02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

2015.02.18 - tiszatáj

Az ír származású Garth Ennis az amerikai képregény egyik leg­nagyobb fenegyereke, aki legkésőbb a Preacherrel nyilvánvalóvá tette, hogy nincsenek számára tabuk, legyen szó akár szexről, akár erőszakról, akár vallásról, akár az amerikai társadalomról. Az író azóta is radikális hangvételű, durva műveiről ismert leginkább, mint a Marvelnél vitt Megtorló-sorozatai vagy harsány, cinikus és gonosz szuperhő-szatírája, a The Boys – nem is beszélve a lehető legextrémebb brutalitásorgiákat kínáló Crossedról (amely azóta tőle függetlenül egy komplett franchise-zá nőtte ki magát).

Időnként azonban Ennis letesz az asztalra valami csendesebbet, kisebbet, visszafogottabbat is. Elég csak a Battlefieldsre gondolni, annak is leginkább a Dear Billy című sztorijára, egy megrázó erejű szerelmi tragédiára a második világháború súlyos árnyékában – vagy ott van a tavalyi Caliban, amely ugyan kőkemény űrhorror a javából, mégsem öleli ok nélkül keblére az explicitást, és a borzalmak mellett szépen végigviszi a történet emberi aspektusait is. Szintén tavalyi az a Dynamite-nál megjelent minisorozat, a Red Team is, amelyben Ennis az önbíráskodás témáját járja körbe, elsősorban morális szempontok szerint.

 

Layout 1

 

A Red Team négy zsaruról, egy kábszeres elitegység tagjairól szól, akik úgy döntenek, hogy miután hosszú évek munkájával sem képesek rács mögé hajítani egy kegyetlen gengsztert, a saját kezükbe veszik az igazságszolgáltatást. Egyszerűen kivégzik a gyanúsítottat, és saját legnagyobb meglepetésükre minden tökéletesen simán megy. Nem szúrnak el semmit, nem hagynak nyomot, nem történik semmi váratlan. Egy gengszter elpatkolt, a világ pedig egy picivel jobb hely lett. Ami természetesen azt jelenti, hogy a főszereplők nem tudnak itt megállni – hiszen ha ilyen könnyen megy a dolog, akkor miért is ne folytatnák azok legyilkolását, akik azt hiszik magukról, hogy a törvény felett állnak?

A történetet a csapat egyik tagja meséli el egy rendőrségi kihallgató helyiségben ülve – vagyis már a nyitójelenettől kezdve teljes bizonyossággal tudjuk, hogy az önkényes tisztogató akció előbb-utóbb balul sül majd el. Ennisnek ez a húzása eltolja az olvasó figyelmét a „mi történik”-től a „hogyan és miért történik” felé. A Red Teamben kevés az akció és rengeteg a dialógus: hosszú oldalakon keresztül folynak a karakterek értekezései és vitái a tetteik mikéntjéről, jogosságukról, következményeiről, és Ennis, amellett, hogy szépen kibontja mindegyik szereplőjét, és érdekessé teszi a köztük feszülő kapcsolatrendszert, az egészet beágyazza a modern nagyváros dicstelen, korrupciótól, intézményi impotenciától súlyos közegébe.

 

Layout 1

 

Egy romlott, működésképtelen rendszer látleletét kapjuk tehát, és világossá válik, hogy komoly eredményeket már csak a rendszeren kívül, annak szabályait, törvényeit megsértve lehet elérni. A még újonc Craig Cermak hatásosan ábrázolja ezt a morálisan fejre állt világot, rajzai sötétek, realisztikusak és többnyire szépen kidolgozottak (karakterábrázolásai nagyszerűek, akciói kicsit kevésbé), jól passzolnak Ennis történetének hangvételéhez. Az író persze nem tudja meghazudtolni önmagát, ezért a komplex problémákat boncolgató bűndráma végül mégiscsak egy kötelezően véres és intenzív, a fél szereplőgárdát elkaszáló tűzharcban ér el fináléjához. A „konkurens” önbíráskodó (ám a főhősökkel ellentétben a saját zsebükre játszó) rendőrcsapat behozása a mindaddig megfontolt, kimért sztoriba kissé hirtelen, sőt, deus ex machina jellegű – mintha Ennisnek félúton eszébe jutott volna, hogy nem tudja jól lezárni a sztorit egy kiadós hirig nélkül.

De becsületére legyen mondva, a tonális és dramaturgiai megbicsaklás ellenére következetesen végigviszi koncepcióját – az utolsó jelenet minden szempontból tökéletes összegzése a sztorinak, és a Red Team még nyilvánvaló hibái ellenére is a szerző egyik legmegfontoltabb, legvisszafogottabb műve.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=499]


Címke: , , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő