10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

Batman: Broken City
2015.03.15 - tiszatáj

A Broken City közvetlenül a valaha volt egyik legsikeresebb Batman-sztori, a 2003-ban lezárult (magyarul is megjelent) Hush hatalmas sikere után startolt – a Hush márpedig feladta a leckét a DC-nek: hogy lehet egy ekkora durranás után úgy folytatni, hogy ne zuhanjon az érdeklődés? A válasz az, hogy sehogy, de a kiadó fejeseinek becsületére legyen mondva, megtették, amit tudtak: leszerződtették a méltán agyondicsért 100 Bullets szerzőit, Brian Azzarellót és Eduardo Rissót. Az eredmény nem meglepő módon egy sötét hangulatú, kőkemény bűnügyi történet, egyfajta szuperhős-noir lett – bár persze messze nem olyan jó, mint a szerzőpáros említett magnum opusa, de ezt nyilván senki nem is várta tőle.

Batman egy fiatal nő, Elizabeth Lupo meggyilkolása ügyében nyomoz. Elsőszámú gyanúsítottja Gyilkos Krok, ám ahogy elmerül az ügyben, az egyre szövevényesebbé válik, ráadásul a képbe belezavar egy kegyetlen és oktalan kettős gyilkosság is, aminek következményeként egy újdonsült árva térdel sírdogálva halott szülei felett. Ez persze Batman számára felerősíti egyébként is örökké élénk emlékeit saját gyermekkoráról, és újdonsült erővel veti bele magát megszállottságtól fűtött munkájába. Ráadásul hamarosan felbukkan a színen a Pingvin és a Bábjátékos is, sőt, mielőtt minden tisztázódik még maga Joker is tiszteletét teszi.

 

broken-city

 

A Broken City egy teljesen más jellegű történet, mint elődje, a Hush, furcsamód mégis sokat átvesz annak fő gyengeségei közül. Kezdve azzal, hogy maga a soványka sztori ezúttal is kicsit feleslegesen sokáig nyúlik – hat rész helyett nagyjából háromban is el lehetett volna mesélni, és akkor sokkal feszesebb, lendületesebb lenne. De a fő probléma most is Batman karaktere, aki a szokottnál lényegesen könyörtelenebbül vág utat magának Gotham alvilágában: folyamatosan kínzásokat és verést osztogat jobbra-balra, igaz ezt a radikális viselkedését a traumatikus gyerekkori emlékek minden korábbinál erősebb felelevenedése többé-kevésbé indokolja (ugyanakkor ezt a párhuzamot Paul Dini kissé elegánsabban használta 1999-es, War on Crime című graphic noveljében).

Azzarello majd’ megfeszül az igyekezetben, hogy kőkemény, noiros narrációval adjon súlyt a történetnek, de egyébként erőteljes stílusa meg-megbicsaklik, és néha inkább úgy tűnik, mintha Frank Miller klasszikus Batman-történeteit majmolná, megfűszerezve egy kis Sin City-beütéssel. Ráadásul a többi karakter ábrázolása sem sikerült valami emlékezetesre. Az új figurák (Fatman és Little Boy) aránytalanok és elhibázottak, nem is igazán világos, hogy félelmetesek, abszurdak, viccesek vagy szatirikusak akarnak lenni, Gyilkos Krok pedig az írói önkénynek hála jóval intelligensebb és ármánykodóbb a megszokottnál – ez utóbbi azonban, kissé paradox módon mégis jól sül el, mert a többnyire egysíkú karakter így kellemes és váratlan árnyalást kap. Plusz Azzarello kifejezetten jól ábrázolja a kapcsolatát Batmannel, stílusos poénokat és dialógusokat épít rá, ez pedig szintén Krok sajátos újraértelmezésének köszönhető.

 

batmanbrokencity6

 

Az élvezetes, de messze nem hibátlan, dramaturgiailag és stilisztikailag is folyton meg-megbicsakló sztorinak van egy (már említett) aspektusa, amely miatt mindenképp érdemes emlékezni rá – ez pedig a szülőgyilkossághoz kapcsolódó flashbackek/álomjelenetek. A főhős gyerekkori traumája az amerikai képregénytörténet egyik leggyakrabban felbukkanó, legtöbbször elmesélt, következésképp rég unalmassá nyűtt sztorija, de Azzarello itt olyan hátborzongató módon idézi fel, amilyenhez hasonlóban a legendás The Dark Knight Returns óta nem volt részünk. Bruce szülei haláláról álmodik, ám ahelyett, hogy, mint általában, egyszerűen újra átélné az egészet, variációkat lát rá: mi, és hogyan történhetett volna másképp. A nem túl szívderítő végkövetkeztetés pedig az, hogy a legjobban azzal járt volna, ha a gyilkos őt is lelövi. Risso itt egy egészen gyomorba vágó képpel sokkolja az olvasót: a kis Bruce véres lyukkal a szemei közt fekszik szülei holttestei mellett, szája halovány mosollyá merevedik. Békére lelt.

És ha már Rissónál tartunk, bár a Broken City kicsit úgy néz ki, mintha egy The Dark Knight Returnsbe oltott 100 Bullets lenne, a sötét, rendkívül markáns, szögletes, durva és torz vonások így is sajátos hangulatot kölcsönöznek a képregénynek, amit tovább növelnek a komor, kontrasztos, igen kevés árnyalattal dolgozó alapszínek – az ilyenre mondják, hogy vágni lehet az atmoszféráját. A Broken City ugyan bőven nem tartozik a legjobb Batman-képregények közé, erényei azonban tagadhatatlanok, és már csak kuriózum mivolta miatt is mindenképp érdemes elolvasni.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=510]


Címke: , , , , ,

2020.09.28 - tiszatáj

ALBERT CAMUS: A BOLDOG HALÁL ÉS AZ IDEGEN 
1936-ot írunk. Camus huszonhárom éves, és befejezte filozófiai tanulmányait Algírban. Követhetné Sartre példáját filozófiatanárként, ám tüdőbaja ebben megakadályozza. Szenvedélyesen veti bele magát a színházi életbe. Közben ír, az 1937-ben megjelenő Színe és visszáján dolgozik. Ugyanakkor egyre inkább foglalkoztatja egy regény megírásának gondolata, aminek nyomait a Carnets I lapjain láthatjuk […]

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő