12.13.
| Cintányéros cudar világ jön a Szegedi Nemzetiben >>>
11.28.
| Asztali beszélgetések… – In memoriam Radnóti Miklós >>>
11.28.
| Kerekasztal Színház – Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.21.
| ZUG művészeti tetthely – Homo Ludens Projekt: Humánia >>>
11.21.
| A 16. Verzió Filmfesztivál szegedi programjai >>>
11.20.
| Grand Café – Próza Nostra Irodalmi Estek: Moskát Anita és Brandon Hackett >>>
11.19.
| Novemberi Sikersztorik a JATE Klub színpadán >>>
11.17.
| Háború utáni és kortárs művekből rendez aukciót a Virág Judit Galéria >>>
11.15.
| Nepp Józsefet ünnepli 2019-ben az Országos Rajzfilmünnep >>>
11.13.
| SZTE – Indul az AudMax Esték előadássorozat >>>
11.07.
| Már elérhetők az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2020 jegyei >>>
11.05.
| Budapest Debut Film Forum a Friss Hús filmfesztiválon – várják a filmterveket >>>
10.29.
| Karácsony a Szegedi Szabadtérivel: már kaphatók a kedvezményes bérletek >>>
10.27.
| Felavatták a felújított kökösi unitárius templomot >>>
10.25.
| Alföldi Róbert rendezi a szegedi West Side Story-t >>>
10.24.
| Művészettörténeti szenzáció a kárpátaljai Visken >>>
10.17.
| New Flash >>>
10.10.
| Plusz előadás a Jézus Krisztus Szupersztárból a Dóm téren >>>
10.10.
| Olga Tokarczuk és Peter Handke kapja a 2018-as és a 2019-es irodalmi Nobel-díjat >>>
10.09.
| Elhunyt Vekerdy Tamás író, pszichológus >>>

Benesóczky László, Boda Magdolna, Csontos Márta, Kurdy Fehér János, Mohai V. Lajos, Nagy Márta Júlia, Nagy Zopán, Schneider Éva, Simon Bettina, Szegedi Eszter versei
Ferdinánd Zoltán, Szakács Réka, Tóbiás Krisztián prózája
Interjú Danyi Zoltánnal
Franciák, figurák, fordítások (Kovács Eszter, Kovács Ilona, Penke Olga tanulmányai)
Perovics Zoltán Artopédlandia című kiállítása

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

Shakespeare kiváló emberismerő
2015.07.17 - tiszatáj

ZSÓTÉR SÁNDOR-BESZÉLGETÉS GYULÁN

Korábban nem ragaszkodtam ennyire a szöveghez, mint mostanság, ha Shakespeare-t rendezek – árulta el Zsótér Sándor Kossuth-díjas rendező, dramaturg, színész a Gyulai Várszínház által szervezett Ki volt Shakespeare? elnevezésű konferencián.

„Nem lehetne megfordítani a konferencia menetét azzal, hogy nem én kezdek el beszélni, hanem önök kérdeznek tőlem?” Így kezdte „előadását” Zsótér Sándor, aki ritkán vállal konferencia-szereplést. Gedeon József fesztiváligazgató kérésére végül igent mondott. Szóba kerültek korábbi Shakespeare-rendezései, így a 2008-ban bemutatott A velencei kalmár és a főiskolásokkal készített Hamlet, illetve a Gyulán, a Kamarateremben játszott W. S. Othello néger mór című darabja.

Zsótér Sándor emlékeztetett arra, hogy A velencei kalmár hazánkban kínosan kevés alkalommal került színpadra, nem is érti a mai generáció, miért tiltották be, mi volt az oka annak, hogy nem játszották, mitől féltek. A 2010-ben elhunyt író, rendező Schwajda György fiatalon lett igazgató Szolnokon, ideje korán azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy be akarta mutatni Major Tamás főszereplésével a darabot, ez a kísérlet végül a székébe került.

 

DSCF2876

 

Én egy kisvárosban, Egerben rendezhettem meg A velencei kalmárt.Az előadás aztán 2009-ben meghívást kapott Gyulára, a Shakespeare Fesztiválra. Tulajdonképpen Shylock lánya, Jessica miatt kezdtem el a darabbal foglalkozni. Olyan női alakkal nem is igazán találkoztam még, mint ő – vallotta be a rendező.

Sokszor keresnek a rendezők filozófiai okokat, meg akarják fejteni a titkokat, a rafinériákat. Ki akarják egyenesíteni azt, ami görbe, vagy éppen fordítva. Számos magyarázatot mögé lehet tenni, hogy rossz volt a gyermekkora, szerelmes volt a lányába, vagy ott a kisebbségi kérdés. De sok mindenre csupán annyi a válasz, hogy CSAK. Igazából meg kell éreznie a színésznek a szerző rafinált hatásait, és ezt kell közvetítenie. Ha pedig elkapja ezt a néző már az első pillanattól, nyert ügye van a szerzőnek, a rendezőnek, az egész társulatnak – tette hozzá Zsótér Sándor.

Shakespeare-ben az a jó, hogy nehezen szorítható korlátok közé…

A szakma, a kritikusok némi elvárással ülnek be a darabra, összehasonlítanak más előadásokkal, realitást keresnek, ezért sokuknak igen nehéz azt látni, ami valójában ott van benne.

Meg kell védeni az igazságot, ez a rendező és a színész dolga is. Nem szimpatikussá kell tenni a figurát, hanem meg kell találni az igazát.

Másodszor rendezek Hamletet, két éve megcsináltuk a Színművészetin is. Fiatalok voltak a növendékeim, de úgy gondoltam, ha Shakespeare, akkor Hamlet. Az volt a feladatuk, hogy nem használhatnak semmiféle kelléket, nem segítette őket semmi.

Azt akartam, hogy tanuljanak meg szöveget olvasni, és főleg megérteni…

Vizsgaelőadásnak szántam, úgy gondoltam, eljátsszuk a tanári karnak az Ódry Színpadon, amely egy lehetetlen helyszín. Végül nagyon sokszor előadtuk, valamiért jól sikerült. Gedeon József meghívta Gyulára, méghozzá a tószínpadra. Egy olyan darabot, ami zárt térben készült, egy dobozban. Úgy gondoltam, lehetetlen ott eljátszani. Akkor, ott számomra az egyik legjobb előadás volt, nagyon hatásos volt vizuálisan. Ezzel azt akarom csak mondani, hogy ha a fejekben ott van a szöveg, minden a helyén van, bárhol meg lehet csinálni. Ha nekem a Hamletet eredetileg a tószínpadra kellett volna megálmodni, nem tudtam volna mit kezdeni vele, ott a vízen a színpad, a vár a háttérben.

 

DSCF2877

 

Az Othello esetében megpróbálkoztunk azzal, hogy szótárral végigmentünk az egészen, szóról-szóra. Nem akartuk leegyszerűsíteni, kihúzni a felét, beleírni aktuálpolitikai utalásokat. Azt éreztük, jobban megértjük többek között Jagot, ha saját fordítást/átírást használunk.

Kevés olyan szerző van a világirodalomban, aki olyan emberismerettel rendelkezik, mint Shakespeare. Hogy ezt honnan merítette? Nem tudni – zárta előadását Zsótér Sándor.

Azt tapasztalom, hogy a sokadik Shakespeare-rendezésem után konzervatívabb lettem, megpróbálok ahhoz ragaszkodni, abból kiindulni, ami le van írva. Korábban nem annyira hittem a szövegben, inkább a képekre koncentráltam…

 

Zsótér Shakespeare-rendezéseiből 1991-92

Friedrich Dürrenmatt-Shakespeare: Titus Andronicus
Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza

1993-94
Zsótér Sándor-Lamb-Shakespeare: Zalaszentivánéji álom
Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg

1998-99
Shakespeare: Pericles, Tyrus hercege
Katona József Színház, Kamra
Shakespeare-Dürrenmatt: Titus Andronicus
Nemzeti Színház, Akadémia
Shakespeare: IV. Henrik (Falstaff)
Szegedi Nemzeti Színház

2000-2001
Shakespeare: Athéni Timon
Radnóti Miklós Színház
Benjamin Britten: Szentivánéji álom (opera)
Szegedi Nemzeti Színház

2002-2003
Shakespeare: Lír király (Fedél nélkül, Shakespeare szövegével)
Színház- és Filmművészeti Egyetem

2007-2008
Shakespeare: Lír
Színház- és Filmművészeti Egyetem
Shakespeare: A velencei kalmár
Gárdonyi Géza Színház, Eger

2009
Shakespeare: Hamlet
József Attila Színház

2013
Shakespeare: Hamlet
Színház- és Filmművészeti Egyetem (Ódry Színpad)

2014
W. S. Othello – néger mór
Studio K

 

Források:
http://www.filmacademy.hu/hu/oktatok/adatlap/170/zsoter-sandor-1961
http://www.port.hu/zsoter_sandor/pls/w/person.person?i_pers_id=6967 


Címke: , , , , , ,
2019.11.15 - tiszatáj

SZÍVEK KIRÁLYNŐJE
Zöldbe és szürkébe bugyolált erdei részlet – első körben rögtön a harmóniára asszociálnánk, csakhogy a dán-egyiptomi May el-Toukhy erotikus melodrámájának nyitánya fejtetőre állítja az elvárásainkat. Pörögni kezd a felvevőgép, szimbolikusan érezzük, beköszöntött a káosz, valami rossz készülődik,,, SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
aatoth franyo tárgyaival, képeivel provokálja és sokkolja a nézőt, gondolatban cselekvésre ösztönzi, amit lát, az most valami előtt vagy után, vagy valami helyett létezik? Nem egy színpadi előadás díszletét tárja elénk a művész, hanem mást, egyfajta mágiát, érzékenységet a természet szépsége iránt […]

