Tiszatájonline | 2014. december 17.

Drága Elza!

Nyilván sokan kapták fel a fejüket a Drága Elza! című filmről érkező első hírek hallatán. Ilyen hírek akkor is vannak, ha a Drága Elza! reklámja meglehetősen halk volt az elmúlt hetekben; a mindenféle hálózatokon terjedő suttogópropagandának ugyanis nagy a szerepe a magyar kultúra terjesztésében. A háborúban elesett nagypapák, a Don mellett harcoló nagybácsik sorsa természetesen a miénk is […]

Továbbra is úgy gondolom, hogy a közönségnek támogatnia kell a magyar filmet, és ezt mindenki a leghatásosabban mozijegyek vásárlásával teheti. Továbbra is állítom, hogy a magyar filmnek szerepet kell vállalnia a közösség életében – a vígjátékoknak éppúgy, mint a nemzeti sorstragédiákról szóló alkotásoknak. Ha a magyar film társadalmi tényező akar lenni, és ha a közönség érteni szeretné önmagát, akkor nekik kettejüknek egymásra kell találniuk. A körülmények mindezt ábrándnak mutatják, mert a látszólag ingyenes letöltés elharapódzása éppúgy fenyegeti a magyar filmet, mint a közönség – egyébként tulajdonképpen alig érthető – közönye.

Nyilván sokan kapták fel a fejüket a Drága Elza! című filmről érkező első hírek hallatán. Ilyen hírek akkor is vannak, ha a Drága Elza! reklámja (nyilván pénzhiány miatt) meglehetősen halk volt az elmúlt hetekben; a mindenféle hálózatokon terjedő suttogópropagandának ugyanis nagy a szerepe a magyar kultúra terjesztésében. A háborúban elesett nagypapák, a Don mellett harcoló nagybácsik sorsa természetesen a miénk is, pontosan úgy, ahogy Szabó István Apa című szereplői összerakják emlékeiket az édesapáikról: az egyiké a Dontól jött haza iszonyú szenvedések után, a másiké Auschwitzban halt meg. Szóval minden izgalmas lehet, amit a mai filmesek mondhatnak a második világháborúról, azaz még egyszer: rólunk.

drága-elza6

A Drága Elza! alkotói nagyszerű drámai anyagot találtak a történetükhöz: egy magyar baka elindulna hazafelé a frontról, de már a szabadságos vonatra sem sikerül feljutnia. Lombos honvéd Svejk és Utrius utódjának tekinthető abban az értelemben, hogy csendesen tűri mindazokat a szenvedéseket, amelyek egy igazi kisembert érhetnek egy olyan korszakban, amikor a hozzájuk hasonlók ezrével és nyom nélkül pusztulnak az első és a második világháború csataterein.

Érthetetlen ugyanakkor, hogy a rendező miért terheli meg a hőse sorsát és a filmjét azzal a nyugodtan üresnek mondható metafizikával, amely az egész történetet körüllengi. Lombos honvéd körül állandóan feltűnik egy Faustszerű alak, aki ugyan hozzá hasonlóan egyszerű bakának látszik, ám mintha mindent tudna Lombosról, noha a felkínált alkuinak semmiféle dramaturgiai megalapozottsága nincs. Hanem a dramaturgia: forgatókönyvíróknak szervezett iskolákban tanítják, hogy a színpadon és a filmvásznon beszélt nyelv egyszerre hétköznapi, ha a történet úgy kívánja, és egyszerre stilizált, mert mégsem élőbeszéd, amilyennek a villamoson halljuk. Na most a Drága Elza! szereplői valamiféle simára csiszolt irodalmi nyelvet beszélnek, még akkor is, ha ezt a nyelvet káromkodással tarkított bakanyelvnek szánja a párbeszédíró. Még egy mondat a nyelvről: oroszul beszélő szereplők jellemzésére nem elég, hogy ellenszenves torokhangon a „davaj” és a „pasli” szavakat hangoztatják, és hát az oroszban mozgékony a szóhangsúly, ezt nem sikerült a tanácsadóknak megértetniük a színészekkel, bármennyire igyekeztek. Többször is megesik továbbá, hogy egyetlen jeleneten belül ellentmondásba keverednek a szereplők saját magukkal, de nem azért, mert ők tétovák, hanem azért, mert a megteremtőjük az. A rendező sajnos nem döntötte el, hogy Lombos és rossz szelleme hadakozik egymással vagy segíti egymást – természetesen két szereplő kapcsolatában ellentétes törekvések simán előfordulhatnak, de mindkettőt igazolni kell, ha nem lélektanilag, hát máshogy.

20141017draga-elza3

Nincs kétségem afelől, hogy az alkotók alapos történelmi tanulmányokat folytattak, de egyáltalán nem meggyőző a főszereplő hadifogoly helyzete: mintha maga dönthetne a szökésről (hogy aztán a szökése véres jelenetekbe torkolljon, nem is értem). És ha már az akciójelenetek szóba kerültek: nagyon úgy tűnik, hogy a stábnak ezek mennek a legjobban, ami kétségtelen módon a film nagy erénye, de a kiváló pirotechnika és a nagyszerű hangsáv nem menti a fenti fogyatékosságokat.

Nagyon sajnálom, de a Drága Elza! jó szándékú, tehetséges emberek nagyon rossz filmje. Igazán kár érte. De vagyunk még nagyon sokan, akik kitartanak a magyar film mellett.   

Szíjártó Imre

3ad645deb96eff6aa858662eca53415bDrága Elza!

Magyar film, 2014.

Rendezte: Füle Zoltán, forgatókönyv: Füle Zoltán, zene: Horváth Szilárd, operatőr: Grátz Márk, producer: Füle Zoltán, Barbalics Péter, Weith Katalin.

Szereplők: Makray Gábor, Ripli Zsuzsanna, Bodor Géza, Varga Tamás.