Tiszatájonline | 2015. augusztus 9.

Palicsi kóstoló

GÁRDONYI GÉZA: A BOR
Gárdonyi Géza talán legsikerültebb, 1901-ben írt népdrámájáért lépjük át ezúttal a határt, és keressük meg a palicsi naplementében a tó félszigetét. A jól megszokott, és kellően megcsodált Frici nevű traktor hozza a sárga, címeres ponyvával letakart díszleteket, amelyek több éve nem gurultak már be a városba. A falusi környezetbe helyezett dráma sok kacajt, jóízű paraszti nyelvezetet, és kitűnő hangulatot hozott magával […]

GÁRDONYI GÉZA: A BOR

Gárdonyi Géza talán legsikerültebb, 1901-ben írt népdrámájáért lépjük át ezúttal a határt, és keressük meg a palicsi naplementében a tó félszigetét. A jól megszokott, és kellően megcsodált Frici nevű traktor hozza a sárga, címeres ponyvával letakart díszleteket, amelyek több éve nem gurultak már be a városba. A falusi környezetbe helyezett dráma sok kacajt, jóízű paraszti nyelvezetet, és kitűnő hangulatot hozott magával.

A félszigeten rengeteg ember gyűlik össze. A kihelyezett padok előtt, a földön foglalunk helyet, lábunknál mécsesek pislákolnak, a tömeg pedig jószerével úgy nyolcszáz főig dagad. A város boldog és felszabadult, a Tanyaszínház régen nem járt már feléjük. Élvezettel nézik a készülődő színészeket, az öltöző úgyszólván a színpad mögötti belátható területen áll, ami mindig is hozzátartozott a népi színjátszás emberközeli életmódjához. A színpad hátterében a tó csendes magánya, előtte pedig Gárdonyi alakjai gördülnek be szekéren. Szólnak a népdalok, sorba veszünk mindenkit a szemünkkel, és így igen jó kedvvel vethetjük bele magunkat az ízes nyelvű dialógokba. A történet alapvetően egy fordulattal operál, a szerepbemutatás pedig mondhatni jócskán sokáig tart, de ezt egyáltalán nem bánjuk, az Újvidéki Akadémia friss tanoncai és végzett színészei sikeresen feledtetik ezt el velünk.

tanyaszinhaz_nagy-4083

Baracsék házához rokonok érkeznek. A verekedés miatt börtönben töltött időt Matyi (Szalai Bence), a gazda öccse hamarabb abszolválja a vártnál, és Baracsné unokahúga, a szép Szunyog Rozi (Fülöp Tímea) is megérkezik a családjával. A szerelmi szál garantált. Ugyanakkor a ház asszonya, Juli (Verebes Judit), gyermeke torkáért aggódik, a lódoktor pedig bort javall rá, hát hozat egy keveset otthonra. Baracs (Ozsvár Róbert) mióta házasságuk tart, szigorú önmérsékletet gyakorolva nem iszik, tekintettel azokra a régi viselt pofonokra, amiket rendre kiosztott egy-egy kocsmai dínomdánom alkalmával. A tét azonban csak akkor emelkedik meg, mikor a falu bírója, Göre (Hajdú Tamás), és a kisbíró Durbints gazda (Huszta Dániel) is megáll a háznál a boros hordó körül egy kis szemlét tartani, és addig-addig szemrevételezik, míg a helyzet úgy kívánja: Juli maga beszélje rá az urát, hogy ugyan igyon már a hatóságokkal egy pohárkával.

A jelenetek szépen, egymásba fűződve rajzolják ki a falu képét, László Sándor rendezésében. A kétszintes színpad előtti tér, a mindig rosszindulatú, kotnyeles, irigy és fennhéjázó szomszédasszony, Eszter (László Judit) birodalma, kis kerti kapuval határolva el játszóhelyét. A cigányzenészek hol elölről, hol hátulról, olykor pedig szekérről támadnak, igen jó érzékkel. A borozásnak természetesen verés a vége, a fiatal házasok szétköltöznek, míg a Matyi-Rozi tengely, a kényszerű száműzetésük során kieszközölt titkos találkáikkal szórakoztatják a közönséget:

ROZI: Maga az? Mit akar?
MATYI: Csak köhögök. Ott köhögök, ahol neköm tetszik.
ROZI: Hát csak köhögjön.
MATYI: Már kiköhögtem magam.

A kijózanodó Baracs, miután jól elverte a családot a háztól, nem hajlandó bocsánatot kérni. Az asszony hűséget fogadott, mégis elmenekült, pedig a kutya a veréstől még közelebb húzódik a lábhoz, no meg a ló is elfut, de utána mindig visszajön!- hallható a színpadról. Ebben a gazdák egyet is értenek, hiszen az ő nőstényük se rohant el sehová. A humor először csap le a színpadról, és okoz valami hűvöskés családon belüli erőszak, azaz tabu-alkoholizmus szelű örvénylést, amit a darab rendezője nem lovagol meg. Nincs aktualizált problémafelvetés, pusztán a darab századfordulós törekvései érezhetők: a falusi emberek lelki válságainak, dacos keresetlenségeinek, makacsságának, a mást mond a száj, és mást a szív– szerű büszkeségének kirajzolódásai.

tanyaszinhaz_nagy-4275

A népi öltözetben felvonuló és népdalokat éneklő fiatal színészeknek ez igen jól áll, a két üresen felakasztott képkeret pedig, ha nem is rendkívüli ötletként, de izgalmas kompozíciós elemként lóg a színpadon. A falusi színjátszás minden eltúlzó, széles gesztusával, és erőteljes színészi jelenlétével jól bírtak a pályakezdő fiatalok. Legkivált Szalai Bence keresetlensége, Verebes Judit tempóérzéke ragadott meg, míg Fülöp Tímea Rozi szerepében megmutathatta a benne rejlő női karakterek sokszínűségének lehetőségét és Ozsvár Róberttől is sokat várhatunk még a jövőben.

A bor kóstolgatása közben a néző gondtalanul nézhetett szembe a gondokkal, ihatott az előzőleg vásárolt, tarisznyájába rejtett sárgabarack pálinkából, és élvezhette a hagyományos Tanyaszínház minden színét és zamatát.

Drubina Orsolya

[nggallery id=593]

Fotó: Erlauer Balázs

Tanyaszínház 2015. Vajdaság, 38. évad

Bemutató előadás: 2015. 07.25. Kavilló
Megtekintett előadás: 2015. 08.01. Palics (10. alkalom)
Fellépéseik száma ezúttal összesen 23, Szenttamástól Törökfaluig.