>>>
2019.11.13 - tiszatáj

KRASZNAHORKAI LÁSZLÓ: APRÓMUNKA EGY PALOTÁÉRT
Úgy tűnik, a Krasznahorkai-univerzum súlyosan és rendíthetetlenül, csupán a maga törvényeinek engedelmeskedve gravitál az irodalmi térben, és e kikezdhetetlen alkotói szuverenitás a független gondolkodás és létezés etikáját írja bele az életmű egészébe. A periféria, a margó határvidékén történő berendezkedés nem csak a szerzői autonómia, hanem az aktuális irodalmi divatokat következetesen figyelmen kívül hagyó szövegek tekintetében is a szabadság megőrzésének egyik lehetséges biztosítéka… – SZABÓ GÁBOR KRITIKÁJA

>>>
2019.11.12 - tiszatáj

OLOSZ ELLA TEXTILMŰVÉSZ ALKOTÁSAIBÓL NYÍLT EMLÉKKIÁLLÍTÁS
A kedvencemmé lett egy fénykép Olosz Elláról: az, amelyiken a művész egyik geometrikus rendbe zárt szőttese előtt áll, karba font kézzel egy finoman csíkozott blézerben. A törékeny alak mintha maga is a mögötte látható mű szerves része lenne. Azt hiszem, ez egy jellemző kép róla, ez a nagyszerű asszony testileg, lelkileg azonosult művészetével. Ez az autentikusság átsüt a szövedékeken, leragyog a szőnyegekről, a ránk hagyott életművéből személyisége pontosan kiolvasható… – PACSIKA LIA MEGNYITÓJA

>>>
2019.11.12 - tiszatáj

ÁLOM DOKTOR
Járgány motor nélkül. Stephen King legendás Kubrick-kritikája szerint ilyen adaptációt csiszolt 1977-es bestselleréből a híresen perfekcionista direktor. Rögtön ki is ütközik a különbség: az író csupán populáris paneleket tologat, míg a 2001 és a Mechanikus narancs adaptőre szerzői hangütéssel közelít a témához, vagyis darabokra szed, analizál, újra összerak, és valami egyedit teremt. Mike Flanagan misztikus horrorja – vagyis egyszerre a Ragyogás című regény és film folytatása – után még tágabbra nyílik a könyv és mozi közötti rés… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.09 - tiszatáj

KISS JUDIT ÁGNES: A HALÁL MILONGÁT TÁNCOL
Tizenöt éves koromban, konfirmációi előkészítőn a lelkészünk azt a kérdést tette fel nekünk, mihez kezdenénk, ha megtudnánk, hogy 24 óra van már csak hátra az életünkből, és jön a világvége. A többség nagy része szendén megadta a pc választ: kibékülnék a haragosaimmal, elmondanám a szeretteimnek, mennyire fontosak nekem, rendbe tenném a dolgaimat, imádkoznék Istenhez stb. Egy lány volt csak közöttünk, aki ki merte mondani a frankót, én bizony kipróbálnám a kábítószert és a szexet, mert nem akarok úgy meghalni, hogy egyikben sem volt részem… – ISTÓK ANNA KRITIKÁJA

>>>
2019.11.07 - tiszatáj

A XXIX. PLEIN AIR NEMZETKÖZI ALKOTÓTELEP KIÁLLÍTÁSA ELÉ
Tudjuk, hogy egy művésztelepet elindítani és működtetni nem egyszerű dolog. Munka van vele. Sokba kerül. Akkor mégis miért szeretne Csongrád városa művésztelepet magának – Európa és Magyarország sok más településével együtt? Talán azért, mert csupán a művészet képes időtállóan és hitelesen dokumentálni egy időszakot, egy kort. Hogy a művészet maradéktalanul tiszta, romlatlan és igazmondó lenne? Szó sincs róla. De még mindig ez a legjobb megoldás. Ahogyan a demokrácia… – GYARMATI GABRIELLA MEGNYITÓJA

>>>
2019.11.03 - tiszatáj

INTERJÚ A HOMO LUDENS PROJECT ALKOTÓIVAL
A Homo Ludens Project kompániájáról nehéz úgy beszélni, hogy ne személyes emlékek, tapasztalatok sora rohamozzon meg. Több elsőjénél ott voltam, és egészen felemelő látni, merre haladnak. Ahogy ott ülök a megbeszélt helyünkön Benkő Imolára és Szilágyi Szabolcsra várva, az jut eszembe, hogy ők is olyan emberek, akikkel ott tudom felvenni a beszélgetés fonalát, ahol leejtettük. Két folyton mozgó figura, akik folyamatosan feszegetik a határaikat, ezzel bevállalva olyan élethelyzeteket akár szakmai téren, akár civil életükben, amelyekre lehet, hogy ők sem számítottak eddig… – TÓTH EMESE INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő