10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

2014.12.13 - tiszatáj

A 100 Bullets egy egyszerű, de hatásos felvetésből indul ki. Tegyük fel, hogy valami súlyos tragédia ért, valamiért kisiklott az életed, és mindezért a szerencsétlenségért egy másik ember okolható. Aztán tegyük fel, hogy beállít hozzád egy idős, szikár, öltönyös férfi, kezében egy aktatáskával. A táskában két dolog lapul: megcáfolhatatlan bizonyítékok egész sora a nyomorúságodért felelős illető bűnösségéről, mellette pedig egy pisztoly száz lenyomozhatatlan tölténnyel – ráadásul ha ezeket a töltényeket bárhol megtalálnák egy gyilkosság helyszínén, a nyomozást azonnal felfüggesztenék. Íme, a jogos, ám következmények nélküli bosszú lehetősége. Mit tennél?

Brian Azzarello és Eduardo Risso 100 részes, kereken tíz évig, 1999-től 2009-ig futott képregénysorozata olyan erővel szegezi neked ezt az izgalmas kérdést, hogy elsőre eszedbe sem jut azzal reagálni rá, amivel pedig kellene: egy másik kérdéssel, sőt, mindjárt kettővel. Hogy ti. ki ez az öltönyös, aktatáskás, férfi, ki ez a Graves ügynök, hogy képes megszervezni egy ilyesmit? És főleg, miért áll érdekében? És miután ezek a kérdések végre megfogalmazódtak benned, még mindig nem sejted, hogy a java továbbra is hátravan. Mert mindez, a kérdések, az aktatáska, a bizonyítékok, a lenyomozhatatlan töltények, még csak a kezdet.

A 100 Bullets egyfajta modern noir, amely bőséges erőszakkal és szexualitással invitál meg a mocskos nagyvárosok gengszterekkel, bandákkal, hullákkal és vérrel teli utcáira, illetve a nagyban játszó, kiváltságos, de az imént említettekhez hasonló eszközökkel élő előkelőségek luxuslakásaiba. Azzarello egy komplex, durva, brutális, fülledt világot ábrázol, amelyben minden kapcsolatban áll mindennel, bűnözős, rendfenntartás, politikai, vállalati és titkosügynöki szféra elválaszthatatlanul fonódik össze. Úgy hangzik, mint valami összeesküvés? Az is.

 

Trust_100_Bullets_001

 

Mert noha a 100 Bullets a bűn és a bűnhődés noiros hagyományainak megfelelően kezelt témájából indul ki, végül sokkal-sokkal több lesz a sztorinként váltogatott szereplők elkárhozástörténeténél. A cselekmény előrehaladtával Azzarello az egyéni sorsok alakulása mellé egyre határozottabb ecsetvonásokkal festi fel az említett aktatáska és a Graves ügynök perverz kis játéka mögötti grandiózus színteret: egy rejtélyes, ám óriási erejű szervezetnek az átlagemberek életét semmibe vevő hatalmi játszmáját. A 100 Bullets idővel egyre több karaktert mozgat, akik, a noir jellegzetességeinek megfelelően mind ambivalens, színes egyéniségek. A titokzatos Graves ügynöktől a romlott Meganon és a játszmába az „aktatáskás csellel” belekeveredett Dizzyn át a totálisan pszihcopata Lonóig (ő azóta megkapta a saját minisorozatát is) senki sem ártatlan: a férfiak kemények, pénz- és hataloméhesek, a nők gyönyörűek és halálosak, és mindig az ártatlanok az elsők, akik fűbe harapnak.

A száz rész egy rendkívül komplex, bonyolult, titkokkal, árulásokkal, hazugságokkal, változó lojalitásokkal és persze gyilkosságokkal rendkívül sűrűn átszőtt történetet tesz ki, amely, megkockáztatom, egészen egyedülálló. És nem csak azért, ahogyan Azzarello a noir és a ponyva elemeivel játszadozik, nem csak gonosz, maró humora, brutalitása és nyersesége, nem csak a valós történelmi események (Roanoke, JFK-gyilkosság) beágyazása, és egy komplett mitológia (a világ sorsát annak néhány leggazdagabb és legbefolyásosabb családja irányítja a színfalak mögül) kiépítése, és nem is csak az egymást érő fordulatai miatt. Hanem az írói és a rajzolói stílus miatt is.

Azzarello olyan hitelességgel ábrázolja mind az aljaéletet élő utcai bűnözők világát (a képregény egyébként roskadozik a szlengektől, és mivel magyarul nem jelent meg, csak komolyabb angoltudással érdemes nekikezdeni), mind a felső tízezer (vagy inkább a felső egy tucat) pompázatos birodalmát, hogy az ember hajlamos azt hinni, mindkettőt első kézből, igen behatóan ismeri. Ezen túl egészen lenyűgöző az a precizitás, amellyel részről-részre csöpögteti az információkat az eleven, frappáns dialógusokon keresztül – nem ritka, hogy egy elejtett megjegyzés csak 10-20 számmal később nyeri el igazi jelentését, ettől pedig a 100 Bullets olyan lesz, mint egy nagyon ravasz kirakós játék.

 

100-bullets-062

 

Az író egy másik állandó húzása az, hogy egy adott eseménysorhoz vagy beszélgetéshez párhuzamosan hozzárendel egy másikat, és ez a kettő egymás metaforájává, kiegészítésévé válik, vagy akár csak arról van szó, hogy egy adott dialógust egy attól egyébként teljesen független történéssel szemléltet – karaktereket, képeket, szavakat ruházva fel egészen új jelentéstartalommal.

Abban, hogy ez működik, óriási szerepe van a rajzolónak, Eduardo Rissónak. Az argentin származású művész láthatóan otthon van a noir és a ponyva világában: fantasztikusan használja a fényt, az árnyékot és a kontrasztokat, karakterei rendkívül élettel telik és markánsak, mimikáik (mondjuk egy döbbent arc, vagy – még jellemzőbben – egy gonosz vicsorgás) épphogy a karikatúra határán innen égnek bele az olvasó emlékezetébe. Risso vonásaiban ezen túl van valami ritkán látott elegancia és lazaság – a képei az erős stilizáció ellenére is természetesnek, életszerűnek hatnak.

A 100 Bullets egy hosszú, komplikált és tartalmas sztori, amely figyelmet követel az olvasójától – de kamatostul meg is hálálja azt. A thriller, az akció, a krimi és a noir határmezsgyéjén lavírozik, de közben az abszurditásba hajló fikciós elemek dacára olyan sokat elmond az emberi természetről és a világ működéséről, hogy messze nem csak az említett műfajok rajongóinak lehet érdekes.

Rusznyák Csaba

 

[nggallery id=472]


Címke: , , , ,
2020.09.28 - tiszatáj

ALBERT CAMUS: A BOLDOG HALÁL ÉS AZ IDEGEN 
1936-ot írunk. Camus huszonhárom éves, és befejezte filozófiai tanulmányait Algírban. Követhetné Sartre példáját filozófiatanárként, ám tüdőbaja ebben megakadályozza. Szenvedélyesen veti bele magát a színházi életbe. Közben ír, az 1937-ben megjelenő Színe és visszáján dolgozik. Ugyanakkor egyre inkább foglalkoztatja egy regény megírásának gondolata, aminek nyomait a Carnets I lapjain láthatjuk […]

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő