02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Batman: Broken City
2015.03.15 - tiszatáj

A Broken City közvetlenül a valaha volt egyik legsikeresebb Batman-sztori, a 2003-ban lezárult (magyarul is megjelent) Hush hatalmas sikere után startolt – a Hush márpedig feladta a leckét a DC-nek: hogy lehet egy ekkora durranás után úgy folytatni, hogy ne zuhanjon az érdeklődés? A válasz az, hogy sehogy, de a kiadó fejeseinek becsületére legyen mondva, megtették, amit tudtak: leszerződtették a méltán agyondicsért 100 Bullets szerzőit, Brian Azzarellót és Eduardo Rissót. Az eredmény nem meglepő módon egy sötét hangulatú, kőkemény bűnügyi történet, egyfajta szuperhős-noir lett – bár persze messze nem olyan jó, mint a szerzőpáros említett magnum opusa, de ezt nyilván senki nem is várta tőle.

Batman egy fiatal nő, Elizabeth Lupo meggyilkolása ügyében nyomoz. Elsőszámú gyanúsítottja Gyilkos Krok, ám ahogy elmerül az ügyben, az egyre szövevényesebbé válik, ráadásul a képbe belezavar egy kegyetlen és oktalan kettős gyilkosság is, aminek következményeként egy újdonsült árva térdel sírdogálva halott szülei felett. Ez persze Batman számára felerősíti egyébként is örökké élénk emlékeit saját gyermekkoráról, és újdonsült erővel veti bele magát megszállottságtól fűtött munkájába. Ráadásul hamarosan felbukkan a színen a Pingvin és a Bábjátékos is, sőt, mielőtt minden tisztázódik még maga Joker is tiszteletét teszi.

 

broken-city

 

A Broken City egy teljesen más jellegű történet, mint elődje, a Hush, furcsamód mégis sokat átvesz annak fő gyengeségei közül. Kezdve azzal, hogy maga a soványka sztori ezúttal is kicsit feleslegesen sokáig nyúlik – hat rész helyett nagyjából háromban is el lehetett volna mesélni, és akkor sokkal feszesebb, lendületesebb lenne. De a fő probléma most is Batman karaktere, aki a szokottnál lényegesen könyörtelenebbül vág utat magának Gotham alvilágában: folyamatosan kínzásokat és verést osztogat jobbra-balra, igaz ezt a radikális viselkedését a traumatikus gyerekkori emlékek minden korábbinál erősebb felelevenedése többé-kevésbé indokolja (ugyanakkor ezt a párhuzamot Paul Dini kissé elegánsabban használta 1999-es, War on Crime című graphic noveljében).

Azzarello majd’ megfeszül az igyekezetben, hogy kőkemény, noiros narrációval adjon súlyt a történetnek, de egyébként erőteljes stílusa meg-megbicsaklik, és néha inkább úgy tűnik, mintha Frank Miller klasszikus Batman-történeteit majmolná, megfűszerezve egy kis Sin City-beütéssel. Ráadásul a többi karakter ábrázolása sem sikerült valami emlékezetesre. Az új figurák (Fatman és Little Boy) aránytalanok és elhibázottak, nem is igazán világos, hogy félelmetesek, abszurdak, viccesek vagy szatirikusak akarnak lenni, Gyilkos Krok pedig az írói önkénynek hála jóval intelligensebb és ármánykodóbb a megszokottnál – ez utóbbi azonban, kissé paradox módon mégis jól sül el, mert a többnyire egysíkú karakter így kellemes és váratlan árnyalást kap. Plusz Azzarello kifejezetten jól ábrázolja a kapcsolatát Batmannel, stílusos poénokat és dialógusokat épít rá, ez pedig szintén Krok sajátos újraértelmezésének köszönhető.

 

batmanbrokencity6

 

Az élvezetes, de messze nem hibátlan, dramaturgiailag és stilisztikailag is folyton meg-megbicsakló sztorinak van egy (már említett) aspektusa, amely miatt mindenképp érdemes emlékezni rá – ez pedig a szülőgyilkossághoz kapcsolódó flashbackek/álomjelenetek. A főhős gyerekkori traumája az amerikai képregénytörténet egyik leggyakrabban felbukkanó, legtöbbször elmesélt, következésképp rég unalmassá nyűtt sztorija, de Azzarello itt olyan hátborzongató módon idézi fel, amilyenhez hasonlóban a legendás The Dark Knight Returns óta nem volt részünk. Bruce szülei haláláról álmodik, ám ahelyett, hogy, mint általában, egyszerűen újra átélné az egészet, variációkat lát rá: mi, és hogyan történhetett volna másképp. A nem túl szívderítő végkövetkeztetés pedig az, hogy a legjobban azzal járt volna, ha a gyilkos őt is lelövi. Risso itt egy egészen gyomorba vágó képpel sokkolja az olvasót: a kis Bruce véres lyukkal a szemei közt fekszik szülei holttestei mellett, szája halovány mosollyá merevedik. Békére lelt.

És ha már Rissónál tartunk, bár a Broken City kicsit úgy néz ki, mintha egy The Dark Knight Returnsbe oltott 100 Bullets lenne, a sötét, rendkívül markáns, szögletes, durva és torz vonások így is sajátos hangulatot kölcsönöznek a képregénynek, amit tovább növelnek a komor, kontrasztos, igen kevés árnyalattal dolgozó alapszínek – az ilyenre mondják, hogy vágni lehet az atmoszféráját. A Broken City ugyan bőven nem tartozik a legjobb Batman-képregények közé, erényei azonban tagadhatatlanok, és már csak kuriózum mivolta miatt is mindenképp érdemes elolvasni.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=510]


Címke: , , , , ,

2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő