10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

2015.02.18 - tiszatáj

Az ír származású Garth Ennis az amerikai képregény egyik leg­nagyobb fenegyereke, aki legkésőbb a Preacherrel nyilvánvalóvá tette, hogy nincsenek számára tabuk, legyen szó akár szexről, akár erőszakról, akár vallásról, akár az amerikai társadalomról. Az író azóta is radikális hangvételű, durva műveiről ismert leginkább, mint a Marvelnél vitt Megtorló-sorozatai vagy harsány, cinikus és gonosz szuperhő-szatírája, a The Boys – nem is beszélve a lehető legextrémebb brutalitásorgiákat kínáló Crossedról (amely azóta tőle függetlenül egy komplett franchise-zá nőtte ki magát).

Időnként azonban Ennis letesz az asztalra valami csendesebbet, kisebbet, visszafogottabbat is. Elég csak a Battlefieldsre gondolni, annak is leginkább a Dear Billy című sztorijára, egy megrázó erejű szerelmi tragédiára a második világháború súlyos árnyékában – vagy ott van a tavalyi Caliban, amely ugyan kőkemény űrhorror a javából, mégsem öleli ok nélkül keblére az explicitást, és a borzalmak mellett szépen végigviszi a történet emberi aspektusait is. Szintén tavalyi az a Dynamite-nál megjelent minisorozat, a Red Team is, amelyben Ennis az önbíráskodás témáját járja körbe, elsősorban morális szempontok szerint.

 

Layout 1

 

A Red Team négy zsaruról, egy kábszeres elitegység tagjairól szól, akik úgy döntenek, hogy miután hosszú évek munkájával sem képesek rács mögé hajítani egy kegyetlen gengsztert, a saját kezükbe veszik az igazságszolgáltatást. Egyszerűen kivégzik a gyanúsítottat, és saját legnagyobb meglepetésükre minden tökéletesen simán megy. Nem szúrnak el semmit, nem hagynak nyomot, nem történik semmi váratlan. Egy gengszter elpatkolt, a világ pedig egy picivel jobb hely lett. Ami természetesen azt jelenti, hogy a főszereplők nem tudnak itt megállni – hiszen ha ilyen könnyen megy a dolog, akkor miért is ne folytatnák azok legyilkolását, akik azt hiszik magukról, hogy a törvény felett állnak?

A történetet a csapat egyik tagja meséli el egy rendőrségi kihallgató helyiségben ülve – vagyis már a nyitójelenettől kezdve teljes bizonyossággal tudjuk, hogy az önkényes tisztogató akció előbb-utóbb balul sül majd el. Ennisnek ez a húzása eltolja az olvasó figyelmét a „mi történik”-től a „hogyan és miért történik” felé. A Red Teamben kevés az akció és rengeteg a dialógus: hosszú oldalakon keresztül folynak a karakterek értekezései és vitái a tetteik mikéntjéről, jogosságukról, következményeiről, és Ennis, amellett, hogy szépen kibontja mindegyik szereplőjét, és érdekessé teszi a köztük feszülő kapcsolatrendszert, az egészet beágyazza a modern nagyváros dicstelen, korrupciótól, intézményi impotenciától súlyos közegébe.

 

Layout 1

 

Egy romlott, működésképtelen rendszer látleletét kapjuk tehát, és világossá válik, hogy komoly eredményeket már csak a rendszeren kívül, annak szabályait, törvényeit megsértve lehet elérni. A még újonc Craig Cermak hatásosan ábrázolja ezt a morálisan fejre állt világot, rajzai sötétek, realisztikusak és többnyire szépen kidolgozottak (karakterábrázolásai nagyszerűek, akciói kicsit kevésbé), jól passzolnak Ennis történetének hangvételéhez. Az író persze nem tudja meghazudtolni önmagát, ezért a komplex problémákat boncolgató bűndráma végül mégiscsak egy kötelezően véres és intenzív, a fél szereplőgárdát elkaszáló tűzharcban ér el fináléjához. A „konkurens” önbíráskodó (ám a főhősökkel ellentétben a saját zsebükre játszó) rendőrcsapat behozása a mindaddig megfontolt, kimért sztoriba kissé hirtelen, sőt, deus ex machina jellegű – mintha Ennisnek félúton eszébe jutott volna, hogy nem tudja jól lezárni a sztorit egy kiadós hirig nélkül.

De becsületére legyen mondva, a tonális és dramaturgiai megbicsaklás ellenére következetesen végigviszi koncepcióját – az utolsó jelenet minden szempontból tökéletes összegzése a sztorinak, és a Red Team még nyilvánvaló hibái ellenére is a szerző egyik legmegfontoltabb, legvisszafogottabb műve.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=499]


Címke: , , , ,
2020.09.28 - tiszatáj

ALBERT CAMUS: A BOLDOG HALÁL ÉS AZ IDEGEN 
1936-ot írunk. Camus huszonhárom éves, és befejezte filozófiai tanulmányait Algírban. Követhetné Sartre példáját filozófiatanárként, ám tüdőbaja ebben megakadályozza. Szenvedélyesen veti bele magát a színházi életbe. Közben ír, az 1937-ben megjelenő Színe és visszáján dolgozik. Ugyanakkor egyre inkább foglalkoztatja egy regény megírásának gondolata, aminek nyomait a Carnets I lapjain láthatjuk […]

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő