10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

Billy Hazelnuts and the Crazy Bird
2015.02.01 - tiszatáj

Tony Millionaire, a Sock Monkey alkotójának graphic novelére, a Billy Hazelnutsra el lehet sütni azt a besorolást, hogy gyerekkönyv, de ezen felül esélytelen bármiféle műfaji vagy stilisztikai keretek közé zárni. A 2007-ben két Eisner-díjat is elnyert képregény a kaland, a humor és a bizarrság teljesen eszement és vad orgiája, amelyet a legkevésbé sem hatnak meg dramaturgiai vagy logikai szabályszerűségek. Főhőse egy egerek által, szemétből és két légyből teremtett homunkulusz, aki mindenféle kalandokba keveredik az égboltról eltűnt Hold kapcsán, többek közt egy elhasznált bolygóknak fenntartott temető környékén, és megküzd egy szárnyas kalózhajó húsdarálóból teremtett kapitányával is. Mondom: tiszta agyrém.

A Billy Hazelnuts az a fajta képregény, ami bátran és lelkesen ajánlható gyereknek és felnőttnek egyaránt, színtiszta, eszméletlenül pörgős és frappáns szórakozás, nagyjából olyan, mintha egy bedrogozott Neil Gaiman és egy teljesen meghülyült Tim Burton közösen találták volna ki (Millionaire maga egyébként olyanokat jelölt meg inspirációként, mint William Shakespeare, Herman Melville és Mark Twain – nem teljesen értem a dolgot, de sebaj).

 

billyh22

 

A kötet kritikai és közönségsikere nyilvánvalóan folytatásért kiáltott, így aztán 2010-ben megjelent a Billy Hazelnuts and the Crazy Bird. Ez hasonlóan agyament, mint elődje, bár mind stilisztikailag, mind műfajilag, mind dramaturgiailag egyenletesebb kissé – ami egyébként nem jelenti azt, hogy jobb is lenne, sőt kifejezetten hiányzik belőle a 2007-es kötet csapongó szabadossága, zabolátlansága. Viszont mégis dicséretes, hogy Millionaire nem ugyanazt próbálta eladni a népnek még egyszer: a Crazy Bird fonákja, hogy már nem pusztán egy fékezhetetlen őrület, hanem egyben egy fejlődéstörténet is.

Azért nem kell félni, nem arról van szó, hogy Billyre, a szemétből teremtett homunkuluszra az író-rajzoló valamiféle súlyos egzisztenciális válságot húzott rá, de tény, hogy itteni kalandjait az emberré válás folyamata köti össze. Az elején Billy dühösen üti-veri a ház frusztráló macskáját, később viszont megmenti egy rátámadó bagolytól, („Nagyon utálom azt a macskát… de akkor is a mi macskánk.”) akit elkerget a tojásból éppen kikelő csemetéje (a címbeli őrült szárnyas) mellől. Billy ezután felelősséget vállal, és felkerekedik, hogy megtalálja a kisbagoly anyukáját – a helyzetet némileg nehezíti, hogy az éhes fióka folyamatosan zabálja hősünk ehető testét.

 

billyh24

 

Ez utóbbi motívum állandó, de tényleg ÁLLANDÓ poénforrásként vonul végig szinte a teljes köteten – ahogy Billy mézeskalácsból épült házon, hóviharon és barlangon át igyekszik végcélja felé két (aztán már csak egy) lábon, csónakon vagy éppen cukorból épület autón, szép lassan egyszerűen elfogy. Ezt nyilván könnyű a felelősségvállalás, a felnőtté, éretté, emberré válás nehézségének metaforájaként értelmezni, bár hozzá kell tennem, hogy ez a gondolatiság csak annyira van előtérbe tolva, hogy semmiképpen ne zavarja meg mindazt a képtelen és rendkívül szimpatikus tébolydát, amely már az első kötetre is jellemző volt.

A rajzok terén pedig abszolút semmi változás nincs az említett elődhöz képest: Millonaire egyszerű és durva, de roppant sajátos vonásokkal ruházza fel karaktereit és mimikáikat, fekete-fehér látványvilága pedig üdítően nyersebb és merészebb, mint a gyerekkönyvek standard „cukisága”. Legnagyobb húzása mégis az, hogy a minimumra szorítja a dialógusokat, és elsősorban a képek erejével mesél – még amikor meg is szólal valaki, általában akkor is elképesztő maflaságok vagy (szigorúan gyerekbarát és mókás) szitkozódások hagyják el a száját. Elvileg készül egy harmadik és utolsó Billy Hazelnuts-kötet, amelyet a szerző már évekkel ezelőtt elkezdett rajzolni (eredetileg 2012-re tervezték a kiadását, fellelhetők hozzá a neten előzetes oldalak), de sajnos egy ideje semmit sem hallani róla. Remélhetőleg ez hamarosan megváltozik.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=492]


Címke: , , , ,
2020.09.28 - tiszatáj

ALBERT CAMUS: A BOLDOG HALÁL ÉS AZ IDEGEN 
1936-ot írunk. Camus huszonhárom éves, és befejezte filozófiai tanulmányait Algírban. Követhetné Sartre példáját filozófiatanárként, ám tüdőbaja ebben megakadályozza. Szenvedélyesen veti bele magát a színházi életbe. Közben ír, az 1937-ben megjelenő Színe és visszáján dolgozik. Ugyanakkor egyre inkább foglalkoztatja egy regény megírásának gondolata, aminek nyomait a Carnets I lapjain láthatjuk […]

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő