Tiszatájonline | 2015. július 28.

Nem túl laza és nem túl feszes

INTERJÚ IVAN BUHAROVVAL AKA. HEVESI NÁNDORRAL
A Palicsi Nemzetközi Filmfesztivál Európai Fiatal Filmesek elnevezésű programja mindig is a legfrissebb, legkortársabb, legkísérletijellegűbb és legradikálisabb filmes alkotásokat hozza el a közönségnek, Petar Mitrić szelektor jóvoltából, aki kiváló füllel is rendelkezik és olyan zenekarokat hív meg, akikre a fentebb említett, filmekre alkalmazott jelzők mind, szintén igazak. Az idén többek között a magyarországi Pastorz zenéjére ülhetett fel a közönség […]

INTERJÚ IVAN BUHAROVVAL AKA. HEVESI NÁNDORRAL PASTORZ NEVŰ ZENEKARA KAPCSÁN

A Palicsi Nemzetközi Filmfesztivál Európai Fiatal Filmesek elnevezésű programja mindig is a legfrissebb, legkortársabb, legkísérleti jellegűbb és legradikálisabb filmes alkotásokat hozza el a közönségnek, Petar Mitrić szelektor jóvoltából, aki kiváló füllel is rendelkezik és olyan zenekarokat hív meg, akikre a fentebb említett, filmekre alkalmazott jelzők mind, szintén igazak. Az idén többek között a magyarországi Pastorz zenéjére ülhetett fel a közönség. Ivan Buharov, filmrendezőt és zenészt faggattuk ki a Pastorz zenei világáról, film és zene kapcsolatáról.

Persze ti is azt mondjátok, hogy a zene valami olyasmi, amiről nem kell beszélni. Nem kell, vagy nem lehet, vagy egyszerűen csak nem érdemes?

– Ami kell, azt a zene elmondja helyettünk és sokkal jobban meg tudja fogalmazni. Éppen ezért újra a szabadon rögtönzött és a törvények nélküli zenéhez fordulunk, mert számunkra a szabadság a legfontosabb.

Az improvizációban lüktető ismétlődés, a variáció-játék kaotikussága feloldja a szubjektumot, vagy a zenész ural mindent minden egyes pillanatban?

– Annyira feloldja, hogy sokszor teljesen el is tűnik az ego. Általában a közönséget kérdezzük meg koncert után arról, hogy mennyi időt játszottunk, tehát az idő is eltűnik. Számomra ez egy anarcho-buddhista  gyakorlat, tehát elsősorban öröm.

Pastorz_Buharov

A Pastorzban a hangszerek a figyelem szigorú megfegyelmezésével kapcsolódnak egymáshoz?

– A figyelem nagyon fontos, de a szigor csak bizonyos irányokban működhet. Főleg magaddal szemben kell szigorúnak lenned, például a kliséket elfelejteni, 100%-ban a zenében lenni. Ahogyan a húr, ami nem túl laza és nem túl feszes.

Zenétek hallgatása a pszicho-spirituális válság egyik gyógymódja lehet?

– Teljesen egyetértek. A zenén kívül az LSD lehet a másik megoldás.

Pastorz2

Zenétek befogadása során szükséges az, hogy belépjünk egyfajta szimbolikus időbe, ahol feloldódhatunk és elfeledhetjük önmagunkat?

– Reményeink szerint ezt teszi a zene. Amikor véget ér, azt kérded mi volt ez?  Atomtámadás? Időhuzat? Hol voltam? Ha mi elrepülünk a hallgató is velünk repül. Kis szerencsével új ismeretlen helyekre utazunk. Ha úgy tetszik terápiás céllal.

Buharov néven, áltestvéreddel Igorral filmesként is ismert vagy. Hogyan kapcsolódnak a Pastorz zenekar és a filmjeitek egymáshoz?

– Például a Kormányeltörésben c. (Domonkos István azonos című verse által inspirált)  filmünk ötven perces verzióját csak élő zenével mutatjuk be a Pastorz közreműködésével. Volt már Bécsben, Brüsszelben, Hannoverben, Münsterben, Liege-ben és egyszer a színművészetin is Budapesten. Egyébként a Pastorz mellett a Gentry Sultan-nal és egyéb saját egyedi formációkkal is készítjük a filmzenéinket.

Pastorz3

Olyat is lehet tudni rólatok, hogy sohasem feledkeztek meg, legyen szó filmről vagy zenéről – a kelet-európai rögvalóságról, a vidékiség tapasztalatáról, amelyben az anyagi világ súlya, az egzisztenciális szegénység és kulturális megfosztottság végzetesen és nyomasztóan földhöz köti az embert. Megfogható ez a tapasztalat a Pastorz zenéjében?

– Határozottan kitapintható.

Ha jól tudom nemrég egy művészkönyvet is megjelentettetek Igorral: Igor és Ivan Buharov Good Opnion címmel, ami a képeken, rajzokon, kimerevített filmjeleneteken túl, különféle szövegeket is tartalmaz, többek között vajdasági ismert írók szövegeit is (Tolnai, Domonkos, stb.). Továbbá több vajdasági vonatkozású filmet is készítettetek, például megfilmesítettétek Domonkos Kormányeltörésben c. maratoni költeményét, forgattatok Király Ernővel, újvidéki zeneszerzővel… Véletlenül alakult a vajdasági művészetekhez való kötődésetek, vagy ez egy természetes folyamat?

– Természetes, mert számunkra nagyon inspiráló és ráadásul egyre több baráti szállal kötődünk a Vajdasághoz.

Sirbik Attila

Fotók: Brestyánszki Bernadett