Tiszatájonline | 2014. december 2.

Spirit

AKROBATÁK, LE MONFORT THÉÂTRE (PÁRIZS)
A Desiré Central Station 2014 idei programsorozatának nyitányaként azt az emblematikus és esszenciális előadást kínálja fel nekünk, amiben nem létezik fent és lent, nincsenek megbonthatatlan, kitolhatatlan határok, csak posztdramatikus színház van, valóságközeli létállapot, összejövetel, katarzis […]

AKROBATÁK, LE MONFORT THÉÂTRE (PÁRIZS)

A Desiré Central Station 2014 idei programsorozatának nyi­tá­nya­ként azt az emb­le­ma­ti­kus és esszen­ciá­lis elő­adást kí­nálja fel ne­künk, ami­ben nem lé­te­zik fent és lent, nin­cse­nek meg­bont­ha­tat­lan, kitolhatatlan határok, csak posztdramatikus színház van, valóságközeli létállapot, összejövetel, katarzis. A párizsi Akrobaták-produkció egy tökéletes fúzió életre-halálra – Drubina Orsolya beszámolója.

A párizsi Le Monfort Théâtre előadása nem hiába szerepel egymást követő két napon a fesztivál tervezetében: a második alkalmon is döbbenetesen sok néző próbál helyet foglalni. Az Akrobaták „egyfajta vallomás-kísérlet. Fabrice Champion, a híres és sikeres légtornász egy baleset következtében deréktól lefelé mozgásképtelenné vált. Ez a karrierje végét jelenthette volna, ám egy rendkívül intenzív fizikoterápiás kezelés és egy váratlan találkozás hatására új lehetőségeket fedezett fel ebben az állapotában és a cirkuszművészetben. Két artistanövendékkel ismét gyakorolni kezdett, a hátrányokat más perspektívába helyezve újradefiniálta az akrobatikát. A légtornász közeli barátai – a rendező Stéphane Ricordel, a filmes Olivier Meyrou, valamint a két akrobata Alexandre Fournier és Matias Pilet – színházi-cirkuszi keretek között beszélnek arról, hogy mit is jelentett számukra a közös munka, s ez mennyiben változtatta meg az életüket, világszemléletüket.”[1]

10347084_480458665429191_6111971845685884301_n

 A légtornász történetét feldolgozó akrobatikus táncművészek döbbenetes hatást érnek el a folyton változó, ámulatba ejtő színházi térben. Az első pillanattól kezdve lényük megtölti a teret, mozdulataikból sugárzik egyfajta sajátos fénylés. Rendkívül izgalmas és meghökkentő, miként helyezkedhetünk bele általuk az előadás rendszerébe mintha mindig is ismertük volna, mintha mi magunk is átélhettük volna a légtornászok „mindent vagy semmit” hordozó léthelyzetét. A dokumentumfilmből kivágott részletek megelevenednek a szemünk láttára. Először a tér különböző elemeire vetítve, később testet öltve a fellépő művészek szellemiségében, érzékenységében. Fabrice Champion alakja, szomorú-bölcs szeme, tolószéke, reggeli testedzése pereg a szemünk előtt filmkockákon, majd később a két mozgásszínházas táncművész által közel is hajol szívünkhöz, megengedi, hogy eggyé váljunk vele. Az akrobaták testi megnyilvánulásai lélegzetelállítók, és mindezt pontosan, alázattal szolgálja az a ferdén tartott fal, melyre elidegenítő foltok vetülnek először (eső, zöld univerzum, gallyak), később pedig felmutatja variabilitását is, amelytől a varázslat-élmény még inkább felerősödik. A hibátlan fúzió természetesen nem mellőzheti a zene akkurátus válogatását, a csöndek által kiváltott tartalmas, belső zengéseket sem. Matias Pilet rugalmassága, fesztelen játékkedve, magabiztos bátor szaltói, légben töltött pillanatai, csodálattal töltik el a közönséget. Egy emberként kísérjük figyelemmel, milyen rendkívüli bizalomháló tartja össze, öleli át a két művészt az első pillanattól kezdve az utolsóig. Alexandre Fournier magas, biztonságot sugalló társ, aki képes pontosan ugyanazt a motívumot végigtáncolni, mint sokkal alacsonyabb partnere. Összetartozás ez, autentikus-posztdramatikus színházi lét. Oláh Tamás, a Desiré News egyik felkért szerzője jegyzi meg esszéjében: „A posztdramatikus előadások létrehozói belátják, hogy teljesen értelmetlen a gesztusok és mozdulatok pontos szöveghelyekkel való megfeleltetése, hiszen a beszéd és a test nyelve kiegyenlíthetetlen egymással. Egy mozdulat soha nem jelentheti ugyanazt, amit egy nyelvi jel, így nem is alakítható szavakká. A játéktérben zajló cselekvés nem nyelvi értelemben jelent valamit, hanem megkerüli e nyelvet, hogy mélyebben tudjon hatni.”[2]

10401421_480458772095847_3568622322383496042_n

Az Akrobaták szavak nélkül, szellemmel, lélekkel, kedvvel telítetten mesélnek egy zuhanásról, amit életnek nevezünk, az élet pedig egy olyan dráma, ami humor nélkül nem lehet egészen tragikus. A párizsi társulat fúziós előadása nevettet, gombócot gyúr a torokba, gyönyörködtet és elemel. „Az Akrobaták óda az életről, a barátságról, a gyengédségről, a felnőtté válás viharairól. A súlytalanság, a megállított idő, az emlékezés és az élet ünnepe. Legalább annyira cirkusz, mint tánc vagy film. Ketten vannak benne, mégsem duó. Ott a harmadik is.”[3] Ott vagyunk mi is.

(Desiré 2014 – dead or alive [Szabadka])

Drubina Orsolya

 

[nggallery id=466] 

Fotó: Molnár Edvárd és Nikola Lučić