Tiszatájonline | 2015. május 21.

Nagyon belevaló nő Marlene, erős, férfias jellem

INTERJÚ NAGY-KÁLÓZY ESZTERREL
Edith Piaf és Marlene Dietrich találkozása sorsszerű volt, a XX. század két zsenije szélsőségesen más habitust képviselt: Piaf az önpusztító szenvedély, Dietrich a végletes fegyelem és profizmus útján járt. Különös kapcsolatukról, mély barátságukról szól Mészáros Márta rendezése, az Edith és Marlene […]

INTERJÚ
NAGY-KÁLÓZY ESZTERREL

Edith Piaf és Marlene Dietrich találkozása sorsszerű volt, a XX. század két zsenije szélsőségesen más habitust képviselt: Piaf az önpusztító szenvedély, Dietrich a végletes fegyelem és profizmus útján járt. Különös kapcsolatukról, mély barátságukról szól Mészáros Márta rendezése, az Edith és Marlene.

Május 18-án a szegedi IH Rendezvényközpontban majdnem teltházas előadáson kelt életre Edith Piaf és Marlene Dietrich, illetve kettejük különös kapcsolata. Az előadás előtt beszélgettem Nagy-Kálózy Eszterrel.

– Láttam nemrégen egy 1972-es Marlene Dietrich koncertfelvételt, nagyon hangsúlyosak voltak a dalok, emellett pedig a gesztusok, a kézmozdulatok, a tekintet.

– Minden mozdulata ki volt találva, ez nyilván a személyiségéből adódott. Néha nekem is szokatlanok voltak ezek a mozdulatok, de lehet, hogy akkoriban ez nem volt meglepő, csak mai szemmel az.

– Ez a dívaság egyik jellemzője?

– Igen. Egy hihetetlen életút van mögötte, lenyűgöző személyiség volt. Nem lehetett, nem figyelni rá, nem rajongani érte. Nagyon belevaló nő volt, erős, férfias jellem.

nagykalozy_botos_edithesmarlene_fotokallai-k

– Ebből látunk valamit a színpadon is? Cél volt megmutatni Marlene valódi személyiségét, jellemét?

– Valamennyire igen. A rá jellemző fegyelmezettség cél volt, hogy benne legyen. Olyan lényeget, belső tartalmat keresek ilyenkor, amely kiemeli a jellemét, vagy amit én gondolok róla. Azt el kell mondanom, hogy a darab nem Marlene életét követi végig, hangsúlyosabb Piaf élete, az őt alakító Botos Évának nagyobb tere van.

– Őt is mindenképpen megkérdezem a darabról, de térjünk vissza Marlene szerepéhez…

– Estéről-estére közelebb kerülök a szerephez, van, hogy belekerül egy új elem, egy mozdulat, kellenek friss gondolatok is, de csak olyanok, amelyek beleférnek a Marlene-képbe. Nyilván adott a rendező elképzelése, ettől nem szabad eltérni.

– A magány mindkét énekest jellemezte, talán másképpen… Ez is benne van a darabban?

– Az első monológom éppen erről szól. Piaf soha nem bírta a magányt, ezért körbe vette magát ismerősökkel. Marlene mondja is neki, hogy mindig páncélt növesztünk a szívünk köré. Marlene is magányos volt, de a maga fegyelmezettségével, erős jellemével végig tudta csinálni, nem véletlenül élt 90 éves koráig. Piaf romboló életet élt, pótszerekhez nyúlt, nem tudta másképpen elviselni a magányt, korán meghalt.

Edith-és-Marlene-60-k

– Marlene kritikus volt a barátnőjével?

– Nem mondanám. Elfogadta olyannak, amilyen. Abban a korban ők ünnepelt sztárok voltak, talán kijelenthetjük, hogy a két ünnepelt sztár volt. Máshonnan jöttek, különböző személyiségek voltak, mégis barátokká váltak.

– Karády Katalint is megformálta korábban. Érdekesek ezek a találkozások.

– Többször megtaláltak már a rendezők olyan szerepekkel, amelyek valós személyt formálnak meg. Mindig foglalkoztatott, hogy merre kell kutakodni a szerep kapcsán. Ezek illúziók, úgy sem leszek, olyan, mint Marlene vagy Karády Katalin volt, mert nem az a cél, hogy a hasonmásuk legyek. A forgatókönyv a lényeg, amit a rendező láttatni akar.

Tóth András Tozzi

botos_edithesmarlene_fotokallai-kBotos Éva:
Mindig a f
ülemben szólnak a Piaf-dalok– Mi lehet az Edith és Marlene sikerének titka, hol keresgéljünk?– Úgy érzem, a dalok energiája lehet a siker egyik titka, olyan témákat boncolgatunk, amelyek ismerősek mindenki számára. Piaf nagyon erős és tulajdonképpen önpusztító energiákkal élt. Minden embernek volt olyan szakasza az életében, amely ismerős lehet a számára a darabból: problémák, félelmek, boldogtalanság. Valóságos személy volt, és nagyon valóságosan van megfogalmazva az egész darab.– Hangsúlyosak Piaf és Marlene dalai a darabban. SegítséÖnöknek, illetve a nézőknek, hogy magyarul halljuk a slágereket?– Sokan szóvá tették, hogy miért nem franciául énekelem a dalokatA darab egy mély barátságról szól, személyes élethelyzeteket mutat be, a dalok is hangsúlyosak, lényegében a szövegre épülnek, ezért fontos, hogy értsék a nézők.

– Milyen kapcsolata van ezekkel a dalokkal?

– Szerencsés vagyok, mert nagyon sokszor hallottam Piaf-dalokat a tévében vagy a rádióban, nem csak a slágereket. Gyerekkoromtól ott vannak bennem ezek a szerzemények, mindegyiket ismerem.

– A magányról beszélgettem Nagy-Kálózy Eszterrel, akinek van egy monológja az elején, megfogalmazza, miért is magányos Piaf.

– Mindketten magányos voltak, de pontosan fordítva. Edith Piaf minden percében ott voltak az emberek, de álbarátok és álszerelmek. Marlene életében alig volt néhány ember, aki fontos volt a számára, akit igazán közel engedett magához. Talán éppen ezért szerették egymást ennyire.

Pataki Éva: Edith és Marlene
2015. május 18.
IH Rendezvényközpont, Szeged

Szereplők:
Edith: Botos Éva
Marlene: Nagy-Kálózy Eszter
Momone: Kecskés Karina
Leplée/Raymond: Marton Róbert
Marcel/Theo: Nagy Dániel Viktor
Zongorista: Wágner Puskás Péter
Harmonikás: Agnecz Katalin

Fotó: mannaprodukcio.hu