A Mester és Margarita a POSzT-on
MINI-INTERJÚ GEMZA PÉTERREL
A Csokonai Színház A Mester és Margarita című produkciója a Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjában szerepel. Június 8-án este láthatta a pécsi közönség a debreceni Bulgakov-adaptációt. Az előadást megelőző napon kérdeztem a darab koreográfusát, a társulat művészeti vezetőjét, Gemza Pétert, aki először jár a POSzT-on […]
MINI INTERJÚ
GEMZA PÉTERREL
A Csokonai Színház A Mester és Margarita című produkciója a Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjában szerepel. Június 8-án este láthatta a pécsi közönség a debreceni Bulgakov-adaptációt. Az előadást megelőző napon kérdeztem a darab koreográfusát, a társulat művészeti vezetőjét, Gemza Pétert, aki először jár a POSzT-on.
– Ha lehet azt mondani, friss hús vagy Pécsett…
– Igen. Húsz évig Franciaországban éltem, a vajdasági születésű, francia koreográfussal, Nagy Józseffel voltak közös munkáink, így gyakorlatilag ez az első POSzT, amin részt veszek, de korábban is figyelemmel kísértem a programot, és többször felmerült már bennem a kérdés: biztos, hogy a teljes palettát bemutatja a fesztivál?
– Ennek tekintetében milyen az idei POSzT?
– Izgalmas. Nemcsak azért, mert itt vagyunk két darabbal is (A Mester és Margarita, illetve a Tóth Erzsébet Kőrózsa című kötetéből válogató zenés est), hanem mert van egy nagyon érdekes térkép, ami felvázolódik Pécsett. Ez a második évadunk Debrecenben Ráckevei Annával, most tervezzük a jövő évadot, fontos a szakma visszajelzése, a POSzT pedig egy fontos mérce.
Boldog vagyok, hogy a tavalyi DESZKA Fesztiválon megjelent Nagy József darabja, a Wilhelm-dalok, amely Tolnai Ottó azonos című kötetének versei alapján készült, a POSzT-on is helyet kapott, beválogatták a versenyprogramba. Fontos, hogy ezek a darabok is itt legyenek a színházi szakma legnagyobb seregszemléjén.
Mindig arról beszélgetünk, hogy legyenek minőségi szempontok. De vajon, mi lesz a mérce? Ki fogja lefektetni azokat? Mindig szubjektív lesz a megítélés. Éppen ezért ott kellene eldőlnie az egésznek, amikor a válogatókat kiválogatják. Nem értek egyet a díjazással. Nagyon sok külföldi fesztiválon jártam már, a legtöbb helyen nem adnak díjat az előadásoknak, hanem a jelenlét a fontos, illetve azokat a darabokat hívják meg, amelyek év közben kaptak valamilyen elismerést, például az adott évad legjobb rendezései voltak. A POSzT díjazása ezért szintén ellentéteket szülhet.
Tóth András Tozzi
Különböző idősíkok összeérése
A Mester és Margarita című előadást követőszakmai beszélgetésen Térey János elmondta: „a rendezés meg van érintve a remekmű által”. A debreceni születésű költő, drámaíró a személyes elkötelezettséget és a párkapcsolati probléma hiteles megrajzolását dicsérte.Sándor L. István színházkritikus hiányolta ugyan a moszkvai, szatirikus képeket és a társadalomkritikát, ugyanakkor különösen szépnek találta a különböző idősíkok összeérését, és a koreográfiának hála felfedezett olyan nézőpontokat is, amelyek az általa látott Bulgakov-adaptációkból eddig hiányoztak.A beszélgetésen a rendezőn, Rusznyák Gáboron kívül megszólalt Mészáros Tibor, a Mestert, és Szalma Tamás, a Wolandot alakító színész is, előbbi a narrátori szerepről, utóbbi az úriember-bőrbe bújt „ördögről” osztotta meg gondolatait a hallgatósággal. Debreceni Borbála díszletét és a társulati munkát különösen méltatták a szakmabeliek. A szakmai beszélgetés teljes terjedelmében itt érhető el: http://www.poszt.hu/hu/programok/948/szakmai-beszelgetes-a-mester-es-margarita |
A Mester és Margarita, valamint a Kőrózsa mellett a szakmai beszélgetések között helyet kapott Pécsett a „Borbély Szilárd írásai a színpadon” című diskurzus, amely a DESZKÁN is jelen volt, mi is beszámoltunk róla: https://tiszatajonline.hu/?p=77492
A XV. PÉCSI ORSZÁGOS SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓ DÍJAZOTTAI – 2015. JÚNIUS 13.
A szakmai zsűri díjai:
Legjobb előadás:
Isten ostora
Rendező: Vidnyánszky Attila
Nemzeti Színház, Budapest
Legjobb rendezés:
Vidnyánszky Attila
Isten ostora
Nemzeti Színház, Budapest
Legjobb női főszereplő:
Krizsán Szilvia
Bánk bán
Újvidéki Színház
Legjobb férfi főszereplő:
Pálffy Tibor
Meggyeskert
Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
Legjobb női mellékszereplő:
Csonka Ibolya
Szigorúan ellenőrzött vonatok
Csiky Gergely Színház, Kaposvár
Legjobb férfi mellékszereplő:
Kelemen József
Szigorúan ellenőrzött vonatok
Csiky Gergely Színház, Kaposvár
és
Szalma Tamás
A Mester és Margarita
Csokonai Nemzeti Színház, Debrecen
Legjobb látvány:
Olekszandr Bilozub
Isten ostora
Nemzeti Színház, Budapest
Legjobb zene és hangzásvilág:
Rozs Tamás
Szigorúan ellenőrzött vonatok
Csiky Gergely Színház, Kaposvár
Különdíj:
Wilhelm-dalok
Jel Színház, Magyarkanizsa
A szakmai zsűri a Legjobb jelmez és a Legjobb színpadi szöveg díját nem adja ki.
A színész zsűri díjai:
Legjobb férfialakítás:
Horváth Lajos Ottó
Isten ostora
Nemzeti Színház, Budapest
Legjobb női alakítás:
Gubik Petra
Koldusopera
Jókai Színház. Békéscsaba
A Fidelio díjai (a színész zsűri döntése szerint):
Legjobb 30 év alatti színésznő:
Benedek Ágnes
Meggyeskert
Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
Legjobb 30 év alatti színész:
Kónya-Ütő Bence
Meggyeskert
Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy
A közönség zsűri díja:
Meggyeskert
Tamási Áron Színház Sepsiszentgyörgy
A Színházi Dolgozók Szakszervezetének Básti Lajos díja:
Bajomi Nagy György
Vitéz Mihály
Weöres Sándor Színház, Szombathely
A Magyar Művészeti Akadémia Színházművészeti Tagozata által alapított alkotói díj:
Fehér László
Szigorúan ellenőrzött vonatok
Csiky Gergely Színház, Kaposvár