02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Billy Hazelnuts and the Crazy Bird
2015.02.01 - tiszatáj

Tony Millionaire, a Sock Monkey alkotójának graphic novelére, a Billy Hazelnutsra el lehet sütni azt a besorolást, hogy gyerekkönyv, de ezen felül esélytelen bármiféle műfaji vagy stilisztikai keretek közé zárni. A 2007-ben két Eisner-díjat is elnyert képregény a kaland, a humor és a bizarrság teljesen eszement és vad orgiája, amelyet a legkevésbé sem hatnak meg dramaturgiai vagy logikai szabályszerűségek. Főhőse egy egerek által, szemétből és két légyből teremtett homunkulusz, aki mindenféle kalandokba keveredik az égboltról eltűnt Hold kapcsán, többek közt egy elhasznált bolygóknak fenntartott temető környékén, és megküzd egy szárnyas kalózhajó húsdarálóból teremtett kapitányával is. Mondom: tiszta agyrém.

A Billy Hazelnuts az a fajta képregény, ami bátran és lelkesen ajánlható gyereknek és felnőttnek egyaránt, színtiszta, eszméletlenül pörgős és frappáns szórakozás, nagyjából olyan, mintha egy bedrogozott Neil Gaiman és egy teljesen meghülyült Tim Burton közösen találták volna ki (Millionaire maga egyébként olyanokat jelölt meg inspirációként, mint William Shakespeare, Herman Melville és Mark Twain – nem teljesen értem a dolgot, de sebaj).

 

billyh22

 

A kötet kritikai és közönségsikere nyilvánvalóan folytatásért kiáltott, így aztán 2010-ben megjelent a Billy Hazelnuts and the Crazy Bird. Ez hasonlóan agyament, mint elődje, bár mind stilisztikailag, mind műfajilag, mind dramaturgiailag egyenletesebb kissé – ami egyébként nem jelenti azt, hogy jobb is lenne, sőt kifejezetten hiányzik belőle a 2007-es kötet csapongó szabadossága, zabolátlansága. Viszont mégis dicséretes, hogy Millionaire nem ugyanazt próbálta eladni a népnek még egyszer: a Crazy Bird fonákja, hogy már nem pusztán egy fékezhetetlen őrület, hanem egyben egy fejlődéstörténet is.

Azért nem kell félni, nem arról van szó, hogy Billyre, a szemétből teremtett homunkuluszra az író-rajzoló valamiféle súlyos egzisztenciális válságot húzott rá, de tény, hogy itteni kalandjait az emberré válás folyamata köti össze. Az elején Billy dühösen üti-veri a ház frusztráló macskáját, később viszont megmenti egy rátámadó bagolytól, („Nagyon utálom azt a macskát… de akkor is a mi macskánk.”) akit elkerget a tojásból éppen kikelő csemetéje (a címbeli őrült szárnyas) mellől. Billy ezután felelősséget vállal, és felkerekedik, hogy megtalálja a kisbagoly anyukáját – a helyzetet némileg nehezíti, hogy az éhes fióka folyamatosan zabálja hősünk ehető testét.

 

billyh24

 

Ez utóbbi motívum állandó, de tényleg ÁLLANDÓ poénforrásként vonul végig szinte a teljes köteten – ahogy Billy mézeskalácsból épült házon, hóviharon és barlangon át igyekszik végcélja felé két (aztán már csak egy) lábon, csónakon vagy éppen cukorból épület autón, szép lassan egyszerűen elfogy. Ezt nyilván könnyű a felelősségvállalás, a felnőtté, éretté, emberré válás nehézségének metaforájaként értelmezni, bár hozzá kell tennem, hogy ez a gondolatiság csak annyira van előtérbe tolva, hogy semmiképpen ne zavarja meg mindazt a képtelen és rendkívül szimpatikus tébolydát, amely már az első kötetre is jellemző volt.

A rajzok terén pedig abszolút semmi változás nincs az említett elődhöz képest: Millonaire egyszerű és durva, de roppant sajátos vonásokkal ruházza fel karaktereit és mimikáikat, fekete-fehér látványvilága pedig üdítően nyersebb és merészebb, mint a gyerekkönyvek standard „cukisága”. Legnagyobb húzása mégis az, hogy a minimumra szorítja a dialógusokat, és elsősorban a képek erejével mesél – még amikor meg is szólal valaki, általában akkor is elképesztő maflaságok vagy (szigorúan gyerekbarát és mókás) szitkozódások hagyják el a száját. Elvileg készül egy harmadik és utolsó Billy Hazelnuts-kötet, amelyet a szerző már évekkel ezelőtt elkezdett rajzolni (eredetileg 2012-re tervezték a kiadását, fellelhetők hozzá a neten előzetes oldalak), de sajnos egy ideje semmit sem hallani róla. Remélhetőleg ez hamarosan megváltozik.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=492]


Címke: , , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő