nehéz lesz, azt viszont álmomban sem gondoltam, hogy lelkileg és fizikailag is ennyire megterhelő lesz ez a folyamat.

Nagyon sokat tanultam, erősödtem a próbafolyamat alatt…

– Közben idejött hozzád gratulálni Presser Gábor, aki a Jó estét nyár… zeneszerzője, zenei vezetője… Csak, hogy tudósítsunk a helyszínről.

– Amikor bementem a zenei vezető irodájába, és láttam, ahogyan megeszi a felesége által készített, otthonról hozott ebédet a megterített asztalnál, azt mondtam magamban: milyen gyönyörű, itt vagyok Presser Gábor szobájában és látom, hogy ugyanúgy ebédel, mint mi, közvetlen, most is idejött hozzánk és elnézést kért, amiért megzavarja az interjút, de neki el kell mennie, és csak néhány szóban mondana valamit. Felemelő érzés…

– Ismerted a novellát vagy a darabot? Olvastad, esetleg láttad a korábbi felvételeket?

– Teljesen „szűz” voltam ezen a téren, nem olvastam. Néhány részletet láttam csak az 1972-ben bemutatott filmből. Megmondom őszintén, nekem nyomasztó, ijesztő volt, rémes történet, ha tehetem, én inkább kevésbé nyomasztó filmeket nézek.

 

joestetnyar_ea_01_domolky_daniel_WEB_008

 

– Ha már szóba került a film. Szász János mostani rendezésében filmszerű jelenetek vannak, gyorsan változnak a díszletek, amelyekre mozgóképeket vetítenek. Azon izgultam a bemutatón, mikor dől rá valamelyik szereplőre az állandóan mozgó fal. Szerencsére, mindenki és minden ép maradt.

– Ez egy csodálatos összjáték a műszak részéről is, fantasztikusan dolgoznak!

– Nem véletlenül hajoltak meg ők is a darab végén, megérdemelték a tapsot…

– Az állandó változások, a jelenetek közötti átállások gyakorlása is megterhelő volt. Gyakran előfordult olyan, hogy azt mondta a rendező, “Jó, most megölted a nőt, de nézzük meg újra, ismételd meg!” A díszlet pedig ugye ez alapján változott, jöttek-mentek a hátterek.

– Nem bírom magamban tartani… A lyukas zokni telitalálat volt!

– Igen, ezt közösen találtuk ki a rendezővel. Szerintem nagyon árulkodó, hogy lyukas a srác zoknija.

Tóth András Tozzi

  

4591483ced668afd17dcec34777705deEszenyi Enikő Wunderlich Józsefről:„Többször találkoztunk, mindig mondtam neki, hogy most már sokat tanult, itt az ideje, hogy nálunk folytassa. Végül „elcsábítottam”, és úgy hozta a sors, hogy a Jó estét nyár… főszerepével indított.”

Bővebben olvashat erről az Eszenyi Enikővel készült interjúnkban.

Ő lesz a Bádogember:

Október 31-én lesz a bemutatója Marton László rendezésében az Óz, a csodák csodájának, amelyben a Bádogembert alakítja Wunderlich József. A nagy varázsló, Óz, Lukács Sándor lesz.

 

Fotó: Vígszínház/Szkárossy Zsuzsa és Dömölky Dániel

 


Címke: , , , , ,
2019.08.19 - tiszatáj

KONTRA FERENC: AZ ÁLOM HÍDJA
Valahol Közép-Európában, a Duna mentén van egy város, amit alig két évtizeddel ezelőtt hetvennyolc napon át bombáztak. Atomtöltetű rakétákkal. Azért, hogy lerombolják a hidat, amely a folyó két partját, és így a város lakosságát összekötötte. A hídrombolás előzményeiről, apokaliptikus emlékéről és annak napjainkig tartó következményeiről szól Kontra Ferenc legújabb regénye… – MUDRICZKI JUDIT KRITIKÁJA

>>>
2019.08.14 - tiszatáj

MEGMENTETT MŰKINCSEK 2019
A Magyar Nemzeti Múzeum hiánypótló kiállítása, a Kő/Papír/Freskó (a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítása) olyan precíz restaurátor munkafolyamatokba kalauzol el bennünket, amelyeket nem láthatunk mindennap. Maga a tárlat is olyan, mint egy kulisszajárás, belépve a kellemesen és szükségszerűen hűvös terembe az oldalfalon rögtön olvashatunk képpel, rövid curriculum vitae kíséretében az alkotókról… – TÓTH EMESE BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.11 - tiszatáj

REKORDOKKAL ZÁRT A 29. THEALTER FESZTIVÁL
Minden a nézőkön múlik – összegezte a rekord nézőszámot és jegybevételt hozó 29. THEALTER Fesztivál legfőbb tanulságát a szombat esti díjátadón Balog József, a  rendezvénysorozat művészeti vezetője. A közönségdíjat Szabó Veronika produkciója, a Qeendom kapta.

>>>
2019.08.09 - tiszatáj

KILENC PRODUKCIÓ SZEREPEL A SZEGEDI SZABADTÉRI 2020-AS MŰSORÁN
A Dóm téren öt, az újszegedi színpadon négy produkciót – koncertet, operát, rockoperát, musicalt és színdarabot – kínál a közönségnek 2020 nyarán a Szegedi Szabadtéri Játékok, jelentették be a fesztivál vezetői pénteken a REÖK-ben.

>>>
2019.08.08 - tiszatáj

HORVÁTH NÓRA A THEALTEREN
Felfedeztem egy szuper tehetséges táncost, illetve nem is én, hanem a Thealter szervezői, de még őket is megelőzte a táncos szakma, mert a grémium neki ítélte idén a Lábán Rudolf-díjat. Horváth Nórának hívják… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2019.08.07 - tiszatáj

KÖZÖS ÜGYEINK A 29. THEALTER FESZTIVÁLON
350 perc színház – ennyit, azaz majdnem hat órányi intenzív élményt és gondolatot kellett befogadnia annak, aki kedden végignézte a 29. THEALTER Fesztivál mindhárom aznapi előadását: a kolozsváriak, a színművészeti egyetem hallgatói és a két szlovén színészfenomén vendégjátékát… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

KETTŐS ÉLETEK
Idővel a klasszikus formanyelv hanyagolása is pózzá válik. Olivier Assayasszal legalábbis ez a helyzet. Poszt-’68-as, rock and rolltól lüktető, szabadság és szerelem ideáit is karóba húzó remekműve, a Hideg víz után egyre kevésbé volt képes fenntartani a nagyformátumú szerző imágóját – noha a valóság és fikció összeütközésével játszó, zömmel hiperrealista Irma Vepet és a Sils Maria felhőit összeköti a színészek lelkivilágának, plusz a műalkotás létrejöttének vizsgálata, a francia direktor az utóbbi időben jóval enerváltabban lát munkához… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Az az érzésem, hogy az idei Art Capital szlogenje (Régi és új álmok) rokonságban áll az amerikai álommal mint mítosszal, mely szerint minden egyén saját erejéből kemény munkával képes saját életét jobbá tenni, leginkább folytonos és növekvő jövedelemmel. Ha vitatható is felvetésem, az talán nem, hogy saját magunkba vetett hit és álmaink nélkül nem tudjuk jobbá tenni saját és mások életét. Kelet-Európában az utópiákból kijózanodtunk, de az álmokból nem…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő