02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

2014.12.13 - tiszatáj

A 100 Bullets egy egyszerű, de hatásos felvetésből indul ki. Tegyük fel, hogy valami súlyos tragédia ért, valamiért kisiklott az életed, és mindezért a szerencsétlenségért egy másik ember okolható. Aztán tegyük fel, hogy beállít hozzád egy idős, szikár, öltönyös férfi, kezében egy aktatáskával. A táskában két dolog lapul: megcáfolhatatlan bizonyítékok egész sora a nyomorúságodért felelős illető bűnösségéről, mellette pedig egy pisztoly száz lenyomozhatatlan tölténnyel – ráadásul ha ezeket a töltényeket bárhol megtalálnák egy gyilkosság helyszínén, a nyomozást azonnal felfüggesztenék. Íme, a jogos, ám következmények nélküli bosszú lehetősége. Mit tennél?

Brian Azzarello és Eduardo Risso 100 részes, kereken tíz évig, 1999-től 2009-ig futott képregénysorozata olyan erővel szegezi neked ezt az izgalmas kérdést, hogy elsőre eszedbe sem jut azzal reagálni rá, amivel pedig kellene: egy másik kérdéssel, sőt, mindjárt kettővel. Hogy ti. ki ez az öltönyös, aktatáskás, férfi, ki ez a Graves ügynök, hogy képes megszervezni egy ilyesmit? És főleg, miért áll érdekében? És miután ezek a kérdések végre megfogalmazódtak benned, még mindig nem sejted, hogy a java továbbra is hátravan. Mert mindez, a kérdések, az aktatáska, a bizonyítékok, a lenyomozhatatlan töltények, még csak a kezdet.

A 100 Bullets egyfajta modern noir, amely bőséges erőszakkal és szexualitással invitál meg a mocskos nagyvárosok gengszterekkel, bandákkal, hullákkal és vérrel teli utcáira, illetve a nagyban játszó, kiváltságos, de az imént említettekhez hasonló eszközökkel élő előkelőségek luxuslakásaiba. Azzarello egy komplex, durva, brutális, fülledt világot ábrázol, amelyben minden kapcsolatban áll mindennel, bűnözős, rendfenntartás, politikai, vállalati és titkosügynöki szféra elválaszthatatlanul fonódik össze. Úgy hangzik, mint valami összeesküvés? Az is.

 

Trust_100_Bullets_001

 

Mert noha a 100 Bullets a bűn és a bűnhődés noiros hagyományainak megfelelően kezelt témájából indul ki, végül sokkal-sokkal több lesz a sztorinként váltogatott szereplők elkárhozástörténeténél. A cselekmény előrehaladtával Azzarello az egyéni sorsok alakulása mellé egyre határozottabb ecsetvonásokkal festi fel az említett aktatáska és a Graves ügynök perverz kis játéka mögötti grandiózus színteret: egy rejtélyes, ám óriási erejű szervezetnek az átlagemberek életét semmibe vevő hatalmi játszmáját. A 100 Bullets idővel egyre több karaktert mozgat, akik, a noir jellegzetességeinek megfelelően mind ambivalens, színes egyéniségek. A titokzatos Graves ügynöktől a romlott Meganon és a játszmába az „aktatáskás csellel” belekeveredett Dizzyn át a totálisan pszihcopata Lonóig (ő azóta megkapta a saját minisorozatát is) senki sem ártatlan: a férfiak kemények, pénz- és hataloméhesek, a nők gyönyörűek és halálosak, és mindig az ártatlanok az elsők, akik fűbe harapnak.

A száz rész egy rendkívül komplex, bonyolult, titkokkal, árulásokkal, hazugságokkal, változó lojalitásokkal és persze gyilkosságokkal rendkívül sűrűn átszőtt történetet tesz ki, amely, megkockáztatom, egészen egyedülálló. És nem csak azért, ahogyan Azzarello a noir és a ponyva elemeivel játszadozik, nem csak gonosz, maró humora, brutalitása és nyersesége, nem csak a valós történelmi események (Roanoke, JFK-gyilkosság) beágyazása, és egy komplett mitológia (a világ sorsát annak néhány leggazdagabb és legbefolyásosabb családja irányítja a színfalak mögül) kiépítése, és nem is csak az egymást érő fordulatai miatt. Hanem az írói és a rajzolói stílus miatt is.

Azzarello olyan hitelességgel ábrázolja mind az aljaéletet élő utcai bűnözők világát (a képregény egyébként roskadozik a szlengektől, és mivel magyarul nem jelent meg, csak komolyabb angoltudással érdemes nekikezdeni), mind a felső tízezer (vagy inkább a felső egy tucat) pompázatos birodalmát, hogy az ember hajlamos azt hinni, mindkettőt első kézből, igen behatóan ismeri. Ezen túl egészen lenyűgöző az a precizitás, amellyel részről-részre csöpögteti az információkat az eleven, frappáns dialógusokon keresztül – nem ritka, hogy egy elejtett megjegyzés csak 10-20 számmal később nyeri el igazi jelentését, ettől pedig a 100 Bullets olyan lesz, mint egy nagyon ravasz kirakós játék.

 

100-bullets-062

 

Az író egy másik állandó húzása az, hogy egy adott eseménysorhoz vagy beszélgetéshez párhuzamosan hozzárendel egy másikat, és ez a kettő egymás metaforájává, kiegészítésévé válik, vagy akár csak arról van szó, hogy egy adott dialógust egy attól egyébként teljesen független történéssel szemléltet – karaktereket, képeket, szavakat ruházva fel egészen új jelentéstartalommal.

Abban, hogy ez működik, óriási szerepe van a rajzolónak, Eduardo Rissónak. Az argentin származású művész láthatóan otthon van a noir és a ponyva világában: fantasztikusan használja a fényt, az árnyékot és a kontrasztokat, karakterei rendkívül élettel telik és markánsak, mimikáik (mondjuk egy döbbent arc, vagy – még jellemzőbben – egy gonosz vicsorgás) épphogy a karikatúra határán innen égnek bele az olvasó emlékezetébe. Risso vonásaiban ezen túl van valami ritkán látott elegancia és lazaság – a képei az erős stilizáció ellenére is természetesnek, életszerűnek hatnak.

A 100 Bullets egy hosszú, komplikált és tartalmas sztori, amely figyelmet követel az olvasójától – de kamatostul meg is hálálja azt. A thriller, az akció, a krimi és a noir határmezsgyéjén lavírozik, de közben az abszurditásba hajló fikciós elemek dacára olyan sokat elmond az emberi természetről és a világ működéséről, hogy messze nem csak az említett műfajok rajongóinak lehet érdekes.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=472]


Címke: , , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő