Kép és képtelenség – Kortárs képalkotó technológiák a Capa Központban

A Google Glass, az Oculus Rift, a Layar, az Xbox Kinect és számos egyéb, a kiterjesztett, illetve a virtuális valóságot alkalmazó eszköz és program próbálható ki a Kép és képtelenség című interaktív kiállításon hétfőtől a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.

A Capa Központ december 2-án ünnepli fennállásának első évfordulóját, igen sikeres évet zárva: új intézményként elérte a 20 ezres látogatószámot, és több mint 200 szakembert hívott meg – idézte fel a hétfői sajtóbejárás előtt Kőrösi Orsolya igazgató.

Nemes Attila kurátor elmondása szerint a Capa Központ és a Kitchen Budapest közös kiállítása a látáshoz és megfigyeléshez kapcsolódó új, innovatív technológiákat egyedi nézőpontból kívánja vizsgálni, párhuzamosan bemutatva a piacvezető technológiákat és a hackerek, művészek technológiai vízióit.

Mint hozzátette, a kiállítás célja, hogy játékos és szórakoztató formában mutassa meg, milyen, a látást és megfigyelést segítő eszközök fogják meghatározni a következő évtizedet. A célcsoport nem elsősorban a szakemberek – hiszen ők minden bizonnyal ismerik már az olyan eszközöket, mint a Google Glass -, hanem azok az érdeklődők, akik néhány éven belül várhatóan maguk is hasonló termékeket használnak majd, így a legtöbb eszköz ki is próbálható – jegyezte meg.

A bevezető teremben videókon ismerhetők meg olyan, fejlesztés alatt álló termékek, mint a Sony Project Morpheus elnevezésű virtuális valóság szemüvege, vagy a Meta átlátszóra tervezett szemüvege, amely a virtualitást a valósággal ötvözi majd.

Nemes Attila emlékeztetett: a kezdeteket a Nintendo Wiimote jelentette, ez a kiállításban is kipróbálható vezérlőegység adta meg először a virtuális valóság élményét a felhasználónak, de még képernyőn keresztül.

Johnny Chung Lee 2007-ben továbbfejlesztette ezt az eszközt, a Nintendo konzolának szenzorait a felhasználó fejére helyezve. A rendszer így meg tudja határozni a fej térbeli pozícióját, és ahhoz igazítja a képernyőn látottak perspektíváját. Kimondottan játéknak készült a Playstation Eye Pet; a kiterjesztett valóságot használó programban egy virtuális háziállattal lehet interakcióba lépni.

A Leap Motion kontrollere érintés nélküli vezérlést tesz lehetővé a levegőben, ennek Pinchi nevű hackje pedig a technológiát felhasználva hanganyagok szerkesztését szolgálja. Külföldön sajtótermékeknél már igen elterjedt a Layar “valóságböngésző”, amelynek segítségével az okostelefonokon képekbe rejtett kódokat leolvasva új tartalmak: reklámok, videók, weboldalak jeleníthetők meg.

Talán a technológia iránt nem kifejezetten érdeklődő látogatók számára sem ismeretlen a Google Glass “okosszemüvege”, amely a felhasználó hang- és kézjeleire annak szeme elé vetíti a kért információt, böngész az interneten vagy akár fotót is készít.

A rövidesen kereskedelmi forgalomban is kapható Oculus Rift szemüveg egy teljesen virtuális valóságba helyezi a felhasználót. A Capa Központban az eszköz kipróbálható a Radial G Racing versenyzős játékkal, de a Sightline The Chair alkalmazással több száz méteres mélység felett is egyensúlyozhatnak vagy a Weight of the Worlds programmal egymás gondolataiban is olvashatnak a látogatók.

Szintén lehet játszani a kiállításban a Microsoft által az Xbox konzolokhoz fejlesztett Kinect mozgásérzékelővel, a Capa Központban így akár focizhatnak, teniszezhetnek, bowlingozhatnak vagy falat is mászhatnak az érdeklődők.

A 2015. március 1-jéig látogatható kiállítás a “víziókkal” zárul, filmrészleteken, videókon, interjúkon keresztül bemutatva, milyen lehet a virtuális valóságra építő eszközök világa egy-két évtized múlva.

MTI

MTI Fotó: Bruzák Noémi